+10V Reis Referentie, Interesse?

Arco

Special Member

Theoretisch goed, maar praktisch onhandig...
Heb jij wel eens geprobeerd om 4 krokodillenklemmetjes op een op de print gemonteerde weerstand te zetten? (als er 2 op passen mag je al heel blij zijn ;) )
Daarbij is de weerstand van de klemmetjes verwaarloosbaar in de meeste gevallen (paar mΩ)

Bovendien gaan losse draden aan die klemmetjes veel vaker kapot...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 24 juni 2018 12:05:07 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
miedema

Golden Member

Ha Arco,

Het is, zoals altijd, "horses for courses"....

Natuurlijk,voor een weerstand op een print zou ik het net zoals jij doen. En dan is die 4-draads kabel een hele verbetering op 2-draads.

Maar als je nauwkeuriger wilt meten, dan kom je met 4 aparte klemmen verder.

En het is mijn ervaring, dat als je echt met ppm resolutie wilt meten, je er niet aan ontkomt om die weerstand eerst stabiel in een bakje te monteren,
Met 4 klemmetjes los op tafel zwabbert je meting alle kanten op....

En dit is ten slotte een referentie topic :-)

groet, Gertjan.

Vierpuntsmetingen in een print zelf wordt nauwelijks gedaan, en al zeker niet voor weerstandsmetingen.

Mag ik veronderstellen dat je al vittend je gelijk wil halen?

Grtn

Robbe

Hi,

Ik gebruik deze om de 4 draden af te werken

Lijken groot maar zijn 10mm in mijn situatie.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

@Blackdog is zou hem ook EMP proof verzenden, je weet maar nooit aan welke gevaren het ding wordt blootgesteld. Er zijn natuurlijk individuen die zorgvuldig hun spullen beheren, zoals een goed huisvader betaamt. Maar in het hele traject zijn er veel ongewisse factoren. Ik dacht aan een metal case omringd door bubble plastiek cq. styropor/tempex.
Mijn diverse ovens hadden dik tempex als isolatie en dat beviel goed. Altijd leuk om je probeersels te lezen! Ik was in mijn jeugd ook gek op Lampje en Willy Wortel! No offence, but Ducking :-) :-)

En ik weet zeker dat moderator Henri_S uit Frl ook gek op Donald is :-)

Arco

Special Member

Op 24 juni 2018 12:12:32 schreef Robbe de Smet:
Vierpuntsmetingen in een print zelf wordt nauwelijks gedaan, en al zeker niet voor weerstandsmetingen.
Mag ik veronderstellen dat je al vittend je gelijk wil halen?

Nee,

Voor 'normale' metingen (ook aan losse weerstanden) zijn 4 klemmetjes lastig en hebben weinig meerwaarde. (meestal heb je aan 2 of 3 digits achter de komma wel genoeg)
Gaat al snel irriteren bij veel meten en steeds 4 klemmetjes erop zetten (die er dan natuurlijk ook geregeld weer afschieten...)

@electron920:
Dat zijn handige klemmetjes. Die zoek ik al een tijd. Heb ze 2 keer in china besteld, maar waren van belabberde kwaliteit.
(scherp, gammel, en alleen goudkleurig. 1 x ademen erop en ze waren zwart... ;) )
Waar heb je die vandaan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

In het kader van de reisreferentie en de verbindingen :D en de terechte vraag van @blackdog aan @heer miedema om een en ander nog een keer te laten zien.
Denk ik dat de vraag van @Arco er in past ;)
De mooiste verbinding voor het overbrengen van een EM veld is een ronde dit wederom om discontinuïteit te vermijden (dus rond op rond).
Voor het meten op een hele lage frequentie of een gelijkspanning is dit minder van belang alleen wanneer het om methodologische kwaliteit van een meetinstrument of meting gaat is het opletten.

De klemmen die ik gebruik ligt een beetje aan het type meting zijn of vier losse clips maar wel van een speciaal type.
Hier de site deze clips worden bijvoorbeeld bij CERN gebruikt
http://parrot-invent.com/
Er is een video van EEV blog het andere type komt van weet ik niet meer :+ in ieder geval van ebay maar ik ben er wel tevreden over want de kabeltjes moet je zelf solderen.
Nadeel van die clips zijn de kartels kans op beschadiging van het meetobject.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi,

Even een kleine update omdat ik nu weer een beetje tijd had. :-)

Er lopen verschillende metingen aan verschillende referenties.
8x LM399AH, 1x LT1021-10V, 7xLT1236ACN8, 5x AD587KN, en nog niet echt getest 9x AD587LQ tweede hands en 9 van de 10 werken goed.

