TV op KPN internet TV aansluiten

Een gepensioneerde vrouw bracht een Sanyo beeld buis tv en die wilde niet op haar KPN aansluiting zei ze.
Haar oude tv is stuk, en in plaats van dat ding na te laten kijken komt ze met een tv die ze heeft gekregen.
Met haar AOW kan ze geen nieuwe tv betalen denk ik..
Ze is nu 3 weken met haar kinderen op vakantie dus ik kan niet bij haar aansluiting.

Tv mankeert niets aan.
Het is alleen een oud beestje met alleen een antenne ingang en en RCA video/audio in aansluiting.

Ik ga er van uit om die RCA aansluiting te gebruiken.

De vraag :
Kan iemand zeggen of zo'n KPN internet TV ontvanger ook een scart aansluiting heeft? of alleen HDMI?
Dan maak ik een scart>rca kabeltje en dat zou dan moeten werken.

Heeft ie alleen HDMI dan zou zo'n HDMI>RCA adaptertje van Aliexpress misschien een oplossing zijn, heeft iemand hier ervaring mee ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Er zijn verschillende KPN boxjes in omloop: https://www.kpn.com/faq/8090
Ik heb ze niet allemaal bekeken, sommige hebben in elk geval SCART.

Groeten, Ron.

Arco

Special Member

Ik heb een Arris ontvanger, die heeft SCART...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 mei 2018 12:43:13 schreef knoppenknoeier:
Een gepensioneerde vrouw bracht een Sanyo beeld buis tv en die wilde niet op haar KPN aansluiting zei ze.
Haar oude tv is stuk, en in plaats van dat ding na te laten kijken komt ze met een tv die ze heeft gekregen.
Met haar AOW kan ze geen nieuwe tv betalen denk ik..
?

een nieuwe tv is goedkoper dan alle adapters-kabels-moeite-verbruik-en oude meuk bij elkaar.
en meer kijkplezier.
gun dat mens het beste ipv oude zooi en gesleep

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
RAAF12

Golden Member

Ik ken zat zeer ouden van dagen en die zijn niet gek op nieuw spul, vooral de andere afstandsbediening en rare menu's spelen hun parten. Die kijken liever SD via SCART op een 4:3 glasbak met hun vertrouwde AB.

Hangt ook van het kastje af die Arris van @Arco heeft zo'n beetje de beste AB die er is. Europees oud merk, Ruwido. Is op tijd van de passieve componenten zoals potmeters overgestapt op dit soort spul.

Arco

Special Member

... die Arris van @Arco heeft zo'n beetje de beste AB die er is...

Qua werking is 'ie prima, over de uitvoering ben ik minder te spreken... ;)
Liever iets normaal mat zwart. In ieder geval niet van die smerige glimmende witte kunststof.
(waar tegenwoordig alles van schijnt te moeten worden gemaakt. Je ziet er alles op aan vlekjes en krassen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 18 mei 2018 13:49:01 schreef RAAF12:
Die kijken liever SD via SCART op een 4:3 glasbak met hun vertrouwde AB.

Dát gaat i.i.g. niet lukken. Alles kan met de AB van KPN, die ouwe kan in de la, je hebt 'm niet meer nodig. Of je moet de kleurverzadiging nog moeten willen instellen. ;-)
Die AB van KPN is goed te pruimen en omdat ie van glimmend wit kunststof is gemaakt, is hij ook makkelijk te vinden. :+

Don't Panic!

vrees met zekerheid dat die kpn AB op alle redelijk nieuwe TV's werkt maar zeker niet op zo'n oude glasbak .
voorbeeld Ph RC3 en rc4 werkt niet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

Niemand zegt dat het ding moeilijk oud is. RC4 ging er begin jaren '80 al uit. Sanyo is altijd hier op de markt geweest en in geloof in de nadagen ook nog door Vestel gebouwd. Dan zit die code er op zeker wel in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 18 mei 2018 14:40:10 schreef Arco:
[...]
Qua werking is 'ie prima, over de uitvoering ben ik minder te spreken... ;)
Liever iets normaal mat zwart. In ieder geval niet van die smerige glimmende witte kunststof.
(waar tegenwoordig alles van schijnt te moeten worden gemaakt. Je ziet er alles op aan vlekjes en krassen...)

Het is maar waar je het mee vergelijkt ik heb er twee bij mijn TV gekregen en die rechter is echt brandhout. Goedkoop plastic, twee 'knoppen' waarop je kan drukken en omhoog of omlaag duwen. Dan is die witte Ruwido een verademing....

Die RCA> SCART setjes zijn ook voor een paar euri op het net te koop. Zit ook nog een in-out switch op.

pa3gws

Golden Member

Het probleem van de moderne apparaten en hun AB is het aantal knopjes en functies.
Een keer op een verkeerd knopje drukken en de kijkdoos reageert niet meer.
Ik ben door mijn vader de nodige keren opgebeld omdat de TV het niet meer deed.
En het probleem was dat hij dan bijv. op het knopje VCR had gedrukt waardoor de TV niet meer reageerde.
Oplossing met een scheermesje de knopje die hij niet mocht gebruiken er af snijden. :-p
Ik vrees dat de KPN oplossing voor de oude dame erg ingewikkeld is.
Want de kanalen kiezen moet dan via dat KPN ding en niet meer op de TV.
Als ze een keertje op de TV ab kan 1 selecteerd kan krijg nooit geen beeld meer op de TV.
Dan moet ze eerst AV o.id. selecteren wil ze weer TV kunnen kijken.
Dus licht de kinders maar alvast in dat mamma nog wel eens zal bellen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Ik heb die linkse Samsung AB al jaren, werkt fijn en probleemloos...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die rechtse ab is idd een prul, ken diverse mensen die er tig hebben liggen, ze komen vanzelf in de brievenbus?? de manual op de site van kpn klopt ook niet, het programmeren van de tv knoppen moet net anders.

