Aanhangwagenverlichting

Goedemiddag allen, ik heb een boottrailertje gekocht en alle bedrading er tussenuit geknipt. Brandde als een kerstboom. Nieuwe 7- polige draad en nieuwe stekkerdozen en stekkers gekocht en alles netjes aangesloten.
Het systeem heb ik iets uitgebreid met een tweetal breedte verlichting aan te sluiten op linker en rechter achterlicht (zwart voor links en bruin voor rechts), maar ik heb in het midden aan de trekstang een tweetal zogeheten sidemarkers (oranje plaklampjes) gemonteerd en ook aangesloten aan de zwarte en bruine bedrading van de verlichting. Ik heb dus nu een oranje contourverlichting als ik de verlichting aanzet. Niet alleen leuk om te zien, maar ook nog eens erg safe, want vanaf de zijkant gezien is de verlichting eigenlijk maar een donkere boel.
Nu komt de vraag, waar ik écht niet uitkom als leek: ik wil graag deze sidemarkers dusdanig schakelen dat indien ik bijvoorbeeld linksaf wil, de linker sidemarker gaat knipperen! Moet iets simpels zijn als iets van de plus van de sidemarker aansluiten op de zwarte plus van linker achterlicht en de min van de sidemarker aansluiten op de plus van de richtingaanwijzer of zoiets, maar ik heb dit geprobeerd, en weer verwijderd want het werkte niet naar behoren: linker achterlicht gaat ook meeknipperen! (en vise versa voor rechts bij aansluiten rechter sidemarker met rechter kant) Kan iemand van jullie techneuten mij stap voor stap met bijbehorende kleurcodering vertellen hoe ik dit moet doen?
Overigens: linker sidemarker werkt netjes afzonderlijk geschakeld, links op zwart en rechts op bruin.....

Alvast bedankt lieden, ik ben benieuwd, succes......

Erik

Goedenmiddag

Wij hebben het toen zo gedaan de massa van de zij verlichting aan de plus draad van het desbetreffende knipperlicht maar deze aanhanger zat achter de trekker. Als de knipperlicht uit is maakt hij massa door het lampje gaat het knipperlicht aan heb je geen massa dus is zijverlichting uit en zo om en om dan heb je dat effect.
mvg

Dank voor je reactie, maar ik ben ècht een leek in schema's!
Zoals ik het lees hoef ik dus alleen voor de linker sidemarker de massa van de linker sidemarker vastleggen aan de gele draad (knipperlicht links) en voor rechts de massa aan de groene draad (knipperlicht rechts)?
Vrgr Erik

Simpel toch, een extra draad en een duplolamp. Je kan ook de zij verlichting via het rustcontact van een relais laten lopen en het relais laten schakelen met de knipperlicht spanning.
2 relais voor iedere kant een, dat lijkt mij de meest simpele oplossing.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ja
De massa draad van zijverlichting
Aan de plus van knipperlicht ik weet niet als de auto storing geeft maar geef het een kans.
grt

Je vindt deze opmerking misschien flauw, maar ik zeg het toch: aan verlichting aan en rond autos zijn nogal wat regels gesteld in de wegenverkeerswet. Het lijkt mij nogal sterk dat knipperende lichtjes aan de zijkant van een aanhanger zijn toegestaan. Zelfs het gebruik van flankverlichting is precies vastgelegd en mag niet altijd en moet in andere gevallen weer wel.
Dus... voordat je de kerstboom weer optuigt, check eea even.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Begin eens met die oude nieuwe 7polige weg te knikkeren, die is zwaar achterhaald, nieuw begin prima, maar niet met een fossiel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 juni 2018 01:23:05 schreef Shiptronic:
Begin eens met die oude nieuwe 7polige weg te knikkeren, die is zwaar achterhaald, nieuw begin prima, maar niet met een fossiel.

En dan 13 polig nemen?

