Trafo

Op 22 mei 2018 20:31:33 schreef BenI2C:
[...]
als je maar 1/2 keer rond de middenpoot gaat is dat 1/2 winding toch?

Begin eens met gewoon een heel rondje rond de middenpoot van de trafo Gewoon kortgesloten. 1 winding, toch? Nu verleng je de ene kant zodat ie niet direct kortgesloten is maar via je belasting loopt. Het blijft tellen als 1 wikkeling. Ook al gaat ie via amsterdam, dat maakt niet uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ook als je de helft van het koper 'vergeet' zoals Roetzen het doet.

Je kan precies een halve winding leggen van een heel dikke draad en dan de boel "open houden". Dan is het precies een halve winding. Maar als je de multimeter aansluit om te meten wat je spanning op een halve winding is, dan telt de multimeter als de andere halve winding en meet je dus een hele winding. Zodra er elektrisch IETS kan gebeuren (al is het maar een meting), heb je het circuit gesloten en een geheel aantal windingen gemaakt.

Als je met antennes gaat werken, dan moet je je realiseren dat wat je in een ouderwets circuit misschien als "draad" tekent en eerst een ideale draad voorstelde, nu niet meer ideaal is en elektrisch een iets complexere situatie heeft dan wat je schema in de eerste instantie doet vermoeden. Ook het doodlopende stuk draad wat als antenne dienst doet is complexer dan het schema in de eerste instantie doet vermoeden. "De ether" waar die AC/radio-frequentie-stroom in verdwijnt moet je eigenlijk ook als circuit element gaan zien. En zodra je dat doet, sluit je de stroomkring weer.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 mei 2018 07:59:37 (40%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 mei 2018 22:58:31 schreef rew:
[...]Begin eens met gewoon een heel rondje rond de middenpoot van de trafo Gewoon kortgesloten. 1 winding, toch? Nu verleng je de ene kant zodat ie niet direct kortgesloten is maar via je belasting loopt. Het blijft tellen als 1 wikkeling. Ook al gaat ie via amsterdam, dat maakt niet uit.

maar dat gedeelte naar Amsterdam ligt buiten het magnetisme van de trafo en zal dan ook niet meetellen voor de getransformeerde spanning denk ik.

PS magnetisme was mijn "moeilijkste vak" en nog steeds blijkbaar.?

Op 23 mei 2018 08:03:19 schreef BenI2C:
maar dat gedeelte naar Amsterdam ligt buiten het magnetisme van de trafo en zal dan ook niet meetellen voor de getransformeerde spanning denk ik.

Nou, ik denk dat het wel meetelt. Volgt uit de wetten van Maxwell (ook niet mijn sterkste punt, maar ik snap de essentie): de stroomlus omvat het magneetveld en het magneetveld omvat de stroomlus. En het maakt niet uit of die stroomlus strak om de poot van de trafo ligt of een uitstapje maakt van een paar meter. Helemaal naar Amsterdam is misschien wat veel gevraagd, de draadweerstand gaat dan de stroom belemmeren, maar de geïnduceerde spanning blijft gelijk.

Het magneetveld wordt steeds zwakker als je verder weg komt, maar als je daar met de wikkeling omheen gaat wordt de oppervlakte van die wikkeling net zoveel groter als het magneetveld keiner wordt en de inductie hetzelfde, zo uit mijn hoofd, de weerstand neem natuurlijkt met de lengte flink toe zoals KlaasZ al opmerkte.

Nooit zo bekeken. Had altijd het idee, dat als de spanning/winding bijv 1 Volt is, er bij 3,5 winding ik ook 3,5 V zou hebben.
terug na topic.

Net een meting gedaan , omdat er verschil is in voltage lijkt het dat er wel een soort van “halve winding” bestaat , of wordt de eerste foto al gezien als een hele , en de 2 de foto als 2 windingen

Lijkt inderdaad op dat een halve winding bestaat. Kan de 'halve winding' van de 1e foto ook flink stroom leveren? Stroom door een weerstand van bijv één ohm laten lopen en dan spanning over deze weerstand meten.

Ja, een halve winding bestaat;
Dat is de draad éénmaal door de spoelkamer steken, bij tweemaal heb je precies 1 winding gemaakt.
Datzelfde geldt overigens ook bij ferriet varkensneusjes met twee gaten.
Waarbij éénmaal door een gat een halve winding is en tweemaal een hele winding is.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Die eerste foto zou je een halve winding kunnen noemen, maar die zal teleurstellend weinig stroom leveren. De tweede foto is een hele winding.

denk alleen niet dat ik een 1 ohm weerstand heb , volgensmij wel een van 60
,maar dan is de kans klein dat er iets gebeurt
schiet me net te binnen dat ik nog grafiet heb , dat is ongeveer 1 ohm

[Bericht gewijzigd door flukemaster op woensdag 23 mei 2018 20:33:11 (23%)

Ik heb nog een magnetron trafo over uit mijn verzameling, de secundaire was hiervan beschadigd. Ik doe er niets mee, anders gaat die in de kliko.

Telefunken Sender Systeme Berlin

voor mij woon je te ver weg om het op te halen

[Bericht gewijzigd door flukemaster op woensdag 23 mei 2018 21:03:19 (52%)

ik heb een meter 35mm2 laskabel besteld voor de trafo, kijken wat hier voor resultaten uitkomen . ik hoop dat deze minder heet wordt, maar hij is wel tot 80 graden bestand

Ik was er (bijna) ingetrapt.
Een halve winding bestaat niet. In de 1e foto is de wikkeling om een van de twee buitenste benen gewikkeld. Op de 2e foto is de wikkeling om het middelste been gewikkeld. De spanning van de wikkeling op de 2e foto is bijna 1 Volt. De spanning van de wikkeling op de 1e foto is bijna een halve Volt. De dφ/dt van het middelste been is 2 x zo hoog als de dφ/dt van de buitenste been.

ja , maar met 0,5 volt kan je niet veel, de spanning keldert naar beneden met 1 ohm weerstand

Op 24 mei 2018 18:53:56 schreef flukemaster:
ja , maar met 0,5 volt kan je niet veel, de spanning keldert naar beneden met 1 ohm weerstand

Dat moet een beste jongen zijn... )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

was een stuk grafiet, t werd wel lichtelijk heet

[Bericht gewijzigd door flukemaster op donderdag 24 mei 2018 19:44:44 (41%)

Net geprobeerd zelf een kleine ringtrafo te wikkelen , maar de zelfinductie was ver te zoeken

Tip:
Aangeboden: stukken kabel 35 & 50 mm2 soepel in "vraag en aanbod"

Net een begin gemaakt, het relais al vast aangesloten