MC element op MM phono preamp

Goedeavond, voor mijn MM phono preamp ben ik op zoek naar een versterkertrapje die ik ervoor kan hangen zodat ik hier een low output MC element aan kan hangen. Nu heb ik het volgende topic gelezen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137943#highlight=mc+phono

Hierin verwijst RAAF12 naar een kant en klare versterker print op Aliexpress: Of kant en klaar https://www.aliexpress.com/store/product/NE5532-Moving-Coil-...05433.h…
Zorg wel voor een zeer goede ontbromde voeding.

Kan ik deze (in combinatie met een schone voeding) gewoon gebruiken voor mijn applicatie? Of gaat dit niet helemaal werken? Aangezien het eerste instantie beschreven staat als microphone amplifier.

Thevel

Golden Member

De link naar Aliexpress werkt niet.

Arco

Special Member

Knippen en plakken van een afgekorte link als tekst gaat niet werken, hele link wel... :) (je moet 'copy link location' gebruiken)
https://www.aliexpress.com/store/product/NE5532-Moving-Coil-Microphone…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Excuses, maar dat is ‘m inderdaad. Bedankt Arco

Men noemt geen gain, de 5532 is geen geschikte versterker voor MC en multilayers in de signaalweg lijkt me wat creatief, maar als kwaliteit en ruis niet zo belangrijk en de gain in het geheel een beetje gunstig uitvalt zijn zal het allicht volstaan.
Ik zie geen reden waarom het niet zou werken. Maar er zit heel wat tussen werken en een gepaste kwaliteit bieden in een verder goede setup.

Een "echte" MC voorvoorversterker is gewoonlijk (half-) discreet, met een paar speciale torren aan de ingang met een hele lage Rb.

RAAF12

Golden Member

Dan staat er toevallig een Quad 44 MC pre amp printje te koop op MP. Zou ik gelijk doen als je kwaliteit zoekt. Daar zitten hele mooie Ferranti torren op. https://www.tweedehands.nl/audio-video-tv/audio-apparatuur/versterker-…

Normaliter sluit je de output aan op een rechte line input. Dus niet op een gecorrigeerde MD input. Ik zou het wel weten, kopen!!

de 5532 is geen geschikte versterker voor MC

Tja er is altijd beter, geen geschikte is een typering waar ik niet zoveel mee kan. Er zal sowieso geluid uitkomen. Aliexpress is niet helemaal van lotje getikt :-)

Nou, ik ben het liefst wel op zoek naar een kwalitatief leuke/goede MC preamp. Ik had het “oude” ontwerp van Blackdog al bekeken. https://www.circuitsonline.net/forum/view/126372#highlight=mc+phono
Ziet er interssant uit, maar de MAT02 en MAT12 zijn al geruime tijd niet meer in productie.
En tenslotte zou het mooi meegenomen zijn om mijn huidige Phono preamp nog te kunnen gebruiken. Dus een enkele MC versterkertje zou volgens mij voldoende moeten zijn.

RAAF12

Golden Member

Gewoon die Quad kopen, veel beter kan je het zelf niet bakken.

THATcorp maakt transistor array's in dezelfde hoek, voor als ik mij goed herinner een redelijke prijs.

Een andere suggestie: https://www.abcelectronique.com/annuaire/montages/cache/1010/preampli-…
Ik weet niet hoe lastig ze nu te krijgen zijn, maar The Signal Transfer Company verkoopt eventueel zelf losse 2SB737's.

blackdog

Golden Member

Hi,

Volgens mij is de MAT12 nog steeds te koop...

En ja, THAT heeft ook spul dat bruikbaar is.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 18 mei 2018 23:38:48 schreef blackdog:
Hi,

Volgens mij is de MAT12 nog steeds te koop...

En ja, THAT heeft ook spul dat bruikbaar is.

Groet,
Blackdog

Verdorie, je hebt gelijk. Farnell verkoopt 'm nog gewoon: http://nl.farnell.com/analog-devices/mat12ahz/transistor-npn-dual-matc…

Is het in het algemeen slim on een groundplane te gebruiken bij een phono preamp? Of is het niet aan te raden om phono preampjes te ontwerpen met groundplane?
En toch nog even een vraagje over jou ontwerp Blackdog, vanwaar de 15-polige sub-d connector en niet gewoon cinch pluggen?

Op 18 mei 2018 22:36:59 schreef RAAF12:
Gewoon die Quad kopen, veel beter kan je het zelf niet bakken.

Bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar gaan kijken

blackdog

Golden Member

Hi ricotje,

Mijn MC elemnt heeft een zeer lage impedantie.
Het is het eerste Ortofon MC30 element met een zeer lage spannings ouput.

De rede van de symetrische ingang is dus het stoorniveau, en zelfs met een symetrische ingang is afschermen noodzakelijk.

Lees ook mijn opmerkingen over de gain, grote kans dat jouw element meer spanning afgeeft, dus er is dan minder versterking nodig.
Let ook op de afsluit impedantie dat jouw element nodig heeft, pas aan waar nodig.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi ricotje,

Mijn MC elemnt heeft een zeer lage impedantie.
Het is het eerste Ortofon MC30 element met een zeer lage spannings ouput.

De rede van de symetrische ingang is dus het stoorniveau, en zelfs met een symetrische ingang is afschermen noodzakelijk.