Vandaag het ik mijn trimpot van 15PPM en aan aantal 0,1% 15PPM weerstanden binnen gekregen voor het trim circuit voor de gestapelde 2xLT1021-5V die hier een aantal weken op de testbank aan staat voor controle.

Ik weet niet zeker of ik dit al had laten zien...
Het gaat om het rechter oventje op de foto, deze is uitgerust met een "dikke plak" koper om de thermische massa te vergroten en dat werkt goed.
Ik heb geen compensatie van de loop nodig bij deze uitvoering, zo goed is het allemaal gekoppeld.
Het stukje tape houd de 5K thermistor op zijn plaats en deze is voor de performance metingen.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-22.png

Als je goed kijkt zie je een rood randje bij de twee gaten, dat is nagellak voor isolatie.
Het huisje van de LT1021CH hangt ergens aan het inwendige circuit en mag nergens mee verbonden worden.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-24.png

En zo ongeveer met wat ontkoppel condensatoren er bij komt het op het koperplaatje gemonteerd.
Twee van de 750Ω weerstanden in serie met de 500Ω trimpot maken de 2K belasting voor de onderste LT1021CH.
Deze trekt 2,5mA aan stroom en dat is dan voldoende om de bovenste LT1021CH goed te laten werken.
Een LT1021CH trekt meestal net iets minder dan 1mA onbelast.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-23.png

Dit is het basisschema dat ik ga gebruiken voor de eerste versie voor de Reisreferentie.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-25.png

De volgende post laat ik zien hoe ik de LT1021CH en de componenten er omheen heb opgebouwd.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ik moest even twee keer naar het laatste schema kijken of dat goed ging.

Ik dacht even dat je probeerde te sinken met de onderste referentie.
Maar dat blijkt weer mee te vallen ;)

miedema

Golden Member

Ha Blackdog :-),

Ik zou niet vertrouwen op de isolatie van nagellak. Dat brokkelt / krast zo makkelijk weg...
Is een stripje van zo'n velletje siliconen, bedoeld tussen een halfgeleider en koelblok, een idee? Stripje om de referentie draaien, en de referentie klemvast in het koper drukken/draaien....

groet! Gertjan.

Hi Gertjan, :-)

De nagellak zit daar alleen maar om te zorgen dat tijdens het eerste lijm procede het huisje niet het koperen plaatje kan aanraken.
Na het ombuigen van de aansluidraden die nodig zijn van de LT1021CH en het afknippen van de andere, worden de LT1021CH IC's met een heel klein beetje 10 seconde lijm vast gezet.
De nagellak dient er dan voor dat ik het koper dan niet aanraak, het helpt De IC's zo goed mogelijk in het midden te houden.

Als de IC's vastzitten, dan verbind ik ze onderling en plaats ook de ontkoppel condensatoren.
Als alles werkt, dan komt er een klein opstaand randje van koperband rond de LT1021CH IC's.
Een soort zandbakje, maar dan eén die gevult gaat worden met Fischer WLK 30 lijm.
Hierdoor krijg ik een betere thermische koppeling tussen de IC's en het kachel oppervlak.
Wat de nagellak dan nog doet is niet intressant, het is alleen en hulpmiddel tijdens het eerste lijmproces.

En dat het dan niet meer te repareren is: who cares... :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Klinkt goed. Maar ik zou wel even checken met de Ohmmeter, voor en na de 10 seconde lijm......

nog een groet, Gertjan.

Hi,

Ik wil even laten zien wat ik bedoel met het zandbakje van koperband. :-)
Hieronder wat foto's hoe ik het een en ander bedoel.

Net zoals hier, gebruik ik bij mijn projectjes vaak mooi spul dat bij beursen vandaan komt of van mijn bezoeken aan Deurne.
Het teflon kous dan om de referentie pootjes geschoven wordt komt ook van een van de beurzen die ik bezoek.
Op deze manier kan je vaak aan prachtig materiaal komen dat anders bijna onbetaalbaar is.
Ik heb ook verschillende diktes teflon draad via beursen gescored en wat spul van Florick gekregen.
Uit Deurne komen ook de prachtige AUGAT IC voeten waar de relays in geprikt zitten van mijn PT100 project.
Dat is wel heel iets anders dan de zogenaamde goeden gedraaide contacten van ebay.

