Dect telefoon display

Anoniem

Ik had al enkele jaren een setje dect telefoons twist357 liggen .Basisstation, twee laders en 3 handsets.
Batterij er in, werkt perfect maar geen van de displays functioneert.
Gisteren zie ik op de rommelmarkt een setje liggen van het merk Philips. Splinternieuw in doos.Lijkt erg recent.
Ik dacht voor 10Eu kan ik niet beginnen prutsen aan die twists. Thuisgekomen, zelfde fenomeen.
Werkt, maar geen display.Op geen van de drie toestelletjes. Lijkt me teveel om toeval e zijn.
Zou dat een algemeen zwak punt zijn, of zou je eerst
ergens een ontgrendelingscode moeten ingeven?

Ik mis op CO overigens een sectie telecom.
Telefoons, intercom, dect, GSM maken toch tegenwoordig een aanzienlijk deel van de dagelijkse elektronicaspullen uit.

Voor gebruik 24 uur opladen, meer weet ik ook niet.
Hier staat een handleiding misschien heb je er wat aan.
https://www.libble.eu/belgacom-twist-357/online-manual-47348/

Anoniem

Thnx rwk, in de handleiding staat echter ook niks over een niet werkende display.
Blijft vreemd dat ik dit zelfde fenomeen heb op 6 verschillende handsets.

Sine

Moderator

Het kan het LCD zelf zijn, en dan is het jammer de bammer.
Of de verbinding naar het lcd (zebrastrip of zi'n vieze opgeplakte flexpcb)
Of de drive elektronica, kwestie van open maken en kijken lijkt me, met de scope moet je wat lijntjes kunnen vinden die zouden moeten flapperen op een paar honderd Hz oid.
Of het zijn displays met een COG, dan wordt het een ander paar mouwen.

Ofwel, ben je nou een elektronica prutser of niet? Zet er een schroevendraaier in en kijk!

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 21 mei 2018 10:52:09 (11%)

Arco

Special Member

Ik heb dat met een dect set van profoon gehad (4 toestellen). Na een paar jaren op zolder te hebben gelegen werkte er geeneen display meer fatsoenlijk.
(waren ook van die plakdisplays, goed aandrukken hielp een paar seconden, maar meestal krijg je dat zonder nieuw geleidende tape niet meer goed)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

philips had en heeft de meeste waardeloze dect toestellen, displays die deels uitvallen is 1 der klachten bij dat spul. het komt door een erg dunne bandkabel naar de print welke loskomt op de aanhechting bij de print. soms helpt drukkracht nog, maar eenmaal helemaal losgekomen kun je dat niet meer op zijn plaats houden. je koopt nog beter een 2e hands siemens dect set van 20 jaar oud, die zijn wel goed.

de 1000, 3000, 4000 C en E, S reeks zijn goede dect van siemens. die 1 3 en 4000 reeksen zijn intussen 18-21 jaar oud. de A reeks is niet veel soeps, kreeg je vaker bij een telefoon abo, zegt al genoeg.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 21 mei 2018 11:52:52 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

2 jaar geleden heb ik een display van een calculator gerepareerd door de flatkabel in de bankschroef te klemmen en met hete lucht te verwarmen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/132147

Het heeft een tijd gewerkt, maar nu zijn er opnieuw segmenten uitgevallen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 mei 2018 11:48:38 schreef testman:
...je koopt nog beter een 2e hands siemens dect set van 20 jaar oud, die zijn wel goed.

Of nog beter: een Ericsson. DT200 was/is super.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Niet onmogelijk natuurlijk dat ze allemaal en alle segmenten kapot zijn, maar wel frapant en niet geschoten is altijd mis: zou er ergens een contrast instelling zitten die niet goed staat?

