Meer op het net steken dan toegelaten

In Belgie mag je met een mono fase aansluiting maar een omvormer aansluiten op het net die max 5 kw op het net zet
Nu vraag ik mij af waarom
Bij de maatschappij zegt men dat dit de regel is en dus niet waarom
Het is niet de bedrading want je kan gerust 10 kw/u afhalen en die moet er dus ook door
Wat zou er dus gebeuren mocht ik daar "per ongeluk" 8 kw op steken ?

[Bericht gewijzigd door eddy.d op maandag 28 mei 2018 18:35:24 (10%)

Op 28 mei 2018 18:34:11 schreef eddy.d:
In Belgie mag je met een mono fase aansluiting maar een omvormer aansluiten op het net die max 5 kw op het net zet
Nu vraag ik mij af waarom
Bij de maatschappij zegt men dat dit de regel is en dus niet waarom
Het is niet de bedrading want je kan gerust 10 kw/u afhalen en die moet er dus ook door
Wat zou er dus gebeuren mocht ik daar "per ongeluk" 8 kw op steken ?

niks zal er gebeuren.

Sine

Moderator

Waarom? Waarschijnlijk omdat ze jou willen pesten!

Ik heb werkelijk geen idee, maar je zult verwachten dat ze daar over nagedacht hebben, bij dat soort vermogens lijkt een drie fasen omvormer ook logischer.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lijkt mij dat men bezorgd is om het evenwicht tussen de drie fasen. Inderdaad begrijpelijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Per ongeluk kan niet, je omvormer van 5kw kan dat niet, ofwel heb je geen gekeurde installatie.
Maar theoretisch gezien zal er nik gebeuren, misschien ziet uw slimmer meter dat wel en krijg je wel eens bezoek, je weet nooit vandaag de dag ;)

LDmicro user.

Op 28 mei 2018 19:00:18 schreef MGP:
Per ongeluk kan niet, je omvormer van 5kw kan dat niet, ofwel heb je geen gekeurde installatie.
Maar theoretisch gezien zal er nik gebeuren, misschien ziet uw slimmer meter dat wel en krijg je wel eens bezoek, je weet nooit vandaag de dag ;)

er zijn nog geen slimme meters in Belgie, enkel slimme politiekers....

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kortweg:
Een omvormer kan alleen maar energie op het net zetten als de spanning die de omvormer levert hoger is dan de netspanning. Hoe meer vermogen de omvormer op net net zet, hoe hoger de netspanning moet worden.
Dan is de spanningsverhoging ook nog afhankelijk van hoe ver de omvormer van de transformator af zit. Hoe verder weg, hoe ongunstiger het is.(lees hoe hoger de spanning moet zijn).
Als je omvormer te veel vermogen levert dan kan de netspanning hoger worden dan tielaatbaar, en aangezien de netbeheerder verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de netspanning (maximaal, minimaal netfrekwentie etc) zal deze een maximaal stellen aan het vermogen dat je maximaal terug mag leveren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 mei 2018 19:06:12 schreef tune:
er zijn nog geen slimme meters in Belgie, enkel slimme politiekers....

:)
In zijn ander topic maakt hij zich zorgen om niet te moeten salderen en zijn energie in warmte om te zetten.
Hij zou er beter nu plaatsen nu hij nog kan salderen dan heeft hij geen koppijn meer, want vanaf 2020 is dat niet meer mogelijk.

LDmicro user.

@Toeternietoe: dat is natuurlijk ook een drogreden; zo'n omvormer zal ook gewoon moeten stoppen als de spanning over de 240V gaat.

Misschien mag je maar 5kW terugleveren, maar wat als je tegelijk ook een paar kW zelf verbruikt? Ben je verplicht om een inverter te gebruiken waar maximaal 5kW op het typeplaatje staat, of mag een groter en slimmer exemplaar die met een extra stroomtransformator zorgt dat je aan de regels voldoet ook?

