Siemens WM16W672NL maakt bij centrifugeren (steeds meer) lawaai en trilt flink

Op 29 mei 2018 17:39:07 schreef grotedikken:
Misschien de was beter verdelen over de machine voor het zwieren. Als
een groot stuk opgerold of gepropt zit, of er zit teveel in de machine, kunnen er bij het zwieren grote centrifugaalkrachten op de trommel ontstaan. Het komt nogal eens voor dat grote stukken als lakens een prop vormen. Gezien je de machine wel heel intensief gebruikt, zou het dan tot voortijdige slijtage kunnen leiden.

Zes maal per week voor een tweepersoonsgezin lijkt me enorm veel.
Dat is zo'n duizend wasbeurten in drie jaar. Dat verwacht je eerder bij een kroostrijk gezin.
Wij zijn ook met zn twee, en de machine draait meestal hooguit 2x per week. En wij zijn absoluut geen vuilaards. :-) Nu ja, bij sommige beroepen of omstandigheden heb je meer was dan anderen.
Maar dat betekent dat jouw 3 jaar oude machine qua slijtage even oud is als de onze na 9 jaar.

2 maal beddengoed (volle trommels) 60 graden (molton, 2 lits jumeaux hoeslakens, 2 extra grote lakens (echt groot) en slopen).
1 maal witte was : bad / handdoeken/washandjes/gastendoekjes, etc. (volle trommel) 60 graden
1 maal vaatdoeken / theedoeken / handdoeken (keuken) dweilen / extra vuil goed ( 1/2 - 3/4 trommel) 60 graden
1 maal fijngoed (doet m'n vriendin, ik vermoed 1/2 trommel) 30 graden
1 maal gekleurde was : kleding, donkere handdoeken etc. (volle trommel) 30-40 graden

Voor ons al vele jaren normale hoeveelheid en met geen mogelijkheid terug te brengen tenzij ik echt de trommel moet gaan (vol) proppen.

En ja ik weet dat er mensen zijn die hele week met dezelfde handdoek doen en niet elke week het bed verschonen en de vaatdoek 2-3 dagen gebruiken , dat is prima maar dat doen wij liever niet. O.a vanwege een behoorlijk heftige huisstofmijt allergie.

Overigens doen familie en vrienden van ons niet echt veel minder wassen per week. Ook die met 2-3 huishouden. Gaan bijna gelijk op.

En last but not least : we wassen (en drogen) altijd op zo kort en zoveel mogelijk energie zuinige programma's en in de daluren.

Op 29 mei 2018 13:41:43 schreef Max1966:
[...]

Maar ik sluit een mankement nog steeds niet uit, ik blijf het in de gaten houden.

Beste, wij hebben soortgelijk gedrag. Is er evolutie geweest sinds die periode? Mankementen, reparaties? Is het geklop er nog?
Bedankt voor enige toelichting, dat zou ons ook kunnen helpen.

Er is blijkbaar wat verwarring rond belading. De regel is heel eenvoudig. Net als bij een betonmolen is de maximum inhoud de helft van de gehele inhoud. Dwz dat natte was in het programma maximum tot de helft van de trommel (deurglas...) mag komen en dit op het grote programma. Bij andere programma's zoals wol en fijn en drg is dat uiteraard nog minder. Kilograms hebben hier weinig mee te doen alleen de logica dat er ruimte moet zijn om te kunnen vallen en kneden. De term meenemers is dan ook fout en moet kneders zijn zoals sommigen dit wel correct benoemen.

Overbelading is dan ook een hardnekkig beestje en bij bevraging blijkt niemand dit wonderwel te doen tot je vraagt om eens een wasje op te zetten en dan vallen de lijken uit de kast.

Nu wat het klopprobleem betreft gaat er toch iets meer duidelijkheid moeten geschept worden. Op elkaar lijkende problemen blijken zeker niet altijd dezelfde diagnoses achteraf. Details zijn dus van belang.

Siemens dempers durven wel eens voor een klopgeluid zorgen maar dit is eigenlijk via deze weg heel moeilijk om te achterhalen. Niets belet natuurlijk om pogingen te wagen.

