Sinamics V20 start niet meer

Beste forum,

Ik wilde een potmeter op een sinamics V20 aansluiten. Dit lukte niet direct. Alles terug gezet en wilde de V20 weer starten. Echter hij blijft stil.
V20 wordt middels een startknop via een S7 PLC aangestuurd via een RS verbinding.
Connection macro staat op Cn010
Application macro staat op AP000

Mis ik ergens nog een parameter instelling of zie ik iets anders over het hoofd?

Gr. Bert

mel

Golden Member

Misschien ben ik dom, maar wat is een sinamics V20? Een of ander MMI display?, en hoe heb je die potmeter aangesloten?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dom zijn we hier niet. We zijn hier om elkaar te helpen!

Sinamics V20 is een frequentie omvormer om een motor te starten.

Aangesloten volgens onderstaand schema.

aansluitschema V20.pdf

Cn010 is modbusgestuurd volges de manual,
Dan reageert hij niet op zn terminals nee,
Je kunt maar 1 positie opgeven waarvan hij zijn setpoint haalt

Hallo DK,

Klopt, de V20 zou nu ook aangestuurd moeten worden door de S7 PLC.
De startknop komt op de PLC binnen, waarna de PLC via de bus de V20 moet aansturen.
Verder hangt er niets meer aan de V20, geen potmeter, alleen voeding in 230V, 3-fase uit naar motor en bus ingang op punt 6 en 7.

In de aansluitingen zit niks vreemds,
Weet je zeker dat de parameters vroeger default cn010 stonden?
Of heb je iets overschreven toen je opnieuw die preset geselecteerd hebt,

Krijg je foutcodes?

Heb je het s7 programma? Kloppen daar alle verbindingsinstellingen met de default parameters?

Weet je zeker dat de motor uberhaupt wel gestuurd wordt

Ik weet niet waar je overal aangezeten hebt, dus het kan aan vanalles liggen

Default is nagenoeg zeker. Staan nog 2 V20 parallel. Staan ook op Cn010.
Preset overschrijven is mogelijk. Ik heb verder al de Cn presets geprobeerd.
1 keer heb ik foutcode F72 gezien.
In S7 ben ik niet thuis (misschien toch eens in verdiepen)
Voorheen werkte de motor.
Niet overal aan gezeten, maar je laatste conclusie is ook mijn gedachte.

Vraag,
Als ik preset Cn010 neem, is het dan mogelijk dat er toch ergens een parameter ergens anders staat door per ongeluk wijzigen. Of neemt hij dan die default parameters en maakt de rest niet uit?

staat exact in de handleiding,
als je preset CN010 kiest, veranderd hij P0700,1000,2023,2010,2011,2012,2013,2014 naar een bepaalde waarde,
hiermee staat de bulk goed voor een modbus aansturing,
hierna is het prima mogelijk om bv P2011 te veranderen, en dus de drive een ander modbus address te geven ipv de default adres 1

dus kan het zijn dat er parameters niet op default CN010 stonden, maar dat de baudrate of address bijvoorbeeld gewijzigd zijn achteraf

vandaar de vraag, heb je het s7 programma, die wijst op een bepaalde manier naar die drive, daar kun je veel parameters zoals het adres in aflezen

Die parameterlijst heb ik. Maar die adressering is een goeie. ik zal kijken of ik daar wat over kan vinden in de andere documentatie.

Thanks Bert