+10V Reis Referentie, Interesse?

Ha heer miedema,

Nee ik bedoelde de AD2700 van @Sine maar die heeft mijn vraag al beantwoord :)
Deze referentie is net zo ruim/krap als mijn HP3458A overall.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Grappig ;-) ook die 8.5 digit meters worden getweaked https://xdevs.com/fix/hp3458a/#opt002 Verlaging van de oventemperatuur.

Hi,

Ik ben moe van werk en een verkoudheid, leuke comby met jet lag :-)
Waarschijnlijk heb ik vanavond wel wat tijd om weer te reageren op jullie input, even geduld s.v.p.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Roland
Ik heb wat batterij printjes besteld, wat een dramasite die AliExpress...
Ik hoop dat de prijs en de levering dit goed maakt ;-)

Algemeen
Ik ga me hier in dit topic niet meer bezig houden waarom je deze 10V referentie zou kunnen toepassen
alleen met de ontwikkeling, bouw en het testen hiervan, het een en ander moet nu wel duidelijk zijn.

Fotohuis
Dank je voor het aanbod voor de peltier, maar liever heb ik eerst wat informatie over de units die je zelf gebruikt.
Als je dat b.v. kort en bonding in dit topic wilt doen lijkt mij dat geen probleem als het kan helpen bij de ontwikkeling.
Aan iedereen vraag ik wel, dit niet te laten ontsporen, ik zelf vind het prachtig met verschillende technieken bezig te zijn,
maar nogmaals, het moet wel zinning zijn voor de temperatuur testen die ik met deze referentie wil gaan doen.
En als je lekker uitgebreid over deze units wilt e-mailen kan dat ook :-)

Sine
Mooi stapeltje!
Laat het schema eens zien van je refprintje als je dit wilt, er zijn misschien liefhebbers hiervoor.
Tweede kwestie, ik zal een nieuw topic starten om uit te zoeken hoeveel mensen de referentie zouden willen lenen.
Ik ga hem toch fafbrieken ook al zijn er maar twee verzoeken :-)

Algemeen
Bij mij nu langskomen om meters te vergelijken is niet echt zinnig(de lunch hier is echter wel goed *grin*), de 3458A en nog wat spul is nog op hun vakantie adres :-)

pietplof
Mooi stukje Harrison apparatuur heb je daar, die kon ik nog niet!
Dit is ook een goed voorbeeld waarom mijn reireferentie niet tegelijk met de HP6920B gebruikt mag worden.
Dus zeg een "NUL" meting, door menselijke vergissingen kan mijn Reisreferentie beschadigt raken.
Dus Pietplof ik ben blij dat dit mooie meetinstrument even laat zien.
Verder geen probleem eerst mijn Reisreferentie aan je DMM te hangen, deze af te lezen de Reisreferentie los te koppelen en daarna de HP6920B te meten.
Dus ook Fred mag niet zijn kalibrator direct nullen tegen mijn Reisreferentie ter bescherming van mijn meetinstrumentje.
Geen probleem, want mijn Reisreferentie is toch geen Fluke 732B.

Koelboxjes
De koelelementen zitten nog steeds voor hun eerste test in de polystyreen doosjes en dit is het lijstje van wat metingen.
Het verschil blijft rond de 14C hangen ook na 24 uur.
Dit is een zeer simpele opzet, 4 koelelementen onderin de binnenste doos een dubbele laag keukenpapier voor het vocht,
Een stukje plastich van 1cm dik waar het metertje op staat.
Niet echt een Hi-Tech meetomgeving, maar zegt mij nu wel dat ik waarschijnlijk een paar uur kan meten.
De koelelementen moeten natuurlijk boven het te meten objec geplaatst worden, maar dat is voor de volgende test.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TempTest-V1-03.png

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@Bram, ik wil je ook wel helpen met de Arduino code voor de logger. Daarnaast heb ook ik belangstelling om mijn eigen referentie te vergelijken met jouw reis referentie.

Die batterij printjes heb ik nog liggen, drop me je adres en dan doe ik er een paar op de post.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 7 juni 2018 08:32:27 (23%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hi Roland,

Misschien is dat wel handig, hoef ik niet 3 a 4 weken te wachten, dank! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Dus ook Fred mag niet zijn kalibrator direct nullen tegen mijn Reisreferentie ter bescherming van mijn meetinstrumentje.