Moet zeggen dat ik de 13 polige "standaard" best wel weinig vind toevoegen. Het enige wat je er mee opschiet is achteruitrij verlichting.

Mistlicht is nog net zo'n beunsysteem als bij 7 polig. En verder heb je alleen een bundel aan (semi)-constante voedingen voor caravans.

7 polig wordt (naar mijn idee) nog massaal aangebracht op nieuwe auto's en aanhangers (kip-ei verhaal?). Dus tenzij jouw auto 13 polig heeft, waarom switchen?

13 polig is ook een gammele stekker, de pennen zijn snel uitgelubberd. al vaker gehad dat men problemen met knipperlicht had, knipperde te snel. een keer aan het nog in de aanhanger wcd stekende verloop naar 7polen wiebelen en t was weer goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 juni 2018 08:58:24 schreef timberleek:
[...]

En dan 13 polig nemen?

Moet zeggen dat ik de 13 polige "standaard" best wel weinig vind toevoegen. Het enige wat je er mee opschiet is achteruitrij verlichting.

Mistlicht is nog net zo'n beunsysteem als bij 7 polig. En verder heb je alleen een bundel aan (semi)-constante voedingen voor caravans.

7 polig wordt (naar mijn idee) nog massaal aangebracht op nieuwe auto's en aanhangers (kip-ei verhaal?). Dus tenzij jouw auto 13 polig heeft, waarom switchen?

Deftige aanhangwagen bouwers gaan nog uitsluitend 13-polig plaatsen. In hun COC zit altijd verlichting met achteruitrijverlichting. Hun standaard kabelbomen zijn daar ook op voorzien. Caravans ga je sowieso niet meer vinden met 7-polig.

Waarom is het mistlicht zowel 7-polig als 13-polig een beunsysteem? 7-polig dien je ISO-1724 te volgen. Daar staat voor pin 2/54G mistlicht. Kan het duidelijker? Als je auto is uitgerust met een mistlamp, dient deze ook aanwezig te zijn op de aanhangwagen. Is de mistlamp niet verplicht in NL? In België nog maar 40 jaar en ze MOEST ook geplaatst op de oudere wagens. In een 7-polige stekker mag GEEN constante stroom aanwezig zijn. Er is gewoon geen plaats voor. 58L en 58R MOETEN gescheiden zijn. Er is ook het probleem dat de massa's aan aanhangerzijde niet mogen gekoppeld zijn.

13-polig volg je ISO-11446. Het mistlicht zit daar op .... pin 2. Moeilijk? Pennen 1 tot en met 7 hebben dezelfde functie en nummering als ISO-1724. Pen 8 is achteruitrijlicht en hangt mee aan massa 3. Pen 11 is de massa van pen 10 geschakelde stroom en pen 13 is de massa van pen 9 constante stroom.

Multicon en Multicon West volgen dezelfde nummering van ISO-11446.

Sinds 1990 gebruik ik 13-polige stekkers. Ik diende mijn auto in die tijd te laten keuren door TüV. In Duitsland was het toen al regel dat constante stroom niet op 7-polig mocht. De stekkers werden ook getest op correcte aansluiting volgens ISO-1724. De beunhaas uithangen was er daar niet bij. Nam je de aanhangwagen mee naar de keuring, werd die ook gecontroleerd op correcte aansluiting. Met een 13-polige heb ik nog nooit problemen gehad. Een verloop is om miserie vragen. Na enkele weken had ik het wel gehad en heb de 7-polige op de toenmalige aanhanger vervangen door een 13-polige en geen probleem meer gehad. Ook niet vergeten dat bij vele wagens het mistlicht het niet meer doet als de verloop blijft zitten. In het bijzonder als het stopcontact een contact 14/2a heeft.

Je stekker gebruiken waarvoor die dient, een klein beetje zuurvrije vaseline op tijd en stond. Met de nodige zachtheid behandelen. Zo ben je verzekerd van een 13-polige stekker die jarenlang mee gaat.

