hoe heten deze componenten

Hallo daar

Ik kan echt niet op de benaming van deze 2 componenten komen

Het gaat om de roze kleurige 12kohm-j en de bruine 38L 103
Op de foto in de bijlage

Ik hoop dat iemand mij even kan helpen ? bedankt alvast

benleentje

Golden Member

Ik zie geen roze maar wel een grijze met 12k ohm en dat zijn weerstanden. Zo te zijn draad gewonden vermogens weerstanden.

De bruine dat zijn condensators.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Beetje off-topic: men heeft uit de print gaten uitgezaagd, blijkbaar om een luchtstroom toe te laten om die weerstanden te koelen. Maar als het daar dan echt zo warm kan worden, had men dan die weerstanden niet wat beter kunnen monteren? Ik had liever gezien dat elk draadeinde doorheen het printgat was gestoken en dan rond zichzelve gedraaid (als dat een beetje verstaanbaar is) zodat de mechanische belasting wordt weggehouden van de soldeerverbinding.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Misschien wel, maar waarom de fabrikant dit zo uitgevoerd heeft hebben we het raden naar. meestal is dat weloverwogen, en met een vlugge blik op een gedeelte van een print zonder de functie te kennen kan je het waarom moeilijk inschatten.

Misschien is het nuttiger voor de TS om te weten dat het getal 103 een aanduiding is voor de capaciteit van de condensator.
De eerste twee cijfers zijn de getalwaarde van de capaciteit in picofarad. het derde cijfer is het aantal nullen dat erachter komt.

103 is dus 10pF met 3 nullen achter = 10.000pF ofwel 10 nF.

Beste het is een print dit in een kunstof doosje zit met een plexiglas plaatje om 3 phase aansturing te testen van compressoren “inverter checker” dus lucht heb je niet zal wel te maken hebben met de dikte van deze weerstanden anders druk die in het glas of op de
Print is origineel product wat op de foto staat gaat weinig vermogen overheen is alleen een test module

En dit wil je nu gaan namaken ?
Of wat is het probleem ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Arco

Special Member

Weerstanden moeten toch zo'n 3.33w per stuk wegpoetsen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jah ik wil er 1 namaken die iets compacter is omdat deze nogal lomp groot is om ik kleine apparaten te gebruiken voor een test

Arco

Special Member

De weerstanden moeten flink wat warmte wegstoken, dus veel kleiner maken lijkt me niet verstandig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je leds kunt vinden die op b.v. 2 mA genoeg licht geven EN de stroom verder niet van belang is dan daalt de dissipatie flink, en kan het wat kleiner.

Je zou het met 1,5W 2512 SMD weerstanden behoorlijk compact uit kunnen voeren. Maar denk er om, de warmte afvoer moet voldoende blijven.

Wat is het eigenlijk voor schakeling ?
(die PCB,dus.)

je zet die zo te zien direct op de 3 fasen voeding, middels de totaal 24K weerstand gaan de 2 leds per fase oplichten. heb je maar 1 fase dan brandt er niks..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een inverter checker voor airco’s hiermee kan je testen of de inverterprint van een airco links en rechtsom de juiste werking heeft als alle 6 ledjes branden/snel flikkeren dan is de print in orde en de compressor defect brand 1 van de 6 ledjes niet is de print defect

Thevel

Golden Member

Op 31 mei 2018 21:21:10 schreef Aart:
Als je leds kunt vinden die op b.v. 2 mA genoeg licht geven EN de stroom verder niet van belang is dan daalt de dissipatie flink, en kan het wat kleiner.

Het ligt een beetje aan de kleur die je wenst maar er zijn zat (3mm) leds te vinden die goed zichtbaar zijn bij 0,5mA.
Zeker blauwe leds, ik er hier liggen die bij slechts 50µA al heel goed zichtbaar zijn.

Hensz

Golden Member

Op 31 mei 2018 19:44:45 schreef Arco:
Weerstanden moeten toch zo'n 3.33w per stuk wegpoetsen...

Dat snap ik niet. Mijn kennis van 3-fasen-techniek is beperkt, maar volgens mij hebben we hier te maken met een sterpunt en staat er over elke tak 230V eff. Het verstookte vermogen in beide weerstanden in zo'n tak samen komt dan uit op 2,2W, of 1,1W per weerstand. Dat is al een stuk minder dan die 3,3W. Of snap ik er inderdaad niks van? :?

Don't Panic!

Zou je wellicht geen 'capacitive dropper' kunnen maken? In dat geval gebruik je een spanningsdeler met condensator en weerstand om de spanning te verlagen. De condensator zorgt dan voor de spanningsval. Er wordt dan veel minder warmte gemaakt en dus kan het kleiner. Dit wordt meestal toegepast in o.a. ledlampen.

