Weegschaal

Hallo,
De metingen:
rood+
groen sig +
zwart-
wit sig-

tussen groen en wit:
cel1 3.4 mv
cel2 4.28
cel3 4.77
cel4 3.47

tss zwart en wit
cel1 2.687
cel2 2.688
cel3 2.687
cel4 2.686

tss zwart en groen
cel1 2.690
cel2 2.692
cel3 2.692
cel4 2.689

input spanning zeer stabiel, exact 5v, zonder schommeling
bij kortgesloten uitgang en full scale 0 -> 14.98

ondertussen toch nog iemand aan de haak kunnen slaan bij Adam, frabrikant van de weegcshaal; volgende info kreeg ik nog:

""The input to the load cells RED/BLACK should be +5vdc.
The ouptut from the load cells GREEN/WHITE should be 1mV (0.001Vdc).""
en
""They are 1000 Ohm cells with 2mV/V and the capactiy can vary. 6kg initially or 15 kg recently""

weegschaal is 4 jaar oud, dus het is nog van de oude reeks.

*******************

Ik had ook een andere weegschaal die stuk is (ander type dan hierboven), met 1 cel ref cel:https://www.zemiceurope.com/media/Documentation/L6E_Datasheet.pdf
Zelfde probleem, weegschaal gaf (ben ik niet meer zeker) 3 kg aan na de opstart.
output bij die cel 4.78mv
Bij de nieuwe weegcel is dit 0.37mV -> weegschaal werk na callibratie weer als tevoren.

Nou, bij eerste meting lijken alle cellen het nog wel een beetje te doen.

Rare dingen aan deze meting:
* ALLE cellen hebben een positieve afwijking: de spanning op groen-wit is meer dan de helft van de excitatiespanning: ongeveer 53.7% ipv 50%.

* Alle cellen hebben een positieve nul-afwijking met de witte meer positief dan de groene.

Verder hebben we nieuwe informatie: Ze hadden dus gehoopt dat de weegcellen va 6kg heel zouden blijven: Het gewicht verdeelt zich altijd wel. Nou dat kan je aan klanten overlaten om het dan gewoon te slopen. Omdat dus minder waarschijnlijk te maken, hebben ze nu dus 15kg cellen genomen. Zet je 60kg in het midden van de weegschaal, weigert ie uit te rekenen wat het weegt, maar de cellen blijven mechanisch heel. En dus met een 15kg weeg-object, kan je hem helemaal in 1 hoek zetten en blijft het ook heel.

Maar goed. Omdat al jou cellen dezelfde afwijking hebben bestaat het vermoeden dat bijvoorbeeld een persoon op de weegschaal is gaan staan en nu dus alle cellen een zelfde afwijking hebben. Kan dat?

Wat zou er gebeuren als je twee cellen wit en groen omwisselt? Dan zou ie meer in de buurt van de nul moeten aangeven. Nadeel is wel dat ie dan niet meer weegt. De elektronica interpreteert de spanning uit die cellen verkeerdom. Dan kan je ook de excitatie omdraaien, maar dan ben je weer bij af.

Goed. Je witte draden zijn te positief. Zeg, zo'n 4mV. Dat is ongeveer 1/1000e van de excitatie spanning. Volgens mij kan je dat neutraliseren met een 470k weerstand van de witte naar GND (zwart).

Probeer het met 1, test de weegschaal, en de verwachting is dat ie ongeveer 1.5kg minder aan "nulstand" heeft. Als dat werkt, monteer je op twee andere ook die 470k weerstand, en op de laatste een potmeter van 1M om de boel af te stellen op nul.

Je weegschaal is nu veel slechter dan voorheen: Hij zal een temperatuur afhankelijkheid hebben en zeg precies 10kg niet meer precies als 10kg weergeven. Maar het zou weer kunnen werken.

Als je met de eerste 470k niet ongeveer 1.5kg aan verschil krijgt, dan moet je de nieuwe metingen even doorgeven. Dan ga ik nadenken of ik dat realistisch vind of dat ik toch iets nog niet goed heb doorgedacht.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Iemand op de weegschaal staan, dat kan zeker :) of gewoon er te veel op zetten kan ook.

Die weegcellen staan //, 1 weegcel nemen en dan een weerstand op die uitgang snap ik.
Maar dan zet ik de tweede weegcel er // op en dan moet ik dan weer een weerstand zetten // over die andere weerstand? (en en dan nog een voor de 3de en dan daarover nog eens // de pot meter)

Ik heb ook al zitten googlen naar die weegcellen van 6kg... maar tevergeefs.
Weegcellen zouden ze dat custum made maken voor zo'n toepassing?