Mocht ik een adapter gebruiken, zou het deze zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

ik heb al menig aanhanger stekker en wcd vervangen gehad, en de 7/13 combidozen hebben idd een schakelaartje welke de stekker ziet, en dan t mistlicht doorschakelt naar de aanhanger. ook zijn er voertuigen die zien aan de stekker dat er extra last achterhangt en zo meer motorvermogen beschikbaar hebben. vandaar dat er mensen zijn die een losse aanhangerbalk met lampen in de bak hebben liggen want dan is de wagen sneller :P

een beetje aanhangerboer zet een combi wcd op de aanhanger met een losse kabel tussen aanhanger en auto. kabel loshalen en je kunt deze draaien, 13 of de 7 polige in de wagen steken, geen verloop nodig. soms zit er binnenlicht in een bakaanhanger die op een vaste spanning zit, maar die zou ook bij de achter en zij lichten kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Laatste optie kan je gewoon niet maken. De COC is voorzien op achteruitrijlichten. Hoe klaar je dat met een 7-polige? Hoe kom je daar mee door de keuring? Toen ik 5 jaar geleden mijn huidige aanhangwagen bestelde vroeg ik of die met 7 of 13-polig zou geleverd worden. Antwoord kort en duidelijk. "Een 7-polige komt nieuw niet meer door de keuring. Onze COC laat dit niet meer toe.".

Op mijn aanhangwagen werd dan ook probleemloos een DIN-14690 stopcontact geplaatst voor constante stroom. Makkelijk om een mobiele werklampen van spanning te voorzien. Nog 2 vaste werklampen plaatsen die via 433MHz geschakeld worden.

Erg dat we 30 jaar na introductie van 13-polig nog zitten te frotten met een 7-polige. Wetende dat die 13-polige binnen korte tijd ook achterhaald zal zijn. De verplichte bandenspanningsmeting komt er meer dan waarschijnlijk ook voor de aanhangwagen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 2 juni 2018 21:18:11 (14%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ben niet bekend met die norm, maar wel met het schakelaarsysteem voor mistlicht.

Heb ook wel auto's gezien die op dat draad wel degelijk constante 12v hadden. Weet niet wanneer dat uit de norm is gehaald.

Nu snap ik bij 7 polig dat er ruimtegebrek is en dat er misschien nog wat rekening gehouden wordt met oude systemen. Maar ik was laatst bezig met een 13p systeem, daar zat ook al zo'n schakelaar systeem in... Terwijl er zoveel contacten zijn...

Dat het verboden is volgens de norm wist ik niet, maar als je gewoon bij de aanhangerwebsites kijkt voor pinouts noemen ze praktisch overal de constante voeding/mistlamp combo ipv enkel mistlamp

ik heb dit gezien bij aanhangers gebouwd in 2011. op een 7 polige zit een mistlamp, vaste spanning is er vanaf gegaan toen er het eea veranderde aan de penindeling eind jaren 90.

https://www.wittesmid.nl/technische_eisen.html

op 10 juli 2011 is de regel gekomen dat er achteruitrijd lichten op moeten zitten op aanhangers gebouwd en op naam gezet na die datum. echter niet op oudere aanhangers, tevens als je met 20 voertuigen 1 aanhanger gebruikt zitten er geheid nog bij die een 7 polige wcd hebben.

je ziet vaker dat de elektra met 2 aparte dunnere kabels naar achter gaat, ipv de altijd vochtige lasdoos of doorlus vanuit 1 achterlicht..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 juni 2018 21:25:29 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het schakelaarsysteem kiest niet tussen constante stroom en mistlicht. Bij de stopcontacten die het hebben is het de bedoeling dat dit contact de kring naar de mistlampen op de wagen uitschakelt. De felle achtermistlichten gereflecteerd zien op je aanhangwagen is niet altijd even prettig.

