Gewone boiler opwarmen met zonnepanelen zonder omvormer

De vraag is dus eigenlijk of je een boiler met wisselstroom verwarmingselement kan laten verwarmen met gelijkstroom wanneer er voldoende watts doorheen gaan .
Het idee erachter is dat zonnepanelen goedkoop zijn maar de omvormers niet
De zonneboilers zijn ook duur en een gewone boiler niet

Evarist

Golden Member

Ja, dat moet lukken. Je moet wel zorgen dat je ongeveer 230VDC hebt. De weerstand werkt zowel bij DC als AC.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

waarom geen rol zwarte slang op het dak en een circulatiepomp?
vele malen goedkoper dan PV panelen.

natuurlijk werkt een AC element ook op DC, het is een weerstand.
maar hoe ga je de spanning begrenzen? als je de piekspanning pakt doet ie 8 maanden van het jaar bijna niets.

[Bericht gewijzigd door Progger op dinsdag 22 mei 2018 21:48:00 (23%)

GMT+1

Omdat de pannelen achteraan in de tuin zouden liggen en dus ver van de badkamer die slecht geplaatst is voor een zonneboiler . De collectoren moeten min 5 meter van de badkamer staan om in de zon te staan dus is pv beter om de energie over te brengen

gelijkstroom kan idd wel, let wel dat de thermostaat en evt relais meteen verbranden met 230V DC als ze uitschakelen. je zult er wel DC geschikte onderdelen in moeten gebruiken als de thermostaat en maximaal thermostaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Zeker niet doen. Stel dat de boiler op temperatuur komt en de thermostaat open schakelt, ontstaat er met gelijkstroom een lange vlamboog met mogelijks brand tot gevolg. Zelfs met een omvormer kan het niet want deze werken niet standalone.

deze bestaan ook:
heb geen belang bij dit bedrijf, was een google actie

http://www.holshof.nl/zonnestroom-boiler/

[Bericht gewijzigd door andre1973 op dinsdag 22 mei 2018 22:24:12 (43%)

zit sinds 2009 in de PV.

Deze zijn te duur . Kan dan evengoed gas blijven gebruiken

weet je dat het omzetten van zonne-energie in warmte tot vier keer zo efficiënt gebeurt als het omzetten van zonne-energie in elektriciteit? Dit betekent dus dat je met hetzelfde oppervlak aan collectoren drie tot vier keer meer energie opwekt.

Kortom de zonneboiler en 5 meter leiding isolatie verdien je zo terug. Je kunt nu nog profiteren van de subsidie op een zonneboiler. Je krijgt ongeveer een derde van de kosten terug.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 22 mei 2018 23:03:58 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Alex P

Golden Member

Op 22 mei 2018 22:18:11 schreef jerome:
... Zelfs met een omvormer kan het niet want deze werken niet standalone.

Er bestaan best omvormers die in zijn te stellen op "eilandbedrijf", zonder aansluiting op het elektriciteitsnet (en ja, dan moet je goed weten waar je mee bezig bent).

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Anoniem

Op 22 mei 2018 22:54:07 schreef eddy.d:
Deze zijn te duur . Kan dan evengoed gas blijven gebruiken

Als je de thermostaten niet vervangt door exemplaren die door de fabrikant zijn goedgekeurd voor gelijkspanning kan dit bedrijf wel eens in verhouding spotgoedkoop zijn. Denk er om dat als de thermostaten van een elektroboiler niet goed werken, de boiler zich met muur en al een weg gaat zoeken naar buiten. Je kunt dit navragen bij de servicediensten van IthoDaalderop, Inventum of Stiebel Eltron.

mvdk

Golden Member

Wij zijn ooit een keer door het oog van de naald gegaan. Twee thermostaten die niet deden wat ze moesten doen, én het overdrukventiel dat 't niet deed. Ik kan me niet herinneren hoe de situatie ontdekt werd, ik weet nog wel dat ik de boiler trachtte leeg te laten lopen. Er kwam stoom uit de warmwaterkraan. Dat geeft een heel apart geluid als je dan die waterslang in een emmer water steekt. Trommelen, noemde spoorpersoneel dat vroeger.