Wees gerust, ik ben veel te zuinig op mijn standaardcellen om daar wat aan te hangen. Ik heb dat eenmaal gedaan om een Fluke calibrator te calibreren na reparatie. Van de eigenaar, een cal lab, hoorde ik daarna dat hij binnen 0,1ppm zat. Daarnaast is dat veel werk.

Ik hang er mijn Esi decavider aan, zet die op 1.0185146 V, meet dat met mijn DMM 7510, deze moet dan 1.018150 V aangeven. Daarnaast meet ik de reis-standaard gewoon direct op 10V.

Als ik wat moet afregelen zet ik mijn calibrators op de zelfde manier goed

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hi Fred, :-)

Ik bedoel natuurlijk niet dat jij het niet kan/weet/ervaring, grote kans dat jij daar veel meer ervaring mee hebt dan ik!

Ik heb het meer over dit: Wet Van Murphy deze geld voor ons allemaal...

En ik wil dat het meetinstrumentje zo lang mogelijk heel blijft voor mij en ook voor de gene die mee doen met dit project.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

Blackdog; jouw boodschap, wens, eis enz. Geldt zeker wel voor mij .
Ik zal er .t.z.t uitermate voorzichtig mee omgaan.
Eerst de BD referentie op mijn dmm ( philips). Eventueel afregelen.
Daarna het ding inpakken terugzenden... Vervolgens mijn eigen calibrator aan genoemde Philips hangen en zien of en hoeveel die afwijkt.

festina lente

Hi,

Net in de precisie weerstanden voorraad gekeken, wat voor mooi spul ik nog heb voor het weerstands bakje, en dit is zeker niet alles maar wel van 10Ω naar 1Meg.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Resistor-V1-01.png

De twee rode weerstanden zijn van HP, 10Ω en 100Ω vooral intressant om hun lage temperatuur specificatie van +-2.5PPM

De CAL-R weerstanden zijn volgens mij de zelfde type waar Gertjan ook metingen aan heeft gedaan en komen van Ite.

De 100K en de 39.99K komen uit een zeer oude digitale multimeter, waar ik ook nog de MUIRHEAD 1.085V referentie van heb.
Dit zijn ook zeer stabiele weerstanden, meetinstrument was uit eind 60 jaren.

En dan nog de drie oranje weerstaden, deze zijn 10Ω, 100Ω en 1K mooi setje dat ook goed meette, die kan ik in een alu blokje boren voor meer stabiliteit i.v.m. de kleine thermische massa.

Deze weerstanden die jullie hier zien, weeg ik af voor het gebruik in een appart weerstandsbakje.
Opmerkingen zijn weer welkom!

Ik denk dat ik een extra 1:10 deler maak met de Rhopoint weerstanden van 2K in een alublokje of met koperfolie omwikkeld, eerst dit mentaal laten bezinken :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Inderdaad zijn die CAL-R weerstanden erg mooi!
de tempco is een stuk lager dan van een Rhopoint Econistor, en dat is belangrijk voor een reis-referentie. (Althans, dat geldt voor de CAL-R die ik gemeten heb, en in 1 van mijn bakjes zit....)
Ook de lange termijn drift lijkt nu lager dan van een Rhopoint Econistor. (Het zijn beiden natuurlijk mooie, zeer stabiele weerstanden. Mede omdat ze allebei al hèèl lang verouderd zijn)

groet, Gertjan

Hi,

Gertjan
De Rhopoint wil ik gebruiken om een 1:10 deler te maken voor een 1V uitgang. (als hij er in komt :-) )
Als het goed is, middelen de driften van de 9 2K weerstanden elkaar goed uit.

Li-Ion batterij
Nu even iets anders, ik ben een beetje aan het uitzoeken wat nodig is voor het batterij management systeem.
Om de ontwikkeltijd van het geheel zo kort mogelijk te houden, wil ik uitgaan van wat printjes die reeds beschikbaar zijn of kan gaan kopen.
Hier zien jullie de dikke IMR26650 van KEEPPOWER die ruim 5200mA meette.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Batt-Controll-V1-01.png

Linksboven de twee printjes die ik van Roland heb gehad in mijn brieven bus, dank hiervoor! deze hebben een beveiligde uitgang.
Het ICDW01A meet de batterij spanning en is deze te hoog (overladen) of te laag (diep ontlading), dan schakeld deze door power MOSFets de batterij los van de belasting.
Het tweede IC op het printje is een TP4056 en die zorgt voor het laden van de Li-Ion cel,
deze is via een weerstand te programeren wat laadstroom betreft, R3 in het schema steld het printje dus in op 1A laadstroom.