kpn ontvangers hebben zowel hdmi als scart erop zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Tip voor ouderen en afstandsbedieningen: maak een uitvergrote fotokopie van de ab, teken pijltjes naar de belangrijke toetsen en schrijf de functies naast de pijltjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Heb vandaag mijn witte AB opengemaakt (noodgedwongen, want hij deed allerlei rare dingen na wat vocht erop), maat 't is inderdaad prut zoals @testman zegt... ;)
Het ding zit al raar dichtgeklikt zonder schroeven, met conische paaltjes/gaten. Na 2x openen sluit 'ie daarna uiteraard niet overal meer goed omdat de gaten steeds groter worden.

De toetsen zijn van vrij hard plastic, waardoor ze snel vastlopen als er wat vuil tussenkomt. Kontakten zijn metalen domes. Heel stevig, maar niet bijster praktisch.
(het minste vocht wat erin komt blijft onder die domes zitten en dan moet het hele ding uit mekaar.
Men heeft voor de toetsen de interne pull-ups van de aanwezige microcontroller (18F25k22) gebruikt en geen externe pull-ups, ook al niet goed.
(De interne pull-ups zijn veel te zwak; 1 keer goed ademen op de print en alle toetsen gaan aan en uit...)

Ze hadden beter een 'echte' chinese AB met rubber matjes kunnen nemen i.p.v. er zelf een in elkaar te knutselen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik ken Ruwido niet als een slecht merk, maar het klinkt alsof ze beter zaken hadden kunnen doen met het inmiddels failliete Gibson Innovations.

Toch eens uitzoeken of die afstandsbedieningenfabriek nog bestaat, lijkt me levensvatbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 mei 2018 13:49:01 schreef RAAF12:
Ik ken zat zeer ouden van dagen en die zijn niet gek op nieuw spul, vooral de andere afstandsbediening en rare menu's spelen hun parten. Die kijken liever SD via SCART op een 4:3 glasbak met hun vertrouwde AB.

....

Ik heb pas iemand het verschil tussen HD en SD laten zien. Na 10 keer schakelen zag ze het nog niet. Ze heeft een bril en verder geen slechte ogen...

met een 42 inch nieuwe lcd tv op SD zit je prima bij wat oudere mensen, ik vind het beeld nog haarscherp. HD kost alleen extra en je hebt er niet veel aan met een goede tv die geen absurde formaten heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

@maartenbakker: Ik wist niet eens dat Gibson failliet was!...
Eigenlijk dus een gevolg van de Philips-overname (waarvoor ze een lening hadden afgesloten die ze niet konden terug betalen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Das het voordeel van Ziggo, de eerste glasvezel TV had ook een HF-modulator aan boord, kabel naar ingang van mijn antenne versterker/verdeler en overal digitale TV CI-module met kaartje erin en gecodeerde zaken zijn ook te zien.

Goedkoopste oplossing : koop een digitenne antenne , voeding in stopcontact en op de TV de zenders zoeken, NL-zenders (NPO?) en 1 regionaal hier + teletext . voor mij meer dan genoeg.

PS. tv moet dan wel een DVB-(c) decoder aanboord hebben

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 augustus 2018 21:58:42 schreef Arco:
@maartenbakker: Ik wist niet eens dat Gibson failliet was!...
Eigenlijk dus een gevolg van de Philips-overname (waarvoor ze een lening hadden afgesloten die ze niet konden terug betalen...)

Mismanagement in Amerika denk ik. Commerciële en ontwikkelafdelingen in Amsterdam, Eindhoven en Leuven zijn definitief failliet. Ik weet niet of er elders nog doorstarts zijn. De belangrijkste eigen fabriek was denk ik Singapore, waar ook afstandsbedieningen vandaan kwamen. Portugal was mogelijk al weg, weet ik ook niet zeker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 12 augustus 2018 21:51:53 schreef testman:
met een 42 inch nieuwe lcd tv op SD zit je prima bij wat oudere mensen, ik vind het beeld nog haarscherp. HD kost alleen extra en je hebt er niet veel aan met een goede tv die geen absurde formaten heeft.

Idd dat stond ook op het Digitenne pakket, geschikt voor TV t/m 32' Op grotere TV's gaat de bedroevende SD kwaliteit van het signaal wel opvallen. Ik schakel hier weleens terug van glasvezel HD naar een SD kanaal nou dat is een verschil van dag en nacht, erg onscherp.
@K7Jz
Als het klein scherm betreft kan ik me voorstellen dat ze het niet ziet. Bij ondertiteling ziet je al gauw aan de letters dat het niet gestoken scherp is bij SD.

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 13 augustus 2018 00:00:53 (100%)

Hubie

Special Member

ab'S

Mijn moeder werd een beetje kippig \bijziend dus ik kocht een jumbo grote AB voor haar.(zie foto)
Voor Philips toestellen (RC5) moest je een code inkloppen en het werkte perfect.
Maar mijn moeder had een Panasonic TV,ik heb dat kreng nooit aan de gang gekregen met die TV.
Met het muntstuk links op de foto krijg je een beetje een idee hoe groot het ding is. ;-)

Arco

Special Member

Meestal hebben die universele AB's ook een 'aan-uit test'...
(tv aan en aan/uit op AB net zo vaak indrukken tot tv uit gaat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com