Schottky en germanium diodes

OA85 is nog gewoon te koop bij EOO.
Is AA119 (vroeger veel gebruikt) nog bij een gewone EU-e-winkel verkrijgbaar?

Arco

Special Member

De OA85 bijv. zit op 0.2v bij 0.1mA, maar al op 2.05v bij 30mA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toepassing is als een detectiediode, lijkt me dus low current. 0.2V/0.1mA typisch is gangbaar.

Edit:
Doordat diode alleen op top sinus geleidt, is de Vd bij 1-10mA relevant.

Zie: http://www.foxcomputer.se/Diodes%20evaluation%20a%20simple%20practical…

Hubie

Special Member

Hoi Armh,
Ik heb hier nog een paar honderd ongestempelde germanium diodes gelijk aan AA119.
Mail je adres even door dan stuur ik je er 10 stuks op.
Ik heb ook nog een bak vol BAT42 Schottky's wat denk ik aardig in de buurt komt van de BAT85.Doe ik er daar ook een paar van bij.

Hubie

Special Member

Niets meer vernomen van de TS.
Alweer zo'n fruitvlieg eendagsvlieg ? ;-)
jammer.

Op 20 mei 2018 02:08:54 schreef Hubie:
Ik heb hier nog een paar honderd ongestempelde germanium diodes gelijk aan AA119.
Mail je adres even door dan stuur ik je er 10 stuks op.
Ik heb ook nog een bak vol BAT42 Schottky's wat denk ik aardig in de buurt komt van de BAT85.Doe ik er daar ook een paar van bij.

Toevallig ben ik zoek naar een 8 tal germanium dioden van hetzelfde type, om twee graetz bruggelijkrichters te maken. Ik zoek deze omdat ik twee meetapparaten wil gaan maken voor HF.

M.vr.grt.v. Martin

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Mail je adres even door dan stuur ik ze op.

Anoniem

Op 25 mei 2018 02:36:25 schreef Hubie:
Niets meer vernomen van de TS.
Alweer zo'n fruitvlieg eendagsvlieg ? ;-)
jammer.

TS hééft al een set diodes, 1N34.
Dat zijn Ge puntcontactdiodes.
Die zijn zeer geschikt als detector in een simpel ontvangertje.
Puntcontactdiodes hebben bovendien het voordeel van een zeer lage eigencapaciteit.
De doorlaatspanning is ongeveer 0.2V bij stromen kleiner dan 0.5 mA.
Dergelijke diodes hebben een doorlaatspanning die snel oploopt met de stroom maar doordat de stroom erg laag is, is dit geen bezwaar.

Eendagsvlieg? zou kunnen. Die strijken dezer dagen met hele zwermen op je schermpje neer om er te sterven. Sommigen slagen er blijkbaar in nog vlug een vraagje te posten.:-)

Hubie

Special Member

Hallo ouwe brompot Belg. ;-)

Heb je je DECT miskoop telefoons al gerepareerd. ?

TS heeft een set 1N34 's uit China. Bekend is dat deze vaak fake zijn. Meestal gewone 1n4148 Si diode's met gewiste markering.

Echt goede Germanium detectie diodes zijn nog gewoon te koop, OA47 bv bij Okaphone, maar wel voor een prijs.

Hubie

Special Member

En Silicium is nog steeds geen Germanium.!
Die Chinezen zijn ook boeven hoor.
Rinus Jansen van Kent Electronics waarschuwde er 12 jaar geleden al voor in een bouwboekje.
Hij had een partij HF torren die bijna niet versterkte op HF.
Op de meettafel kwam de aap uit de mouw.
Gewoon fake torren made in China.Wel keurig gestempeld natuurlijk. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 26 mei 2018 19:04:24 (79%)

Hubie

Special Member

Op 25 mei 2018 07:50:59 schreef Martin V:
[...]

Toevallig ben ik zoek naar een 8 tal germanium dioden van hetzelfde type, om twee graetz bruggelijkrichters te maken. Ik zoek deze omdat ik twee meetapparaten wil gaan maken voor HF.

M.vr.grt.v. Martin

Je mail ontvangen.
Kost niks.
Alleen de zweetdruppels van de zwaar onderbetaalde Post.nl bezorger die bij 30 graden de enveloppe in je brievenbus bezorgd.(The poor old sod)

Anoniem

Een beetje voorbarig om ervan uit te gaan dat de diodes fake zijn.
0.7-1V is heel normaal bij Ge puntcontactdiodes als je universele meter een meetstroom heeft op Ohm bereik van enkele mA. Is natuurlijk niet onmogelijk.
@Hubie, dat is er één onder de gordel. Nu is ook de display van mijn thermometer ook al stuk. Iemand heeft vast het boze oog op mij geworpen. Jij toevallig? ;)

Op 26 mei 2018 18:54:44 schreef markce:

Echt goede Germanium detectie diodes zijn nog gewoon te koop, OA47 bv bij Okaphone, maar wel voor een prijs.