De lader TP4056.
www.bramcam.nl/NA/ReisRef/TP4056.pdf

Het beveiligings IC tegen over en onderladen en kortsluiten.
www.bramcam.nl/NA/ReisRef/DW01A.pdf

Dit is een van de schema's dat ik heb gevonden en het komt van het Internet.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Batt-Controll-V1-02.png

Hier ben ik aan het testen met mijn Dummy Load of het printje afschakeld bij diepontlading.
Bij een simpel omschakeling van 1-A naar 10-A belasing schakelde het printje netjes uit, voor het dieponladen zal ik nog even moeten wachten, ik had namelijk net de cel volgeladen.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Batt-Controll-V1-03.png

Het printje waar de draden aanzitten is een versie zonder over en onderladen beveiliging.
En het smalle printje linkonder is een versie die het laden balanceert bij meerdere cellen, een echt schema heb ik nog niet kunnen vinden, maar voor mijn toepassing kan ik dit printje toch niet gebruiken.
Ik denk dat ik van het USB bus laden ga afstappen en voor een externe voedings adapter ga, dan kan ik ook altijd met 1-A laden bij gebruik van deze printjes.

Testen "Low Leakage" condensatoren d.m.v. een oven.
Gisteren wezen werken aan een testoventje waarmee ik ondermeer de condensatoren ga testen op hun lek bij rond de 42C oventemperatuur.
Dit wil ik namelijk ook voor een ander project weten hoe goed deze condensatoren zijn rond de 42C°, en NEE deze oven komt niet in dit project.
Wat jullie hier kunnen zien zijn drie IRFP240 MOSFets die een kasje warm maken, dit kastje heeft een bodem van bijna 8mm dik aluminium. :-)
De TO220 behuizing is een LM35 temperatuur sensor waar ik de temperatuur mee wou meten.
Maar dit IC blijkt nogal een ruisbron te zijn, als je hoge resolutie metingen wilt doen aan de temperatuur.
Ik ben toen voor de metingen overgestapt op een 5K NTC, samen met de 34461A DMM, dan heb ik dit probleem niet meer.

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de precise temperatuur, maar over de ruis tijdens het meten.
Of de temperatuur na het bereiken van het equilibrium nu 41C° is of 41,0345C° het zal mij worst wezen.

Door verandering van mijn compensatie punt, niet de hoog Ohmige node pin-13, maar de uitgang de darlington pin-10,
kreeg ik meer openloop gain, hierdoor moest ik de loop compensatie componenten flink veranderen in de ovent controler.

Als laatste heb ik toch C2 van 220pF moeten toevoegen, om vooral in de koude toetand de LM723 HF stil te houden.
Zo rond de 120pF was hij rustig, voor wat marge heb ik 220pF gekozen.
Normaal wordt er dus voor pin-13 gekozen voor compensatie, maar door het lage kantelpunt t.g.v. de warmtemassa van de oven,
loopt de toch al niet hoge openloop gain van de LM723 (3000 a 4000x) erg terug.

Een voordeel is dat de oven dan makelijk stabiel te krijgen is, maar dus ook minder goed temperatuur variaties van de omgeving onderdrukt.
De truc is dus niet pin-13 te gebruiken maar de gebufferde uitgang die ook de Gates aanstuurt en dat is pin-10, alleen moest ik dan een veel lager kantelpunt maken met C1 en R5.
De openloopgain is nu nog bijna maximaal en in de lage frequenies zeg beneden de 1Hz ruim voldoende voor een goede oven regeling.
Bij gebruik van goede isolatie, dringen omgevings temperatuur veranderingen maar langzaam door tot de oven en heb je ook geen snelle regel electronica nodig.
Op de voorgrond ligt nog zo'n mooi doosje waar ik op Rosmalen er drie van had gekocht.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-01.png

En dit is het controler prinje in een hoekje van het kastje, onder ongeveer pin-14 van het IC zit een gat in het aluminium geboord waar de Vishay 10K NTC in gemonteerd zit.
Het magische gele schijnsel aan de rechter zijde, komt van de Kaptontape die over het gat zit en de zon die hier op scheen.
De twee boutjes die nu door de wand heen steken gaan er nog uit, anders is het testprintje lastiger te monteren.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-02.png