Op 21 mei 2018 13:17:28 schreef flipflop:
[...]
Of nog beter: een Ericsson. DT200 was/is super.

die haalt de 20 jaar ook bijna, helaas wel een gesealed accupack met stekkertje, minder handig bij vervangen. evengoed was dat een degelijk telefonie merk indertijd. heb van de sony ericsson combi nog een gsm liggen van 15 jaar oud, lader erin en t wordt een ballon :P

indertijd had ik een flink aantal dect in onderhoud, kpn had toen eigen merk toestellen welke gewoon siemens toestellen waren, printen kon je 1:1 overzetten. had het een bliksemontlading gehad, 12 ohm weerstand vervangen en t kon nog 3 jaar mee :P een philips dect kon je dan vinden op de geur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in de fabriek waar ik werkte gebruikte ze de ericsson DT590. ramptoestellen. microfoons die uitvallen, display die ermee stoppen, gekraak in de speaker, geen ontvangst meer...
heb daar 1 jaar gewerkt en bij elk defect toestel de accu eruit gerecycleerd.
k heb wel 40-50 batterijen thuis liggen. maak er powerbanks mee

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/DSCN9503.JPG
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/Dscn3379b.jpg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/powerbank/640/DSCN3372.JPG

beste toestel ooit, die DT590, voor mij althans :-).
heb er nog een hoop van die toestellen zelf ook liggen, omdat ik ze ooit eens wou herstellen. die dingen waren iets van 200€/stuk als ik me goed herinner

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vaak is er wel een patroon in slechte toestellen te bemerken, veelal valschade waardoor het eea ermee kapt. meestal ook dezelfde afdelingen welke dat steeds hebben, hangt aan broeken en valt er steeds af bijv. krijgen ze 1 deur verder een nieuw toestel dan gaat in de week erop toevallig bij beide buren ook de telefoon stuk..

of collega's die al 2x een telefoon vervangen en toch weer klachten krijgen, blijkt de grondkabel gewoon rot te zijn :) keer de kiestoon luisteren had dat al duidelijk gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Ik had ook zo'n rampDECT van Philips,zelfde probleem,display werd steeds vager en op het laatst was er niets meer te zien.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/135456#highlight=dect

Sine

Moderator

@fcapri,

Hoeveel powerbanks heeft een mens nodig :D

ik denk dat ie beter eens een powerbank voor wat rookmelders kan gaan maken, losse cellen intapen en solderen bij deze hoeveelheden maakt de kans op een sluitinkje ook steeds groter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 mei 2018 11:08:44 schreef Arco:
Ik heb dat met een dect set van profoon gehad (4 toestellen).

Hier ook zo'n goedkoop setje van profoon gehad... na twee jaar gaven twee van de drie toestellen geen beeld meer.

evdweele

Overleden

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de reden waarom er zoveel accu's worden gebruikt.
Lang geleden heb ik eens de fout gemaakt om accu's in een elektronenflitser te gebruiken. Dat werd een sof.
Tijdens het maken van een bruidsreportage waren die accu's natuurlijk leeg en ik had geen reservebatterijen bij me. Een beginnersfout, zonder meer.
Het werd me wel duidelijk dat alkalinebatterijen in zo'n geval toch beter voldoen. Batterijen leeg, nieuwe erin.

Het aantal apparaten dat met accu's is uitgerust is bij mij ook heel beperkt.
Alleen de DECT telefoons, de smartphone, 3 camera's en een kruimeldief.
En alleen omdat al die dingen zo worden geleverd en er geen AA(A) batterijen in passen.

Voor een powerbank weet ik al helemaal geen toepassing te bedenken. Een stopcontact en een lader zijn nooit ver uit de buurt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 mei 2018 19:30:33 schreef testman:
ik denk dat ie beter eens een powerbank voor wat rookmelders kan gaan maken, losse cellen intapen en solderen bij deze hoeveelheden maakt de kans op een sluitinkje ook steeds groter..

elke accu heeft nog zijn eigen onboard veiligheidsprint. door het intapen van de accus, kunnen ze tov elkaar ook niet bewegen. de bekabeling wordt samen gezet met krimpkous, en langs verschillende kanten. rood in het midden, zwart langs buiten leggen. kan op kortsluiting is quasi nihil.

