Trafo

beste leden,

ik heb een magnetron trafo bemachtigd, nu heb ik met het uitslopen van de secundaire de primaire winding beschadigd, is het mogelijk om 0,5 mm2 te wikkelen , en dan met losse weerstand(dus geen weerstandsdraad) in serie met de draad de gewenste weerstand(3 Ohm) te laten krijgen om zo toch een soort van weerstandsdraad te krijgen

ik wil zelf ook wel een nieuwe wikkelen , maar kan nergens geschikte weerstandsdraad vinden, alleen maar heel dun spul

[Bericht gewijzigd door flukemaster op maandag 21 mei 2018 15:27:32 (15%)

pa3gws

Golden Member

De wikkeling bestaat uit gewoon wikkeldraad dus geen weerstandsdraad.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

secundair is niet zeldzaam aluminium wikkeldraad, koper is allang niet meer bij magnetrons..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

maar hoe kan het dat de boel er dan niet uit klapt als er bijna geen weerstand op zit , en waar kan ik dat wikkeldraad kopen

[Bericht gewijzigd door flukemaster op maandag 21 mei 2018 15:43:32 (65%)

is het niet makkelijker / sneller / beter om gewoon op marktplaats ofzo een magnetron te kopen voor een paar euro en opnieuw te beginnen?
waarschijnlijk goedkoper dan wikkeldraad aanschaffen, laat staan het werk, en daarbij heb ik ook nog twijfels over het eindresultaat van zo'n zelfwikkel

pa3gws

Golden Member

Het is maar net hoe erg hij is beschadigd.
Als de wikkelingen om meerdere plaatsen zijn onderbroken is reparatie onbegonnen werk.
Of zoals hierboven een andere magnetron scoren. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb net de spoel er uit gehaal , kwam een of ander ding tegen die in serie zat met een eind van de speol, die heb ik er tussenuit geknipt en nu meet ik de 2.5 ohm weer die ik eerst ook had

Ik ga het nu testen en hoop dat de rook er in blijft zitten

[Bericht gewijzigd door flukemaster op maandag 21 mei 2018 16:13:13 (14%)

Sine

Moderator

Pas op! de spanning uit deze trafo's is EXTREEM gevaarlijk !!

De uitgang levert een hoge spanning (meer dan 1000V) bij een zeker niet misselijke stroom, als je in aaraking komt met deze spanning is het bijna zeker dat je dit niet kunt navertellen

Misschien overbodig maar gezien je nieuw bent hier op het forum en een vraag stelt waarop je het antwoord zou moeten weten als je met deze dingen gaat spelen ... We houden je graag nog wat langer hier.

? moet mij toch eens uitleggen hoe de weerstand van een spoel toeneemt door het eruit knippen van een stuk?
ook hoe je een "beschadigde" winding, fixt door hem nog verder kapot te knippen?

verhaal klopt niks van.
weet je zeker dat het wel verstandig is om met 230V te spelen? je lijkt er met zo'n zinnen nou niet heel erg veel verstand van te hebben?

ik denk dat ts een temperatuur beveiliging heeft eruit geknipt, die was gehemeld door kortsluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

[offtopic]Als je het project opgeeft, ik zoek nog een magnetron trafo voor puntlassen (en dan haal je de secundaire eraf).[/offtopic]

Succes met de reparatie!

Kortsluiging kan niet , sinds ik hem uit de magnetron heb gehaal is ie nooit aan de spanning geweest , maar mijn multimeter meette geen weerstand , toen ik dat ding er uit knipte meette ik de weerstand weer zoals ik hem meette met de oude winding er nog in, verder heb ik hem nou werkend
En sine , die hv winding heb ik er gelijk uit gehaal , ik weet best wat ik doe

Bijgaand een foto van het ding dat ik er tussenuit heb geknipt

dat is dus een temperatuur beveiliging, wrs was deze al getript omdat de magnetron stuk was. normaal komen deze wel weer terug na afkoelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja maar ik vind het dus gek dat toen ik hem uit de magnetron haalde hij het nog wel deed

Ik ben trouwens pas 16 dus ik bezit nog niet alle kennis

de trafo wordt doorgaans met een inschakelvertraging ingeschakeld, de magnetronbuis stroom plus inschakelstroom is anders te hoog. nu gaat dat wel, er hangt immers geen last aan. maar dat kan normaal deze beveiliging nekken, inschakelvertragingen in goedkope magnetrons gaan nogal eens stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Neem de waarschuwing van @Sine wel heel serieus.
Want een foutje en je wordt GEEN 17 meer.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De 2kv wikkeling leeft al niet meer hoor , er komt nog maar 2.5 volt uit nu

met netspanning ook wel oppassen, aardlek 30ma op de voeding is wel zo veilig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 mei 2018 15:42:22 schreef flukemaster:
maar hoe kan het dat de boel er dan niet uit klapt als er bijna geen weerstand op zit ..

Dat komt door de zelfinductie van de primaire spoel. Zie bv https://www.youtube.com/watch?v=ZANAvYpltZM

Bedankt ohm pi , duidelijk filmpje

In de bijlage hoe het er uit ziet

jup, alle pogingen waarbij de punten aan elkaar vastsmelten en de trafo uitbrand zie je niet terug op youtube ;) daar is op de een of andere manier niemand trots op

Zit gewoon een schakelaar tussen dus ik kan hem zo uitschakelen als hij blijft plakken