gsm laad traag op

ik heb een gsm die wat raar doet en het verergert.
in het begin wou mijn gsm in sommige laders maar opladen aan 250mA, in andere aan 500mA en soms ging die eens aan 800mA laden.
de laatste tijd merk ik echter dat die altijd maar aan 200-220mA oplaad, en dan nog met pulsen.
5sec laden aan 200-220mA, 1 sec naar 0
5sec laden aan 200-220 en dan weer 1 sec naar 0...
als de accu leeg is doet die dat aan 300mA, naarmate die voller geraakt begint die te zakken tot een 180mA. de accu raakt dus nooit vol zo.

ik heb al 10tallen usb kabels gebruikt, laders, computer, powerbanks... allemaal hetzelffde probleem.
ook de spanning is het niet want heb die al eens aan 2laders tegelijk gehangen. de spanning is 5.2V als die niet oplaad en 5.01 als die 220mA trekt.
ook als ik op diezelfde powerbank mijn tablet bijhang zodat er meer dan 1A vloeit zakt de spanning nooit onder de 4.95 V.

ik heb zo een vermoeden dat de interne DC/DC converter kapot gegaan is en daarom meer lineair oplaad (hoe lager de interne accu spanning, hoe meer stroom. ergens moet er iets intern nog zitten die elke 5sec de boel onderbreekt, waarschijnlijk een veiligheid die de usb spanning afschakeld als de stroom te laag blijft.
maar misschien dat hier nog mensen zijn met soortgelijke ervaringen die het wel kunnen oplossen hebben. bewegen aan de usb stekker doet ook niks, hetgeen een gebroken soldering of gammele stekker enigsinds wat uitsluit.

hier in china ook een paar huawei repair centers binnen gestapt, maar buiten het vervangen van gebroken schermen, doen ze hier verder ook niks.
het is een Y540 dual sim telefoon (chinese en belgische sim kaart zitten erin). hier lokaal een andere kopen zie ik ook niet zitten omdat ze hier op andere frequenties werken met 4G.
ik moet wel zeggen, origineel had die een 1800mAh accu en ik heb er een 2010mAh ingestoken van een huawei Y3. volgens de website past het niet in een Y540 omdat die accu iets breder is (achterkant sluit niet zo goed door de dikker accu, maar die zit toch in een hoesje en dan zie je het niet)

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 22 mei 2018 03:42:09 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is de temperatuur van de accu niet te hoog (de NTC te laag)

maartenbakker

Golden Member

Heb je getest of je nog wel data kunt doen over USB?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

accu temp staat op 24°C, mijn andere gsm zegt 25¨C, dat lijkt normaal dus. maar gebruikt hij wel die NTC om temperatuur te meten of zit er een sensor op het moederbord naast de accu?
data kabel werkt gewoon perfect.

heeft net de hele nacht geladen om van 20% naar 56% te geraken.

dit is een beeld waarbij die al 2dagen aan de laadkabel hangt. overdag in gebruik (acculading zakt), snachts staat wifi, gps, en beeld uit om op te laden. wel raar dat die 'discharging zegt terwijl rechtsboven het laadicoontje staat.

de accu zit er nu al iets meer dan een jaar in, maar zal eens kijken of ik een vervanger vind hier in china, die wel correct is voor het model

ben nu in de factory mode gegaan (kan hem blijkbaar niet meer afzetten, start telkens opnieuw op).
bij de battery en charger test staat het volgende (wel heel lage CHGR volt.) ik heb op een voltmeter voor de laadkabel 5,22V staan

heb er nu een AC lader aangangen, en nu laad hij aan 320mA waarbij de gemeten spanning 4948mV is. hier zou die toch voluit moeten gaan.

heb dan nog 3 andere laadkabels getest:
kort geel flat kabeltje, 10cm lang:
gemeten aan de lader: 5,15V 0.28A
GSM metingen 4711mV 225mA
aan de pc usb poort: 4551V 185mA (data connected)

grijze 2A datakabel
gemeten aan de lader: 5,13V 0.32A
GSM metingen 4833mV 285mA
aan de pc usb poort: 4778V 240mA (data connected)

kort zwart dik kabeltje
gemeten aan de lader: 5,15V 0.30A
GSM metingen 4806mV 250mA
aan de pc usb poort: 4711V 220mA (data NOT connected)

originele samsung U2 data kabel
gemeten aan de lader: 5,17V 0.28A
GSM metingen 4778mV 255mA
aan de pc usb poort: 4949V 275mA (data connected)

goedkope chinese witte kabel
gemeten aan de lader: 5,17V 0.28A
GSM metingen 4740mV 225mA
aan de pc usb poort: 4655V 215mA (data NOT connected)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 23 mei 2018 01:17:05 (33%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Spanningsval kan ook in de connector zitten. Je vermeldt wel of de data wel of niet verbonden is, maar werkt die ook steeds betrouwbaar?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 23 mei 2018 03:02:51 (59%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik kan toch megabytes aan data van de telefoon naar laptop brengen en omgekeerd.
volgende week op het werk wel eens die connector van heel dichtbij bekijken intern, nu ga ik nog eens proberen met een originele accu te vinden.
want zelf bij 4,95V zou die meer dan 320mA moeten gaan doen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik kan toch megabytes aan data van de telefoon naar laptop brengen en omgekeerd.
volgende week op het werk wel eens die connector van heel dichtbij bekijken intern, nu ga ik nog eens proberen met een originele accu te vinden.
want zelf bij 4,95V zou die meer dan 320mA moeten gaan doen

het hierboven vermelden van dtaa verbonden was gewoon om aan te tonen of het 4draad of 2draad usb is (enkel power)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 mei 2018 00:44:02 schreef fcapri:
wel raar dat die 'discharging zegt terwijl rechtsboven het laadicoontje staat.