Maar dit koperen randje dat ik hier laat zien komt van een koper plaatje dat ik uit een sloop apparaat heb gevist en hier in de metaalbak lag voor een toepassing.
Het koper met de twee gaten er in komt uit een grote plaat koper die ik heb gekocht bij Conrad,
zij verkopen dus koperplaat en toen ik drie jaar geleden mijn LAB referentie ging upgraden,
heb ik drie platen gekocht in verschillende diktes, dit plaatje koper is 0,8mm dik.

Links het kacheltje met goed zichtbaar de twee gaten voor de LT1021CH IC,s het plaatje koper van 0,2mm dik dat ik op de papierschaar knip
en onderop het ringentje dat ik van het strookje heb gemaakt, uiteindelijk was een 10mm pijpsleutel precies de goede dikte om een mooi vorm te krijgen.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-26.png

Ruimte voldoende om het vol te gieten met de blauwe thermische lijm.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-27.png

Nu nog van de goede LT1021CH IC's de pootjes afknippen (dit zijn niet de geselecteerde typen) en de overgebleven pennen voorzien van wat teflon kous
en dan de handel vast solderen.
Als het werkt, dan wordt het randje volgegoten met de lijm.
En ja ik knip het lipje dat pen-8 aangeeft af.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-28.png

Dit zijn twee 44 jaar oude uA741 van SG die het lijdend voorwerp worden betreffende het pootjes buigen zodat alles mooi/netjes op elkaar aan sluit.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-BPR10-Oven-29.png

Laters meer.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Hulp gezocht!

Vandaag heb ik wat onderzoek gedaan naar sensors die positie aangeven.
De rede is, dat ik wil weten/aangeven op het display van de Reisreferentie of hij horizontaal staat.
Veel spanningreferenties zijn gevoelig voor de positie t.o.v. de aarde ten gevolge van magnetisme en/of thermische effecten
door lucht die langs de componenten stroomd.

Ik weet er nog niet het fijne van, maar omdat de positie sensoren vrij goedkoop zijn en op mijn i2c bus kunnen worden aangesloten
kan ik deze waarde ook op mijn display weergeven en waarschuwen als de Reisreferentie niet horizondtaal genoeg staat.

Het probleem is dat de basis uitlezing van de sensoren nogal drift...
Ik ben een uur of twee bezig geweest wat onderzoek te doen naar software en het aansluiten van de sensor zodat ik wat waarden uit één van mijn sensoren kreeg.
Bij het uitzoeken naar het verkrijgen naar stabiele waarden over langere tijd kwam ik bij deze website terrecht: http://www.brokking.net/imu.html
Daar zou een zip bestand staan waarin de kalibratie van de sensor wordt beschreven ÏMU.zip, dit is niet meer beschikbaar.
In zijn video's op de website wordt wel besproken hoe hij de kalibratie heeft opgelost.

Heeft iemand hier misschien code voor mij die een bepaalde sensor gebruikt en waar b.v. X en Y uit komt in +- graden.
Zodat op het diplay word aangegeven dat de Reisreferentie b.v. +25 "scheef" staat in een bepaalde richting. :-)

Ik weet nu al dat dit mij veel tijd gaat kosten, want programmeren is voor mij extra lastig, ik heb dit al vaak genoeg uitgelegd waarom.
Dit project kost mij al veel beschikbare tijd voor electronica die ik heb, dus als jullie mij kunnen helpen hierbij, dan graag.

De processor waar aan ik denk om te gaan gebruiken is een Arduino Nano of b.v. Teensy-LC.
De volgende sensoren heb ik nu al beschikbaar en misschien zijn deze te gebruiken, is er een andere sensor nodig, dan koop ik die.

GY-45 (MMA8451)
CJMCU_ADXL345 (ADXL345B)
GY-282 (HMC5983)

Ik hoor graag van jullie met gestructureerde opmerkingen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Hey Bram,

Het is bekend dat je wel eens *iets verder* gaat met een ontwerp.
Maar voor referenties die zo ongeveer IN de warmtegeleider zitten ... zou het verschil in hoek tov horizontaal niet royaal in de ruis van de referentie vallen?

Ofwel, als het ding vlak op tafel ligt kan er weinig mis gaan toch ? Zolang de schroevendraaiers niet van de werkbank rollen zal het wel vlak genoeg zijn ;)

Verder heb ik nog nooit iets met positie sensors gedaan, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Hi Sine, :-)

Het schijnt verschillend te zijn voor verschillende referenties (precisie oscilatoren ook trouwens)
Ik vind het leuk het er in te plaatsen als het mij niet te veel extra tijd kost.