En als laatste het schema van de ovencontroler, simpel van opbouw maar er zitten aardig wat ontwerp afwegingen in...
Het mooiste als iemand dit schema zou willen gaan gebruiken is de weerstanden van de brug en dat zijn R2, R3 en R4 allen gelijke typen/waarden nemen als je zo rond de 42C° wilt uitkomen.
Het optimum voor deze waarde bij ongeveer 42C° oventemperatuur zou dan 3x een 4K99 weerstand zijn, dan ziet de LM723 op beide ingangen een gelijke waarde.
De waarde(impedantie) is dan twee weerstanden van 4K99 parallel is rond de 2K5 (de referentie aansluiting is namelijk laag Ohming)
Bij experimenteren zou ik voor de weerstandswaarden niet boven de 15 a 22K gaan, dan gaat toch de bias stromen te veel meespelen.
Denk je er aan de LM723 controler buiten de oven te houden, dan heb je het niet begrepen :-)

Die 42C° is een mooie waarde om electronica stabiel op temperatuur te houden, zoals meetversterkers en zoals bij mij vaak spannings referenties.
Het is niet te hoog voor b.v. elcos en het vermogen valt meestal ook mee dat nodig is, bij kleine ovens bijna altijd beneden de 2-Watt, en snel warm.
Ovens voor xtallen is iets anders, daar is vaak een preciese temperatuur noodzakelijk, afhankelijk van hoe het xtal gesneden is.
Dat houd vaak in dat je een trim functie nodig hebt voor de temperatuur en daar voorzie ik in mijn schema's niet in omdat dit niet nodig is.
Verder is het bij xtal ovens meestal noodzakelijk dat je weet wat de lange termijndrift is van je sensor, dat is daar veel kritischer dan bij spannings reverenties.
Voor de gene die denken dat je een super spannings referentie kan maken door een 15PPM/C° IC in een oven te zetten, dan heb je het mis,
een 15PPM/C° heeft nog meer ongunstige eigenschappen door er één te compenseren wordt niet alles goed.
Dat ik de LT10121CH gebruik is omdat deze al erg goed is, meestal rond de 2PPM/C° lange termijn drift is goed alsook de ruis eigenschappen.
En dat maakt het zinnig om hem in een oven te zetten.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-03.png

Het testoventje werkt nu goed, en de volgende stap is een paar condensatoren en serie weerstanden op een stukje print te zetten,
en hier meetpunten aan te verbinden zodat ik regelmatig de spanning over deze weerstanden kan gaan meten.

Er was wat meer info over het oven in dit topic ondanks dat er geen oven in de Reisreferentie komt,
maar het geeft wel mooi aan waar je allemaal tegenaan loopt als je gedegen test wilt gaan doen.
En ik hoop ook dat jullie dit soort technieken ook leuk vinden om te lezen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Het lijkt me inderdaad zinnig om voor laden geen USB te gebruiken. Dat levert meer beperkingen op als dat er winst is. (Al helemaal als je in de verschillende protocollen gaat duiken om meer dan 500mA te kunnen laden....) En een andere laadbron (adapter) gebruiken is toch ook vrij makkelijk foolproof te beveiligen.

Een leuke uitweiding over je 723 oven. Een erg elegante opzet, die eigenlijk een eigen topic waard is ;-)

Voor de geïnteresseerden, dat topic is er al, op EEVblog: Small Oven Controler For Voltage Reference.
Met meer zinnige reacties dan we hier de laatste tijd op CO gewend zijn.... :o

groet, Gertjan.

Hi,

Deze had ik nog niet laten zien, er is nu ook een testprintje aanwezig voor dit testoventje.
Hierop komen straks de geselecteerde condensatoren voor een 42C° test.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-04.png

En dan nu wat info over het testen van de 470uF condensatoren.
Ik heb totaal 10 stuks op een breadboard zitten zie de foto hieronder.
De losse draadjes diende er voor om zondagavond toen ik met testen begon de elcos direct op de 15V voeding aan te sluiten.
Deze hebben ruim 10 uur zo aangesloten gezeten, de Rigol voeding beperkt op maar een kleine stroom, voor als het mis mocht gaan.
De kleine condensatoren zijn 470uF 16V en de grotere zijn 470uF 35V.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Test-Cap-Filter-02.png

Gemeten waarden van deze avond na laatste zondag avond onder spanning te hebben gestaan.
Type: Nichion UVR Series
1-470uF 16V = 4,5nA
2-470uF 16V = 10nA
3-470uF 16V = 3,5nA
4-470uF 16V = 9nA

