Rekenvoorbeeld van demping

Beste allemaal,
ik doe een opleiding ziggo cai monteur , weet iemand hoe kan ik de deze opdrachten oplossen. kijk naar bijlagen ?
Alvast bedankt
Roy

je voorbeelden zijn zo klein dat ze onleesbaar zijn.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Hi, Bedankt voor de moeite ik heb even nog met origineel jpg

Zoek via google de datasheets van de gebruikte coaxkabels op en vul die in op de tabel.

Kijk dan in het plaatje welke lengtes er gebruikt worden. Dan kun je de demping uitrekenen per apparaat per frequentie.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Dag Roy, lijkt me toch niet zo ingewikkeld. Staat het niet in je leerstof? het is gewoon optellen en aftrekken van de waarden. Voorbeeld: als je 50dBmV hebt en de verzwakking in een component is 3dBmV dan staat aan de uitgang 47dBmV. Bij versterking tel je het er juist bij op. Zet je er een versterker achter van 10dB dan staat aan de uitgang 57dBmV.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Hoi, Douwe bedankt voor uitleggen maar weet je hoe kan ik de tabels met demping waard vullen.
alvast bedankt
Roy

Ik hoop niet dat je bij mij over de vloer komt als Ziggo monteur.

Dan moet je toch even de data tebellen van de kabel er bij pakken. Zo heeft coax6 bij 500 MHz een demping van 8,4 dB per 100 meter. Heb je nu bijvoorbeeld een stuk kabel van 20 meter, dan is de demping 20/100 x 8,4= 1,28 dB bij de frequentie van 500 MHz. Is de frequentie hoger of lager, dan is de demping ook hoger of lager. Hoe hoger de frequentie hoe groter de demping. Staan jou frequentie er niet tussen dan kun je door middel van interpolatie de juiste demping berekenen.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Douwe, ik waardeer het moeite nu kan ik het goed berekenen
ik ben vorig week begonnen met opleiding,
dat zal zeker zeer me helpen
ik wens je heel fine pinkster nog
Gr. Roy

Waren ze bij jou ook zo TheHof? Zo ontzettend stimulerend toen je net een week begonnen was?

@Thehof, Ik vind je opmerking storend en onnodig. Wees juist blij dat mensen als techworld een opleiding in de techniek volgen. We hebben nu en in de toekomst deze mensen hard nodig. Help ze en laat ze zich welkom voelen bij ons techneuten.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De demping van C-kabels is gemakkelijk te onthouden.

  • Op 230 MHz is de demping in dB per 100 meter eenvoudig de naam van de kabel. Dus C6-kabel dempt 6 dB per 100 meter; C12-kabel 12 dB, enzovoorts.
  • Op 860 MHz is de demping in dB steeds ongeveer het dubbele van de demping op 230 MHz.

Op tussenliggende frequenties kun je interpoleren, maar dat is in deze vraag niet eens nodig, en in de praktijk meestal ook niet, omdat je toch alleen de minimale demping (bij 230 MHz) en de maximale (bij 860 MHz) wilt weten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET, Dat wist ik ook niet. Toch weer wat bijgeleerd vandaag. Bedankt.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Dank je wel Frederick E. Terman.

Op 21 mei 2018 12:15:48 schreef Frederick E. Terman:
De demping van C-kabels is gemakkelijk te onthouden.

  • Op 230 MHz is de demping in dB per 100 meter eenvoudig de naam van de kabel. Dus C6-kabel dempt 6 dB per 100 meter; C12-kabel 12 dB, enzovoorts.
  • Op 860 MHz is de demping in dB steeds ongeveer het dubbele van de demping op 230 MHz.

Op tussenliggende frequenties kun je interpoleren, maar dat is in deze vraag niet eens nodig, en in de praktijk meestal ook niet, omdat je toch alleen de minimale demping (bij 230 MHz) en de maximale (bij 860 MHz) wilt weten.

@FET praktijk ? we gaan dan nog maar zwijgen over het plaatsen van connectoren en demping in dB, dan wordt het pas interessant ! wat ik al gezien heb van bv. connectors die er gewoon af vallen en ga zo maar verder. Soms begrijp ik niet dat mensen nog naar de tv konden kijken.

evdweele

Overleden

Op 21 mei 2018 12:32:44 schreef tune:
Soms begrijp ik niet dat mensen nog naar de tv konden kijken.

Dat kon ik ook niet meer nadat een "monteur" van Casema (nu Ziggo) een internetmodem had aangesloten.

Oorzaak: hij had op het AOP de afschermmantel geheel weggeknipt en alleen de binnenader aangesloten.
Kennelijk spetterde het internet er nog net wel door, maar de tv-frequenties niet meer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 mei 2018 12:32:44 schreef tune:
@FET praktijk ? [...]

In mijn post over de kabeldemping bedoel ik met 'in de praktijk': het uitrekenen van de kabeldemping in de praktijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 21 mei 2018 13:29:34 schreef Frederick E. Terman:
[...]In mijn post over de kabeldemping bedoel ik met 'in de praktijk': het uitrekenen van de kabeldemping in de praktijk.

@FET : OK
de "praktijk" is een ander groot verhaal.
Ik zou het eerder een theoretische berekening noemen.

@techworld : bekijk eens de specs van die kabels en met de regel van drie ben je al ver en zal de oplossing er in theorie niet ver naast zijn.
Stel in uw oplossing er bij dat nog meer andere factoren een grote rol spelen, vb. type connector, ligging coax (vb. niet kraken in een bocht zoals ik al meermaals heb mogen aanschouwen), ouderdom coax,.....

kraken in een bocht is niet goed, breken van koperhaartjes in de coax mantel doorgaans. f stekkers opzetten terwijl de mantel is afgesneden, of wat veel fout wordt gedaan, te grote of kleine f connector op de kabel. elke soort coax heeft een eigen dikte F schroef connector. teveel toestellen zonder versterker aansluiten, en nu analoog cai eruit gaat krijg je veel meer storingen met digitale ontvangers waar vroeger analoog stond, digitale hebben een beter signaal nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Frederick E. Terman , het is mij gelukt met de coax demping berekenen, ik heb nog een vraag over deze berkbenen van WCD tot Horizon wil jij even na kijken en wat is de best manier om te berekenen
Alvast bedankt

Frederick E. Terman

Honourable Member

deze berkbenen van WCD tot Horizon

Van WCD tot aan de Horizon box loopt 10 meter C9-kabel. Daarvan kun je dus ook weer de demping uitrekenen op 230 en 860 MHz.

(Of bedoel je niet de coaxdemping? De demping van AOP, splitter en WCD staan ook in de vraag aangegeven. Blijkbaar worden de pluggen hierin meegerekend, zodat je daarmee geen rekening meer hoeft te houden. Anders had er in de vraag ook iets over de pluggen moeten staan.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@techworld, ik heb je vragen 1 t/m 4 uitgerekend. Op welke waarden kom jij uit? Kunnen we even vergelijken.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Heren Bedankt voor uitleg, ik heb tot deze warden uitgekomen :

- het signaal op het modem op de lage frequentie 5.38 Db
- het signaal op het modem op de hoge frequentie 8.38 Db

- het signaal op de Horizon op de lage frequentie 4.6 Db
- het signaal op de Horizon op de hoge frequentie 7.6 Db

de methode bijvoorbeeld voor de eerste opgave is:
11- 0.12 -1.5 - 4 = 5.38 Db

ik hoor het graag of de berekenen juist is ?

dank jullie wel

Gr. Roy

Jouw rekenmethode is goed, maar je vergeet het eerste stukje coax 9 wat tussen het overnamepunt en de ssplitter zit. De eerste uitkomst is dan 5,29 dBmV. Ook de andere antwoorden wijken af van de mijne.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.