AEG Oko_lavamat stopt in programma

Een AEG Oko_lavamat 74630 update wasmachine stopt soms zomaar in programma.

Je doet de was op 40 graden, witte was, kort programma, maar ergens na een kwartiertje stopt ie er mee.
Het water blijft dan in trommel staan.

Je zet de machine op afpompen, opnieuw starten en dan kan het zo maar zijn dat je na de 4e keer proberen wel een was krijgt die door het programma volledig is afgemaakt, 3 keer dus dat ie het niet goed doet.

Na een keer op 60 graden te gaan wassen doet ie het weer prima: 3 wasbeurten zonder problemen.

Toch is er regelmatig weer een was die niet afgemaakt wordt.

heb er wat over gelezen en vaak wordt dan verwezen naar de motor: koolborstels versleten. Dat blijkt dan vaak niks mis mee te zijn. Dus heb daar nog niet naar gekeken en als ik hem 3 maal een was zie centrifugeren kan daar toch niks mee zijn? Ik heb wel eens een Miele wasmachine zien draaien met slechte borstels: die doet de hele was prima behalve het centrifugeren wil niet meer.

wat kan het wel zijn? iemand een idee?

een aeg 74630 update is een oude machine, 15 jaar al. de kans op versleten borstels is wel degelijk groot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als hij niet wil afpompen, heeft het volgens mij niks met koolborstels te maken.Het lijkt eerder of het programma niet verder loopt.
Geeen idee of dat nog een mechanische klok is of elektronisch.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dit is een elektronsche machine, maar niet pompen kan pressostaat zijn. slang verstopt of pressostaat zelf vuile contacten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Afvoerpomp vervangen, lijkt mij.

als voornamelijk het afpompen van warm water een probleem is, heb je idd veel kans op een gare magneetpomp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is niet zeker of het afpompen zelf het probleem is, de machine staat namelijk stil.
Branden /knipperen er lampjes op het moment dat hij stilvalt? En is hij echt helemaal niks meer aan het doen? Ook wellicht handig om te weten: is het water al warm?

Spanning staat en stroom gaat!

Geeft de machine geen foutcode ?

Je kunt het voorhuis van de pomp er ook makkelijk vanaf halen, bh beugels en grote knopen blokkeren de pomp soms.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 27 mei 2018 09:31:27 (65%)

Probeer volgende keer eens als hij het weer heeft; stekker eruit stekker erin. Kijk of hij dan verder gaat zonder aan de knoppen te komen.

Deze heeft een EWM 1000 besturing volgens mij waarvan de relais van de motor sturing nogal los gingen zitten in soldeer. Hersoldeer de relais allemaal. IDD wat was de foutcode op schempje??

ik heb de eigenares van de wasmachine geadviseerd een keer een kookwas te draaien om de boel eens goed te reinigen van binnen. Daarna heb ik niets meer gehoord.

ik zal nog laten weten hoe e.e.a. is afgelopen.