A-470uF 35V = 4nA
B-470uF 35V = 5nA
C-470uF 35V = 9nA
D-470uF 35V = 4,5nA

Waar zal ik allemaal rekening mee moeten houden als ik deze condensatoren ga gebruiken in een Low Pass filter:
Natuurlijk de lekstroom zoals hierboven vermeld (erg goed!) zo meer hier over.
Een setje goede condensatoren moet ook goed meten op hogere temperaturen voor mijn andere referentie project.
Door de geselecteerde goede condensatoren te testen op 42C°
krijg ik ook een indruk hoe de condensatoren zich bij normale werkomgeving temperaturen gedragen, zo tussen de 20 en 30C°
Het meten van de lage lekstromen is niet makkelijk kijk eerst maar eens naar het testschema.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-Test-Cap-Filter-01.png

Alle ruis en prut uit de Rigol DP823 voeding komt over de 100K meetweerstand te staan.
100K en 470uF geeft een kantelpunt van 0,0035Hz!

Nu zijn dit de eerste testen op 15V en later komen de 10V testen en dan gebruik ik een goede 10V referentie IC hier voor.
De TEK DMM4050 moet dus op zijn langste meettijd staan (100PLC) wil ik ook maar iets zinnings kunnen meten :-)
Door lang te meten krijg ik toch een aardige indruk met de 15V testspanning.

Dit is de ruis gemeten op de gevoeligste stand van de HAMEG 3004 scoop.
Op het ogenblik heb ik niet mijn meetversterkers tot mijn beschikking, maar dit plaatje zecht mij al voldoende, de scoop niet aangesloten geeft gewoon een strakke lijn.
Dit is ongeveer 0,4mVPP en dat zit ook in de buurt van de DC spanning over de 100K weerstand welke tussen de 0,4 en 1mV zit.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Noise-DP823-Voeding-01.png

Het filter bestaat uit twee gestapelde condensatoren, en de tweede ziet eigenlijk alleen maar de DC spanning die over weerstand staat die de onderste condensator oplaad.
Dat zal een paar mV zijn of zelfs nog minder als de waarden na wat langer testen kloppen die ik hierboven vermeld heb.

Wat is nu een bedenking van mij, dit heeft te maken met de opstarttijd, voor mijn tweede LAB referentie maakt die opstarttijd niet uit.
De Referentie staat toch altijd onder spanning, de elco's in het filter zijn altijd geladen!

Maar bij de Reisreferentie staat deze langere tijd uit, ik heb nu nog te weinig gegevens hoe lang het duurd voor het laden van de condensatoren gesettled is.
Er zit niets anders op, dan dit uitgebreid te testen en dan de afweging gaan doe nom wel of niet te gebruiken.
Nutuurlijk heeft de REisreferentie ook een "warm worden" tijd, doro het aanbrengen van wat thermische massa is hij toch niet direct gereed.
En al helemaal niet na de reis en aankomst bij de gebruiker, laat maar lekker een dagje staan in je meetruimte voor hem te gebruiken.

Dus er staan nog aardig wat testen voor de boeg voor ek een bijgewerkt schema laat zien :-)
Tijd om te gaan snurken.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Voor het puur meten van de lekstroom is een 100K R-etje en een volmeter / voeding voldoende toch?

Een kantelpunt in de milihertzen is leuk, maar is dat in combinatie met de referenties die je gebruikt niet compleet overbodig?

Ofwel, is 2x10u niet ook al ruim voldoende?

Hi Sine,

Ik dacht al dat deze opmerking voor verwarring zou zorgen...

Ik bedoel dus het kantelpunt in mijn "testopstelling" dat de drift(1/F ruis) van de Rigolvoeding door het lage kantelpunt (0,0035Hz!)
door mijn DMM die over de 100K weerstand staat wordt gezien als lekstroom! begrijppie :-)

Het uiteindelijke filter zit het -3dB punt net beneden de 1Hz,
dit is nog te bepalen welke weerstandswaarde ik kan gebruiken bij de opamp die er achter hangt.
Ik zal mijn werk laptop vandaag nog even opstarten, daar heb ik het filter in LTSpice hangen en zal dan een plaatje laten zien van de uitkomst.

De weerstanden van het bootstrap filter zorgen ondanks het bootstrappen toch ook voor een extra DC fout, samen met de bias stromen van de opamp.
Daar moet ik bij de uiteindelijke schakeling aan meten in hoeveere ik het filter kan/ga toepassen.
Dit zijn wat mij bestreft de normale afwegingen van het "Errror Budget"
Zoals bij bijna ieder goed opgezet schema :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ah, nu vat ik hem ja, valse metingen. 9V blokje gebruiken?

