manchet van Zanussi wasmachine vervangen.

maartenbakker

Golden Member

Dat hangt waarschijnlijk van de wasmachine af, vandaar dat het altijd belangrijk is om het type te vermelden - hoewel een van de witgoedkenners vast ook een paar algemene tips zal kunnen noemen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 14 mei 2018 12:32:27 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat om een Zanussi. Model: ZWG 7160 AP Type: PPH 46331.

De oude ging er vrij gemakkelijk uit maar aangezien de ruimte zeer beperkt is valt het toch een beetje tegen op de manchet over het randje van de kuip te krijgen.

Je bent nooit te oud om te leren.

Makkelijkste is plint loshalen, bedienings front loshalen en daarna met 4 schroeven front loshalen.Heb je zeeen van ruimte om te vervangen...

..en rubber rand insmeren met vaseline. Dat glijdt hij gemakkelijker op zijn plaats.

Neem geen vaseline.
Smeer de rand van de manchet in met vloeibaar wasmiddel en je kan hem zo over de rand drukken.
De voorkant er af halen hoeft ook niet.

De voorkant er af halen wil geloof ik ook niet wand dat lijkt mij geklonken of gepuntlast. Ik heb het wel al geprobeerd door de rand van de manchet in te smeren met wat afwasmiddel. maar op de een of andere manchet krijg ik hem net vast op de rand van de kunstof kuip.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 14 mei 2018 22:16:21 schreef ad12345:
Neem geen vaseline.

Waarom niet? Lost vaseline rubber op?

Ach, een low budget Zanussi, die hebben IDD een gepuntlast front. Deze zet ik schuin naar achter of plat op zijn rug met achterluikje er af. dan de best mogelijke ruimte die er is. IDD met afwas middel insmeren en er dan overheen drukken. GEEN vaseline! Blijft te lang vet en risico dat manchet er afschiet tijdens rare bewegingen....

Op zijn rug leggen werkt inderdaad een heel stuk gemakkelijker. Alleen zit ik nu in de knoei met het laatst stuk. Telkens als ik hem er bijna op heb laat die aan de andere kant weer los. Hoe kan ik dat het beste voorkomen dat hij er aan de andere kant weer af glijd?

Je bent nooit te oud om te leren.

Door het gebruik van afwasmiddel wordt het manchet wat vettig en gaat glijden. Een optie zou kunnen zijn om na het verwijderen van het afwasmiddel het manchet een tijd in warm water te leggen zodat het manchet wat soepeler wordt. Het blijft een geduldig werkje maar uiteindelijk lukt het wel.

@TS, je hebt toch wel een manchet gekocht die hoort bij dat merk en type wasmachine?

Jazeker en bij thuiskomst heb ik ze ook meteen met elkaar vergeleken en het zijn precies de zelfde. Maar wat ik ook probeer met afwasmiddel of even in warm water leggen hij blijft er af lopen wanneer ik bij het laatste eindje ben.

Je bent nooit te oud om te leren.

Probeer de oude eens omheen te leggen. Gaat dat net zo moeilijk?

Helaas gaat dat net zo moeilijk als de nieuwe.

Je bent nooit te oud om te leren.

Ik heb dat nu 2x gedaan bij m’n whirlpool. Op een van de vele YouTube filmpjes doen ze dat met een hulpstuk en een lijmtang. Ik heb een stukje hout pas gezaagd wat een beetje in de sponning van de kuip past samen met een lijmtang klem ik de onderste rand vast. Je hebt nu 2 handen om de manchet eromheen te trekken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Beschadig je het manchet dan niet met een lijmtang?

Je bent nooit te oud om te leren.

Nee daar is ook dat blokje voor desnoods nog een oude lap ertussen als bescherming.
Ik begin aan de onderkant dat klemmen en de rest er omheen wurmen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dit is zeker een goede tip. Ik dacht ook even dat het nu ging lukken maar helaas schoot hij er toch weer af Pffff. Dit klusje stelt je geduld behoorlijk op de proef.

Je bent nooit te oud om te leren.
GJ_

Moderator

Ik heb al meerdere manchetten van verschillende machines vervangen en ik kan bevestigen dat geduld het belangrijkste gerief is dat je er bij nodig hebt.

Dat geloof ik graag alleen wil ik het nu ook wel een keertje klaar hebben. Misschien toch maar eens kijken of er iemand bij mij in de buurt zit die er ervaring mee heeft en die tegen vergoeding deze klus kan klaren.

Je bent nooit te oud om te leren.

Rust en vertrouwen dat het gaat lukken werkt vaak wel. Toen ik nog als witgoedmonteur werkzaam was bleef elke vervanging van een manchet een uitdaging waar ik ook ruim de tijd voor nam. De ene keer was het zo gepiept maar soms dacht ik wel eens dat het niet ging lukken. Even rust nemen en nadenken bracht nieuwe ideeën en vaak was dat bovenaan de manchet over de velsrand van de kuip drukken en begeleiden tot aan de onderkant van de kuip. Dat laatste stukje is het moeilijkste maar met één hand duwend op het manchet en met de andere hand over de velsrand begeleiden heeft een grote kans van slagen.

Deze kan je in 20 a 30 minuten vervangen.
Er zijn Bosch wasautomaten waar het in 10 minuten kan.

Je doet iets niet goed,waarschijnlijk zit die niet goed over de rand in het begin al waardoor deze er weer afschiet.

Schuin achter over zetten zoals al aan gegeven ,beginnen waar je de meeste ruimte heb en dan lings en rechts om werken.

Als in de buurt woon kan er wel iets geregeld worden.

Ik weet niet waar u woont. Maar ik woon zelf in Gieten.

Je bent nooit te oud om te leren.

Sorry maar je woont op 2 uur rijden.

Dicht bij Hoogeveen??? Misschien Kats witgoedservice??