analoge kWh meter maakt ratelend / knetterend geluid?

HVinduction

Honourable Member

Ik heb net een analoge 1 fase kWh meter aangesloten zoals in de handleiding van de meter stond, en hij doet het ook gewoon, maar de meter maakt wanneer hij aangesloten is (ook zonder belasting) een ratelend, knetterend geluid.
Is dit normaal en zo niet, zou het in de meter kunnen liggen?
De aansluitingen onder de meter zitten wel goed vast.
Ik heb er een lamp op aangesloten en die brandt gewoon, zonder onderbrekingen in het licht.

hangt de meter wel waterpas aan de muur?

als de meter dit ook doet zonder belasting, en dus niet draaiende schijf is er iets mis mee. immers doet dan alleen de spanningsspoel mee, dus er kan een los contact in de meter zitten..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 juni 2018 12:27:46 (70%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het klinkt alsof de schijf ergens aanloopt. Is hij wel boven en onder vrij van de polen van de spoelen en de remmagneet?. En zit de verticale as goed in zijn lagers?

HVinduction

Honourable Member

Ik heb de meter opengemaakt en het ontdekt:
Er zit speling in een bepaald onderdeel wat aangetrokken wordt door het magnetisch veld van de spoelen in de meter, en als de meter spanningsloos is en ik tik ertegenaan, is exact hetzelfde geratel te horen.
Uiteraard heb ik de aansluitingen in de meter gecontroleerd met een niet-magnetische schroevendraaier om er zeker van te zijn dat er geen aansluitingen los zitten in de meter.
Verder leek alles normaal in de meter.