Stroomkabel oprolsysteem

Ik zou me bij zo'n oprollende haspel toch zorgen maken over de sleepcontacten; die zullen best een flinke stroom aankunnen als ze stil staan, maar ik zou er niet direct op gokken dat ze het ook kunnen terwijl de haspel draait; dat gebeurd bij normaal gebruik nooit terwijl er stroom loopt.

@Progger: je hebt natuurlijk gelijk dat het beter is om flex kabel te gebruiken, maar als je de radius een beetje ruim houdt en het dak niet meerdere keren per dag open en dicht maakt zal het met een gewone kabel ook wel goed gaan, toch?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je soepel gewoon noemt en flex extra soepel, bedoeld voor op(rollen), kan ik met je mee gaan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 18 mei 2018 17:34:14 (77%)

GJ_

Moderator

Met een automatisch oprollende haspel zou ik nooit standaard flexibele kabel durven adviseren, tenzij TS bij regelmatig gebruik die kabel iedere twee jaar wil vervangen. Zelfs hoogflexibel is in principe prutswerk met zo'n haspel.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 18 mei 2018 17:38:01 (15%)

Lijkt me toch een simpele oplossing mogelijk met een katrol met een gewichtje eraan waardoor de kabel ergens achterin de hoek omlaag getrokken word. Dit geheel kan misschien in een regenpijp weggewerkt worden zodat het ook tegen een stootje kan. Geen sleepcontacten en de trekkracht kan zo laag mogelijk gehouden worden.

GJ_

Moderator

In een regenpijp is wel heel fraai natuurlijk, maar dat kan alleen met een heel erg dun kabeltje.
Denk er om dat je nooit iemand kan adviseren om de minimum buigradius van een bewegende kabel in de wind te slaan. Bewegende kabels kunnen sneller stuk gaan dan je zou durven vermoeden als niet alles 100% in orde is. Ik heb al meer dan eens de vlammen uit een fout geconfigureerde bewegende kabel zien slaan.

Op 16 mei 2018 14:29:43 schreef Haggis:...in de industrie bij o.a. robotarmen een systeem gebruiken dat automatisch kabels intrekt en uitschuift. Weet iemand hoe zo'n constructie heet en of dat betaalbaar is?

Voor een dakje is dit niet betaalbaar. We hebben het dan over minimaal honderden euro's.

evelo

Golden Member

Niet zo gemakkelijk als je op het eerste zicht zou denken.

Een kabelrups was ook mijn eerste idee. Maar een rups voor maar 1 kabel? Dat is ook niet zo goedkoop, zeker niet over zo'n afstand, je zal een gootje moeten maken om die te geleiden.

Eventueel zo'n rail zoals bij een rolbrug waarbij de kabel aan wagentjes mee loopt? Dan moet je wel een kabel kiezen die daarvoor geschikt is.

Wat we niet weten is hoe snel het dak open en dicht moet kunnen? Moet dit in 1 minuut in het geval van een regenbui? Of kan je apparatuur tegen de regen mag het ook een uur duren?

Dat scheelt nogal voor wat betreft de motor die je kan gebruiken. Met een kleine motor zou je ook een batterij in je dak kunnen steken, eventueel in combinatie met een zonnepaneel op het dak om bij te laden.

Met de optie om de motor snel mechanisch vrij te zetten zodat je ook met de hand kan dichtduwen.

Heb hier een motor met besturing liggen compleet. werd gebruikt bij snelloopdeuren
En schuifdeuren. Alle functies instelbaar met parameters 750watt 230v

Ik heb er in het weekend nog eens over nagedacht en heb me vooral even in zo'n kabelrups verdiept. Dat is toch wel een heel mooie uitvinding en ik denk zelfs de meest praktische voor mijn opstelling. Er is niet veel ruimte over op de middenbalk naast de tandheugel maar ik denk dat ik een U profieltje tegen de zijkant van de middenbalk kan lassen waar zo'n rups in kan liggen. Ik moet alleen even kijken waar je geschikt een rups kunt kopen voor grotere lengtes. Ik zal morgen de balk weer even opmeten want ik weet niet meer precies hoe lang die is. Ik zie hier Ebay links voorbij komen maar die zijn allemaal voor 1 meter. Iemand zegt dat je ze misschien kunt koppelen maar misschien kan het ook niet en moet je gelijk een van de juiste lengte nemen?

Als ik het wel met zo'n rups ga doen denk ik dat ik een lat o.i.d. over de rups moet leggen voor bescherming als ik het hok niet gebruik want rups + kabel liggen dan natuurlijk wel buiten te verpieteren. Een haspel kun je binnendeur houden en een looprails loopt onder de balk door en is daardoor ook iets beter beschermd tegen de elementen.

Voor aansturing van de motor hebben we zo'n printplaatje met relais er op en een USB kabel voor naar de computer. Het printplaatje kan met zo'n rups mooi binnen blijven.

Bedankt voor de tips betreffende die rups. Dat was nou juist het soort uitvinding waar ik geen kennis van had en waarom ik de vraag stelde.

@bc108, mooie motor maar ik heb zelf al eentje van Nyata (?) ofzo. Mocht het allemaal niet werken dat wil ik 'm misschien wel overnemen.

mvdk

Golden Member

Hoe zit dat met zo'n "rups" met vriesweer en nattigheid?
Ik zit me de hele tijd af te vragen waarom waterschappen voor zo'n met rolletjes in een rails opgehangen kabel kiezen. Lijkt mij een vorstbestendige, goedkope oplossing.