Als ik iets werkends heb kan ik het ook nog voor mijn andere projectjes gebruiken zoals mijn tweede LAB referentie.

Even een zijsprongetje, één van mijn 34461A het heel vervelend gedrag, drifte als een dronken hoer op een fiets...
Daar een nieuw meetinstrument voor gekregen, wat denk je, haar zuster zwabberde ook alle kanten op...
Het laatste meetinstrument dat ik weer als vervanging kreeg begon ook een beetje te driften en werd toen stil...
Ik bedoel, na een kleine zwabbering staat hij nu al bijna een dag gelijk aan mijn 3458A.

Er is een serie 3446xA die nogal onstabiel is, ik was een van de eerste in de wereld, die dit schijnt te hebben gemeld aan KS.
Dus loopt je 3446xA snel door zijn 90 dagen kalibratie heen, meld het en je krijgt een nieuwe binnen garantie als dit bij KS ook geconstateerd word.
Doordat ik nu meerdere van deze meetinstrumenten hier heb gehad weet ik ook dat deze die ik het laatste heb binnengekregen de kleinste temperatuur coefficient heeft,
wat mooi meegenomen is.
De oudste van deze 34461A meetinstrumenten is wel weer wat gedrift, deze zit er rond de 3 a +4PPM naast, 7 maanden na kalibratie, wat ruim binenn de specs is.

De tils software is dus geen moetje, maar wel leuk als ik het kan toepassen, kan je kijken of je werkbank wel horizontaal staat.
Dit ter voorkoming dat je onderdelen of gereedschap van tafel rold *grin*
Dus dan wordt het ook een waterpas kalibrator!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Dat quartz osillators er last van hadden was me bekend, sterker nog, dat kun je meten.
Maar dat zwaartekracht invloed heeft op een mechanisch iets is dan ook niet zo vreemd.

Ik heb al een inclinometer, en die kun je ook vrij makkelijk zelf testen (als het ding na 90o verdraaien nog denkt dat het waterpas is zal het wel kloppen ;)

http://cdn3.volusion.com/atyw2.hvqa2/v/vspfiles/photos/IGA-35-222-2.jpg

Alle MEMS sensors hebben last van ruis, je hebt een goede libary nodig. Zelf voor een quadcopter de mpu9150 gebruikt icm http://www.i2cdevlib.com/devices/mpu9150

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Even een zijsprongetje, één van mijn 34461A het heel vervelend gedrag, drifte als een dronken hoer op een fiets...
Daar een nieuw meetinstrument voor gekregen, wat denk je, haar zuster zwabberde ook alle kanten op...
.....
Er is een serie 3446xA die nogal onstabiel is, ik was een van de eerste in de wereld, die dit schijnt te hebben gemeld aan KS.

Inmiddels heeft Keysight hier een Service Note over uitgegeven: 34461A-06.

Headline van de Service note: "The Problem: Units may exhibit an accelerated DCV drift rate which exceeds the 90-days or 1-year product specification within 2 weeks of usage."

Ook de reeks serienummers van de getroffen meters wordt genoemd: MY53220037 - MY57210852.

Goed om te horen dat de laatste vervangingsmeter nu wèl stabiel is! He he.... :-).

groet, Gertjan.

Hi,

En weer is er wat materiaal binnen gekomen waar al mee getest is en de accu kwam gisteren binnen.
Het gaat om mechanische Tilt sensoren en een dikke telefoon accu voor een Samsung Note-4.
Deze is nog handzaam en heeft ook een flinke capaciteit.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Accu-Tilt-01.png

De laptop memory moduul ligt er ter referentie voro de grote.
Op het groene breadboard zitten 3 van de 4 Tilt sensoren, welke ongeveer bij een hoek van 45° verbinding maken.
Het was niet direct makkelijk er vier in te prikken, de draden zijn daar net te kort voor, maar drie voor het testen was voldoende.
Deze werken met twee kogeltjes en zijn redelijk betrouwbaar in de overgansweerstand.
Dus als ik wil gaan controleren of d Reisreferentie recht staat, dan worden het vier van deze Tilt sensoren.