[Bericht gewijzigd door p4u08400 op zondag 10 juni 2018 08:37:04 (16%)

De output had 2.5V moeten zijn. Ik ga er dan even van uit dat de brug symmetrisch is. Maar hoeft niet persé. Dus dat is nog niet de aanleiding tot paniek/reden van defect.

De weegcellen zijn in ieder geval niet intern onderbroken, ze doen het in ieder geval nog een beetje, maar daar is ook alles mee gezegd.

Op 10 juni 2018 08:12:51 schreef rew:
Goed. Je witte draden zijn te positief. Zeg, zo'n 4mV. Dat is ongeveer 1/1000e van de excitatie spanning. Volgens mij kan je dat neutraliseren met een 470k weerstand van de witte naar GND (zwart).

De verschilspanning is echter VEEL te groot. 3 à 4 mV is veel te veel. En dat krijg je niet meer goed.

@rew: Die 1/1000 klopt niet althans je hebt niks aan dit gegeven.

De maximum output is 2mV/V * 5V => 10 mV FS. In dit geval is de afwijking schrikbarend groot: 4 mV => 40% van het bereik.

Vergeet het dus maar de cellen zijn echt dood, je leverancier heeft gelijk. Niks meer aan te doen. Waarschijnlijk zijn de cellen mechanisch permanent vervormd.

Wat je kunt doen is de cellen vervangen, je weet nu de specificaties. Dan kijken of je iets kunt vinden wat betaalbaar is.

Cellen erin zetten met een hogere belastbaarheid kan niet want dan geeft de weegschaal een te lage waarde aan.
De loadcell versterker aanpassen zou dan een mogelijkheid zijn eventueel. Je moet dan wel calibratie gewichten hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 10 juni 2018 08:35:49 schreef p4u08400:

Maar dan zet ik de tweede weegcel er //

Als alles parallel staat, dan wil je zeg maar ongever 150k naar aarde vanaf de witte draad.

Henri heeft ook gelijk: De cellen zijn permanent vervormd. Zijn oplossing: Nieuwe cellen zoeken en dan een nieuwe calibratie uitvoeren is dan ook de betere oplossing. Ik heb al een paar keer iets over kalibratie gehoord. Als je dat als "user" kan, dan zou dat moeten kunnen.

Maar zonder dure onderdelen de boel weer werkend krijgen is lijkt me ook een uitdaging. Toch? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 10 juni 2018 08:35:49 schreef p4u08400:
Ik heb ook al zitten googlen naar die weegcellen van 6kg... maar tevergeefs.

Bijvoorbeeld de Zemic BM6A (= Revere HPS) begint bij 6kg.

@henri
1/ cel met dezelfde spec, moet dat ook dezelfde weerstandswaarde hebben?
of welke dingen moeten hetzelfde zijn?

2/"Cellen erin zetten met een hogere belastbaarheid kan niet want dan geeft de weegschaal een te lage waarde aan.
De loadcell versterker aanpassen zou dan een mogelijkheid zijn eventueel. Je moet dan wel calibratie gewichten hebben."

Wil dit zeggen als ik loadcellen er in steek van 20kg (deze van ali, omdat dit exact hetzelfde model is en geen aanpassingen moet doen) dat ik de schaal kan callibreren dat ze toch juist komt te staan? Er zit wel een callibration mode op...
Kan je me uitleggen wat die callibratie juist doet; zegt deze van 15 kg is gelijk aan xx mV?

@rew
Dat schaaltje kost 150 euro, die weegcellen kunnen toch niet meer kosten dan een indicator? :) of wel? Ali vraagt voor 4 weegcellen 40 euro. Maar ik bestel er dan onmiddellijk 8 dat ik er in reserve heb. Maar het moet wel werken natuurlijk want ik kan ze enkel bestellen in 20 / 40 / 80kg

tx

GJ_

Moderator

Op 10 juni 2018 19:40:08 schreef p4u08400:
Dat schaaltje kost 150 euro, die weegcellen kunnen toch niet meer kosten dan een indicator? :) of wel?

Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Een apparaat in onderdelen aanschaffen is altijd veel duurder dan het geheel. En die cellen zijn ruimschoots de duurste onderdelen.

Op 10 juni 2018 19:40:08 schreef p4u08400:
Kan je me uitleggen wat die callibratie juist doet; zegt deze van 15 kg is gelijk aan xx mV?

Staat glashelder in de manual. Andere loadcellen gaan niet werken. Het moet 6kg zijn en anders niet. Die prullen die je wil bestellen zijn weggegooid geld.

