schema ontsteking oude brommer

Het valt nog niet mee om een diagram te vinden van het volgende:
- ontsteking met contactpunten
- geen accu; alleen dynamo
- 1 cylinder (2-takt)

Volgens mij zijn de ingredienten:
- bobine
- condensator
- vliegwiel met spoelen
- contactpunten
- bougie

Maar hoe zit dit nou precies aan elkaar geknoopt?
Wie kan dat voor mij tekenen?

mel

Golden Member

Vroeger had je niet eens een bobine.
Gweoon 2 spoelen in de magneetontsteking. eentje voor het licht, en een hoogspanningsspoel.
De kontaktpunten zorggen voor een onderbreking in het circuit,waardoor de hoogspanningsspoel ervoor zorgde dat de bougie ging vonken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Staat hier beschreven. Bobine is vaak geen losse, maar uitgevoerd als een van de vliegwielspoelen...
http://www.fs1forum.com/ontsteking.php

https://kreidlerdatabase.nl/Afbeeldingen/Electra/Ontstekingen/Tips/Onst_Tips_05.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 23 mei 2018 13:48:35 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2018 13:37:25 schreef Els den Iep:
Het valt nog niet mee om een diagram te vinden van het volgende:
- ontsteking met contactpunten
- geen accu; alleen dynamo
- 1 cylinder (2-takt)

Bedoel je zoiets, nog geen seconde zoeken. :)

http://www.fs1forum.com/ontsteking.php

Alleen is het dan geen losse bobine, maar is de bobine (ontstekingsspoel) geïntegreerd in de ontstekingsgrondplaat. Zie foto Arco.

EDIT:
Arco heeft dus de zelfde link zie ik nu. :)

Dan doen we er nog een andere bij.

http://www.rijwielhulpmotorenclub.nl/page/vliegwielmagneet-ontsteking

Zelf bouwde ik de ontsteking altijd om vroeger, er kwam een tweede lichtspoel in, "op de plek waar de ontsteekspoel zat" die werd gelijkgericht en afgevlakt. En met de opgewekte spanning werd een 6V V auto bobine aangestuurd via de contact punten, je kreeg daardoor een veel sterkere vonk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedoel je zoiets, nog geen seconde zoeken. :)

http://www.fs1forum.com/ontsteking.php

Die had ik idd ook gevonden en ik raakte er juist door in de war.
In mijn geval gaat namelijk het om een Lambretta uit de jaren 60. Om de ontsteking te testen wil ik het contactslot omzeilen. De draden die ik in het FS1 diagram zie, kan ik niet herleiden als ik het diagram vergelijk met de Lambretta.

mvdk

Golden Member

Heeft die Lambretta ook een accu? Of is het schema in Lambiek's laatste post misschien van toepassing?

Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2018 14:16:06 schreef Els den Iep:
Die had ik idd ook gevonden en ik raakte er juist door in de war.
In mijn geval gaat namelijk het om een Lambretta uit de jaren 60. Om de ontsteking te testen wil ik het contactslot omzeilen.

Zie tweede link in mijn vorige post.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heeft die Lambretta ook een accu?

Nee, geen accu (zie mijn eerste post).

Dan doen we er nog een andere bij.

http://www.rijwielhulpmotorenclub.nl/page/vliegwielmagneet-ontsteking

Dat lijkt er meer op.
Punt is namelijk dat er vanachter het vliegwiel veel meer draden uitkomen dan volgens het schema.
Ik wil dus weten welke draden ik moet gebruiken om het contactslot te omzeilen. Ik vertrouw het contactslot niet omdat ik daar draden met andere kleuren zie dan in het schema.
Zie Bijlage.

Dan doen we er nog een andere bij.

http://www.rijwielhulpmotorenclub.nl/page/vliegwielmagneet-ontsteking

Ik heb dat schema bekeken, maar daar zit volgens mij geen bobine in.

maartenbakker

Golden Member

Zin er geen originele schema's te vinden binnen de betreffende clubs/verenigingen? Schema's hebben nog wel eens de neiging om per exact type, bestemming en bouwjaar of chassisnummer te verschillen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zin er geen originele schema's te vinden binnen de betreffende clubs/verenigingen? Schema's hebben nog wel eens de neiging om per exact type, bestemming en bouwjaar of chassisnummer te verschillen.