Een ongewenste te hoge temperatuur is één ding, als je de capaciteit van de paneeltjes héél zuinig neemt, en de temperatuur in de boiler daarmee ook door de tijd genomen laag houd, krijg je weer met heel andere problemen te maken. Eigenlijk moet je twee boilers achter elkaar zetten, de zonneboiler laag houden, de tweede om de legionella eruit te koken.

de thermostaat een DC relais laten schakelen en je zonnepaneel op je relais hangen.
ik ben ook nog zoiets van plan te maken. alle overtollige energie wegstoken in een vat water ipv aan de energiemaatschappij te geven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een ander nadeel: Door je boiler direct aan je panelen te knopen is het waarschijnlijk dat je panelen inefficiënt gaan werken en dus bij lange na de verwachte opbrengst niet halen.

Een beetje omvormer regelt de opgenomen stroom om zo het maximum-power-point te vinden. Dit punt is o.a afhankelijk van de hoeveelheid zon. Als je een vaste belasting hebt, en deze daarbij ook nog eens niet op enige manier afstemt op je panelen, ga je zo een hoop procenten aan opbrengst inleveren.

Spanning staat en stroom gaat!

ik zou eigenlijk een toestel willen maken dat met stapjes werkt. mijn eerste dacht was om de weerstand in de boiler op te splitsen in verschillende strings en die deel per deel bij te schakelen.
nu zou ik daar zelf een omvormer willen voor maken

voorbeeld: ik heb 2000W aan zonnepanelen staan,
het is half zonnig en de panelen leveren rond de 1000W (probleem 1: hoe dit te detecteren)
ik verbruik thuis ook energie maar bijlange na geen 1000W (bv 350W). ik wil de overige 650W in mijn boiler steken.
zomaar de panelen aan de boiler hangen werkt niet, want die wil op 230V een goeie 1200W hebben. weerstand 44ohm.

ik wil nu dus van de DC zonnepanelen spanning naar iets AC gaan voor aan de boiler te geven, maar dan variabel.
ik heb nu dus 650W te beschikking, ik heb een schakeling nodig die nu dus 170V wisselspanning maakt (sinus, modified sinus, zaagtand, blokgolf, maar niet uit, t is toch voor een weerstand) zodat er 3,86A gaat lopen en 650W in de boiler wordt gepompt.

heb ik een uur later maar 300W 'overschot' dan moet de schakeling een stap terug nemen en slechts 115V wisselspanning produceren.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

meander en fcapri.

dat dacht ik ook: je moet de belasting aanpassen naar de hoeveelheid zon, anders blijft een groot stuk van de energie in de panelen. In dit geval, met een weerstand als belasting lijkt me de oplossing nog eenvoudig. een PWM die in functie van aangeboden spanning regelt. Uiteraard met een dikke buffercondensator tussen panelen en PWM.

Je kan ook een temperatuurvoeler aan de pwm koppelen, twee vliegen in één klap.

Mijn kijk op dit soort duurzame ideeën:

Als je een gas- en elektra-aansluiting hebt zijn al dit soort oplossingen alleen maar goed om kosten te drukken. Gewoon een CV keteltje en alle elektra van de Nuon of Eneco werkt helemaal prima en altijd, dat kost je X per maand.

Alle zonnecollectoren en -panelen die je waar dan ook maar op je huis kan timmeren geven geen extra plezier of genot. Het zijn alleen maar investeringen om goedkoper aan energie te komen. Enkele uitzonderingen zouden kunnen zijn dat je warm water hebt als het gas uitvalt of dat meer warmwatercapaciteit hebt dan alleen je CV ketel.