Ik heb er nooit aan gemeten (en al zeker niet op nA niveau), maar zijn een stapeltje paralelle keramische condensatoren niet bruikbaar?

SMD blokjes van 10uF en hoger zijn niet moeilijk te vinden.

Hi Sine,

Cer. condensatoren wil ik niet gebruiken daar de meeste grote capaciteitswaarden prachtige microfoon/trilling sensoren zijn.

Met opset heb ik de spanning van 15V gekozen zodat ik de kleinere condensatoren langere tijd op die spanning kon formeren.
Wat ik al eerder aangaf, daarna gaik kijken als ik de beste condensatoren heb uitgeselecteerd hoe goed ze dan presteren bij de uiteindelijke werkspanning.

Deze werkspanning is dan 5V of 10V afhankelijk van hoe ik de opset ga doen voor de LT1021-5V referentie, gestapeld of parallel.
Bij die testen kan ik dan zo'n referentie IC gebruiken als voedingsbron :-)

OK, ik had wat testjes beloofd van het filter, tijdens mijn lunch die ik net binnen heb, heb ik ook het filter zitten configgen in LTSpice.
Ik beloof dat de schema's er beter gaan uitzien als ik hier testen laat zien, maar voor de snelle tests voldoet dit.

Eerst het schema dat ik in LTSPice gekliederd heb.
Natuurlijk wil je een kantelpunt dat zo laag mogelijk is, en ik heb wat zitten spelen met de weerstandswaarden.
R2 is hier nu 2K, dit geeft trouwens bij mijn gemeten waarden van lekstoom 10 a 20uF spanning over de bovenste elco...
Door de lage spanning over de bovenste elco wordt ook de lek erg laag door die condensator, dit ga ik nog testen met 1V over de elco.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Bootstrap-03.png

En dit is de output, ik heb er wat cursors ingezet voor de belangrijkste meetdata.
De twee witte kruis cursors geven het -3dB en de demping aan bij het 10Hz punt.
De oranje lijn geeft een kleine lift aan omdat ik de 1K weerstand 2K heb gemaakt voor een lager -3dB punt.
Bij een factor 10 verschil in weerstandswaarde is de lift afwezig, je zal als ontwerper zelf moeten beslissen
of die kleine lift belangrijker is dan het lagere kantelpunt door het verhogen van de waarde (dus minder dan 1:10 verhouding)

http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Bootstrap-02.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Op 7 juni 2018 11:15:05 schreef fred101:
[...]
Ik hang er mijn Esi decavider aan, zet die op 1.0185146 V, meet dat met mijn DMM 7510, deze moet dan 1.018150 V aangeven. Daarnaast meet ik de reis-standaard gewoon direct op 10V.

Cool zeg heb je een Keithley DMM7510 (of is het een typ fout en is het je Prema 5017 (zelfde cijfers, maar een andere volgorde) ?)

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Mooie meter nieuwe snufjes grafisch enz @flash2b de prema 5017 is de zelfde klasse alleen geen toeters en bellen.
Prema is de enige die een 26 bit ADC heeft gemaakt zonder succes maar dat ter zijde toch geprobeerd.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Fred,

Het werd bij jou ook wel tijd voor een upgrade he... ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hewlett

Honourable Member

Leuke meter. Iets te veel software bugs die kennelijk nooit opgelost gaan worden, de reden dat ik een andere gekocht heb :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Hi,

Dit topic ligt niet stil van mij, maar ik heb maar kleine stukjes tijd beschikbaar
en die besteed ik liever aan wat metingen dan hier steeds er over te rapporteren omdat dit mij veel tijd kost.

Wat heb ik de laatste week allemaal gemeten:
Een paar dagen een APEX 10V referentie, de VRE310A in de beste versie en weinig onder de indruk, zou 0,6PPM/C moeten zijn maar volgens mijn eerste metingen duidelijk meer.
Verder is net als de vorige keer dat ik aan deze referentie gemeten heb staat hij bol van de ruis...

5x AD587KN 10V referentie, nummer 6 is gaar (nieuw) misschien statisch gesloopt, daar kan ik niet achter komen, hij is echt instabiel.
Verder vind ik de meeste nogal temperatuur gevoelig, duiselijk meer dan een LT1021-10V die nu nog aan de pijnbank hangt, deze is in een PDIP behuizing.
Ik heb geen "metal can" 10V LT1021, jammer genoeg...
Deze metingen doe ik, om wat zekerheid te hebben dat ik de goede keuze maak voor de Reisreferentie.