Op 10 juni 2018 19:53:21 schreef GJ_:
[...]Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Een apparaat in onderdelen aanschaffen is altijd veel duurder dan het geheel. En die cellen zijn ruimschoots de duurste onderdelen.

Omdat mijn indicator bij mijn ander weegtoestel (wegen van een vat) 1250 euro koste en de cellen 140/stuk

Op 10 juni 2018 19:53:21 schreef GJ_:
[...]Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Een apparaat in onderdelen aanschaffen is altijd veel duurder dan het geheel. En die cellen zijn ruimschoots de duurste onderdelen.
[...]Staat glashelder in de manual. Andere loadcellen gaan niet werken. Het moet 6kg zijn en anders niet. Die prullen die je wil bestellen zijn weggegooid geld.

Het probleem is als ik geen mechanische veranderingen wil aanbrengen aan mijn schaal dat dit het eenigste is dat exact hetzelfde is... maar dan wel 10 kg / 20 /...

GJ_

Moderator

En dat werkt dus niet. Lees die ene pagina over het calibreren nog eens goed.

Op 10 juni 2018 20:18:27 schreef GJ_:
En dat werkt dus niet. Lees die ene pagina over het calibreren nog eens goed.

GJ waar?? in mijn manual van mijn schaal?

Bij mijn weten heb jij nog niet het preciese typenummer verteld. GJ denkt dat ie in je handleiding kan kijken. Daarvanuitgaande kom ik op: https://www.adamequipment.co.uk/media/docs/Print%20Publications/Manual…
Maar er zijn ook hints dat deze niet klopt: Ik kan de 15kg variant niet vinden. In deze handleiding staat calibreren op pagina 10.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juni 2018 20:47:01 schreef rew:
Bij mijn weten heb jij nog niet het preciese typenummer verteld. GJ denkt dat ie in je handleiding kan kijken. Daarvanuitgaande kom ik op: https://www.adamequipment.co.uk/media/docs/Print%20Publications/Manual…
Maar er zijn ook hints dat deze niet klopt: Ik kan de 15kg variant niet vinden. In deze handleiding staat calibreren op pagina 10.

néné het is de cwp+15 waarover we het hebben als we spreken over de schaal met de 4 cellen...
https://www.adamequipment.com/media/docs/Print%20Publications/Manuals/…

GJ_

Moderator

Dat het die CWP was wist ik al. En al die schalen gaan in error bij een afwijking van 10 of 20 procent.

Ik merk soms dat ik tussen de regels door details kan gokken die anderen missen. Maar dat is natuurlijk andersom ook wel eens zo. Hoe GJ wist dat het een CWP was, weet ik niet. Maar nu hebben we het van de bron. :-)

Dusss....
* Door overbelasting zijn de weegcellen kapot.
* Eigenlijk moet je de weegcellen vervangen.
* Vervangende weegcellen moeten zo goed als dezelfde specs hebben: De fabriek gaat er van uit dat de calibratie niet meer dan 20% verandert over de levensduur van het apparaat.
* Vervangende weegcellen zijn duur en/of lastig te krijgen.

Dan: Kan je de weegschaal zodanig modificeren dat ie weer gaat werken, zonder vervangende weegcellen?
* Ik denk van wel: een weerstandje van zo'n 150k van de witte draden naar ground (zwart) zal de afwijking van de weegschaal grotendeels teniet doen. Hopelijk zit je dan weer binnen die +/- 20% waarbinnen de user-calibratie werkt.

Die 150k heb ik uitgerekend op basis van een weegcel met een weerstand van 1k. Kennelijk zijn er ook weegcellen met een weerstand van 350 Ohm. Als de weerstand lager is dan de 1k waar ik van uitging, dan zie je dat "het helpt, maar niet genoeg". Dat zou dan een goed teken zijn, en dan rekenen we wel weer verder... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 11 juni 2018 07:44:30 schreef rew:..tussen de regels door details kan gokken..

Op 5 juni 2018 12:41:35 schreef p4u08400:..de weegschaal is een cpw plus 15.

Nou, dit was niet echt tussen de regels door :-)
Dat je hem weer aan de gang krijg geloof ik graag, maar hoe nauwkeurig gaat ie dan nog zijn? Ik ben een groot voorstander van dingen zo mogelijk repareren en niet direct wegdonderen, maar in dit geval is het of de juiste cellen of einde oefening. Een blijvend vervormde cel krijg je nooit meer goed.