Kostentechnisch lijkt me dan dat je de panelen zo goed mogelijk moet inzetten en dat is via een converter aansluiten op het net. Als je 2 weken op vakantie bent in de zomer werken brengen de panelen nog steeds geld op. Juist de lange zomerdagen zijn interessant voor panelen, als waterverwarmers zullen ze na een uur of 11 's morgens wel klaar zijn met die 200 liter water bijwarmen.

Milieutechnisch ligt het iets anders, als jij panelen en collectoren op je dak hebt hoeven de centrales wat minder te generen, maar die materialen moeten wel geproduceerd en geinstalleerd worden. 6 jaar terugverdientijd geldt in Nederland, maar als je naar de ratio opgeleverde energie en productie-energie gaat kijken dan slaat de balans anders uit.

Ik ben absoluut voorstander van PV en duurzaamheid, maar die knullige opstellingen die je in ons koude kikkerlandje ziet zijn verre van efficient. Via een omweg (productie, vervoer en uitstoot in China) haal je 'schone' panelen het land in die vervolgens 4 maanden per jaar zo goed als niets doen. Soms liggen ze zelfs niet goed op het zuiden of komt er schaduw op, dan heb je nog meer verspilling. Die panelen hadden eigenlijk gewoon in Spanje of Dubai moeten liggen.

tegenwoordig krijg je met een nieuwbouw al serieuze vragen voor opslag van geleverde energie uit zonnepanelen, zowel elektrisch als met bijv een ondergrondse buffer voor warm water.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je wat verder wilt gaan fcapri, dan is het simpeler om een warmtepomp te plaatsen en een smartmeter te plaatsen, die houd bij hoeveel stroom welke kant op loopt door de meter en gaat als gevolg daarvan dingen aansturen, zoals de boiler van de tapwater, kamer extra verwarmen, opslaan in de accu,...

Zolang je nog kan salderen, is omzetten in 230 VAC het meest rendabel.
Daar gaat zo'n 98% mee naar het net. Als je een boiler op niks af opwarmt dan gaat de warmte zo weer verloren.
Bij mij gaat de warmte pomp aan om 16:00 zodat ik om 16:45 een warme boiler heb om te douchen.
Douche ik later in de avond dan is de temp. al weer wat gezakt, en de energie verloren (lees: heeft het stookhok verwarmt)
Dat is goed te merken bij een lage temperatuur boiler (46 graden)
Door het hygiënische tapspiraal hoeft ie niet warmer, geen last van legionella.

zit sinds 2009 in de PV.

hygienische tapspiraal of niet, legionella nestelt zich ook in de leidingen in je huis. je spoelt ze er zo uit met water over de 70 graden. dat de boiler dus met lage temperaturen stookt helpt niet bepaald. zeker in de zomer broeit het sneller, heb je dan al een stevige verkoudheid of ben je op leeftijd ben je zo in t ziekenhuis als er teveel legionella in je leidingwerk zit, en door kalk in de douchekop vernevelt het water, zo komt het in je longen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

fcapri

het probleem lijkt me niet moeilijk:

als je een slimme meter of S0 pulsteller hebt, gebruik je een arduino/controller bordje om de output te meten.

een slimme meter geeft keurig het vermogen af dat je teruglevert/opneemt.

dan stuur je een 0-10v dimmer aan tot het teruglever vermogen 0 is.

GMT+1

Ik vind het een beetje jammer dat er hier op het idee van de TS best wel negatief wordt gereageerd. Het is goed om op de gevaren te wijzen. Net zo als het goed is om op de fouten van het idee te wijzen. Maar er zijn ook goede kanten aan het idee. Fcapri geeft tenminste wat constructieve oplossingen voor de problemen die de TS in zijn idee heeft zitten.

