Flitsende LED's door spanningspiek

Goedenavond,

Ik heb hier het volgende probleem:
In mijn keuken heb ik 5 LED lamen onder de keukenkastjes hangen.
Deze worden aan en uitgeschakeld doormiddel van een touch schakelaar die geschikt is voor LED lampen.
Je weeet wel, metalen onderdeel aanraken en de lampen gaan aan of uit.

Nu is het geval dat helaas de koelkast en de vriezer op de zelfde groep zitten en kunnen ook niet op een andere groep.

Het probleem is nu:
Zodra zowel de koelkast of de vriezer UITschakeld (ik hoor dan een tik bij zowel de koelkast als vriezer) de LED lampen een fractie van een seconde knipperen als ze uit zijn.
Het lijkt dan wel alsof het bliksemt.

Het lijkt mij dat dit komt door een spanningspiek doordat er ineens veel minder stroom gevraagd word op deze groep en dat daardoor de touch schakelaar over de zijk gaat.

Ik zat te denken om hiervoor een condensator te plaatsen in de 230v kabel die naar de touch schakelaar gaat.
Ik heb echter geen flauw idee wat voor condensator en hoe ik die moet plaatsen.
Tussen de 0 en fase, of alleen op de fase?
Wat voor capaciteit en hoeveel volt?
Het is een beetje lastig te meten met een multimeter hoeveel volt er in de 10e van een seconde op die kabel staat.

Nu kan ik ook 10 verschillende condensatoren kopen, en gewoon gaan proberen, maar ik dacht ik vraag het hier eerst even.

Arco

Special Member

Wat zou die condensator moeten gaan doen? Het lijkt me eerder een brakke touch switch die op storingen reageert...
Vaak zijn die ook direct op het net aangesloten via hoogohmige weerstanden. Die moet je zeker NOOIT overbruggen met een condensator.
(dat kan levensgevaarlijk zijn!)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Geen idee.
Hier een foto van de schakelaar.
Deze heb ik via een stekker gewoon in het stopcontact.

Ik had gedacht dat een condensator eventueel een spanningspiek zou kunnen opvangen.

Edit:
Die op de foto is trouwens een touch dimmer.
Degene waar het om gaat is alleen aan/uit. Geen dimmer

[Bericht gewijzigd door Stefan118 op dinsdag 22 mei 2018 00:12:22 (23%)

draai de voeding van de touch schakelaar eens, stekker omdraaien. dat wil weleens helpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2018 00:29:23 schreef testman:
draai de voeding van de touch schakelaar eens, stekker omdraaien. dat wil weleens helpen..

Hmmm, dat ken ik inderdaad van tijdklokken, evsa's en t5 lampen die bleven gloeien...
Ga ik morgen even proberen.

Op 22 mei 2018 00:07:48 schreef Arco:

Vaak zijn die ook direct op het net aangesloten via hoogohmige weerstanden. Die moet je zeker NOOIT overbruggen met een condensator.
(dat kan levensgevaarlijk zijn!)

TS schrijft condensator in de kabel naar het touch panel. lijkt me in de voedingslijn (en niet aan het touchpanel zelf)

BTW, als omdraaien FAZE/N niet helpt kan je ipv een condensator beter meteen een EMI filter proberen. Aan gezien het beter is storingen te onderdrukken bij de bron zou je dat ook eens in de voeding van de koelkast kunnen proberen.

mocht de voeding draaien van de touch schakelaar moeilijk zijn, kun je ook de stekker van de vriezer en koelkast omdraaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is niet heel moeilijk, ik moet alleen het wcd los halen, 2 schroevjes los draaien de draden omdraaien en weer vastschroeven.
Vandaar dat ik dat vannacht niet deed. Tis donker zonder licht.

En idd. De condensator wilde ik in de voedingslijn naar de touchschakelaar zetten.

xx

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 22 mei 2018 10:14:08 (100%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2018 10:03:08 schreef Stefan118:
En idd. De condensator wilde ik in de voedingslijn naar de touchschakelaar zetten.

Een condensator om voeding af te vlakken is een constructie die gebruikt wordt op DC. Het 230V net is AC....
Nu kan je wel een condensator plaatsen, maar doordat het AC is gaat die continue stroom lopen trekken. Eigenlijk is dat niet de bedoeling. En of het werkt... Ik betwijfel het.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

touch schakelaar reinigen wil ook wel eens helpen, emi filter, of stekker met schakelaar.

De draden omdraaien helpt helaas niet.

Het aanraakgedeelte van de touch schakelaar word regelmatig schoongemaakt. Is een aluminium strip van ongeveer 3 meter lang onder alle keukenkasten langs.

Een stekker met schakelaar er tussen zetten.
Die snap ik even niet. Wat doet die schakelaar tegen spanningspieken?

Ik denk dat ik maar een filter ga aanschaffen.