Waterschappen gebruiken deze oplossing voor voeding van de kroosmachine bij een gemaal. Ook wel een bovenloopreiniger genoemd.
http://www.mfbosker.com/nl/gallery/bovenloopreinigers/bt-850
Gaat nooit kapot.

evdweele

Overleden

Niet alleen met vorst en nattigheid moet je rekening houden, ook met de invloed van UV van de zon.
Niet alle kabel is daar tegen bestand.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik bedenk nu iets dat heel simpel en ook heel goedkoop is, als variant op wat mvdk laat zien. Monteer een gordijnrail onder of naast de middenbalk. Schuif er een rij runners in en hang daar de kabel met tyraps aan vast.

Op 16 mei 2018 15:21:04 schreef Progger:

Andere optie is een lintkabel voeding. Vast wel zelf te maken met gordijnrails.

[afbeelding]

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Sorry, die opmerking had ik over het hoofd gezien.

mvdk

Golden Member

Op 21 mei 2018 12:51:46 schreef KlaasZ:
Ik bedenk nu iets dat heel simpel en ook heel goedkoop is (...)

Ja, ik dacht eigenlijk dattie in 't begin al voorbij gekomen was, die oplossing.
Waterschappen hoeven niet naar de goedkoopste oplossing te zoeken, het geld klotst daar tegen de plinten. Maar die gemalen zijn tegenwoordig allemaal onbemand, je moet dus een systeem hebben waar absoluut geen omkijken naar nodig is. In een fabriek zit je met ruimtebeperkingen, daar heb je bij zo'n krooshek geen last van. Met zo'n garagemotor kán het ruimtegebrek een belemmering zijn.
Maar goed, ik zat me dus een beetje af te dromen over die gemechaniseerde molenaar.

Nochtans, de motor op de middenbalk van je buitenconstructie, niks omgekeerd, gewoon daar monteren, een halve meter ongeveer van je dakconstructie weg. Dan een doorgang in je zijgevel voorzien die over de motor kan. De tandlat monteer je aan een balkje in het midden van je trekkers van het dak. Dan moet er niks bewegen en loopt het vanuit het midden. Enkel de tandlat steekt wat door het dak aan 1 kant en de motor mss even van een dakje voorzien, hoewel deze normaal ook buiten in alle weer staat...

Ik dacht eerder aan de motor aan de binnenkant monteren, tegen het dak aan. Op die manier hoef je enkel een klein gat te maken waar het dak over de tandlat rijdt. De motor duwt tegen het dak op het moment dat 'ie over de tandlat weg wil rijden en duwt zo het dak open en zo staat de motor mooi droog want die blijft altijd onder het dak.

Ik heb net een mailtje naar Igus gestuurd om te vragen of ze ook kabelrupsen hebben die langer zijn dan 1 meter. Het lijkt wel of al die dingen 1 meter lang zijn :-P

mel

Golden Member

Op 22 mei 2018 11:17:34 schreef Haggis:
Ik heb net een mailtje naar Igus gestuurd om te vragen of ze ook kabelrupsen hebben die langer zijn dan 1 meter. Het lijkt wel of al die dingen 1 meter lang zijn :-P

Je kan ze aan elkaar zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik had een ebay link in mijn vorige post gezet. Ik denk niet dat je een echte igus voor 20 tientes hebt.

Voor iets dat 2x per dag beweegt zou ik china spul wel durven toepassen.

GMT+1

Vanmiddag komt iemand van Igus even langs om het te bekijken. Hij was toevallig vandaag in de buurt zei hij dus we zullen zien hoe duur het wordt. Ik vind het in ieder geval heel goede service van Igus om gelijk langs te komen voor zo'n klein klantje als ik.

't Hoeft van mij ook niet beslist het goedkoopste spul te zijn maar als het de spuigaten uitloopt moeten we maar eens bij China kijken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

@mvdk: met water en vriesweer nog geen problemen gehad met de kabelrups. Bij ons worden ze gebruikt op slagbomen om de slagboom van elektriciteit te voorzien voor de led verlichting.

Kabelchain kan je gewoon zo lang maken als je zelf wil. Voor de montage moet je wel rekening houden met de minimale diameter van de bocht. Uiteraard te vinden in de datasheet van het beoogde product. Er zijn types beschikbaar die je kan openen. Zo wordt het plaatsen van kabel of luchtleiding wat eenvoudiger.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mvdk

Golden Member

@buckfast_beekeeper: ja, OK. Over dat andere systeem, wat je bij die gemalen ziet: je moet dat spul wel in degelijke rollen ophangen. Met een gordijnrail, met van die kleine runners: die blijven weleens hangen, is niet zo goed.
Maar als er een vertegenwoordiger langs gaat komen, dat kan nooit goedkoop zijn...

evelo

Golden Member

Ik heb ooit eens een HF-kabel, waterslangen en nog wat gewone kabels (voor CO2-laser 8kW) in een kabelrups moeten steken.

Diameter bocht was >2m.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De diameter van je bocht wordt bepaald door de beperkingen van de ketting, de plaatsing van je montage beugels en de gebruikte materialen in je ketting. Een waterslang zie ik niet direct oprollen op 40mm radius.

Een voorbeeld.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.