Overigens zou mijn eerste vraag zijn: waar staat dat? In welk wetsartikel of welke paragraaf van het contract? Ik kan ook wel regels uit mijn duim zuigen, geef eerst maar een referentie.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 28 mei 2018 20:01:26 (46%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 28 mei 2018 19:18:48 schreef MGP:
[...]
:)
In zijn ander topic maakt hij zich zorgen om niet te moeten salderen en zijn energie in warmte om te zetten.
Hij zou er beter nu plaatsen nu hij nog kan salderen dan heeft hij geen koppijn meer, want vanaf 2020 is dat niet meer mogelijk.

Daarom dat ik nu aan het nadenken ben wat ik met de stroom kan doen
Na 2020 ga ik met een slimme meter 5 cent krijgen voor de stroom die ik op het net zet
In ruil moet ik dan geen prosumententarief betalen
Wat zonnepanelen interessant maakt zolang je veel van de geproduceerde stroom zelf gebruikt
Ik zou meer panelen willen plaatsen dan 5 KW omdat ik vermoed dat batterijen binnen 5 jaar wel betaalbaar zullen worden maar ik moet ondertussen een andere oplossing hebben
Omdat ik meer dan 5 KW wil installeren staat per ongeluk ook tussen aanhalingstekens
Omvormers aan een stekker zijn verboden in belgie maar kunnen een oorzaak zijn dat er "per ongeluk " meer op het net gaat dan de omvormer van 5 kw er eigenlijk kan opsteken

Op 28 mei 2018 19:57:24 schreef SparkyGSX:
@Toeternietoe: dat is natuurlijk ook een drogreden; zo'n omvormer zal ook gewoon moeten stoppen als de spanning over de 240V gaat.

Misschien mag je maar 5kW terugleveren, maar wat als je tegelijk ook een paar kW zelf verbruikt? Ben je verplicht om een inverter te gebruiken waar maximaal 5kW op het typeplaatje staat, of mag een groter en slimmer exemplaar die met een extra stroomtransformator zorgt dat je aan de regels voldoet ook?

Overigens zou mijn eerste vraag zijn: waar staat dat? In welk wetsartikel of welke paragraaf van het contract? Ik kan ook wel regels uit mijn duim zuigen, geef eerst maar een referentie.

Artikel of wet weet ik niet
Maar iedere installatie moet gekeurd worden
En wanneer de omvormer meer dan 5 KW kan leveren wordt die gewoon afgekeurd en mag je die niet in gebruik nemen
Wat de straffen zijn wanneer je die toch aansluit weet ik niet

Als je installatie daarop afgekeurd kan worden, is er blijkbaar een wet of andere vorm van regelgeving die het verbiedt; het helpt om de werkelijke tekst te kunnen lezen, in plaats van de interpretatie van iemand die er ook wel eens iets over gehoord heeft.

Een grote vraag lijkt me dus of je een omvormer mag gebruiken die je in software beperkt op 5kW totaal, of zelfs 5kW netto het net in, waarbij hij dus ook mag leveren wat je zelf verbruikt.

Eerlijk gezegd vind ik de "onbalans" argumentatie ook bullshit; met als verbruik komt het bij een groot aantal aansluitingen gemiddeld toch wel uit. Dit soort regels doet mij altijd vermoeden dat de netbeheerder gewoon liever helemaal geen consumenten heeft die zelf produceren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Veel eigenaars hebben nu al last om hun vermogen het net op te krijgen door de kabelverliezen van het LS-net en hun inleidingskabel. Als je 10 kW monofasig aansluit heb je veel kans dat de spanning in je huis tot tegen de 250 V stijgt en dat je installatie zichzelf uitschakeld. Als er in de straat dan meerdere PV installaties liggen wordt de zaak alleen maar erger.

Op 28 mei 2018 20:07:37 schreef eddy.d:
Daarom dat ik nu aan het nadenken ben wat ik met de stroom kan doen

"Binnen 5j" is een eeuwigheid in de politiek en dan heb je nog het capaciteitstarief dat in de bovenste schuif ligt.
Vooruitziende zijn is praktisch niet mogelijk op dit gebied.

En opslag zal volgens mij nooit rendabel zijn want al wat je verbruikt gaat door de digitale teller en als je geen gescheiden circuits in huis hebt ben je eraan voor de moeite.
De netbeheerders weten heel goed wat ze moeten doen.