Welk model?
Hoe oud?
Hoeveel gewassen?
Welke beladingen, continu overbelast?
Zitten er onderdelen los? Motor, schokdemperbevestiging, betonblok....
Zit de trommel los?
Maakt de trommel geluid (lagers) als je leeg met de hand rond draait?
Zit er speling op de as/trommel?
Staat het toestel op een stabiele betonnen ondergrond?
Staan de pootjes alle 4 stabiel?
Heb je met de afdekplaten (boven achter..) er af het geluid geobserveerd?
Is er überhaupt al iets van actie dat je ondernomen hebt?
Is er de mogelijkheid dat je zelf diagnoses stelt na aangevingen hier en dat je wisselstukken eigenhandig vervang?
Hier kan je vandaag al wel mee verder denk ik.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN: duidelijk verhaal alleen een halve trommel is erg weinig. Wij hanteren zodanig vol dat je hand nog op de was kan leggen, ongeveer 3/4 van je trommel dan..

2/3de droog en nat zakt dat dan tot 1/2de. Je moet de was maar eens in het oog houden. Bij meer dan 1/2de klopt en kneed de was niet meer maar wordt het gewoon mee rond genomen. Van echt wassen is niet echt meer sprake.

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 19 april 2021 19:14:55 (68%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

teveel was en het centrifugeren wil ook niet, komt er natter uit omdat de balans niet gevonden word.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Net even gewogen: bij halve lading zit ik bij een 8 Kg machine slechts op 4,5 Kg droge was... is de machine toch niet voor bedoeld??

is die 8kilo wel gerekend met droge was?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 april 2021 19:46:22 schreef smd:
Net even gewogen: bij halve lading zit ik bij een 8 Kg machine slechts op 4,5 Kg droge was... is de machine toch niet voor bedoeld??

Als die 4,5kg was nat is, dan zal dat toch wel 8kg wegen?

Jullie vergeten logica en observatie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 april 2021 12:19:42 schreef EricN:
...

Nu wat het klopprobleem betreft gaat er toch iets meer duidelijkheid moeten geschept worden. Op elkaar lijkende problemen blijken zeker niet altijd dezelfde diagnoses achteraf. Details zijn dus van belang.

Siemens dempers durven wel eens voor een klopgeluid zorgen maar dit is eigenlijk via deze weg heel moeilijk om te achterhalen. Niets belet natuurlijk om pogingen te wagen.

Welk model?
Hoe oud?
Hoeveel gewassen?
Welke beladingen, continu overbelast?
Zitten er onderdelen los? Motor, schokdemperbevestiging, betonblok....
Zit de trommel los?
Maakt de trommel geluid (lagers) als je leeg met de hand rond draait?
Zit er speling op de as/trommel?
Staat het toestel op een stabiele betonnen ondergrond?
Staan de pootjes alle 4 stabiel?
Heb je met de afdekplaten (boven achter..) er af het geluid geobserveerd?
Is er überhaupt al iets van actie dat je ondernomen hebt?
Is er de mogelijkheid dat je zelf diagnoses stelt na aangevingen hier en dat je wisselstukken eigenhandig vervang?
Hier kan je vandaag al wel mee verder denk ik.

Bedankt, EricN voor je info en specifieke vragen.
- Model iQ800
- Gekocht in nov-2016, dus nog jonger dan 5 jaar
- we wassen gemiddeld 2-3x / week
- Ivm belading gebruiken we de stelregel uit eerdere handleidingen dat droge was nog minimaal een rechtopstaand hand moet vrijlaten. Dit komt dan inderdaad overeen met een natte was die niet boven de helft uitkomt
- Op het gevoel lijkt de trommel ok: hij is beweegbaar met de hand, maar niet meer dan vroeger, lijkt me. Hier begint natuurlijk wat giswerk: ik kan niet vergelijken met vroeger. Als ik de trommel met de hand ronddraai, draait die mooi centrisch, zonder vreemd geluid, zonder speling.
- Ivm Motor, schokdemperbevestiging, betonblok kan ik niet echt antwoorden
- toestel heeft steeds op een stabiele ondergrond gestaan en is nooit verplaatst. Enkel de laatste maanden is het beginnen wandelen door het geklop. Het staat nog steeds waterpas, met alle 4 pootjes stabiel.
- het kloppen lijkt eerder te gebeuren op de "tussentoerentallen", en niet als de trommel op het hoogste toerental draait
- bij het kloppen merk ik ook dat er even rytmisch tegen de deur geklopt wordt van binnenuit, waardoor die iets naar buiten komt (alsof iemand ze probeert te openen, maar het slot houdt de deur natuurlijk tegen)
- ik heb nog geen poging tot actie ondernomen om te proberen te verhelpen (behalve stabiliteit op ondergrond controleren)
- Helpt dit in een eerste analyse? Lijkt dit "aanvaardbaar" gedrag, of eerder zorgwekkend en dus toch nood aan onderzoek door een technieker?
- ik kan dingen onderzoeken, maar ik zie niet echt de mogelijkheid om zelf wisselstukken eigenhandig te vervangen.

