is autoscroll nieuw?

Hoi,

Het valt me op dat sinds kort de website automatisch scrollt.
Nu zoek ik vaak op intressante onderwerpen en lees ik graag elk topic volledig door. Maar nu als ik klaar ben en op vorige druk in mijn browser, dan scrollt de pagina weer helemaal omhoog en ben ik de tel kwijt waar ik gebleven was.

Kan dit ook uitgezet worden?

Sine

Moderator

Net even getest in firefox, chrome en edge.

Maar bij geen van deze browsers zie ik iets wat lijkt op wat je beschrijft, ze gaan allemaal netjes terug naar de positie waar ik vandaan kwam.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
Lambiek

Special Member

Hier het zelfde, zie niet iets dat er op lijkt wat je beschrijft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

dat zit in je browser zelf, wrs eens resetten oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een link als deze die ik uit de "gepost op..." header van een posting heb gevist verwijst naar een pagina en een specifieke positie op die pagina. Sinds een update van Chrome deze week ZIE je dat gebeuren. Is dat misschien wat je ziet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ik denk dat tysie iets anders bedoeld:

Als je via "zoeken" (in de bovenbalk) zoekt, dan komt daar een (vaak lange) lijst topics uit. Klik je op z'n topic, dan krijg je na de keuze "bekijk topic" of "alleen berichten met..." dat topic te zien.
wil je nu terug naar de lijst, dan klik je op de back button van de browser.

En nu kom je weer bovenaan die lijst, niet waar je gebleven was.

Persoonlijk vindt ik dat ook irritant. Het is soms lastig om in die lange lijst terug te vinden waar je gebleven was.
Mijn workaround is rechts klikken op de gewenste keuze, en kiezen voor "openen in nieuw tabblad". Dan blijft die lijst in het originele tabblad staan zoals hij stond, en heb je de topics die je zocht in aparte tabbladen er naast staan.

groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2018 10:46:23 schreef miedema:
Als je via "zoeken" (in de bovenbalk) zoekt, dan komt daar een (vaak lange) lijst topics uit. Klik je op z'n topic, dan krijg je na de keuze "bekijk topic" of "alleen berichten met..." dat topic te zien.

Net even geprobeerd, maar ik kom gewoon weer op de zelfde plek terug. Dus niet helemaal boven aan de lijst.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
miedema

Golden Member

Nog even verder getest:

Met Firefox (nu 60.0.1, mijn standaard browser) kom ik bovenaan in de lijst terug, zowel onder windows 7 als windows 10.

Maar met Edge (onder windows 10) kom ik wèl terug in de lijst waar ik vandaan kwam.

groet, Gertjan.

Jochem

Golden Member

Dat is vreemd Gertjan, ik kom (al sinds jaar en dag) gewoon terug in de lijst op de positie waar ik stond. En dat betreft eveneens Firefox 60.0.1 (64-bit) onder Windows 10.

Hoe dan ook is dit niet te beïnvloeden door de site; het is iets dat de browser moet onthouden.

edit: iets te snel geblaat..
Als je (bijvoorbeeld) in de lijst met recente topics bladert, dan kom je keurig terug waar je was (en dus niet bovenaan de lijst).
Bij het zoekformulier is het anders: daar kom je weer bovenaan uit als je op back drukt. Het lijkt te komen omdat de focus/cursor op het invulvak 'trefwoorden' wordt gezet, want de pagina blijkt niet geheel bovenaan te staan maar precies op dat vak.
Ik vind het niet storend, want dat zoekformulier gebruik ik hoogst zelden. Als ik echt iets wil vinden werkt Google beter (met de toevoeging site:circuitsonlinet.net achter je zoektermen).

[Bericht gewijzigd door Jochem op 24 mei 2018 11:30:21 (53%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
miedema

Golden Member

Ha Jochem,

Ik denk ook dat het met de browser te maken heeft.
Kennelijk verslikt de browser zich in dat tussenliggende keuze menuutje "bekijk topic" of "alleen berichten met..." Want anders gaat het met de back button eigenlijk altijd goed...

Maar helemaal raar dat het dan bij jou wel goed gaat...

groet, Gertjan.

Ik denk dat tysie iets anders bedoeld:

Persoonlijk vindt ik dat ook irritant. Het is soms lastig om in die lange lijst terug te vinden waar je gebleven was.
Mijn workaround is rechts klikken op het gewenste topic, en kiezen voor "openen in nieuw tabblad". Dan blijft die lijst in het originele tabblad staan zoals hij stond, en heb je de topics die je zocht in aparte tabbladen er naast staan. (Maar zie je wel het hele topic, niet alleen de posts met de zoekwoorden)

groet, Gertjan.

Precies dit!

Dit is niks nieuws, is al heel lang zo... (en een bekende bug bij Firefox en wat andere browsers)
Het gebeurt trouwens ook als je [F5] drukt op de 'zoeken' pagina...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik open het zoekresultaat altijd in een nieuwe tab, dan heb je er helemaal geen last van...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
miedema

Golden Member

@ Arco
Dat is de spijker op z'n kop. Op een andere pagina kom je na F5 (pagina verversen) op dezelfde plek op de pagina terug. Bij de zoekresultaten kom je weer bovenaan de pagina.
Als dat een bekende bug is, is er dan ook bekend wat er dan anders is in de code van die probleem pagina?

@ fatbeard
Dat is dus ook mijn workaround ;-)

...Mijn workaround is rechts klikken op de gewenste keuze, en kiezen voor "openen in nieuw tabblad". Dan blijft die lijst in het originele tabblad staan zoals hij stond, en heb je de topics die je zocht in aparte tabbladen er naast staan.

groet, Gertjan

Ik gebruik juist om dit soort situaties te voorkomen mijn scrollwiel om een nieuwe tabblad te openen. Gewoon klikken met je scrollwiel op de link en hij zal openen in een nieuw tabblad.

Dan hoef je niet eerst rechter muis > nieuwe tabblad openen te klikken.

Als dat een bekende bug is, is er dan ook bekend wat er dan anders is in de code van die probleem pagina?

Ik denk dat het verschil is, dat de 'zoeken' pagina geen gewone is.
Als je teruggaat naar de 'zoeken' pagina, wordt de zoekactie steeds opnieuw uitgevoerd... (resulterend in een lijst die begint aan het begin)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Dank je Arco,
Een verrassend simpel stukje nieuw inzicht :-).

groet, Gertjan.