Leg ze in ieder geval voor 2020 en niet meer dan je verbruikt dat beperkt ook het prosumententarief.

LDmicro user.

Regelgeving ter zake is vastgelegd in Synergrid C10/C11 wat Infrax, Eandis ed hebben overgenomen. Kan je dus ook op hun website downloaden.

Heeft vermoedelijk met onbalans te maken ofwel om het risco op een te grote nulstroom te verkleinen ergens in een verdeelcabine.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 mei 2018 19:57:24 schreef SparkyGSX:
@Toeternietoe: dat is natuurlijk ook een drogreden; zo'n omvormer zal ook gewoon moeten stoppen als de spanning over de 240V gaat.

Misschien mag je maar 5kW terugleveren, maar wat als je tegelijk ook een paar kW zelf verbruikt? Ben je verplicht om een inverter te gebruiken waar maximaal 5kW op het typeplaatje staat, of mag een groter en slimmer exemplaar die met een extra stroomtransformator zorgt dat je aan de regels voldoet ook?

Overigens zou mijn eerste vraag zijn: waar staat dat? In welk wetsartikel of welke paragraaf van het contract? Ik kan ook wel regels uit mijn duim zuigen, geef eerst maar een referentie.

Als jou buurman zorgt dat jouw netspanning langdurig 240 Volt is dan word je daar niet blij van, alhoewel de gloeilampen bestaan bijna niet veel meer.
De TS geeft ook aan dat hij max 5 kW mag terugleveren, dus als je 15 kW opwekt en zelf 10 kW afneemt voeldoe je nog aan de eisen.
Vreemd trouwens dat er geen melding van 1 of 3 fase wordt gemaakt, dat maakt nogal uit.

Als er een heel rijtje woningen gezamelijk nogal wat terugleveren dan kun je met nog andere problemen te maken krijgen, denk aan slecht of niet werkende beveiligingen in het trafogebouwtje.
De voedingskabels tot aan de meter zijn van je netbeheerder, dus hij beslist wat er mee gebeurt, daar is geen wetsartikel voor nodig.
De voorwaarden die de netbeheerder hanteert heten de aansluitvoorwaarden. Die aansluitvoorwaarden bepaalt de netbeheerder zelf behoudens enkele uitzonderingen. Die aansluitvoorwaarden zijn per netbeheerder verschillend, en kun je opvragen bij de netbeheerder.
Nu heeft de TS het over een Belgische situatie (denk ik) en ik over de NL situatie, veel verschil zal er niet zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 mei 2018 21:12:11 schreef Toeternietoe:
[...]
Als jou buurman zorgt dat jouw netspanning langdurig 240 Volt is dan word je daar niet blij van,

in Belgie is 235 de standaard en in veel plaatsen is het al 240 volt, en op veel plaatsen is het al meer dan 240. Hier hebben we bijna continu tussen de 237 en 243 volt. Langdurig zelfs + 240 volt. Ik ben nog altijd blij dat we stroom hebben maar heb nu en dan een lamp moeten steken want die lampen zijn daar niet zo blij om.

Op 28 mei 2018 21:12:11 schreef Toeternietoe:
[...]

De TS geeft ook aan dat hij max 5 kW mag terugleveren, dus als je 15 kW opwekt en zelf 10 kW afneemt voeldoe je nog aan de eisen.

vind ik nogal een heel simpele redenering !

Hensz

Golden Member

Op 28 mei 2018 20:07:37 schreef eddy.d:Ik zou meer panelen willen plaatsen dan 5 KW omdat ik vermoed dat batterijen binnen 5 jaar wel betaalbaar zullen worden maar ik moet ondertussen een andere oplossing hebben

Ik zou gewoon wachten met plaatsen of dat werkelijk gaat gebeuren. Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in dat accu's in 5 jaar tijd zó goedkoop worden dat je er voor 1000 of 5000 euro zoveel kunt kopen dat je er de hele winter mee toekunt.

