Internet/RTV splitter defect?

Tidak Ada

Golden Member

We zijn pas (gedwongen) overgegaan op digitale radio en TV Sinds enige dagen krijg ik her en der storingen op de TV (Blokpatronen en groene strepen) en erger, op minstens twee kanalen van de TV. Die laatste twee kanalen zijn sinds vandaag helemaal niet meer te bereiken: noch beeld, noch geluid. Alleen een Luidsprekerplaatje op het scherm, dat langzaam voort marcheert.

Ik heb de provider gebeld en de conclusie is dat de splitter voor Internet, TV en Radio defect is.
Inderdaad, direct op de inkomende coax wel beeld.....

Wat ik niet begrijp en daarom hier mijn vraag is: Hoe kan een passieve splitter zo plotseling defect gaan en waarom is dat alleen op (voornamelijk) twee kanalen?
Splitter functioneerde zeker 20 jaar goed.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Even een update:
Vanmiddag is het beeld weer OK, zónder het nieuwe splitter. Daar lag het dus niet aan. :(

Smoes of helpdeskgeløl ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

had er recent ook iets raars mee, bij mensen een modem aangesloten voor cai, maar nog niet aangezet. niks aan de hand, na 1 maand ging dat modem pas aan, en meteen die avond tv beeld wat stoort, blijkbaar veroorzaakt de modem dat dus. kabels was niks aan veranderd sinds het plaatsen van de splitter en modem. de bijgeleverde ziggo kabels eruit gemieterd, zelf wat C12 met F pluggen eraan gemaakt en t storen op de tv is al een heel stuk minder.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ziggo zeker?? Zal met niets verbazen dat er een versterker bij hun het juist niet goed doet...

nee, 2 weg splitter direct op aop, 1 voor modem met 1 mtr kabel en andere direct naar de cai versterker, voorheen direct op cai versterker. die 3,5db demping is het niet, immers zonder modem is het probleem er niet. het lijkt erop dat het dataverkeer van de modem het tv signaal verstoort. in dit geval zit de aansluiting het verste van de EV af.

@ tidak, geen ontlading van de onweersbuien afgelopen dagen, hebben ze ondertussen weer hersteld in de EV op straat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

[off topic]
Van de week kwam er een colporteur van Ziggo bij mij aan de deur.
"Op mijn lijst staat dat u geen geen klant bent van Ziggo. Ziggo is vele malen beter dan KPN".
Voordat hij verder kon gaan met zijn fantasieën viel ik hem in de rede: "Niet voor niets heb ik het abonnement bij Ziggo al meer dan 10 jaar geleden opgezegd. Slechtere ontvangst dan Ziggo bestaat niet. En KPN heb ik ook niet".
Hij was niet direct uit het veld geslagen. "Maar Ziggo is vele malen beter dan dat het 10 jaar geleden was".
Waarop ik antwoordde: "En ik weiger dat te geloven".
Hij staarde mij een paar tellen verbaasd aan en en wenste me verder een plezierige dag.

Beleefd was hij wel, maar of hij voor net zo'n beleefde firma werkte?? Ik heb andere ervaringen :(
[/off topic]

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ah, weer een bash topic. Ik pak chips :-)

Dus strepen in een digitaal signaal? Da's wel raar toch.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Groene strepen en blokken krijg ik ook als er een zware regenbui overtrekt. Ik heb tv via de Astra satellieten.
Te weinig signaal dus.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Wij zitten hier bij Delta (Zeelandnet). Ik weet dat ze met en grote kabelaar samenwerken, maar of het Zyggoot*) is durf ik niet te zeggen.
Er was gisteren wel wat onweer, maar het echte kwam pas vannacht. Schijnt in de omgeving van Goes geweest te zijn (30km hiervandaan) De servers staan in Kortgene (Noord-Beveland), voor zover ik heb kunnen zien is daar geen onweer geweest.

Toch 'helpdeskgeløl' dus. Misschien komt er wel een mooie splitter op V&A ;)

*) Een zygoot is het eerste eencellige stadium van leven: Een samensmelting van eicel en zaadcel :+

@flipflop:
Niks te bashen!: Ik wilde eigenlijk weten of zo'n splitter in twee dagen kan sterven en dan wel voor slechts twee kanalen.... (ik geloof daar geen barst van, maar er gebeuren wel meer zotte dingen in kabelland).

Een band tot de helft van het beeld veranderde in groene strepen....

@evdwele:

Op 25 mei 2018 19:51:14 schreef evdweele:
Groene strepen en blokken krijg ik ook als er een zware regenbui overtrekt. Ik heb tv via de Astra satellieten.
Te weinig signaal dus.

Dat komt door 'astrale instraling' :P :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een dergelijke splitter gaat niet zomaar kapot, in principe is het niets anders dan wat filtertjes.
Wanneer wel? Blikseminslag, piekspanningen enz (kan bijvoorbeeld ook als je AOP niet galvanisch gescheiden is, en/of je binneninstallatie niet goed geaard is)

Vroeger had je inderdaad een Internet en RTV splitter. De internetuitgang was dan retourgeschikt (5-65Mhz) en de RTV uitgang was alleen 'downstream', dus 88Mhz en hoger.

Tegenwoordig heb je ook interactieve TV enz welke een retourband wil hebben voor Video on Demand (uitzending gemist enz) en is de ouderwetse filter een achterhaald iets.

Tegenwoordig is een goede splitter dus voldoende.

Een brak signaal kan vele oorzaken hebben
- slechte bekabeling
- slechte (niet goed afgeschermde) connectoren
- slechte of verkeerd afgeregelde versterker
- storing buitenshuis (als je invoer niet goed is houd het op)

Met name met de komst van 4G, Digitenne enz zijn de eerste 2 dingen vaker voorkomend. En dat probleem kan willekeurig zijn. Het kan maar zo zijn dat een kabelaar frequenties herverdeeld en je 'ineens' problemen hebt.

In de praktijk zullen de kabelaars de frequenties waarop kans is op interferentie niet snel gebruiken voor TV, maar voor internet (docsis downstreams), omdat dat veel minder gevoelig is (lees: niet merkbaar voor de gebruiker), terwijl je bij TV meteen blokjes enz ziet.

Strepen in het beeld (analoog) zijn overigens een indicatie van een te hard signaal.

Meten is weten. Dus als je de beschikking hebt over een meter is dat natuurlijk veruit de makkelijkste optie.

Wat ook nog kan zijn: Sommige TV's hebben problemen met een retoursignaal. Ik weet dat veel Sony TV's bijvoorbeeld over de zeik gaan bij een actief kabelmodem. De workaround is een high-pass filter te gebruiken (Deze filtert de retourband) zodat de TV de 'uploadsignalen' van de modem niet krijgt.
Alternatieven zijn een oude splitter gebruiken waar dit filter in zit.

Tidak Ada

Golden Member

Is gewoon de oude splitter, die er altijd al zat en ik heb dus nu weer gewoon signaal. Die splitter is vast niet zelfhelend....

Duidelijk een verhaal uit de lange blonde nekharen van de helpdeskjuffrouw.
Ik houd het er op dat het gewoon een storing bij Delta was en dat 'Truus' dat niet begreep.
Wachttijd was dan ook bijna en half uur, wat normaliter bij Zeelandnet/Delta niet voorkomt

Voor alle duidelijkheid: De betreffende splitter heeft een coax ingang op de radio en de TV aansluiting van de kabel en heeft dan een F-coax voor de modem en boerenlullencoax voor radio en TV.

TV is een Samsung

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 mei 2018 20:07:39 schreef DJSmiley:

Wat ook nog kan zijn: Sommige TV's hebben problemen met een retoursignaal. Ik weet dat veel Sony TV's bijvoorbeeld over de zeik gaan bij een actief kabelmodem. De workaround is een high-pass filter te gebruiken (Deze filtert de retourband) zodat de TV de 'uploadsignalen' van de modem niet krijgt.
Alternatieven zijn een oude splitter gebruiken waar dit filter in zit.

dat zou nog kunnen, tv is een sony, maar er zit geen radio/tv doosje tussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De meeste digitale decoders hebben in het menu ook een optie om de signaalsterkte te bekijken. Tussen de 50-100% gaat het meestal wel goed met alle kanalen, tussen 30-50% beginnen bepaalde kanalen moeilijk te doen en onder de 30% krijg je ze meestal niet meer aan de praat.
Zodra je onder de 50% zit, dan of versterken, coax/connectoren vervangen en/of een andere splitter proberen...

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb geen aparte decoder. Gelukkig is onze TV al voorbereid, anders hadden we nog een decoder moeten kopen.
Nu blijft het bij een aantal decoders voor radio ontvangers.

Dat wordt je gewoon in de maag gesplitst. (Was best tevreden met mijn analoge aansluiting)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 mei 2018 19:48:18 schreef flipflop:
Ah, weer een bash topic. Ik pak chips :-)

Dus strepen in een digitaal signaal? Da's wel raar toch.

Is dat zo ?
Ik kijk ook digitaal en heb hier regelmatig (wat) last van !
Ga lekker elders je gal spuwen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Wij hebben redelijk recent de gehele straat problemen gehad dat de digitale zenders ( allemaal) even verdwenen zoms tot wel 10 minuten, random dus willekeur. Eerst Ziggo gebeld en lag aan onze AOPs, dus moesten we nieuwe kopen. Hoefde niet veel te zeggen en kreeg al 25 Euro korting op volgende maand, dacht: dat is snel en vreemd?? Maargoed, nieuwe AOP's geinstalleerd, en.... werd erger, maar ook de gehele straat. Diverse keren gebeld en nul op rekest: Lag aan onze apparatuur... Sterker werd het dat zelfs analoog er uitging zo nu en dan op sneeuw zelfs. Maar ja, we hebben op het rijtje ook een gerechtelijk ondersteunende man en met 1 brief vanuit hem met onze handtekeningen om collectief Ziggo op te zeggen was het binnen 1 dag geregeld!

heel dat ziggo is een rommeltje bijelkaar, ik hoor het geregeld van mensen met storingen, wat ze aan de telefoon zeggen bij dat bedrijf om maar van klagers over storingen af te zijn. pas na vaak klagen over storingen wordt er actie ondernomen. de monteurs weten er vaak wel van, oh dat type ontvanger, binnen 4 jaar is de adapter gaar, nieuwe adapter en weer gemaakt.

ze zouden beter moeten weten om actie te ondernemen als een hele straat problemen heeft, dan is er iets centraal gaar aan worden. met dit weer gaan er weer EV's op tilt als de zon er vol op staat, kan dus al weg zijn als er een bus voor wordt geparkeerd of de tuinslang erop :)

ik zou zeggen vaak bellen, want ze houden het wel degelijk bij. geld eraf lullen is ook niet moeilijk, zowel na een lange storing als na het geven van misinformatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Mijn rechtsbijstandverzekering is er 3 keer aan te pas moeten komen om van die Ziggo af te komen.
Geen ontvangst, geen internet en onterechte rekeningen :(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ken er die menig jaren al brieven kregen van upc ( nu ziggo ) over een rechtszaak, die is er nooit gekomen. diegene wist ook niet waar dat vandaan kwam.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij mij op de kabel kan ik twee zenders per definitie niet ontvangen. De blokken/strepen altijd. (Ook ziggo dus)

Waarschijnlijk zijn dat net streams die op dezelfde frequentie zitten. Of die hoog boven in de band zitten weet ik niet. Nooit opgezocht en ik heb er ook nog niet over geklaagd bij Ziggo. Ik mis de zenders niet, zo vaak kijk ik geen TV.

