auto met stop start systeem

Mijn fijne nieuwe auto heeft een stop start systeem.
Dit is verschrikkelijk irritant en kan je gelukkig uitzetten door middel van een drukknop op het dashboard.
Nu zit die knop op een onmogelijke plek en na iedere start staat het systeem ook weer aan.
Daarom wil ik dit automatiseren.

Wat ik nodig heb is een eenmalig vertraagde puls zodat na het starten het systeem na bijvoorbeeld 5 seconden uitgeschakeld wordt.
Ik dacht zelf aan een pic oid maar ben daar niet in thuis.
Wie kan mijn helpen?

er zal wel één of andere manier zijn om het permanent uit te schakelen. bv 10sec lang indrukken? anders even aan de dealer vragen of in het handboek kijken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Vraag eerst of de dealer kan helpen. Soms kan het softwarematig. Net als bijvoorbeeld achterlichten ook met dagrijlichten aan.

KGE

Golden Member

Op 16 mei 2018 13:59:31 schreef Pluis1804:
Mijn fijne nieuwe auto heeft een stop start systeem.
Dit is verschrikkelijk irritant en kan je gelukkig uitzetten door middel van een drukknop op het dashboard.

Het is niet irritant voor diegene die achter je staat bij een verkeerslicht e.d. Het heeft een reden dat het standaard aan staat.

Dit had je ook kunnen ontdekken tijdens de proefrit neem ik aan ?

start/stop is niet altijd standaard, kan dus zijn dat de demo auto het niet had..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2018 19:37:07 schreef KGE:
[...]
Het heeft een reden dat het standaard aan staat.

waarschijnlijk om aan de uitstoot eisen te voldoen?

ik gebruik start stop dagelijks en ben blij dat ik daarmee wat brandstof spaar. je kan het voorkomen door de airco aan te zetten, of niet in zijn vrij te schakelen.

GMT+1
dijkmane

Golden Member

wat vind je er irritant aan dan ?

ik vind t wel handig en het is zeker zuiniger, vooral in de stad.

red nu 1300km op een tank

In no Sense, Nonsense

Het is regelgeving. Als je de lage belasting betaalt voor een zuinige auto dan moet hij ook zo zuinig zijn bij het starten.

Op 16 mei 2018 20:22:43 schreef dijkmane:
red nu 1300km op een tank

Als je een tank van 1000liter hebt valt dat toch tegen. ;-)

Op 16 mei 2018 20:22:43 schreef dijkmane:
wat vind je er irritant aan dan ?

Ik zelf heb een BMW 3-serie diesel; deze start-stopt op de startmotor in plaats van de alternator. Ik heb geen zin om na x-kilometers startmotoren of accu's te moeten vervangen omdat om de haverklap de motor uit gaat. Verder stopt de water- en oliecirculatie op het moment dat de motor uit gaat; de warmte in de turbo wordt niet meer afgevoerd en de olie verbrandt rond de turbolagering (start-stop vindt namelijk dat direct vanaf de snelweg de motor uit mag), met alle nadelen van dien. Daarom heb ik het standaard-uit geprogrammeerd. Voor die paar liter diesel (0,9 liter per uur stationair draaiend) ga ik me geen ergernis op de hals halen en geen moraalridder die mij van gedachten kan veranderen.

Dat mini-beetje uitstoot weegt niet op tegen defecte onderdelen, je maakt mij niet wijs dat de volledige keten die daarmee gepaard gaat (ritjes naar een garage, onderdelen die nieuw geproduceerd moeten worden, afvoeren van accu's) milieuvriendelijker is dan die 20 seconden stationair draaien per keer. De energie die de startinrichting nodig heeft om de motor op gang te krijgen moet per slot van rekening ook weer opgewekt worden.

Zag een Maybach (luxe merk van Mercedes) bij het goedkope tankstation van de Makro wegrijden en zei voor de grap: die heeft even een hectolitertje getankt. Blijken ze inderdaad een 110 liter tank te hebben...

Mijn Prius hapert eventjes als hij zijn verbrandingsmotor moet starten met dezelfde 200V accu waar hij dan al zijn auto elektrisch mee aandrijft, maar ik kan er prima mee leven.

Dat start-stop gedoe is enkel een truukje om betere theoretische verbruikscijfers te halen in de officiële verbruikstesten waar je onrealistisch lang stil staat.

Met een handgeschakelde bak is het wel nog best leefbaar: motor gaat pas uit in neutraal, als je de koppeling laat opkomen.

Met een automaat wordt het, toch bij BMW, werkelijk een drama. Zodra je minder dan 1km/h rijdt valt je motor uit. Ook tijdens het parkeren. Ook wanneer je even stopt om een drukke baan op te rijden. On-waar-schijn-lijk irritant. In theorie kan je het uitprogrammeren maar mijn garagist is er niet in geslaagd. Na 2 jaar ben ik nog steeds niet gewend om steeds na het starten meteen start-stop uit te zetten, wat een ellende.

PS: fritsuitoosterstreek: BMW gebruikt al tijden een elektrische oliepomp. Die draait al nog voor jij je motor gestart hebt. Met de smering zit het gelukkig echt wel goed.