Arco

Special Member

Meestal is het een brak ontwerp dat daar voor zorgt. Een betere switch aanschaffen is denk ik het beste...
(al het andere is 'damage control'... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Een filter zal misschien ook de levensduur van de touchschakelaar verlengen (uitstellen Senseosyndroom).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 22 mei 2018 10:41:34 schreef rew:
.
Nu kan je wel een condensator plaatsen, maar doordat het AC is gaat die continue stroom lopen trekken. Eigenlijk is dat niet de bedoeling.

dat doen toch alle "Y" condensatoren? al dan niet in een EMI filter.

@TS .3 meter touch lijn... das eigenlijk een antenne :-) dus ontstoren bij de storingsbron is het enige wat gaat helpen. En liefst zo dicht mogelijk bij het thermostaat-schakelcontact en de compressor.

touch schakelaar eruit mikken en een gewone schakelaar gebruiken, heb je ook geen sluipverbruik van dat ding meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 mei 2018 12:23:58 schreef kris van damme:
dat doen toch alle "Y" condensatoren? al dan niet in een EMI filter.

Als je een common mode choke gevolgd door een condensator als filter op je apparaat zet, dan verhoog je de impedantie van het net met die choke voor hogere frequenties. Een kleine condensator zal dan voldoende zijn.

Om effect te sorteren op het net dat een uitgangsimpedantie in mOhm heeft zal je een veel grotere condensator nodig hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 22 mei 2018 13:34:04 schreef rew:

Om effect te sorteren op het net dat een uitgangsimpedantie in mOhm heeft zal je een veel grotere condensator nodig hebben.

O, nu kan ik je volgen. Ja was al aan het rekenen om storingen op het net te onderdrukken, zonder meer. Kom je inderdaad een "onzinnige" waarde uit.

Anoniem

De TS beschrijft dat de aanraakstrip drie meter lang is.
Dat is natuurlijk een mooie antenne die alles wat in de lucht hangt oppikt.
Het is dus lang niet zeker dat een impedantie op het net enig effect zal scoren.
Zeker al niet om de aanraakschakeling te vrijwaren.
De meeste kans is idd zo dicht mogelijk bij de storingsbron om te voorkomen dat de pulsen zich over het net uitbreiden en uitstralen.
Want de puls zal vermoedelijk niet langs de netdraden de aanraakschakelaar binnendringen, maar door de lucht.
De beste methode is een combinatie van een parallelimpedantie(C) met een serieimpedantie (L).

Het nadeel van een condensator is, waar ga je hem op een veilige manier aansluiten. Je kunt hem moeilijk in een plastic zakje achter de frigo hangen. Een ferrietklampje daaren tegen klik je zonder gevaar over het netsnoer van de koelkast. Iemand had er hier een doos te koop dacht ik.
De vraag is of het effectief genoeg is, want een aanraakstrip van 3m is wel heel erg kwetsbaar.

Het vreemde vind ik dan nog wel dat als de LED lampen aan zijn en de koelkast schakeld uit dat er niks gebeurt.
Ook dan zou de aanraakschakelaar als antenne moeten fungeren en zouden de LED's juist uit en weer aan moeten schakelen omdat ze al aan zijn (Tegenovergesteld van wat ze nu doen dus). Maar dat doen ze niet.

Vandaar dat ik dacht dat het via de 230v aansluiting zou gaan.

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me een solide redenering. Het filter zou dan moeten helpen, ben benieuwd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Ik ook. Feed-back is het meest nuttige aspect van CO, Enkel door te weten hoe het is afgelopen kun je je ervaring vergroten.
Hopelijk houdt Stefan ons op de hoogte.

Ik houd jullie op de hoogte.
Ik heb een aantal simpele opties opgedaan.
Ik ga beginnen met ferrietstaafjes/ringen.
Dit ken ik nog uit mijn 27mc tijdperk.
Hoewel ik niet denk dat het signaal via de lucht gaat.
Mocht dat niet werken ga ik een EMI filter bestellen.
Mocht dat niet werken dan ga ik verder zoeken.

Oppervlakte van je touch-strip is veeeel te groot.
4*4 cm is bijna de max.
Stoom van de koffiezetter, warm waterkraan, helpen ook niet echt mee.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De gemiddelde touchlampvoet is toch wel wat groter dan 4x4cm.
Ik ben het met je eens dat 3 meter best lang is, maar het systeem werkt. Geen last van de broodrooster, magnetron, melkopschuimer en koffieapparaat op de zelfde groep.
Alleen de koelkast.

Ik dacht eerst dat de vriezer ook stoorde maar dat is niet zo.
Vanochtend nog getest toen ik de draden had omgedraaid. Die zit op een andere groep in dezelfde keuken.
Ook de inductie kookplaat op eigen groep stoort niet.