Het lijkt wel of je het over een goede fles wijn hebt.
Ik denk dat Ge diodes tegenwoordig nog zo zelden ergens voor gebruikt worden dat vervalsen niet loont.

flash2b

Special Member

Voor de 1N60 gold dat hoewel het een germanium diode is, er chinese/taiwanese fabrikanten zijn die hetzelfde nummer voor schottky hebben gebruikt:

Ge: https://www.posttenebraslab.ch/wiki/_media/projects/diodegermanium-1n6…
Schottky : http://tydiodes.com/manage/product/pic/2007626233549.pdf

Zoiets zal voor de 1N34 ook wel gelden, dus ik denk dat Markce gelijk heeft.

Hubie

Special Member

@Hubie, dat is er één onder de gordel. Nu is ook de display van mijn thermometer ook al stuk.

Tja,typisch een geval van Goena Goena zou mijn uit Indonesie afkomstige aangetrouwde familie verklaren. ;-)

Ik hoop voor jou dat je niet een behekste kris aan de de muur hebt hangen want dan kan het nog heel slecht met je aflopen. ;-)

Ha allen,

Ik heb even terug gelezen maar ik kan niet zo gauw de COer niet vinden welke germanium diodes nodig heeft ik heb er vandaag gevonden stuk of 1000 denk ik :o
Maar ik denk niet dat de diode nog gemaakt wordt ik zou niet weten waarom?
Hij is op twee punten hyper gevoelig gevoeligheid en temperatuur.
Nee vandaag de dag gebruik je zo iets als @grotedikken schrijft.
Ik heb ook zo'n jampot ontvanger gemaakt was 9 jaar of zo dan weet je niet beter als iemand dat nu zou vragen dan zou ik vragen of i een gaatje in het hoofd heeft :( dat ga je niet meer bouwen alles is de lucht uit en er is EM smog voor in de plaats gekomen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 26 mei 2018 23:50:28 schreef electron920:
Maar ik denk niet dat de diode nog gemaakt wordt ik zou niet weten waarom?
Hij is op twee punten hyper gevoelig gevoeligheid en temperatuur.
Groet Henk.

Ik denk ook niet dat die diode nog wordt gemaakt, vermoedelijk is de productie gestopt omdat er steeds minder vraag vanuit de industrie komt.
Ontvangers voor HF en de middengolf wordt ook obsolete, wie luisterd vandaag de dag nog naar AM?
Het is net zoals transistoren obsolete worden, er blijft wel vraag maar dan voor hobbyisten die een dergelijk component willen (blijven) gebruiken.

Ik denk Henk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt waarom die dioden obsolete zijn geworden.
Er zitten niet alleen een heleboel bezwaren waarom je Germanium diode vandaag de dag nog zal willen gebruiken, want er zijn genoeg andere technische mogelijkheden om een detectie dioden als een Gemanium diode te vervangen.
Denk bijvoorbeeld aan de logaritmische detector (AD8307) en dit bedrijf; Analog maakt nog veel meer interessante ic's voor HF toepassingen.

Analoge toepassingen zijn ook niet meer van deze tijd, tegenwoordig gaat alles digitaal, met een precisie, waar analoge ic's niet aan kunnen tippen.

Echter in mijn toepassing gebruik ik die diode gewoon zoals die is, ook voor gelijkrichting en met een analoge toepassing.

@Hubbie bedankt voor het opsturen, ben blij dat ik kan gaan beginnen met het bouwen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hubie

Special Member

Er zijn zeker nog wel toepassingen voor Germanium diodes.
Soft clipping bij gitaarversterkers,(om het "buizen geluid" na te te bootsen)
Dat gaat met een Silicium diode echt niet lukken.

https://www.google.nl/search?q=soft+clipping&tbm=isch&tbo=u&source=uni…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 27 mei 2018 18:50:22 (29%)

Grotendikken:

Een beetje voorbarig om ervan uit te gaan dat de diodes fake zijn.
0.7-1V is heel normaal bij Ge puntcontactdiodes als je universele meter een meetstroom heeft op Ohm bereik van enkele mA. Is natuurlijk niet onmogelijk.

Het is precies 0.7V, toevallig?

