edelsteen faceteer machine

Hallo,
Ik probeer er achter te komen hoe de meter bediend wordt op deze slijp machine. Zie link hier onder.

www.youtube.com/watch?v=McEIeQF-5cE

Ik wil deze bediening namaken, maar ik zou niet weten hoe die werkt of welke componenten er voor gebruikt worden.
Misschien dat iemand een idee heeft hoe ik zo iets kan maken.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Groet Peter.

Gezien de ouderdom van de machine is er veel kans dat de meting gebeurt met een rekstrookje .

edit: even een schema gezocht op het inet.
Zie ook weegcel

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 2 juni 2018 08:23:24 (12%)

LDmicro user.

Bedankt MPG voor de info.
De slag is te groot voor een rekstrookje denk ik.
Ik denk zelf dat het gedaan wordt met een spoeltje en een kern die er in en uit schuift en dan een verandering van amperage of voltage te meten is.
Is zo iets zelf te maken ? Misschien met een Hall sensor en een magneet ? of met iets anders, ik sta open voor ideeen.

Arco

Special Member

Philips gebruikt zoiets in hun N7300 recorders voor de bandspanning:
https://www.circuitsonline.net/forum/file/4189/forum-post

In L601 schuift de kern heen en weer, waardoor de oscillatorfrequentie (en amplitude) van de Clapp oscillator verandert.
(en daarmee de DC na gelijkrichting)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juni 2018 21:24:50 schreef Peter 111:
Bedankt MPG voor de info.
De slag is te groot voor een rekstrookje denk ik.
Ik denk zelf dat het gedaan wordt met een spoeltje en een kern die er in en uit schuift en dan een verandering van amperage of voltage te meten is.

Ik heb vroeger eens een paar drukwachters opengedaan die op dat principe werkten maar dat zag er mij geen constructie uit om lineair met µmeters om te gaan.
Vandaar dat ik dat al op voorhand elimineerde.

Kun je misschien eens vertellen over welke afstanden we spreken dat het staafje kan bewegen.

Tijden de zoektocht naar dat schema heb ik gelezen dat veel van die toestellen op Ebay belanden omdat ze die niet meer kunnen kalibreren, wat daar van waar is weet ik niet.

LDmicro user.

Op 2 juni 2018 21:24:50 schreef Peter 111:
Ik denk zelf dat het gedaan wordt met een spoeltje en een kern die er in en uit schuift en dan een verandering van amperage of voltage te meten is.

Zoek eens op LVDT (Linear Voltage Differential Transformer) dat is precies wat jij bedoelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lineair_variabele_differentiaaltransform…

Dat zou idd kunnen en is zelfs heel aannemelijk.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 2 juni 2018 21:24:50 schreef Peter 111:
Misschien met een Hall sensor en een magneet?

Daar gaat mijn gedachte ook naar uit, ziet eruit als een vrij simpele sensor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bestonden die Hall sensors toen al?

LDmicro user.
Arco

Special Member

Principe van frequentieverstemming van de N7300 is al bijna 40 jaar oud...
Hall sensors zijn er ook al vrij lang, maar hoelang ze al commercieel gebruikt werden weet ik niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

de afstand dat het staafje kan bewegen is denk ik ongeveer 10mm, ik moet het ook schatten tijdens het kijken naar de video.
waar het mij omgaat is dat ik iets wil maken / kopen waar mee ik dus altijd eenzelfde positie kan bepalen zoals in de video. een nadeel is dat er weinig ruimte is om iets kwijt te kunnen.

Op 3 juni 2018 20:06:13 schreef Peter 111:
ik iets wil maken / kopen waar mee ik dus altijd eenzelfde positie kan bepalen zoals in de video. een nadeel is dat er weinig ruimte is om iets kwijt te kunnen.

Dat kun je met een Hall sensor en een hele kleine magneet met een soort schroevendraaier punt en een voltmeter heel nauwkeurig plaatsbepalingen doen.
Enkele weken geleden heb ik een krachtsensor van een el. fiets nagebouwd en dat werkt heel gevoelig.
Ik weet niet wat uw skills zijn op elektronica gebied maar het is makkelijk te maken.

De hall sensor die ik gebruikte was een SS495A, daar zitten 4 halldetectoren in die in brug geschakeld staan en die zo de positie van de magneet omvormen in spanning die je kunt meten met een voltmeter.

Het detectievlak is zo'n 3mm en dat geeft een spanningsvariatie af van zo'n kleine 0.5 tot 4.5V.

Het is maar een idee en voor heel weinig geld moest het niet voldoen.

LDmicro user.

dat is zeker de moeite waard om te bekijken.
bedankt.

De moderne uitvoering is denk zoiets (Magnescale)
http://www.schut.com/CatalogOnline/nl/mobile/index.html#p=16

Het apparaatje op je Youtube filmpje lijkt me een heel korte slag te hebben, dus die zal wel anders werken.
Het lijkt mij op iets wat op contactdruk regeert, bv zoiets als een ouderwetse koolmicrofoon... of piezoelement.

Ik heb flink wat gespeeld met deze solenoide.
Je kunt daar door de tijdconstante te meten redelijk goed de positie bepalen. Het principe is denk ik hetzelfde als wat Arco beschrijft met de Philips bandrecorder.
Tijdconstante varieert iets tussen 10...100% (volgens mijn herinnering, de range kan ook de helft zijn) op een slag van 0...8mm.
Maar je referentieijkpunt is erg gevoelig voor warmteontwikkeling en nog wat zaken. Dus voor diamant slijpen zal je ongelijke facetten krijgen :)