[Bericht gewijzigd door subsonik op woensdag 16 mei 2018 22:46:09 (12%)

Op 16 mei 2018 22:43:57 schreef subsonik:
PS: fritsuitoosterstreek: BMW gebruikt al tijden een elektrische oliepomp. Die draait al nog voor jij je motor gestart hebt. Met de smering zit het gelukkig echt wel goed.

Ik nodig je van harte uit om hem aan te komen wijzen. Naar mijn weten heb ik alleen de oliepomp, aangedreven door die o-zo-handige distributieketting aan de achterkant van mijn N47D20C motorblok, waar geen elektrische verbinding aan zit.

Op 16 mei 2018 22:43:57 schreef subsonik:
Dat start-stop gedoe is enkel een truukje om betere theoretische verbruikscijfers te halen in de officiële verbruikstesten waar je onrealistisch lang stil staat.

Met een automaat wordt het, toch bij BMW, werkelijk een drama. Zodra je minder dan 1km/h rijdt valt je motor uit. Ook tijdens het parkeren.

Ik rijd ook in een BMW automaat maar dit heb ik echt nog nooit gemerkt. Pas als de auto een volle seconde stilstaat valt de motor uit dus ook bij het parkeren blijft de motor gewoon draaien.

Frits, interessant, dacht eerst dat het aan het motortype lag (hier N57D30) maar nee: de oliepomp is idd altijd mechanisch, de waterpomp daarentegen wel elektrisch. I stand corrected!

Gelukkig schijnt synthetische olie niet te verkolen in een heet turbolager, maar echt goed voor de techniek is al dat starten en stoppen idd niet.

John1963, misschien duurt het bij mij ook wel een seconde, desalniettemin slaat hij al af als ik in een krappe parkeerplaats "kruip". Dat duurt zeker meer dan een seconde, maar stilstaan is het niet dus wel lullig om dan de motor te stoppen. Temeer omdat de auto "weet" dat je parkeert (parkeersensoren). Even stoppen vooraleer je een drukke baan oprijdt duurt ook meer dan een seconde, valt je motor uit net wanneer je wil oprijden. Rotsysteem!

maartenbakker

Golden Member

Dat zouden ze bij de automaat net zo moeten doen als bij de handbak. Pas als je hem in neutraal zet, stopt de motor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 17 mei 2018 03:48:34 (98%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allen hartelijk dank voor alle oplossingen, ik ben er erg mee geholpen:)
Zit hier dan niemand die me kan helpen om een dubbele on-delay met AND in bijvoorbeeld een ATtiny te proppen?
Hieronder een voorbeeld in FBD

Shiptronic

Overleden

Ik zou de puls gebruiken die bij het wegrijden er voor zorgt dat alle portieren op slot gaan. ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 mei 2018 06:28:23 schreef Pluis1804:
Allen hartelijk dank voor alle oplossingen, ik ben er erg mee geholpen:)

Er is natuurlijk een reden dat men andere dingen aanhaalt. Met name dat het bijna zeker is dat het in software gewoon uit te schakelen is. Het zou helpen als je merk en type auto vermeldt.

@subsonik: dat jouw garage het niet voor elkaar krijgt zegt me eigenlijk alleen dat het geen BMW-specialist is.

If you want to succeed, double your failure rate.
evelo

Golden Member

Als ik zoek op youtube met de woorden bmw, start, stop, switch off dan vind ik +300.000 resultaten.

Daar zou toch een 'how to...' moeten te vinden zijn voor jouw auto?

Het gaat om een Nissan X-trail van 2017
In het boekje staan diversen uitzonderingen wanneer het systeem niet zou werken maar ik ga niet bijvoorbeeld de motorkap schakelaar aanpassen.
Gewoon een piep kleine schakeling die het indrukken overneemt.

Zoiets heeft Duncho gemaakt voor de Nissan Qashqai.
Ben zelf ook met zoiets bezig met een 12F683 voor mijn eigen Qashqai.
Printje is al klaar, moet alleen de auto weer in om het te testen.
Voorlopig nog iedere keer op het knopje drukken na het starten.

  • Hoe reageert de auto als het knopje altijd "ingedrukt" blijft?
  • Hoe reageert de auto als de knop al ingedrukt was tijdens het starten, maar daarna losgelaten wordt?

Als in één van bovenstaande gevallen ook het gewenste gedrag wordt gezien maakt dat de schakeling eenvoudiger (ofwel doorverbinden, ofwel een RC-combinatie). Als je, zoals Shiptronic voorstelt, een signaal kunt vinden zoals een puls waarmee de deuren op slot gaan wanneer je gaat rijden ben je ook snel klaar.

Op 17 mei 2018 06:28:23 schreef Pluis1804:
Zit hier dan niemand die me kan helpen om een dubbele on-delay met AND in bijvoorbeeld een ATtiny te proppen?

Kennelijk heb je genoeg kennis om "ATtiny" te roepen, dus dan rijst de vraag of je zelf een programmer hebt of kunt maken (vrij eenvoudig). De code schrijf je in een paar minuten, of nog minder uitgaande van Arduino-libraries.

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

In het andere (Mercedes) topic waren we er achter dat de aftermarket printjes op de CAN-bus werken. Maar een schakelaar simulator moet natuurlijk ook kunnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.