Een nieuwe schaal zijn de kosten niet. Wat ik wel tussen de regels doorlees is dat de gebruikers weinig respectvol met de schalen omgaan en dat er vaker stuk gaan. Dat ligt niet aan de schalen en normaal gesproken ook niet aan die gebruikers. Daar wat extra energie in steken kan veel opleveren/besparen.

Op 11 juni 2018 07:44:30 schreef rew:

Die 150k heb ik uitgerekend op basis van een weegcel met een weerstand van 1k. Kennelijk zijn er ook weegcellen met een weerstand van 350 Ohm. Als de weerstand lager is dan de 1k waar ik van uitging, dan zie je dat "het helpt, maar niet genoeg". Dat zou dan een goed teken zijn, en dan rekenen we wel weer verder... :-)

dit voor alle 4 de cellen dezelfde weerstand?
gr

een domme vraag nu, maar wat als je de voedingsdraden omwisseld en de meetcel ondersteboven in het apparaat steekt?

ik ga de meetcijfers iets groter maken om het duidelijk te krijgen:
stel nu: rood 5V, zwart 0V, groen 2,6V, wit 2,4V. wit-groen = 0,2V
als je rood en zwart wisselt
rood 0V, zwart 5V, dan zal groen 2,4V geven en wit 2,6V: wit-groen = -0,2V

als je dan 2cellen de spanning wisseld en 2 niet, dan krijg je
-0,2V -0,2V 0,2V 0,2V of exact 0,00v op de totale meting.
(origineel heb je nu 0,2V 0,2V 0,2V 0,2V, totaal 0,8V waardoor de weegschaal zegt dat er 6kg op zit)

probleem nu is dat de meetcellen de verkeerde richting uitgaan als er gewicht op komt.
de correcte zullen stijgen in spanning, de omgewisselde gaan zakken, waardoor je altijd 0kg zal meten.
daarom moet je de omgedraaide meetcellen ook omgekeerd in het apparaat terug steken.

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 11 juni 2018 11:14:04 (19%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Ook een leuk experiment :-)

Dat die schaal bruikbaar word (zonder nieuwe cellen) geloof ik niet: het blijft m.i. geklungel in de marge.

Eigenlijk mis ik een aanslag, gooi je er teveel op komt de schaal op een aaslag en beschadigen de cellen niet.
Je kunt de cellen bv op veren monteren die inveren bij 5kg met elk een aanslag ernaast die de schaal opvangt.

GJ_

Moderator

Bij veel schalen zit er onder de cellen een stelschroef die de maximale buiging begrenst. Bij bijvoorbeeld silo's is dit niet nodig. Ook is er vaak een begrenzing voor de zijdelingse beweging, bijvoorbeeld bij schalen waar met heftrucks pallets op gezet kunnen worden en weegbruggen.
Bij lichtere schalen zoals deze gebruikt men vaak wat zwaardere cellen en hoopt men er het beste van. Bij deze fabrikant hebben ze in de loop der jaren de 6kg cellen vervangen door 15kg cellen. Nadeel is een mindere nauwkeurigheid, voordeel uiteraard een grotere robuustheid.

Er zal wel een reden zijn dat ze nu een model zwaarder nemen... wij hebben er binnen ons bedrijf al een stuk of 4 "laten" sneuvelen.
Nu weet ik wel waar het verschil zit in een schaal van 150 euro en ene van 250 euro.
Die van 150 daar zitten weegcellen onder van een of ander merk dat niemand kent, en die van 250euro daar kan je nog eens een cel aan veranderen, want deze zijn wel van een merk.

Daarnet nog eens contact met Adam gehad voor mijn schaaltje,

We can supply you the complete base with 15kg load cells but without stainless pan for €85 plus delivery.

This would be a similar price to the load cells if we were to supply them, which is why we do not.

You would need to factory calibrate your indicator to match it to the new base.

@GJ
Ik vroeg hem of je ik er dan ook van 20 kg kan onder steken (deze van ali) en dit zou ook moeten werken... zegt ie :)

Ik moet de factory cal nog eens doornemen, ik heb hem in bijlage al eens gestoken...

Dus die indicator valt te callibreren ook onder een ander load cell max.

Hij vertelde me ook dat die weegschaaltjes ook maar chineese import zijn...

Ik denk dat ik daar een goed contact heb gevonden bij Adam :)

GJ_

Moderator

Op 11 juni 2018 15:00:20 schreef p4u08400:
Ik vroeg hem of je ik er dan ook van 20 kg kan onder steken (deze van ali) en dit zou ook moeten werken... zegt ie :)

Dat geeft een afwijking van meer dan 20% van de fabrieksinstelling en zou dus een error moeten geven.