Klinkt als een gebroken kruis.
@krak,
Is het trommelgat nog zuiver rond?
En draait de trommel zonder slingeringen zuiver in het midden van de kuip?

Beginnen wandelen? Het botst binnenin dusdanig hard dat het ganse toestel zich verplaatst?
Zie je aan de trommelbeweging ook dat deze tot tegen de omkasting komt?
Ik zou wat was bij elkaar zoeken en deze even nat maken. Een minuutje een programma op zetten tot de was nat is en dan het zwierprogramma selecteren. Of indien niet aanwezig, het spoelprogramma en dan de toets extra water afvinken. Doe het deksel er af. 2 torx20 vijsjes achteraan en dan het bovenblad naar achter trekken. Bekijk het eens van boven.

Wat je ook kan doen is bovenaan op de trommel duwen. Desnoods met volle gewicht en zo de schokdempers testen. De kuip mag zich niet als een botsbal gedragen.

Maak desnoods wat foto's of een filmpje.

Maak bij elke zwiertest vooreerst de was terug nat.

Iets dat los zit (motor beton...) Maakt meer lawaai in de hogere toerentallen. In de lagere toerentallen is het eerder de schokdempers.

Is het een grote achterplaat? Dan kun je deze mss ook een wegnemen en zo observeren. Van daaruit zie je de dempers goed.

De voorkant er af kan ook maar is ingewikkelder. Dan moet je je knutselspieren eerst goed opwarmen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je bovenplaat losneemt en je drukt een aantal malen de kuip in, gaat dit te makkelijk? als je na aantal malen indrukken loslaat, veert nog aantal malen na of stopt direct?? Hoor je die herrie ook?? Kan je tevens kijken of betonblok bovenop nog goed vastzit..

Op 27 april 2021 22:49:22 schreef ohm pi:
Klinkt als een gebroken kruis.
@krak,
Is het trommelgat nog zuiver rond?
En draait de trommel zonder slingeringen zuiver in het midden van de kuip?

Het trommelgat lijkt me nog zuiver rond.
Als de trommel draait, lijkt hij misschien "iets" uit het centrum te draaien. Ik maakte enkele filmkes die jullie zelf laten oordelen; ik kan die hier wel niet posten (max. 4MB :-( ), dus ik postte ze op wetransfer: https://wetransfer.com/downloads/bdeb80f1edd056c787842e8edfaeee9c20210… .
Ik ga morgen ook de suggesties van EricN eens proberen testen

Holy John Deere nog aan toe. Dat is een kabaal!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

De beelden van de filmpjes zijn bij mij slecht. Lijkt voor mij net een foto. (dus in totaal drie foto's). Geluid is goed.
Het geluid van de wasmachine klinkt slecht en ik hou het nog steeds op een gebroken kruis.
Nu zou ik eigenlijk een bewegend beeld willen zien waarbij je met de hand de trommel langzaam ronddraait in de kuip. In het beeld moet duidelijk de trommel met de deuropening te zien zijn en dan steeds vanuit hetzelfde beeldstandpunt. Dus bijv de film genomen iets boven de deur op ca 50 cm van de deur en gericht op de kier tussen de trommel en de kuip.

PS: net zo een bouw machine ter reparatie ( 2 jaar oud) en blijkt dat de gehele ophanging van de schokbreker met houder en al uit bodemplaat gerukt is ( staal gescheurd), zelfde herrie..

Hierbij nog enkele nieuwe filmpjes:
- bewegen van de trommel met de hand
- kader opengevezen bovenaan en achteraan en een indrukwekkend filmpje van de bewegingen intern

https://wetransfer.com/downloads/620683c7f9d4a0d03d831c3efceade6320210…

Ik zie a priori niks loszitten, maar het schokken is adembenemend...

Daar vooraan scheelt iets.
Dat gebonk stopt als je er aan komt. Waar heb je dan de indruk dat het ergens tegen slaat?

Op het laatste filmpje zie je de deurrubber van bovenaan. Deze lijkt vervormt en gescheurd.

De front moet er af en best met front er af eens laten zwieren.