In België zijn er nog zelden problemen met de mistlichten. Zowat alle auto's werken wel volgens de norm. Wij hebben het mistlicht dan ook veel vroeger verplicht gemaakt op aanhangwagens dan NL dat deed. Voor kleine aanhangwagens (<750kg) is deze verplichting er in NL pas sinds 1/7/2006. Voor >750kg al sinds 31/12/1997. Nog een reden van minder problemen is waarschijnlijk ook het aantal 'sleurhutten'. Dat aantal is aanmerkelijk hoger in NL dan in België. De vraag naar constante stroom kwam daar al begin jaren 70 boven water. De eerste absorptiekoelkasten werden standaard aangeboden. Pen 2 was niet bezet. Het was dus ook aannemelijk hiervoor pen 2 te nemen. Wat gebeurd er nog te dikwijls. We passen het nieuwe aan zodat het oude blijft functioneren. Terwijl het vaak veel opportuner is het oude te upgraden.

Ruimte gebrek bij 7-polig? Multicon Feder en Multicon West slagen er nochtans in met de oude 7-polige architectuur er 6 polen bij te plaatsen. Het is eerder een gebrek aan contacten dan een gebrek aan ruimte. Een 13-polige jaeger is fysiek ook niet zoveel groter.

De 13-polig jaeger werd afgeleid van de nato standaard.

@testman: die mijn aanhanger willen gebruiken zullen zich moeten aanpassen aan mijn 13-polige stekker. Niet omgekeerd. Ze ook moeten aantonen dat hun auto gekeurd is om een zware aanhangwagen te trekken.

De 2 kabels zijn de standaard kabelbomen dat ze gebruiken. 1 voor de linkerzijde en 1 voor de rechterzijde. De nodige fiches voor bijkomende verlichting zit er dan ook aan. Toch ga ik dat bij mij wijzigen van 3 aparte kabels naar 1 13-polige naar een 13-polige IP67 boite met 6,3mm vlakstekkers. De boite afschermen voor de spray geeft dan weinig problemen. Uiteraard ga ik de draden krimpen met een deftige tang.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

dat de schakelaar in de 7 polige wcd niet schakelt tussen vaste spanning en mistlicht weet ik ook wel, die aanpassing is een permanente geweest in de bedrading.

aantonen dat een wagen gekeurd is om een zware aanhanger te trekken is nog niet alles, is die wagen al te zwaar geladen mag het ook niet, en men moet een BE rijbewijs ervoor hebben..

op t werk is een hoogwerker, dat ding weegt 2,5 ton. kan maar door 1 bus worden getrokken omdat die geen lading heeft, de andere bussen zijn zo goed als aan hun maximum lading, de trekhaak ligt al te laag op de weg voor een tandemas aanhanger.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juni 2018 21:53:20 schreef buckfast_beekeeper:
Het schakelaarsysteem kiest niet tussen constante stroom en mistlicht. Bij de stopcontacten die het hebben is het de bedoeling dat dit contact de kring naar de mistlampen op de wagen uitschakelt. De felle achtermistlichten gereflecteerd zien op je aanhangwagen is niet altijd even prettig.

Ik bedenk met net dat ik inderdaad een denkfout heb gemaakt. Die schakelaar is voor als het WCD op de auto gemonteerd wordt. Ik ben alleen zo'n raar figuur geweest die 2 WCD's op de aanhanger gemaakt heeft (13 en 7p). Vandaar spookte die schakelaar in mijn gedachten.

Op 2 juni 2018 21:53:20 schreef buckfast_beekeeper:
Ruimte gebrek bij 7-polig? [...] Het is eerder een gebrek aan contacten dan een gebrek aan ruimte. Een 13-polige jaeger is fysiek ook niet zoveel groter.

Ik bedoelde inderdaad pinnen te kort. Het fysieke formaat is inderdaad niet wezenlijk anders