kwaliteit elco's Tektronix 7000 serie

Bij het repareren van mijn 7CT1N Curve Tracer is me opgevallen dat vrijwel alle elco's niet goed zijn.
Lek, capaciteit veel te laag, hoge ESR enz.
Ik dacht eerst dat mijn tester stuk was, niet dus.
Is dit iets wat voor de hele 7000 serie geldt?
Valt des te meer op bij vergelijken met een oude HP415D, waar alle elco's zich konden meten met nieuwe Vishays. En die is veel ouder.

Kortom: moet ik mijn hele 7000-serie gaan naspitten?

elco's is deels kwaliteit, deels hun gebruiksgeschiedenis incl omgeving temperatuur, en wat ze af moesten vlakken. als de voorhistorie jaren constant aan gestaan is, dan is die curve tracer verder heen op elco gebied idd.

of net een combi ervan, goed gebruikt en dan 15 jaar op een warme zolder stilstand en ineens weer gebruikt worden, daar krijg je elco's ook mee om zeep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja... elko's dat is altijd een dingetje om na te kijken in oude apparatuur. De ene keer tref je alleen maar rotte elko's aan de andere keer zijn ze nog als nieuw. Ook hier geldt het welbekende adagium: "meten is weten".

This is the world we know best, the world of madness

Bij mijn 7603's (heb er 3) en mijn 465's (twee stuks) en mijn 475 zijn alle voedings elko's vervangen.
Ook heb ik hier en daar een tantaaltje moeten vervangen.

Bijna overal de schakelaars moeten schoonmaken. En 1 keer een grote connector moeten repareren.

Dus je kunt wel zeggen dat die condensators niet heel erg goed zijn. Ze halen de vijftig jaar niet.

Maar zonder gekheid. Je kunt gewoon even de rimpel over de voedingselco's meten. Is die te hoog (Er staat ergens een tabel in e manual met waarden en toleranties waarin exact staat waar de verschillende spanningen aan moeten voldoen. Voldoet de waarde niet! Elco vervangen.

Als zo'n scoop weer aan zijn specs voldoet heb je een geweldige scoop.

Ik ben nu bezig om extenderboards te maken zodat ik defecte plugins kan herstellen.

Ik heb een defecte logic analyzer plugin die niet goed werkt. Geheugen lijkt defect. Zonder extender kun je dit niet cht goed repareren.

Hallo Ex-fietser,

Ik heb o.a een 7633. De voedingselco's heb ik nooit gecontroleerd.
Er schijnen verloopsetjes voor de elco's te zijn. Waar haalde jij de elco's en de printjes?
Steeds meer elco's en tantaaltjes zijn niet meer leverbaar,of tegen meerkosten uit de USA.

groet, Henk

Op 24 mei 2018 21:02:05 schreef Camino1:

Steeds meer elco's en tantaaltjes zijn niet meer leverbaar,of tegen meerkosten uit de USA.

groet, Henk

Zijn het afwijkende waarden dan?

In de volgende video zie je Jim Williams gewoon een tantaaltje uit de grabbelton pakken, de meeste dingen zijn enkel ter ontkoppeling dus niet heel kritisch.

https://youtu.be/I6ODi7qSpYg

[Bericht gewijzigd door Blackfin op donderdag 24 mei 2018 21:44:09 (29%)

This is the world we know best, the world of madness

@Camino1:

Ik gebruik gewoon zooi uit mijn junkbox. En als die het niet heeft koop ik het bij ome Ali, de Baco, of op beurzen. Ik test alles wel eerst voor ik het monteer.

Uiteraard passen die c's nooit op de print. Dus freubel ik het er op een of andere manier in. Wel zodat het machanisch stevig, elektrisch veilig en rekening houdend met de oorspronkelijke ventilatie. Aan die ventilatie en koeling hoeft niet verbeterd te worden. De scoop doet het al veertig jaar en dat is dus heus wel goed.

Zorg wel dat alles gewoon werkt zoals het moet. Dus filters schoon enz.

Voor mij zijn die scoops gereedschap dat het gewoon moet doen. Geen museumstukken om naar te gaan zitten kijken.

Een oud plaatje van mijn werkplek.

Nu staan er drie scoops op elkaar en meer plugins. W.o. de 7L12 spectrum analyzer. Ik ben nog op zoek naar de tr502 tracking generator. Misschien morgen in Beetsterzwaag. ?. Werkt leuk trouwens die 7L12.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 25 mei 2018 09:30:17 (16%)

maartenbakker

Golden Member

Ik zou voor mezelf de kans te groot vinden dat iets het gewoon niet doet op het moment dat je het nodig hebt en in het verleden gerepareerd met slijtage-onderdelen uit de junkbox of van Ali, maar het kan verkeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
guidob

Overleden

De grote condensatoren in de voeding zijn vaak niet goed meer. Daar zijn verloop printjes voor, ik heb die een keer gepost (wat ik me kan herinneren gedesigned door iemand op het eevblog forum). De gerbers kan je naar iedere willekeurige printboer sturen. Kost niet veel in china. Stuur me maar een pm als je ze nodig hebt.

Tantaaltjes willen wel eens kortsluiten. Soms ook een gewone elco...

@ex-fietser.

Zie ik op de rechtse toren boven in je plaatje een 900 videoanalyser?

Yep. Dat is een vectorscope waveformanalyzer. Helaas momenteel niet helemaal okay. De voeding was stuk gegaan De rook was ontsnapt zeg maar. Die heb ik hersteld alleen nog niet helemaal. Soms gaat hij aan en dan doet hij het ook helemaal goed. Soms gaat de voeding niet aan. Er gaat ergens iets mis tijdens de opstart sequence. Er komt een voedingsspanning te laat of te vroeg op. Er wordt dan een foutcode op een rijtje leds gegenereerd en dan stopt de voeding.

Alle elco's waren niet allemaal stuk maar wel allemaal vervangen. De voeding is helemaal discreet en zeer complex. Niet even te reverse engineeren. Ik heb de service documentatie met schema's. Helaas heb ik ander nieuwer model voeding dat niet overeenkomt met documentatie. Het wachten is tot ik mijn Tek 7D01 gefixed heb. Daar wil mee gaan kijken waar de opstart sequence in de fout gaat.

Een plaatje van mijn huidige instrumentarium.

joopv

Golden Member

Elco's zijn componenten met een levensduur verwachting in de datasheet. Dat hebben ze altijd al gehad. Ik herinner me datasheets van elco's met een life expectancy van 1000 uur (!) bij maximale belasting.

Verwachten dat een complex apparaat met tientallen of misschien wel honderden elco's het nog normaal doet na een aantal decades is niet realistisch. Ik durf te wedden dat in ieder van die apparaten op de foto hierboven wel elco's zitten die verlopen zijn, maar dat je dat door het ruim ontwerpen niet direct merkt.

[Bericht gewijzigd door joopv op zaterdag 26 mei 2018 11:30:04 (19%)

maartenbakker

Golden Member

1000 tot 5000 uur is inderdaad normaal, maar dat neemt exponentieel toe, vooral met het dalen van de werktemperatuur. Vandaar dat elco's bij normale omgevingstemperatuur, belasting en overdimensioneren héél lang mee kunnen gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 mei 2018 12:43:18 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."