Ik zie het niet gebeuren en al helemaal niet in 5 jaar, reken ff mee: Stel je gebruikt 25 kWh/week en het is mooi winterweer: 3 maanden opslag is voldoende. In 3 maanden gebruik je 13 * 25kWh -> 325 kWh oftewel 1170 MJ (MegaJoule). Een 18650-cel (NCR18650B, 3400mAh bij 3,7V) van Panasonic kan 45kJ opslaan. Daarvan zou je er dan 26000 nodig hebben. Bij dat soort aantallen kun je ze misschien wel voor € 2,50/stuk krijgen. Het pakket kost dan € 65000,00 en neemt ruwweg 2,5 m3 in beslag. Exclusief elektronica, koeling, extra capaciteit om zelfontlading te compenseren, etc. enz.

Nu schijnt het Energieministerie in de VS te verwachten dat de prijs van (auto)accu's de komende 4-5 jaar gaat dalen tot 80 dollar/kWh. Dan kost jou pakketje nog steeds 23000 euro! Zij verwachten (=ze willen het graag) een prijsdaling van 14%/jaar. Na 10 jaar kost jou pakket dan eindelijk net geen €5000 meer, Alles bij elkaar is dat 15 jaar na nu en met een flinke schep speculaties.

Op 28 mei 2018 20:07:37 schreef eddy.d: Wat zonnepanelen interessant maakt zolang je veel van de geproduceerde stroom zelf gebruikt

Goed gezien, zeker als je het woord "direct" voor het woord "zelf" zet!

Don't Panic!

Het is niet de bedoeling om seizoenopslag te voorzien maar om op de helft van de dagen geen elec van het net te moeten halen aan 25 cent die ik er eerst opgestoken heb aan 5 cent
Het accupaket zal dus veel beperkter zijn
Maar voor het ogenblik veel te duur
En die direct hoorde inderdaad in de zin

Op 28 mei 2018 19:06:12 schreef tune:
[...]

er zijn nog geen slimme meters in Belgie, enkel slimme politiekers....

eigenlijk een domme opmerking van mijzelf dat er slimme politiekers bestaan !!!

Hensz

Golden Member

Op 28 mei 2018 22:06:44 schreef eddy.d:maar om op de helft van de dagen geen elec van het net te moeten halen...

Dan kost het je ongeveer precies de helft van het bedrag.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Wat kost het je om naar een 3-fasige aansluiting te gaan?

Hier in NL is het vast recht voor 1x35 gelijk aan 3x25A

Hensz

Golden Member

Als je in België ook standaard 1x25A wordt aangesloten, danis er een heel eenvoudige reden waarom je niet boven de 5kW mag gaan: Je aansluiting is niet zwaar genoeg en de stoppen/automaten zullen eruit vliegen.
Je zult Sine's advies kunnen opvolgen.

Don't Panic!

In BE heb je 2 mogelijkheden. Ofwel een 'kleine installatie', <10KWpiek. Deze mag zo aangesloten worden dat er nooit meer dan 5KWp per fase kan teruggeleverd worden. Dit inzake veiligheid en onbalans.
Ga je voor de 'grote' installatie dan moet je voor een 3F netwerk gaan en mag je veel meer terugleveren. Hoeveel hangt af van de (verplichte) netstudie. Je moet daarbij ook een netontkoppelbord voorzien dat de installatie automatisch afschakelt bij onbalans, afwijkende frequentie etc. Dit kost ook een flinke duit en zit vol met beveiligingen zoals automatische schakelaars etc.
Bij een 'gewone' huisaansluiting zit je met 5KWp al tegen de maximale spanning aan. Dus met 10KWp ga je er makkelijk over en valt je omvormer uit. Bij de grote installaties kan het vermogen 'gestuurd' worden. Wanneer hier de spanning richting 255V gaat grijpen er enkele systemen in om dit te voorkomen. De omvormer zal dan ook in vermogen begrensd worden (Staan hier wel 7 omvormers, 108KWp per stuk). Zelf hebben we een sturing laten plaatsen om vanaf 245V zoveel mogelijk extra (nuttig) verbruik in te schakelen. Door hier slim mee te spelen kan je het nachtverbruik met 20-50% laten dalen.