Bij een hoge dc spanning een grote stroom afschakelen heeft zo zijn problemen. Dus waarom geen lage spanning. Wat is er mis met bijvoorbeeld 48 of 24 volt? Ja je hebt veel koper nodig. Maar je schakelaar kan gewoon een dik auto relais zijn. Als je dat dan zelf voorziet van wat blusdioden o.i.d gaat dat heus wel werken.

Zelf een nieuw verwarmings element maken voor laagspanning is denk ik best wel te doen. Dat element zo maken dat je het delen kunt schakelen (met arduino of zo) als mppt regelaar zou ook mogelijk moeten zijn. Een temperatuur bewaking is dan ook zo geïmplementeerd. En te heet? Dan zet de arduino gewoon de boel uit. Een mechanische veiligheids klep is natuurlijk wel een must.

Is een (mechanische) maximaal overdruk klep overigens niet verplicht in drukvaten? Stoomwet enzo? Dan heeft elke boiler dat dus al standaard ingebouwd? zodat de boiler dus nooit naar de maan hoeft te vliegen als er iets mis gaat. Of geld dat niet voor een huishoud boiler?

En inderdaad hete stoom is echt levensgevaarlijk. In films lopen mensen altijd zonder probleem door stoomwolkjes heen. In het echt lukt dat alleen met zeer zware brandwonden als bonus.

En even voor de TS: 5 meter vind ik geen heel grote afstand. Het moet heel goed mogelijk zijn om warmte zonder heel veel verlies over deze afstand te verplaatsen. In elke CV gebeurt dat. Om nog maar te zwijgen over stads verwarming waar de warmte over nog veel grotere afstanden wordt verplaatst. Met de juiste isolatie maatregelen zou dat gewoon mogelijk moeten zijn. Maar de TS wil zijn overtollige elektrice energie bewaren en dan heeft de warmte oplossing geen zin.

Waarschijnlijk is de de oplossing van Ts wel duurder dan de elektriciteit gewoon terug leveren aan het net. Het is wel leuk om gewoon te proberen. Wat doe je bijvoorbeeld als je boiler's ochtends om negen uur al op temperatuur is? Dan zet je de boiler uit en gooi je de energie die de rest van de zomerse dag komt weg. En de opgeslagen energie ben de volgende dag wel kwijt. Die is in de kast van je boiler verdwenen.

Maar dat alles is geen reden om niet eens zoiets gewoon te gaan proberen.
De cv ketel die wij nu kennen is ook een nazaat van een super onhandig en zeer duur apparaat bedacht in achtienhondert zoveel door een paar handige Harries.

Precies hoe en wat over de cv uitvinding weet ik niet. Maar het is ooit uitgevonden. De kolenkachel was toen een zeer handig en economisch toestel dat het altijd zonder mankeren deed. Berg kolen en fikkie er in en hoppa je had het lekker warm. Voor een cv installatie was toen bij aanleg een enorme kostbare verbouwing nodig. En zo’n installatie had ook nog veel onderhoud en kinderziektes. En ook daar moesten regelmatig kolen in. En nog veel meer dan in een kolenkachel ook nog. Dus wat was de winst t.o.v. een kolenkachel. Eigenlijk gaf de CV alleen grote verliezen en kosten voor de gebruikers. En ze hebben er ook de ijsbloemen in slaapkamers mee vermoord.

Dus aan de Ts: Ga het gewoon maken. Doe het niet om geld te sparen en denk aan een aantal tips hier. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Op 23 mei 2018 18:09:59 schreef andre1973:
Zolang je nog kan salderen, is omzetten in 230 VAC het meest rendabel.
... Als je een boiler op niks af opwarmt dan gaat de warmte zo weer verloren.