Ook liggen hier nu spullen klaar op tafel om toch te testen met een minioven, die direct uit een 3,7V Li-Ion batterij gevoed kan worden.
Dit om het energie verlies te beperken als ik zou moeten converteren naar 12V, later meer hierover.

Condensatoren
Er zijn aardig wat metingen gedaan aan 8 condensatoren, 4 stuks 470uF 16V en 4 Stuks 470uF 35V, van het merk Nichion, wat ik al eerder heb vermeld.
Deze zijn eerst op 15V gemeten, daarna ben ik op 10V gaan meten en gisteren en vandaag ben ik gaan meten op 1V.
De spanning komt nu uit een 9V batterij om de 1/F ruis van de voeding kwijt te raken en dat werkt goed.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Lek-470u-1V.png

Uiteindelijk ben ik voor het 16 V model gegaan i.v.m. de kleinere behuizing en de toch ook zeer goede lekstroom.
Op de tekening hierboven kan je zien hoe ik de lekstroom meet, en dat het niet helemaal een reeele sitiuatie is.
De meeste metingen heb ik gedaan met de TEK DMM 4050 meter. het vreemde was dat ik regelmatig een negatieve stroom meette...
Toen schoot me te binnen dat iedere DMM ook een bias stroom heeft!
De bias stroom zorgde er voor dat de gemeten waarde negatief was op het display.
Maar ondertussen had ik wel al een printje gemaakt om het stoorniveau omlaag te brengen en hopeijk ook een lagere lekstroom dan op het breadboard.
Dit is het printje in een blikken doosje met coax uitkopeling
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Lek-470u-1V-2.png

En dit zegt de HP 34401A er van, deze meter heeft een duidelijke lagere biasstroom, alhoewel ook negatief...
Deze varieerd tussen de -4 en -7 uV.
Laat je verder niet in de maling nemen door die Americanen met hun omwisselen van de . en de ,
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Lek-470u-1V-3.png

In mijn tekening heb ik ook nog de stoorbronnen ingetekend als commonmode bronnen, dus de aangegeven waarde met een korreltje zout nemen s.v.p.
Maar door de lage waarde bij een meetweerstand van 10K en laten we 10uV nemen, dan is de lekstroom die er loopt 1nA! en dat bij 1V elco spanning.
In de praktijk zal dit nog wat lager zijn daar de spanning onder normaal gebruik over de bovenste elco van het filter niet meer dan 10mV zal zijn.

Voor het ovengebruik in mijn nog te bouwen tweede LAB referentie, ben ik in iedere geval al blij met deze serie condensatoren.
Of ze in de Reisreferentie komen, hangt nog van een aantal metingen af die ik nog moet doen.

En dan nog dit,
Een plaatje dat laat zien wat het verschil is tussen een LT1021-10V en mijn labreferentie die is gebasseerd op 4x een verouderde (5 jaar) LT1021-5V met ruisfilters.
De bovenste is de "kale" LT1021BCN in een metalen doosje, goed ontkoppeld en de onderste is mijn 10V lab referentie.
De meting is in de nachtelijk uren gedaan zodat goed de verschillen zichtbaar zijn bij een redelijk stabiele LAB temperatuur.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/LT1021-Verschil-01.png

Let op de schaal, de bovenste meter geeft dus de enkele LT10121-10V aan en heeft bijna 15uV PP verschil wat 1,5PPM is.
De onderste meter is aangesloten op mijn lab referentie, een vrij gelijkmatige ruisband, met aleen in het begin een beetje daling van de waarde, deze drift is vrijwel zeker van de meter zelf.
De ruis trouwens ook, beide meters staan op 100PLC ingesteld en de ruis op de onderste meter is rond de 0,6PPM piek.

Dat is het weer voor vandaag :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Daar het ovenbloed kruipt waar het niet gaan kan, ga ik toch ook een test doen met een mini oven.
Ook al vind ik het verbruik te hoog voor in de Reisreferentie, dan is dit voor mij nog zinnig voor een andere toepassing.

