condensators geploft

Shiptronic

Overleden

Op 2 juni 2018 12:33:02 schreef Thevel:
4) polariteitsmarkering op de print verkeerd.

Tja zelf na blijven denken. Als er een - op de print staat wil dat nog niet zeggen dat dat de negetieve kant is, als het ander pootje op -15V staat moet daar toch echt het + pootje in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Die mogelijkheid 4 vind ik ook wel een goeie, komt inderdaad zo nu en dan voor! Soms is de markering onduidelijk, soms ook echt fout.

Op 2 juni 2018 12:41:48 schreef DK:
er is niks aan de hand en hij monteert ze gewoon onbewust verkeerdom

dit is het zoveelste nummer uit zijn waanideeën topics

We kennen allemaal wel een beetje onze pappenheimers. Je zou dus langzamerhand moeten weten welke topics je beter overslaat omdat je je eraan gaat storen en dan weer dingen typt waar anderen zich aan storen, enz. Ik denk dat de TS het best geholpen is met korte zakelijke antwoorden van degenen die daartoe bereid zijn, en niet met het steeds oprakelen van discussies over zijn vermeende vaardigheden of omstandigheden. Als dat nodig is, doet hij dat prima zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

Op 2 juni 2018 12:33:02 schreef Thevel:
4) polariteitsmarkering op de print verkeerd.

Dat heb ik ook een keer meegemaakt bij een serie van 12 netvoedinkjes.
De ene na de andere viel uit, dus even nieuwe elco's erin proppen.
Bij het lossolderen van de eerste elco viel me op dat op de elco heel duidelijk stond wat de min was en op de print de aanduiding precies andersom was.
Direct ernaast zat eenzelfde elco, wel met de min in het gaatje waar min bij was gedrukt.

Even de printsporen volgen maakte direct duidelijk dat bij 4 van 6 elco's de opdruk op de print verkeerd was. Maar de elco's waren - elektrisch - wel goed gemonteerd.
Het waren 12 dezelfde voedinkjes en ook 12 maal dezelfde fouten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Thevel

Golden Member

5) Elco tijdens fabricage verkeerd om geplaatst.

Het bovenstaande heb ik jaren geleden meegemaakt met een dure Sony tuner-versterker van een jaar of 5 oud.
Klacht: apparaat was steeds lastiger aan te zetten met de ab totdat hij het helemaal niet meer deed.
Ik zag gelijk een bolle grote voedings elco, de + van de elco lag aan massa, na de spanning gemeten te hebben bleek dat de elco toch echt verkeerd om gemonteerd zat!
De print opdruk was wel goed.
Heeft het apparaat toch een jaartje of 5 goed gespeeld met een verkeerd geplaatste elco!!!
Een nieuwe juist geplaatste elco deed wonderen, het apparaat werkte weer... :)

Op 2 juni 2018 15:09:15 schreef maartenbakker:
Ik denk dat de TS het best geholpen is met korte zakelijke antwoorden van degenen die daartoe bereid zijn, ....

TS is het best geholpen als we hem helemaal doodzwijgen. Dan houdt hij vanzelf op met zijn suffe getroll.

maartenbakker

Golden Member

Zoals ik al zei: van hen die daartoe bereid zijn. Jij bent niet bereid dus voor jou is stilte de beste optie. Net zoals voor anderen, niet lezen de beste optie is. Voor mij is kort en zakelijk antwoorden de beste optie. Als jij je nou aan jouw beste optie houdt, houd ik me aan mijn beste optie. Zoals je ziet is het topic best productief en informatief als je even reacties zoals die van jou en DK wegdenkt en mijn advies daarop. Zelfs als diode-anode en jij er niets aan hebben, kan iemand anders er nog wel zijn voordeel mee doen. Het zijn misschien vanzelfsprekende weetjes, maar niet voor iedereen.

On-topic: die optie 5 heb ik bij Vestel wel eens gezien. Speelde ook nog gewoon. Kennelijk reformeert die elco zich met enig geweld, maar hij zal wel veel sneller verouderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

[Enigszins off topic]
Montagefouten in een fabriek komen af en toe voor. En soms worden die een halve eeuw later pas ontdekt.
Ik kocht in 2003 een Philips radio BX533a uit 1954.
Na een grondige schoonmaak en wat eerste urgente herstellingen controleerde ik de verdere werking van de radio.
Bij het afstemmen op de langegolf gebeurde iets vreemds. Halverwege de schaal hoorde je "plop" uit de luidspreker en versprong de oscillatorfrequentie met enkele honderden kilohertzen.

Na enig zoeken en meten bleek dat er een keramische condensator van 1200pF teveel in de schakeling was gemonteerd.
Condensator verwijderd en de radio werkte zoals het behoorde.
In de voorafgaande 49 jaar was de langegolf waarschijnlijk nooit gebruikt en was de fout niemand opgevallen.
[/off topic]

Een bij de productie verkeerd om gemonteerde kathode-elco in een andere buizenradio ben ik ook al eens tegengekomen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 2 juni 2018 15:43:15 schreef Thevel:
Een nieuwe juist geplaatste elco deed wonderen, het apparaat werkte weer... :)

Dat noem ik geen wonder hoor. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 2 juni 2018 01:06:06 schreef Tidak Ada:
@vergeten:
Zie ik iets over het hoofd, of ben jij spanning en stroom aan het verwisselen?

Ik verwissel niets.
Ik meet over de weerstand de spanning, dan is de stroom te berekenen als je die mocht willen weten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 2 juni 2018 17:46:48 schreef evdweele:
[Enigszins off topic]
Montagefouten in een fabriek komen af en toe voor. En soms worden die een halve eeuw later pas ontdekt.
Ik kocht in 2003 een Philips radio BX533a uit 1954.
Na een grondige schoonmaak en wat eerste urgente herstellingen controleerde ik de verdere werking van de radio.
Bij het afstemmen op de langegolf gebeurde iets vreemds. Halverwege de schaal hoorde je "plop" uit de luidspreker en versprong de oscillatorfrequentie met enkele honderden kilohertzen.

Na enig zoeken en meten bleek dat er een keramische condensator van 1200pF teveel in de schakeling was gemonteerd.
Condensator verwijderd en de radio werkte zoals het behoorde.
In de voorafgaande 49 jaar was de langegolf waarschijnlijk nooit gebruikt en was de fout niemand opgevallen.
[/off topic]

Een bij de productie verkeerd om gemonteerde kathode-elco in een andere buizenradio ben ik ook al eens tegengekomen.

Hoe kon dat pas halverwege de schaal aan het licht komen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een gepolariseerde condensator beschouwen wij als condensator voor U > 0, maar in werkelijkheid is het U > C waarbij C een klein beetje negatief is. Of dat 0.6V, 1V of misschien wel 2V is, dat weet ik niet. Maar even onder nul blijft ie het nog effe doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/