Wat echte Ge diodes betreft, kijk even naar de verkoopprijs. Er is nog vraag en weinig aanbod.
1N34 NOS doet E5.75, wat verwacht je dan voor E0.83/10s bij Ali?

China is vooral handel, en heel ver daarna pas tech in dienst van handel (mijn bescheiden ervaring).

is een puntcontactdiode altijd een germanium diode?

Ha kombucha,

Nee ook een silicium diode kan worden uitgevoerd als point contact maar aan de andere kant waren de eerst germanium diode ook geen goede point contact.
De point contact heeft het voordeel een kleine capaciteit dus snel en is primair ontwikkeld voor defensie (radar) dus microgolf.

Nu moet er wel een nuance gemaakt worden met de opmerking van @markce silicium is ook een kristal dus de verkoop advertentie kristal diode is geheel gerechtvaardigd er staat nergens dat het kristal germanium is.
Germanium dioden worden alleen nog met de hand gemaakt en lijken op een zekering soms met zo'n stel schroefje daar mee maakte je het contact vaster of losser.
Dus mijn opmerking met betrekking tot temperatuur gevoeligheid heeft betrekking op germanium.
Bij de eerste scalar network analyzers zaten ook germanium kristal detectors je kon blijven kalibreren.

Groet Henk,

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

De puntcontactdiode is de logische opvolger van de kristaldetector.

Door een indiumpennetje te prikken en te lassen op een kristalletje N germanium, creeer je plaatselijk een P gebiedje rond de las, waardoor er een diodewerking ontstaat. De junctiediode is de opvolger ervan, en Silicium kwam pas later. Silicium is veel moeilijker te hanteren dan germanium bij de productie.
Aanvankelijk waren ook de hf eigenschappen van Si minder goed al lekten deze laatsten minder en waren ze beter geschikt voor grote vermogens en spanningen.. Daardoor is germanium voor klein vermogen hf toepassingen nog een hele tijd naast silicium gebruikt. Maar we weten allemaal hoe het verder geevolueerd is.
Toch zijn er voor speciale toepassingen oudere technologieen gebruikt omdat die ook enkele voordelen hadden die soms te pas kwamen. Puntcontactdiodes hebben bijvoorbeeld een zeer kleine capaciteit.

Alhoewel in het Siliciumtijdperk de puntcontactdiode niet meer actueel was, zijn er toch ook Si puntcontactdiodes gemaakt. Een gekend voorbeeld is de 1N23 , een vroege Si diode die specifiek gebruikt werd om als mixerdiode in RADARontvangers (S en Xband) gebruikt te worden.
Deze diode koppelde goede hf eigenschappen aan enige robuustheid.
Toch gebeurde het nog dat elkaar passerende schepen bijvoorbeeld in een havengeul, elkaars ontvangeringangen opbliezen. Een scheepsradar zendt pulsen uit van 3-7 kW voor pleziervaartuigen,oplopend tot honderden kW voor oorlogsbodems. Daarom waren de diodes als pastilles uitgevoerd zodat je ze makkelijk uit de mixergolfpijp kon wippen na een schroefdopje losgedraaid te hebben.

Op 26 mei 2018 23:50:28 schreef electron920:
Ha allen,

Ik heb even terug gelezen maar ik kan niet zo gauw de COer niet vinden welke germanium diodes nodig heeft ik heb er vandaag gevonden stuk of 1000 denk ik :o

Ik ken wel mensen die interesse hebben hoor... :-)

Inderdaad met name voor het bouwen en repareren van gitaarschakelingen. Daar werden nog wel eens germanium-halfgeleiders gebruikt. Al heb ik me ooit laten vertellen dat je met moderne silicium-onderdelen vergelijkbare resultaten moet kunnen halen.

Hubie

Special Member

Bij transistor gitaarversterkers zitten er of germaniumdiodes of FET's in de voorversterker.(soft clipping)

Maar het blijft surrogaat natuurlijk.Het is het NET NIET.

Als je een Gibson Les Paul op een Fender of Marshall buizenbak aansluit en alle knoppen op 10 zet weet je niet wat je meemaakt. ;-)

Dat geluid krijg je niet met een Fet of germanium diodes.
Nu niet, en nooit niet. Never Ever ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=blp7hPFaIfU

Misschien is dit een beter voorbeeld.
Mark Knopfler op een Gibson met alle knoppen op 10. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=6D6cw8Ob2sk

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 31 mei 2018 04:19:38 (14%)

Ha Hubie,

Ik heb meestal geen moeite met het creëren van vervorming :P

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.