Front er af:
Hopelijk heb ik het model juist. Dit is blind uit het hoofd:
1. zeepbak er uit.
2. de 3torx20 vijzen uit de front in de zeepbak opening. 2 L + R van de zeepbak en 1 centraal vd machine aan de zeepbak
3. Rechts aan de achterkant vd font zit een weerhaak. Als je deze lost komt gans de front er af.
4. Verwijder de 3 kabelstekkers. 2 met dikke draden en 1 met 3 bruine fijne draadjes.
5. Kantel de machine naar achter en daar zitten ofwel 2 pot6 schroeven of 3 torx20 vijzen.
6. filterdeksel weg en 2 torx 20 vijzen er uit.
7. Deurrubber klem (rondom deurrubber) verwijderen door aan de veer te rekken.
8. deurrubber vooraan los make vd front
9. deurcontact verwijderen. 2 Puntje licht indrukken. Bij teveel is dat onherroepelijk verplooid of gebroken. Na of beter, tijdens dat indrukken van die puntjes het deurslot naar links trekken en schuin naar achter verwijderen.
10. de schroef bovenaan centraal op de front lossen en de 2 links en rechts bovenaan de front.
De front kan er nu gans af.
11. om de machine te laten werken zonder deur en front die je met een schroevendraaier of kromme bektang schuin in het deurslot te steken zodat je ongeveer hetzelfde doet dan de deurhaak van de deur. Mss deze haak even bestuderen om te weten wat je moet doen.

Veel succes

PS bij twijfel, foto's foto's foto's.

Gokje: schokdemper vooraan rechts stuk.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 11 mei 2021 19:44:34 schreef EricN:
De front moet er af en best met front er af eens laten zwieren.

Front er af:
[...]

Veel succes

PS bij twijfel, foto's foto's foto's.

Gokje: schokdemper vooraan rechts stuk.

Amai, bedankt voor de verdere input. Ik denk dat ik bij deze stap toch moet afhaken, en over ga naar een technieker aan huis: duidelijk geen makkelijke interventie. Toch bedankt voor alle input. Ik laat weten wat onze technieker finaal oordeelt.

Op 19 april 2021 09:01:53 schreef krak:
[...]

Beste, wij hebben soortgelijk gedrag. Is er evolutie geweest sinds die periode? Mankementen, reparaties? Is het geklop er nog?
Bedankt voor enige toelichting, dat zou ons ook kunnen helpen.

Ik heb het extra centrifugeren na het wassen achterwege gelaten.

Dat was achteraf ook niet nodig gezien de nog steeds zelfde droogtijd van de droger.

Mijn conclusie : een volle was nadien extra centrifugeren is niet (meer) nodig en zorgde bij mij voor dat (lang) extra trillen en geluidsoverlast.

De wasmachine draait verder (nog steeds) prima.

Op 12 mei 2021 08:19:53 schreef krak:
[...]

Amai, bedankt voor de verdere input. Ik denk dat ik bij deze stap toch moet afhaken, en over ga naar een technieker aan huis: duidelijk geen makkelijke interventie. Toch bedankt voor alle input. Ik laat weten wat onze technieker finaal oordeelt.

Ondertussen is technieker langsgeweest en heeft die de oorzaak blootgelegd: 1 van de (betonnen) gewichten die het kader in balans houden was losgekomen. Een herstelling hiervan noodzaakte de vervanging van een groot deel van het binnenwerk. Wasmachine was 5j, dus geopteerd voor een nieuwe machine :-( ...

Op 28 juni 2021 14:16:53 schreef krak:
[...]

Ondertussen is technieker langsgeweest en heeft die de oorzaak blootgelegd: 1 van de (betonnen) gewichten die het kader in balans houden was losgekomen. Een herstelling hiervan noodzaakte de vervanging van een groot deel van het binnenwerk. Wasmachine was 5j, dus geopteerd voor een nieuwe machine :-( ...

Ik hoop dat een deel van de kosten worden afgewenteld op garantie?
Hier is een lijst te vinden voor de levensduur van apparaten waar je als consument van uit mag gaan (volgens de branche!): https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor…
https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethod…
Voor wasmachine betekent dat: hoe duurder in aanschaf, hoe langer de levensduur is waarvan je uit mag gaan. En daar hangt vanaf of de winkel/fabrikant je iets moet vergoeden.

De betonnen gewichten zijn toch prima weer terug te plaatsen?? Vreemd hoor ..