Ook op de originele schema's klopt er 1 kleur niet met de kleur op mijn contactslot (schema geeft aan paars; ik heb roze)

Staar je niet blind op de kleurtjes.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mvdk

Golden Member

Op dat Lambretta schema zijn de draden die iets van doen hebben met de onsteking in het groen. Al die andere kleurtjes hebben een andere functie. Die groene draad naar het contactslot word daar naar massa geschakeld om de motor af te zetten.

Lambiek

Special Member

Op 23 mei 2018 14:33:21 schreef Els den Iep:
Ik heb dat schema bekeken, maar daar zit volgens mij geen bobine in.

Jij hebt ook gewoon een losse bobine.

Zo te zien heb je een zelfde systeem zoals ik hier beschreven heb.

Zelf bouwde ik de ontsteking altijd om vroeger, er kwam een tweede lichtspoel in, "op de plek waar de ontsteekspoel zat" die werd gelijkgericht en afgevlakt. En met de opgewekte spanning werd een 6V V auto bobine aangestuurd via de contact punten, je kreeg daardoor een veel sterkere vonk.

En wat de draad kleuren aan gaat, toen namen ze het niet zo nauw met de kleuren. Ze gebruikten gewoon wat ze op voorraad hadden.

EDIT:
Je 6 polige stator zorgt voor de voeding van je bobine, als je de bedrading volgt kun je dat zien.

In stand 0 is je ontsteking kort gesloten door je contactslot en slaat de motor af. Volgens het schema is stand 3 je contact.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Paars en roze klinkt alsof roze een verkleurde of mislukte paarse kleur kan zijn. Als de rest wel klopt heb je goede kans dat je er verder niets achter hoeft te zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb er zelf nog ene ineen gedraaid. Zonder forum, is er wel maar zijn Engelsen, Duitsen,NL, alles ondereen.
Je hebt daar nogal veel verschillende merktekens per merk ontsteking en methodes om je ontsteking af te stellen.
Een forum kan veel helpen en evtl Google Translate.

apkay

Golden Member

geef ff juiste type scooter,evt bouwjaar en chassisnr.
ik heb wph boeken vanaf 1940.
mischien kan ik je daar aan helpen,via copy.

groeten van apkay.

geef ff juiste type scooter,evt bouwjaar en chassisnr.
ik heb wph boeken vanaf 1940.

Excuus voor mijn late reactie. Wil niet zeggen dat ik niet blij ben met al jullie opmerkingen en suggesties.

Ik denk het het een LI150 Special is. Maar volgens de plaatjes heeft die een buddy seat terwijl ik dubbele zadels heb.
Chassisnummer kan ik in de lijsten ook niet vinden. Begint met een 7. Dat is volgens sommige lijsten een speciale serie.
Nummer is: 150LI*719334*

Eh, boel gewoon openmaken en draadjes volgen?

GJ_

Moderator

Bij de meeste van al die antieke tweewielers is het contactslot gewoon een sluiting naar massa. Oftewel, als je alle draden die uit het blok komen doorknip kun je starten. (als je in je ijver niet ook de bougiekabels hebt doorgeknipt).
Bij dit soort onstekingen zit er ook een merkje op de magneet. Als je magneet verkeerd zit loopt het niet of minstens erg beroerd.

Lambiek

Special Member

Op 29 juni 2018 18:52:44 schreef GJ_:
Als je magneet verkeerd zit loopt het niet of minstens erg beroerd.

Magneet verkeerd? Ik ken ze alleen maar met een spie in de krukas, dus verkeerd kan niet.

Of ken jij ook andere types?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik ken ze alleen zonder spie :-) Op een conische as. Bijvoorbeeld BMW.
Als die goed staat, en de puntjes staan goed getimed, start ie altijd met een halve trap. Ik kan nu zittend op de motor, met de hand m'n kickstarter omlaag duwen om te starten.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 29 juni 2018 19:44:19 (56%)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/