Lees ook mijn opmerkingen over de gain, grote kans dat jouw element meer spanning afgeeft, dus er is dan minder versterking nodig.
Let ook op de afsluit impedantie dat jouw element nodig heeft, pas aan waar nodig.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ai, ik zie wel dat de specs wel uiteenlopen inderdaad. De waardes zullen dan inderdaad opnieuw berekend moeten worden..

[Bericht gewijzigd door Ricotjuh op zondag 20 mei 2018 08:47:02 (36%)

Hier dan nog een vraag als ik zo vrij mag zijn. Ik ben me aan het verdiepen in de verschillende MC preamps en nu heb ook eens naar de specs gekeken van die quad. En ik zie dat die ook te verkrijgen/aan te passen is, naar andere impedanties.
Maar als ik nu kijk naar dat mijn DL-301, dan zou de specs van type A toch ook moeten voldoen? Of waar moet ik rekening mee houden met het afstemmen van de Phono preamp en mijn element?

RAAF12

Golden Member

De standaard schakeling zal goed voldoen. Als controle kan je een testplaat draaien en meten. Vervorming, optimale naalddruk, anti-scating ect. is daarmee te bepalen. De schakeling voeden uit een zeer ruis en bromvrije bron. Maar dat spreekt vanzelf bij zulke zwakke signalen.

Ja, ik ga ‘m in iedergeval zo eens testen. Ik ga de voeding nabouwen zoals deze in de quad 44 is opgebouwd.

blackdog

Golden Member

Hi Ricotjuh,

Voor de goede orde, hieronder de gegevens van mijn MC30 element.

http://www.bramcam.nl/Diversen/MC30.png

De gain van mijn schema is verder niet moeilijk in te stellen.
DE opset van mijn schema is beter dan die van Quad, maar verwacht geen super verschillen.
Als het goed is zijn die er niet :-)

Ik kan je echter vertellen dat wat ruis en brom betreft, mijn opset zo "dead as a dodo" is :-)
De symetrische ingang geeft altijd wat meer ruis dan een asymestrische ingang, maar dat is hier niet van belang.
De onderdrukking van commonmode signalen is veel belangrijker en dat is in mijn schakeling goed opgelost.

Bij de Quad is er geen commonmode onderdrukking, en hoeverrre jij last krijgt van brom en ruis kan ik niet weten,
ik heb nooit met jouw draaitafel en arm gewerkt en ken de EMC van jouw afspeel omgeving niet :-)

Je zal zeker de transistoren bij de Quad schakeling een selectie moeten geven op Hfe en ruis voor ene goed resultaat.

Dan nog een tip
Welke schakeling je ook gaat bouwen, eerst meten aan de versterker ingang of er DC op staat/komt bij "Power On" en "Power Of"
Bij fouten kan dit je een nieuwe DL-301 gaan kosten...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

IK heb nu nog maar even voor de makkelijke manier gekozen en heb die Quad module overgenomen. Dan kan ik te zijner tijd eens luisteren/meten hoe het zit met de ruis. Maar jou preamp Blackdog, staat nog zeker op mijn to-do list. Maar heb op het moment te weinig tijd om hier een goede PCB voor te ontwerpen..

Bedankt voor die tip van de DC. Makkelijkste is om een scoop aan de input van de Quad module te hangen en kijken wat deze doet bij inschakelen? Neem aan dat deze, als deze goed is afgeregeld, 0V moet zijn/blijven?!

blackdog

Golden Member

Hi Ricotjuh,

Wat mij betreft geen enkel probleem welke versterker je ook bouwd,
als je er maar plezier aan beleeft en er ook wat van leert :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

2 opmerkingen :

- heb je in de tabel naar het frequentiebereik van de MC30 gekeken :)
- de MAT02 staat wel op ebay (voor te weinig euro's). Ik vermoed wel dat ze in dit geval echt zijn....

Grtn, Robert.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ja, daar staat vrijwel zeker een typefout in ?

De Mat12 is nog te koop en ebay LM394, MAT02 vertrouw ik niet.

Er zijn wat BC transistoren die ook een lage Rbb hebben maar die wel uitgezocht moeten worden op Hfe en Vbe.
En als laatste dan op ruis.

De eerste twee items hierboven kan al vrij goed met een China component tester en de ruis kan op het gehoor.
De ruis is als de verster goed gebouwd is ver beneden de groefruis en is rustig van aard.
Dus geen plopjes en gepruttel.

Als ik tijd heb zal even zoeken naar de BC type nummers.
Het zijn niet de BC550 of de BC560.

Groet,
bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Jullie kunnen een hand vol BC337-40 kopen, Philips, Fairchild zou ik mee beginnen.

Kosten weinig.

Groet,
Bram.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Oh dat zou nog een alternatief kunnen zijn op de Mat 12. Maar goed dan moet je nog een aantal kopen en daar een selectie op maken. Is het met deze transistors niet nodig om er meerdere parallel te zetten?

En betreft de LT1037ACN. Ik neem aan dat deze voldoet: https://www.reichelt.nl/ICs-LT-10-LT-12-/LT-1037-CN8/3/index.html?ACTI…

Aangezien het nummer niet eindigt op ACN, maar op CN8.