Mijn uA723 ovenregeling heb ik iets aangepast, de NTC hangt nu aan massa niveau en de temperatuur set weerstand is iets hoger geworden 5K36.
Afhankelijk van de tolleranties van mijn toegepaste weerstanden en de NTC afwijking zou ik net onder de 40C° als oventemperatuur moeten uitkomen.
Het schema, de loop compensatie staat niet echt in het schema getekend, maar is mogelijk via de lila aansluitingen X en Y.
Ik heb mijn best gedaan de NTC zeer goed met de weerstand R8 te koppelen, waardoor er hopelijk geen of anders een kleine condensator voor de loopcompensatie nodig is.
Als de loop compensatie onderdelen nodig zijn, dan komen ze niet op het oventje maar er net naast op het printje dat er bij komt.
Deze onderdelen hoeven niet op temperatuur gehouden te worden in of op het oventje.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-08.png

Dit zijn een aantal onderdelen voor de oven regeling, een uA723 in een SO uitvoering, BD137-16 in een plastic huisje waar de 1Ω emittor weerstand al aan vast zit
en de collector al voorgebogen om aan één zijde van de 10Ω weerstand gesoldeerd te worden.
De oplettende kijken zal opmerken dat de transistor op zijn kop ligt, foutje, sorry, gaat goed komen :-)
Ook is te zien dat ik een klein sleufje heb gemaakt in het koper waar de 10K NTC in past zodat deze optimaal contakt maakt met de dikke film weerstand.
Bijna alle weerstanden die ik ga toepassen worden zoals de gene net boven de BD137, kleine modellen, kleine warmte massa en het scheelt bij het monteren i.v.m. de ruimte.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-01.png

Hier is het sleufje iets beter te zien.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-02.png

Dit betreft het uitzoeken hoe ik het koperplaatje kan klemmen tijdens het lijmen.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-03.png

Hier probeer ik uit te zoeken hoe ik de NTC kan gaan klemmen (dit werkte niet!)
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-04.png

Uiteindelijk zit de ntc vast in zijn gleufje, maar er was aardig wat handwerk nodig tijdens het uitharden om hem op de goede plek en aangedrukt te houden.
De weerstand was tijdens het uitharden aangesloten op een voeding, zodat het uitharden sneller ging.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-05.png

Nu de andere zijde die gelijmd moet worden, naturlijk goed schoon geboend en de vlekjes op de weerstand zijn er niet af te krijgen,
maar ik kon geen oneffenheden voelen op de weerstand, natuurlijk vetvrij gemaakt voor het lijmen.
De hier gebruikte lijm ga ik niet meer toepassen, ook al is zijn warmtegelijding beter als de WLK-30 (blauwe lijm) ook nu kreeg ik de plaatjes niet echt vlak tegen de weerstadn aan.
Het was net of er korreltjes in de lijm zitten...
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-06.png

Hier word de andere zijde gelijmd en als aandruk massa gebruik ik een aantal stukjes messing.
De onderzijde ligt dus op een stukje schuim materiaal i.v.m. de oneffenheid van de reeds gelijmde NTC.
De 26650 Cel dient als maatgever en komt misschien ook in de Reisreferentie.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-07.png

Wat verbruikt zo'n klein oventje nu, dat hangt natuurlijk af van de totale warmte massa en de "Delta t".
Voor zo'n 17 a 18 graden verschil is het rond de 0,2 a 0,3-Watt met redelijk goede isolatie.
Nader bericht, ik heb bij een oventje dat op de zelfde manier is opgebouwd maar die is voor 12V met een 50Ω weerstand,
de voedings draden vervangen voor een dunner type, hierdoor lekt er minder vermogen weg, bij dat oventje ging ik net dus van 205mW naar 168mW,
dat is 18% vermogens reductie en een betere ovenregeling.
Het werkt namelijk twee kanten op, hoe meer geleiding van de warmte je hebt in de aansluitdraden, hoe slechter de oven regeleing.

Lekstroom 470uF condensatoren
Gisteren is een deel van mijn meetinstrumentarium weer thuis gekomen, dit samen met een fles Schotsche alcoholhoudende versnaparing, slurrrp :-)
Hierdoor kan ik nu ook met een moderne DMM de lektroom meten en er wordt nu -2uV aangegeven wat 200pA zou moeten zijn, maar ik hou nog steeds rekening met een vrij grote fout door Mr. Seeback en de DMM bias.

Om wat beter te kunen inschatten wat de bias stroom is van de gebruikte 34461A heb ik met twee watte stokjes een 10K metaalfilm weerstand op de ingang aangesloten.
Deze geeft dan 0,4 tot 0,6uV aan, dan zou de elco dus extreem goed zijn bij 1V bias en 23C° omgevings temperatuur.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-09.png

Weer genoeg voor vanavond, nu even ontspannen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.