Je zou er daarvan 1 voor elke fase kunnen maken, en met het sterpunt aan elkaar knopen. Je moet alleen even uitzoeken of de stuurprint het leuk vindt om een capacitatieve stroom te leveren.

Spanning staat en stroom gaat!

TS, weet het verschil tussen een R en C nog niet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hoi,
Ik heb even het schema voor je getekend:

en vervolgens een board layout gemaakt. Ik gebruik 0805 weerstanden en ledjes omdat ik kleinere te onhandzaam vind om te monteren.
Het bordje is 8x21mm geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik vind het een beetje flauw, maar ik denk dat creditcard formaat met realistische isolatie en dissipatie wel haalbaar is. Mits dus die stroom er verder niet toe doet. Als die relevant is voor de test kun je niet zomaar zuiniger dimensioneren.

Het is een test voor module om te
Kijken of de print goed uitstuurt deze test duurt maximaal 5 seconden dus warmte Ontwikkeling is zeer kort en het gebruik ook zeer kort

Arco

Special Member

Zo'n klein printje is mooi, maar toch niet aan te raden:

- Weerstanden van enig vermogen zijn moeilijk te vinden in 0805.
- Afstand tussen de fasen is huiveringwekkend klein (minder als 1mm!... :+ )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 1 juni 2018 07:47:37 schreef Aart:
Ik vind het een beetje flauw, maar ik denk dat creditcard formaat met realistische isolatie en dissipatie wel haalbaar is. Mits dus die stroom er verder niet toe doet. Als die relevant is voor de test kun je niet zomaar zuiniger dimensioneren.

Mee eens. Ook met Arco.Dat bakje lijkt erg simpel,maar zal specifiek ontworpen zijn voor deze toepassing. Elke wijziging kan foute diagnose van de airco tot gevolg hebben.
Het is bijvoorbeeld raar dat er twee leds antiparallel staan. Doorgaans wordt de led overbrugd door een normale diode vanwege de beperkte sperspanning.
Twee leds antiparallel lijkt overkill, maar misschien hebben ze een functie. Ik kan me voorstellen dat bij een defect aan de inverter een alternantie van de sinus ontbreekt. En dus één led van de twee niet brandt.
Misschien is dat een typische fout waarmee rekening gehouden werd bij het ontwerp van het testbakje.
Op de print staat erg duidelijk aangegeven wat de componenten precies zijn . met letters R,C, LED, én symbolen. De waarde van de componenten is duidelijk af te lezen. Deze vraag zou dus zelfs door een beginner niet gesteld moeten worden.
Het is dus duidelijk dat de elektrotechnische kennis van de Evinx nul,nul is.

In die optiek vind ik dat hij niet moet proberen dit na te maken. Hoe simpel ook. Mogelijk gaat het om meerdere apparaatjes die ook door andere servicemensen dienen gebruikt te worden.

De kans is reeel dat door het gebruik van een gewijzigde schakeling de diagnostische waarde van de tester de mist in gaat.
Maar ook de gevaarlijke spanningen kunnen bij een ondoordachte constructie gevaar opleveren.

Rew die toch een ervaren technicus is, heeft de moeite gedaan om een mooie en compacte print te ontwerpen, maar ik heb desondanks toch mijn bedenkingen bij de veiligheid ervan.
Je zal maar het bakje in je hand houden als er een flinke overslag plaats vindt. Doorgaans is een kortsluiting zonder veel gevolg, maar ik heb ook al meegemaakt dat iets in de fractie van een seconde in brand stond met een steekvlam. Gezien het een driefasentester is, zal het wel om grotere installaties gaan met flink wat vermogen.

Iemand die niet eens een overduidelijke weerstand kan herkennen zal evenmin bedreven zijn in het maken van printjes, behuizingen en vooral veilig ontwerpen en afwerken.

mel

Golden Member

Ik denk dat dit weer valt onder het motto" Elektriciteit, doen we wel even,". Doe het zelvers, die denken dat ze het goed weten...
Ik weet het wel goed en ik begin er niet eens aan...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Guys. Voor de goede orde: Mijn layout was bedoeld als grap. TS wil, zonder de boel te begrijpen kleiner maken en dat gaat gewoon niet. Je moet weten waar je mee bezig bent.

Anderzijds.... Ik draai m'n groene signaleringsledjes op 50µA. Mikken we voor de duidelijkheid op 100µA, dan hebben we het over 23mW per fase, 12mW per weerstand. Dat is heel goed te doen. Dan de afstanden tussen de fasen wat oprekken en je hebt inderdaad iets wat bruikbaar is.

Een design feature wat ik perongeluk gecopieerd heb van het origineel is dat alle leds en condensatoren t.o.v. het sterpunt gewoon laagspanning zijn. Dus isolatieafstanden en zo zijn dan niet van belang.

Dan krijg je iets als dit:

5mm pitch connector, 1.25mm brede weerstanden, dus zo'n 3.5mm clearance tussen de fasen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/