Wat jij laad-icoontje noemt is kennelijk externe power aangesloten. En kennelijk meet ie dat er meer verbruikt wordt (scherm aan) dan er inkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Na een paar maanden / jaren willen die micro USB connectoren wel eens gaan "uitlubberen" en slecht contact gaan vertonen (zowel het kabeldeel als het telefoon deel), of los van de PCB komen binnen de telefoon.

Druk de connector eens omhoog of omlaag en kijk wat voor effect dat heeft op het laden.

Je hebt met een heleboel variabelen te maken: de lader, de 4 connectoren, de kabel zelf, de accu, en tenslotte nog de telefoon die het laadproces managed en tegelijk ook nog allerlei andere dingen doet.
Je zal ieder van die variabelen moeten zien uit te sluiten.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 23 mei 2018 08:55:43 (31%)

verschillende kabels al getest, verschillende laders.
ook al veel aan die connectoren geduwt en getrokken, ook al destijds toen die af en toe niet wou beginnen laden (blijven hangen op die 200mA). dag erna steek je die in dezelfde lader en gaat die wel aan 0,6A laden.

vandaag een originele huawei accu erin gestoken (eindelijk een winkel gevonden die ze nog op stock had. zelfde probleem. wil niet sneller laden dan 220mA.
de accu kan dus uitgesloten worden. rest enkel het mainboard van de gsm over.
gamele usb connector, gammele soldering of ergens anders een overgangsweerstand.
als dat het allemaal niet is, is het laadchipje gewoon overleden. sommige laadchipjes kan je instellen met een weerstand (bv 1K = 500mA, 2K = 1A). misschien dat daar iets losgekomen is.
dat is werk voor volgende week dan, kan ik de gsm openen en met de microscoop eens fijntjes gaan bekijken

gsm hangt aan de lader alweer. vanmorgen aan 56% aan de powerbank gehangen, nu een 5tal uur lader sta ik op 26%. gsm aan, scherm bekijken, weg zoeken, gsm uit en wandelen...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het kan ook een feedback dingetje zijn. Als het chipje denkt dat de accu maar 2.9V heeft, dan hoort ie de laadstroom erg laag te houden. En zoals eerder geopperd: Als ie denkt dat de boel te heet is ook....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 23 mei 2018 08:43:42 schreef joopv: Druk de connector eens omhoog of omlaag en kijk wat voor effect dat heeft op het laden.

Dat kan het niet zijn. Bij 300mA komt er nog steeds bijna 4,8V aan bij de laadcontroller. Er is m.i. dus geen sprake van verhoogde contactweerstand. Het zou ook knap zijn als de contactweerstand bij alle geteste kabels dezelfde afwijking zou vertonen.

Don't Panic!

er is toch iets mis waardoor de laadchip naar een hele trage stroom overgaat.
als ik mijn tablet inplug zie ik ook altijd dezelfde waardes:
vlak bij het inpluggen 0.30A, daarna gaat die ofwel over naar 0.49A, 0.66A of 0.95A.
mijn telefoon deed vroeger iets van 0.8A of 0.5A.
nu blijft die continue hangen op de veel lagere waarde hetgeen die vroeger af en toe deed.
de stroom loopt op tot een 310mA als de accu goed leeg is, en zakt dan naar 180mA naarmate de spanning oploopt

is hier in het begin van de grafiek ook goed te zien en herhaalt zit elke dag (vandaag hele nacht ingeplugged en ben tot 85% geraakt (4,17V).

de chip moet dus toch feedback krijgen want verlaagt de stroom als die leger is. echter ik vermoed eerder een soort van lineaire oplader.

stel, de interne laadchip die van 5V naar een CC/CV maakt is kapot en simuleert een overgangsweerstand van ingang naar uitgang. bv 5ohm.
hoe lager de accuspanning, hoe meer stroom er zal lopen:
400mA als de accu op 3.0V zit
300mA als de accu op 3,5V zit
240mA als de accu op 3,8V zit
160mA als de accu tegen de 4,2V aan komt, kennelijk is het interne verbruik van de gsm hoger dan de laadstroom dan en raakt de accu niet vol.

ik heb ooit een samsung gehad waarbij de laadchip gek is geworden
de gsm zegt dat de accu leeg is, ik plug op de lader, gsm laad volledig op.
op 100% zegt die: ik ben vol, trek de lader eraf.
ik trek de lader eraf, nog steeds blijft het laadicoontje branden en de gsm zegt elke 2min dat de accu vol is en de lader afgekoppeld moet worden.
doordat die elke 2min 'wakker' wordt om dat te zeggen, en het scherm aanzet, loopt de accu helemaal leeg op een paar uur tijd.
trek je de accu eruit voor 10 min, dan er weer in en GSM opstarten had die dat niet meer. 1x een lader inpluggen en je zat weer in die loop.

zeker met dat OTG gedoe vermoed ik dat zo een chipje wel eens sneller kapot zou kunnen gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de rotte gsm verdorie.
gisteren nacht heeft die ineens beslist om volledig te gaan opladen weer. 100% gehaald. op 85% ging die weer vlak om dan ineens te beslissen om door te laden. op 95% ging die zelf volgens mij weer aan 0,8A want de curve gaat stijl omhoog. (niet gecontrolleerd toen). ook gemerkt dat de capaciteit nu ineens 2058 ipv 1853 is.

direct een de calibratie software gestart (kan je pas doen als je 100% haalt) en dan moet je de gsm laten leeglopen. HELE dag op gsm gewerkt en pas savonds rond 21h op 9% geraakt. vroeger viel die van 20% heel snel naar 0, nu heeft het nog lang geduurd.
vanacht opgelade en schoon weer 100% gehaald (haalde ik al weken niet meer)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken