Internet/RTV splitter defect?

Tidak Ada

Golden Member

Die hebben ze er waaschijnlijk stiekum uitgehaald toen ze de modem opstuurden.

I.i.g. moet dat internet signaal er nog uit worden gepulkt. Dat za dan toch een speciale splitter worden.

De oude modem heb ik nog, maar die zullen ze op bevel van Ziggo wel niet meer ondersteunen.... 'k Zou moeten graven om het op te duiken. :+ (of heb ik die nu aan Rosmalen gedoneerd?)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

voor de modem/tv te splitten heb je aan een F splitter genoeg. die oude dingen waren voor de 1e kabelmodems. haalt er een bepaald kanaal uit wat tegenwoordig niet meer voldoet voor de modem.

als het cai doosje wat het AOP is ook al antiek is zou ik dat ook eens vervangen, vaak roestig en voldoet ook niet meer voor digitale signalen.

als je vandaar uit verder gaat in huis met coax, zet je sowiso beter meteen een splitter, anders heb je radio en tv kabels apart te leggen met een cai radio/tv doos. let wel op of die doos geen galvanisch gescheiden ding is, zo ja dient er een ander soort doos opgezet te worden, iets als de tras 1000, maar dan het huidige model.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Dat 'CAI ding' is een inbouw Radio/TV-splitter, direct aan de groene buitenkabel. Daar komt het TRATEC ding in.dat voor TV direct naar de TV gaat. De F connector gaat met een kort kabeltje direct naar de modem.
De radio gaat naar weer een splitter, waar van één uitgang naar de QUAD FM3 gaat. De andere uitgang gaar met een ruisarme kabel naar boven, tussen plafond in de gang. Hier zijn F-connectors aan een tweede splitter, die middels een restant van de groene grondkabel naar mijn hok in de schuur gaat en met de ruisarme coax via de vliering naar mijn bureau in de 'studeerkamer'. Waarom via de vliering? Gewoon omdat hij indertijd via de vliering naar de antenne liep.
Ik moet erkennen, dat het misschien verstandig zou zijn om die splitter in de gang door een versterkertje te vervangen. Dat heb echter ik niet gedaan omdat ik indertijd daarmee last had van oversturing van de FM tuners.

Die kabel tussen de gang en de vliering is diep weggewerkt en niet zomaar onder breekwerk te vervangen, vandaar enige halsstarrigheid om daar niets aan te doen.
Ik ben nu eenmaal op een leeftijd dat je gen zin meer hebt om grote verbouwingen zelf te doen.

Je praat over doosje zus en doosje zo, maar ik mag aannemen dat dat geen luciferdoosjes zijn ;) Graag wat meer duidelijkheid en eventuele voorbeelden....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben ook wel heel benieuwd naar de BER waarde (bit error rate) die de TV weergeeft.

Ik verwacht niet dat deze 0 zal zijn bij "probleemloze ontvangst"
Ik denk dat de TV alle zeilen bij aan het zetten is om er toch nog wat van te maken en dit gaat nog net met succes. Je zit zoals eerder aangedragen door iemand anders, ergens rond het kantelpunt van wel/niet te corrigeren hoeveelheid "fouten" in het signaal.

Ik weet niet hoeveel meter kabel je van AOP naar de TV hebt liggen en hoe gemakkelijk deze te vervangen is maar als het niet teveel kabel is, is het misschien toch een idee om deze "preventief te vervangen?
Tegenwoordig is het aanbevolen drievoudig afgeschermde kabel te gebruiken (KOKA9) maar KOKA 799 voldoet in mijn beleving ook nog prima (dubbele afscherming)

Als je voor je AOP een nieuwe splitter gaat aanschaffen, let er dan op dat deze geschikt is tot minimaal 1200mhz
Ook de AOP's die tegenwoordig geleverd worden door Ziggo zijn zelfs geschikt tot 2000Mhz. Dat ziggo dit doet heeft vooral te maken met het gebruik van de Horizon Box/Mediabox XL.Ik weet dat je hier geen gebruik van maakt en waarschijnlijk ook geen gebruik van gaat maken maar als je dan toch aan de gang gaat dan maar beter goed...

Eventuele signaalversterkers kunnen ook heel goed roet in het eten gooien trouwens...

Er is ook een kleine kans dat je TV een probleem heeft.
Je zou natuurlijk om dit uit te sluiten je TV rechtstreeks op je AOP kunnen aansluiten met een kort stuk (minimaal dubbel afgeschermde) kabel.
Ik heb geen idee hoe makkelijk dit te doen is in jouw situatie dus misschien wel niet te doen... Als dit wel gaat, dan zou in ieder geval de BER waarde 0 moeten zijn. Mocht dit niet het geval zijn is er mogelijk wat met de TV, of het binnenkomende signaal.

Mocht je niet weten hoe je de BER waarde kunt weergeven, dan graag merk van TV posten. Soms staat deze waarde er niet bij maar alleen signaalkwaliteit, deze zou dan 100% moeten zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Op 29 mei 2018 21:49:30 schreef F-rank:
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de BER waarde (bit error rate) die de TV weergeeft.

Ik verwacht niet dat deze 0 zal zijn bij "probleemloze ontvangst"
Ik denk dat de TV alle zeilen bij aan het zetten is om er toch nog wat van te maken en dit gaat nog net met succes. Je zit zoals eerder aangedragen door iemand anders, ergens rond het kantelpunt van wel/niet te corrigeren hoeveelheid "fouten" in het signaal.

Ik weet niet hoeveel meter kabel je van AOP naar de TV hebt liggen en hoe gemakkelijk deze te vervangen is maar als het niet teveel kabel is, is het misschien toch een idee om deze "preventief te vervangen?

Er zit c.a. 4,5 m tussen TV en AOP

Tegenwoordig is het aanbevolen drievoudig afgeschermde kabel te gebruiken (KOKA9) maar KOKA 799 voldoet in mijn beleving ook nog prima (dubbele afscherming)

Als je voor je AOP een nieuwe splitter gaat aanschaffen, let er dan op dat deze geschikt is tot minimaal 1200mhz
Ook de AOP's die tegenwoordig geleverd worden door Ziggo zijn zelfs geschikt tot 2000Mhz. Dat ziggo dit doet heeft vooral te maken met het gebruik van de Horizon Box/Mediabox XL.Ik weet dat je hier geen gebruik van maakt en waarschijnlijk ook geen gebruik van gaat maken maar als je dan toch aan de gang gaat dan maar beter goed...

Hoef ik niet aan te schaffen, die zou door Delta worden opgestuurd

Eventuele signaalversterkers kunnen ook heel goed roet in het eten gooien trouwens...

Zoals ik ook al aanhaalde

Er is ook een kleine kans dat je TV een probleem heeft.
Je zou natuurlijk om dit uit te sluiten je TV rechtstreeks op je AOP kunnen aansluiten met een kort stuk (minimaal dubbel afgeschermde) kabel.

Had ik al gedaan (zie ergens hierboven).

Ik heb geen idee hoe makkelijk dit te doen is in jouw situatie dus misschien wel niet te doen... Als dit wel gaat, dan zou in ieder geval de BER waarde 0 moeten zijn. Mocht dit niet het geval zijn is er mogelijk wat met de TV, of het binnenkomende signaal.

Die is zoals eerder gezegd in orde. Aansluiting direct op AOP = "geen probleem"

Mocht je niet weten hoe je de BER waarde kunt weergeven, dan graag merk van TV posten. Soms staat deze waarde er niet bij maar alleen signaalkwaliteit, deze zou dan 100% moeten zijn.

Samsung UE32ES5500WXXN- Handleiding is momenteel onvindbaar

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bij Samsung Is het:
Menu, Ondersteuning, Zelfdiagnose, Signaalinformatie.

Mocht hier de BER waarde meer dan 0 zijn, eerst enkel op AOP. Als dan BER 0 is kun je dingen gaan uitsluiten.

Het is mogelijk dat sommige zender een BER van 0 geven, en andere hoger dan 0.
Maar je weet bij welke zenders je moet beginnen
Normaal gezien is alles 0

en die test doen als het donker is buiten, cai signaal is altijd slechter als de zon onder is..

ik zou ook zeggen dat je aop vervangen al helpt, die antieke splitter eruit, en niet meer met radio/tv verder gaan. een einddoos heeft al de nodige demping, een normaal aop is alleen galvanisch gescheiden, gaat met 1 kabel verder. radio zenders die snel overstuurd zijn is simpel op te lossen, heb je gewoon F dempers voor in 3-6-9 DB of zelfs regelbare van 1-18 DB . die heb ik hier ook 1 zitten tussen de wekker, want zelfs zonder cai versterker overstuurt deze nog, is een ether ontvanger met te gevoelige tuner.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 mei 2018 22:53:43 schreef testman:
en die test doen als het donker is buiten, cai signaal is altijd slechter als de zon onder is..

Ik weet niet wat de zon hiermee te maken heeft??

Ook als de zon onder is moet de BER gewoon 0 zijn...

Tidak Ada

Golden Member

OK, bedankt, huiswerk voor morgen ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 29 mei 2018 23:04:56 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 mei 2018 23:00:00 schreef F-rank:
[...]

Ik weet niet wat de zon hiermee te maken heeft??

Ook als de zon onder is moet de BER gewoon 0 zijn...

dit was in de analoge tijd al, zon onder was het signaal slechter. nu nog zo, een tv die overdag geen haperingen in het digi tv beeld heeft, geeft geen garantie dat dit in de avond ook zo is, zeker als het signaal erom hangt niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Je hebt het ook over een antenne systeem
Dat hoort bij kabel (en zeker bij digitaal) niet op te treden, behalve bij buitenlandse zenders, die nog uit de "aether" geplukt worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Net even gekeken op mijn TV een nu wordt het raar: Op Discovery zie ik vandaag zo af en toe wat blokkers => komt denk ik door de regenbuien en dat zit waarschijnlijk in de bron. Op de signaalsterkte meter heb ik namelijk 100% en Q=100%.

De zender waar ik het over had die het nooit deed is nu in een keer weer goed. Ook volle bak en Q=100%. Ik denk dat ze wat gerepareerd hebben afgelopen maanden.

Nog een leuke anekdote die wat meer on-topic is:
We hebben ooit SAT kabels gehad (2 mtr, 2x F-connector) waarvan er 1 soort een belabberde ontvangst gaf, regelmatig blokken in het beeld.

De ene kabel had een wat "glazige" binnencore, de andere een "witte schuim" core.

Beide kabels aan de spectrum analyser gehangen en van laag naar hoog (2GHz) doorgefloten. Beide waren nagenoeg recht in het spectrum, hier en daar een heel klein dipje van vrijwel niks.

Het mooie komt nog: De kabel die het beste uit de meting kwam presteerde het slechtste (glazige core dacht ik).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Op 29 mei 2018 23:12:58 schreef Tidak Ada:
Je hebt het ook over een antenne systeem
Dat hoort bij kabel (en zeker bij digitaal) niet op te treden, behalve bij buitenlandse zenders, die nog uit de "aether" geplukt worden.

Komt dat nog voor? Ik dacht dat alle zenders via glasvezel of satellite worden aangeleverd bij de kabelmaatschappij.

@testman

is een ether ontvanger met te gevoelige tuner.

Of die tuner vergeten en de digitale radio vanaf de TV beluisteren, met externe luidspekers.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 30 mei 2018 02:30:21 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

Je kunt een qualiteits tuner als bijvoorbeeld een QUAD niet vergeijken met het gemiddelde geluidssysteem van een TV.
Digitaal geluid is niet per definitie beter dan goed analoog. Ook hier geldt: “Alle waar naar zijn geld!”

Nog een vraagje over het filter: Er zit een schroef op. Is die om het doosje te openen, of is hij misschien om een deel van het filter (internet kanaal) af te stemmen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Nog een vraagje over het filter: Er zit een schroef op. Is die om het doosje te openen, of is hij misschien om een deel van het filter (internet kanaal) af te stemmenmaar?

Die is om m vast te schroeven aan je AOP. Maar zoals anderen ook al schreven , dat ding is "antiek" en niet (meer) geschikt voor je huidige installatie. Je hebt een nieuwer Cisco modem (zeker geen 18 jaar oud), hebben ze met het Cisco (of eerder) modem nooit geen nieuwe splitter meegestuurd ? Meestal zit die er bij in de doos. Soms zelfs een nieuw AOP.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, niets ontvangen, behalve een verbindingskabeltje met 2×F male, wat ik al had van het vorige modem (CISCO EOC3212).
Beloofde niuwe splitter is nog steds niet aangekomen. Ik ga ze maar weer een bellen.

OT
Nieuwe modem is een CISCO EPV3940AD EuroDOCSIS 3.0 4×16 dus met WiFi.
Mijn WiFi router sneuvelde namelijk op het moment dat die 3940 werd uitgerold. Leek me wel handig, maar daar heb ik behoorlijk spijt van. Minder rf efficiëntie en bovendien verplicht openbaar accespuntje spelen :(
Ik realiseer me nu, terug redenerend, dat waarschijnlijk alle TV-ellende is beginnen nadat het nieuwe modem is geïnstalleerd, maar zeker is dat niet.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

en bovendien verplicht openbaar accespuntje spelen :(

Ben je niet verplicht en kun je uit laten zetten.
"Nadeel" is dan wel dat je zelf ook geen gebruik meer mag maken van de openbare access points.

dat waarschijnlijk alle TV-ellende is beginnen nadat het nieuwe modem is geïnstalleerd, maar zeker is dat niet.
/OT

Lijkt me sterk, want je modem is helemaal geen partij / onderdeel van digitaal TV kijken, je kunt je modem gewoon uitzetten en toch digitale TV kijken. Meer waarschijnlijk lijkt het mij verband te houden met QAM64 naar QAM256 overzettingen en kanaal verschuivingen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 30 mei 2018 14:18:02 (10%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ben je niet verplicht en kun je uit laten zetten.

Dat doe je zelfs zélf: een vinkje zetten of weghalen op de instellingenpagina van de box.

Als je de modem toch wantrouwt, zet hem dan eens uit. Voor het tv-kijken is hij niet nodig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Dat doe je zelfs zélf: een vinkje zetten of weghalen op de instellingenpagina van de box.

Inderdaad was even in de war met je modem in "bridge" laten zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, dat is geblokkeerd en kan alleen door de 'admin' van delta gedaan worden. Ik had er direct al over geklaagd, maar als ze het uitzetten is er helemaal geen WiFi beschikbaar.
Vind ik eigenlijk chantage. :(

Heb ze net om die nieuwe splitter gebeld.
Die moet door de monteur geplaatst worden, want hun ervaring is dat er te veel AOP's mee gemold worden.
Kan ik me wel wat bij voorstellen, want er zit een male en een female connector op en als je het ding 180° draait wordt het male<->male en female<->female en dat vraagt natuurlijk om een hamer! >:)

Ik gebruik 95% het internet en misschien 5% de TV dus dat is niet zo'n oplossing. Ik moet dan steeds 10 minuten wachten voor ik op het netwerk en op het WWW kan. Dat werkt toch niet.....? ;)

Ik gebruik zelf geen openbare access-points. Alleen mijn eega gebruikt dat op haar werk (mobiele Röntgen unit). Ze mag daar met haar ei-pad niet op het netwerk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
bprosman

Golden Member

Ik gebruik 95% het internet en misschien 5% de TV dus dat is niet zo'n oplossing.

Wel om uit te sluiten natuurlijk of je modem invloed heeft op de kwaliteit van je TV beeld.

Ik had er direct al over geklaagd, maar als ze het uitzetten is er helemaal geen WiFi beschikbaar.
Vind ik eigenlijk chantage. :(

Er zijn ook mensen die hun modem in "bridge" mode laten zetten en hun Eigen router er aan koppelen, dan heb je full control.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 30 mei 2018 16:18:00 (42%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

niks zeggen van die provider wifi, modem in alu folie draaien en eigen router met wifi eraan hangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

niks zeggen van die provider wifi, modem in alu folie draaien en eigen router met wifi eraan hangen..

Dan kun je net zo goed dat modem in bridge mode laten plaatsen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

als je het ding in alu folie draait, kun je wel nog de wifi punten van de provider gebruiken elders :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat in alufolie wikkelen de dood van het modem wordt.
Ding wordt zo al stink heet!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;