in belgie werkt het zo niet, je moet allereerst al een netbelasting betalen op het max vermogen van je inverter. of je nu niks teruglevert of alles teruglevert, betalen zal je.
ik wil bijgevolg een systeem maken dat er NOOIT teruggeleverd kan worden, een volledig standalone systeem die enkel appareten in huis van stroom voorziet en de overschot wegstookt. ideaal zou een waterstofgascentrale zijn (waterstof produceren met zonnepanelen en in een tank pompen en verbruiken wanneer nodig) want opslaan in accus is ook geen oplossing.
als 2de punt: als mijn zonnepanelen gedurende een dag 2kWh in de boiler hebben gepompt, zijn dat 2kWh dat mijn boiler snacht niet moet bijwarmen met het net.
ik wil eigenlijk een beperkte installatie hebben zodat ik enkel sluipverbruik neutraliseer. ik ben van plan om ergens 1 a 2KW aan panelen te leggen. ik zou in de winter een 100W aan vermogen willen kunnen opwekken. dit zou de 100W van mijn pelletkachel al neutraliseren.
ik ga geen installatie steken om energie aan mijn energielevernacier te geven, ik ga enkel invensteren om een deel van het gemiddeld verbruik te neutraliseren (klokjes, laders en de pelletkachel die de hele dag door werken).
in de zomer zal ik een airco (een dubbel systeem dat ook kan verwarmen) installatie plaatsen. hoe meer de zonnepanelen dan leveren, hoe beter, want dat vliegt allemaal de airco in dan.
ik ga ook een oldtimer bouwen/kopen op electriciteit. ik ga met de fiets naar het werk, dus die kan perfect overdag aan de zonnepanelen hangen in de zomer (is die lekker vol als we savonds naar de winkel moeten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Probleem met alternatieve oplossingen is dat je al veel moet verbruiken om qua rendement beter te doen dan de klassieke oplossingen.

Een zonneboiler is een heel goed idee voor op een camping niet voor een huidig gemiddeld gezin.

Vooral dan qua investering, onderhoud en materiaalgebruik. En dergelijke oplossingen hebben ook de neiging om meer ruimte in te nemen in je woning, dat kost ook geld.

Hier is alles op aardgas: boiler 100L en verwarming woning met vloerverwarming. Ik betaal daar voor 32€/maand. Initiële investering 10.000€, 13 jaar geleden.

Bij de aanleg van de installatie werd ik raar bekeken voor mijn aandacht voor isolatie, lengte en plaatsing van de waterleidingen,...

Zo weinig mogelijk verbruiken heeft voor mij voorrang op de energievorm die je gebruikt.

Anoniem

Op 23 mei 2018 23:26:48 schreef Ex-fietser:
Is een (mechanische) maximaal overdruk klep overigens niet verplicht in drukvaten? Stoomwet enzo? Dan heeft elke boiler dat dus al standaard ingebouwd? zodat de boiler dus nooit naar de maan hoeft te vliegen als er iets mis gaat. Of geld dat niet voor een huishoud boiler?

Een elektroboiler kun je niet vergelijken met een stoomketel. De een is bedoeld voor produktie van warm water en de andere is bedoeld voor de produktie van stoom. Daar zit best wel even wat verschil in. Een elektroboiler valt dan ook niet onder de stoomwet. Een ontlastklep zit er in Nederland en België dan ook niet standaard ingebouwd. Er is niet negatief gereageerd maar er is gewaarschuwd voor de gevaren van een elektroboiler, en dat is niet voor niets. Je kunt niet gehinderd door kennis over de gevaren van een elektroboiler TS aanmoedigen om er mee door te gaan maar daar schiet TS niets mee op. Het in stappen aansturen van een verwarmingselement is zinloos en onnodig gecompliceerd omdat het aansturen van een ohmse belasting op gelijkspanning d.m.v. PWM heel goed mogelijk is. Denk er om dat de beveiliging van de boiler uit minimaal 2 thermostaten danwel sensoren moet bestaan en dat bij oververhitting de beveiligingen zonder hulpenergie de warmtetoevoer moet uitschakelen en vergrendelen. Uiteraard moet deze laatste beveiliging failsafe zijn. Ergens in de regeling iets defect dan mag de boiler niet in bedrijf komen.