wat kan hier nu nog mee gebeuren, cellen per 3 aan elkaar getapet, cellen van 3 stuks per 2 samen getaped. dan alle draadjes aan elkaar gesoldeerd.
daarna 15 aan elkaar gezet en weer samen getaped en dan in een vaste behuizing.
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/powerbank//640/DSCN3373.JPG

Op 21 mei 2018 19:19:37 schreef Sine:
@fcapri,
Hoeveel powerbanks heeft een mens nodig :D

meer dan ik nu heb. heb er pas weer 2 bijgehaald in china. heb 2x 10 000mAh op zak en het is me gelukt om al 1dag beide accu's leeg te hebben alsook de gsm.
ik loop veel met GPS rond (wandelen op gps en punten zoeken). mijn gsm vreet batterijen. display vollebak(was hier de laatste weken 35° in china en volle zon), wifi aan, gsm aan, gps aan met wifi ondersteuning voor preciezere positie. na 8-9uur kapt die er wel mee dan. ookmet 10 000mAh op zijn rug gebonden.

Op 21 mei 2018 19:43:48 schreef evdweele:
Voor een powerbank weet ik al helemaal geen toepassing te bedenken. Een stopcontact en een lader zijn nooit ver uit de buurt.

als ik mijn gsm in een stopcontact laad snachts, blijft de acuc de hele nacht op de lader en slijt ze snel.
als ik mijn gsm op een powerbank laad, en de gsm stopt bij laden als de accu op 100% is, dan gaat de powerbank in sleep mode.
als de accu na een uurtje op 95% weer wil laden, lukt het niet want de powerbank is uit.
veeeeeel gezonder voor uw accu.

en waarom zoveel powerbanks: ik heb 2 tablets, 2 gsm en een iphone bij hier in china (ik, de madam, en de dochter). mijn dochter heeft ook zo een wandelhondje die met usb wordt geladen. zo een spraakcomputer voor chinees te lezen die met usb wordt geladen.
ofwel neem ik 15laders mee, ofwel neem ik 3laders mee en gebruik ik powerbanks. 1 powerbank zit altijd de laden in het hotel, 1 powerbank laad op snachts, 1 powerbank laad de gsm's op snahts

maar we dwalen af zo. na een 10jaar ben ik wel door mijn voorraadje accus van dect telefoons en moet ik een andere manier vinden om aan zulke cellen te geraken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar de gsm bevat het laadcircuit van de accu. je voegt enkel 5V laadspanning toe. dat de powerbank in stby valt betekent gewoon dat de gsm na een halve dag aan dat ding weer 30% leger is.

liion laders zijn geen nicd laders, accu vol, lader levert alleen de stroom die verbruikt wordt. heb hier een oude galaxy s2 jaren als webradio gebruikt, hing constant aan de stroom. af en toe lader eruit en ding hield het 3/4 dag vol nog. stroomverbruik van de adapter was net 1W.

overigens heb je voor geocaching gewoon toestellen die veel zuiniger als een gsm zijn, tevens ook een veel nauwkeurigere gps hebben zonder wifi erbij te moeten nemen.

je pakt die cellen in met inpaktape? dat is veel te dunne tape, wat schuren langs elkaar door torderen van de behuizing en t gaat vonken. ik mag hopen dat die dingen niet mee in t vliegtuig neemt, want dat is vragen om ellende.. naast tape gebruik ik ook nog een extra stukje kunstof als scheiding tussen de cellen, de tape is isolatietape, dikke uitvoering. ook niet te strak trekken, als de cellen heet worden scheurt die tape zo open..

in geval van laptops klopt het wel, die fabrikanten laden standaard de cellen veel te vol, icm warmte is een pack binnen een jaar gaar als het constant aan de lader hangt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik zou met zulke accupacks in huis geen oog meer dicht doen 's nachts... :)
(of ze moeten in een solide stalen behuizing zitten. Zeker niet in dat Chinese plastic wat meestal beter brandt als kaarsvet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hier zijn een 300 liion cellen aanwezig, in losse en packvorm. fabrikanten hebben geleerd van slechte ontwerpen waar teveel beweging tussen cellen mogelijk is, er zit wel verschil tussen een accupack van 10 jaar terug of 1 van nu. liion cellen gaan weleens lekken, dat spul vreet de koper koppelstrips aan, tevens lossen de papieren ringen op tussen de pluspool en rand om de pluspool wat een sluiting oplevert. ik heb dat al vaker gezien, bult aan de zijkant op een accupack. een jaar of wat geleden zag ik dat 1,5 meter langs me gebeuren, accupack stond al weken op die plek. 1 cel was gaan lekken en stond ineens sluiting te trekken, in volle toestand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 22 mei 2018 01:46:55 schreef fcapri:
als ik mijn gsm in een stopcontact laad snachts, blijft de acuc de hele nacht op de lader en slijt ze snel.
als ik mijn gsm op een powerbank laad, en de gsm stopt bij laden als de accu op 100% is, dan gaat de powerbank in sleep mode.
als de accu na een uurtje op 95% weer wil laden, lukt het niet want de powerbank is uit.
veeeeeel gezonder voor uw accu.

Hmmjaa ... zo werkt dat niet helemaal geloof ik :)

mijn telefoons doen het zo wel. (allé, niet dat ontladen tot 95% en weer opladen, maar ze blijven de accu volhouden op 100% en dat wil ik niet.

ik hang ze op de lader savonds, een rood lampje gaat branden links boven.
als de accu vol is, gaat het rode lampje over naar een groen lampje, maar blijft de gsm op lader draaien en blijft de accu stampvol. na 8uur trek ik die van de lader en staat die op 100% (4,23V-4,25V). het eerste uur dat die los van de lader zit, zakt de accu naar een 95% (4,15-4,17V ongeveer).

nu, als ik die aan een powerbank oplaad, dan laad die op tot 100%, de laadstroom valt weg en de powerbank ziet geen verbruiker en schakelt uit (je kent ze wel, die topics die hier komen waarbij de powerbank elke 30sec uitvalt met een arduino eraan).
de gsm draait vanaf dan op zijn interne accu.
smorgens trek ik die van de usb bank zit die op 93-94% en is de accu gezakt naar een 4,12V.
die 5uur op 4,12V staan is veeeeeeel beter dan die 5uur op 4,23V hangen.

er bestaan ook zo van die smart usb kabels die zelf uitschakelen als de gsm vbol is, zelfde systeem als een powerbank. alleen... die micro usb kabels slijten aan de lopende band, heb er de laatste 3weken alweer 3 die niet meer in de gsm blijven steken (slotje kapot)

@testman: cellen slijten sneller als ze continue boven de 4,00V hangen. persoonlijk trek ik mijn gsm telkens van de lader als die rond de 80-85% zit, alleen snachts lukt me dat niet (ik word namelijk niet wakker als de accu op 80% komt).
mijn accu doet wel wat meer onlaad en laad cycli hierdoor, maar ze gaan ook VEEEEL langer mee doordat ze minder vaak op hoge spanning blijven.

ik pak die cellen in met dikke tape om dozen mee te plakken. eerst per 3 aan elkaar en 2-3 x rond de cellen met die tape.
dan 2x 3cellen bij elkaar en weer tapen tov elkaar. dan alle draden solderen.
daarom dat ik al die folie moest verwijderen, die 3lagen plastic + 5-6 lagen tape, dan paste de cellen niet meer in die behuizing.
bewegen doen ze echt niet meer

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 22 mei 2018 14:18:58 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb jij bedorven stroom ofzo ? :)
Je hebt wel erg vaak problemen met GSM accu's

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 21 mei 2018 19:19:37 schreef Sine:
@fcapri,

Hoeveel powerbanks heeft een mens nodig :D

Een electrische Ford Capri met een actieradius van 1000km is nooit weg ;-)