De binnenkomende kabel heb ik ooit verlengd met een professionele verleng bus met F-connectoren en een meter of 8 H125 (2GHz) SAT-kabel. Daarachter een versterker/splitter. Daar zou het probleem niet moeten zitten.
Ik heb geen internet over de coax (lekker goed old ADSL, werkt altijd). Dus daar komt het probleem ook niet vandaan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

bij digitaal kijken helpt het ook weleens om opnieuw te zoeken, jaarlijks verandert er wel iets in het zenderaantal en volgorde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Zoals bekend, wel storing op radio (analoog) blijkt een Belgische omroepzender van 50kW in de buurt te zijn, die op precies dezelfde frequentie als het door mij beluisterde kanaal blijkt uit te zenden. Ruis in het ritme van de (pop)muziek dwars door classic-FM heen. Verder zijn alle kanalen schoon. Zal zeker ook wel 'aan de splitter liggen' >:) :(
We zitten hier aan de rand van het verzorgingsgebied van Delta....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 28 mei 2018 00:18:56 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evdweele

Overleden

Dat ligt aan onvoldoende afscherming van je coaxkabels, splitters en connectors.
Met materiaal van goede kwaliteit is het probleem over.
Maar die discussie hebben we al eens gehad.

In mijn vorige woning had ik RG59 coaxkabel liggen en hier en daar van die goedkope plastic pluggen.
Dat ging goed totdat 10 kilometer verderop in Duitsland een nieuwe tv-toren werd gebouwd en in gebruik genomen. De tv-toren in Aken kon ik vanuit mijn woonkamer zien staan.
De analoge tv- en radio-ontvangst via de CAI werd grondig verstoord.

Alle kabel vervangen door Hirschmann Koka799 en de connectors door metalen, ook van Hirschmann, en het probleem was weg en bleef weg.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Is Amphenol dan niet goed?!
Ik gebruik ruis-arme Amphenol kabel en een deel (naar de schuur) van die groene grondkabel, die ook in de straat ligt (overgebleven na werkzaamheden door Delta). Ligt wel bovengronds. Waar mogelijk zijn F-connectoren gebruikt, verder metalen Bulgin connectoren (Amroh-type).
Afscherming is het slechtst in de inbouwcontactdozen, maar dat zal altijd zo blijven, die zijn u eenmaal zo. Ik zou daar wel eens F-type verbindingen willen zien i.p.v. schroefje plus beugeltje

Maar het splitterprobleem, waar dit topic over gaat is nog niet verklaard. Ontvangst is weer goed, zonder enige wijziging!
Gezien de lange wachttijd bij de servicedesk zal er wel meer aan de hand zijn geweest.....

De nieuwe splitter is nog niet gearriveerd :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Alle kabel vervangen door Hirschmann Koka799 en de connectors door metalen, ook van Hirschmann, en het probleem was weg en bleef weg.

En is ook het grootste probleem bij Ziggo klanten, inferieure kabel. Heb al 10 jaar de max snelheid bij Ziggo (300MBit) zonder problemen, heb wel tussentijds wat "bouwmarktrommel" aan coax er tussenuit gegooid.
Vaak stappen ze ontevreden over naar KPN oid (want het kan natuurlijk nooit aan de eigen coax liggen :+) , en zie.. probleem over, (even over het hoofd zien dat ze dan op CAT5 zitten) met een kapot gecomprimeerde KPN stream.
Als je op het modem aanlogt zie je precies je signaalwaarden up- en downstream en hoe hard het modem moet werken om door de kabel te komen. Daardoor kun je al heel snel weten of het signaal wat binnenkomt op je AOP voldoende is of "rammelt".

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 28 mei 2018 11:22:57 (17%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.