Dit is een Close-up van de batterij en sensoren, de batterij wordt gespecificeert op 6900mAh, deze ga ik komende week testen.
Eerst even iets fabrieken zodat ik niet aan de contacten hoef te solderen van de batterij, dan kan hij terug als hij de gespecificeerde capaciteit niet zou halen.
Ik denk dan aan twee pogopinnen die ik tegen de contakten van de batterij druk.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Accu-Tilt-02.png

Ook deze tilt sensoren waren binnen gekomen, bagger!
En dan heb ik het over het rechter model, erg onzeker en een hoge overgangs weerstand.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Accu-Tilt-03.png

Ik was verbaasd toen ik hem open maakte dat er hier ook twee kogeltjes in zaten en de contakten verguld leken...
Let op dat bij deze sensoren, dat er verbinding is met één of beide contakten en het huisje.
Er zit namelijk geen stukje krimpkous omheen.
Ik heb twee van deze sensoren opengemaakt en bij één waren de contakten niet even lang en niet mooi afgeknipt.
Ook lijkt de "goudlaag" niet overal aangebracht.
Zelfs in de vertikale stand in de ovegangsweerstand niet stabiel, het is een orginele random ruisbron!
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Accu-Tilt-04.png

Mooi, nu weer aan het werk, want er wachten nog meer testen om uitgevoerd te worden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 26 augustus 2018 12:58:01 schreef blackdog:
Het gaat om mechanische Tilt sensoren en een dikke telefoon accu voor een Samsung Note-4.

Op jou accu staat een capaciteit van 6900mAh. Voor "compatible" accus claimen de chinezen-die-ik-niet-vertrouw-in-dezen vaak rond de 3000mAh. Ik vind het interessant om te horen wat je meet!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi rew, :-)

Dat vind ik ook!
Maar het gewicht is er wel naar en ook de dikte, dat had ik geloof ik vergeten te melden, deze is 11mm.

Hij weegt bijna 2x zo veel als een 13.1Wh laptop cel, kan altijd nog een plaat ijzer inzitten voor het gewicht. :-)
Ik laat het jullie weten deze week.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Ik heb vast wat info betreffende de capaciteit van de telefoon accu die ik heb aangeschaft.
Nieuw uit het doosje heb ik deze aan mijn BT-C3100 lader gekoppeld en hem vol geladen.
Vanochtend stond het metertje nadat ik de ontlaad cyclus had gestart op ruim 5400mAh, dit bij een ontlaadstroom van 1A.
Dat is wel minder dan de 6900mAh die op het stikkertje staat, zo nog wat opmerkingen hierover maar eerst een plaatje dat laat zien dat deze lader tot 4,2V celspanning laad.
Het wattestokje dient er voor, dat de lip een stukje naar achteren gedrukt wordt, anders is de laadfunctie voor dat kanaal niet werkzaam.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Accu-6900mAh-01.png

Na wat onderzoek kwam ik er achter dat voor Samsung telefoons, vaak de accu wordt geladen tot 4,35V of zelfs 4,4V.
Er zijn wat accu versies die goed werken bij deze hogere max. laadspanning,
en als je dan kijkt wat ik nu aan capaciteit meette en het omrekend kom je wel rond de 6900mAh uit.
Geen idee of dit ook voor deze accu geld, als het een standaard accu is, heb je kans dat de levensduur nog maar zeg 50% is bij 4,35V.

Als ik even uit ga van 5400mAh van deze accu en de gemiddelde totale stroom is 100mA uit de accu als de referentie aanstaat, dan zou hij ruim 50 uur werken op een lading.
De precise stromen moet ik nog gaan meten van de upconverter, de Arduino, de Referentie electronica en de verwarming, dus neem de aangegeven 100mA met een korreltje zout.

Op het ogenblik loop de tweede ontlaad cyclus, maar deze wordt uitgevoerd met een stroom van 500mA, dat is alleen wat langer wachten, dat zou minimaal 11 uur moeten zijn.
Verder is er ook nog een laadprintje onderweg met een MCP73833 laad IC er op, die je kan programmeren naar een hogere laadspanning en de mogelijkheid tot het aanbrengen van een NTC voor de temperatuur bewaking.
Als het mee zit, is dat morgen of woensdag binnen, het gaat om het Adafruit printje: ADA-259

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Ik heb de Note-4 accu nog een paar keer getest en de capaciteit zit rond de 5700mAH bij de stroom van 500mA, wat ruimer is dan ik ga trekken met dit project.
Verder ben ik op papier al wat aan het schetsen geweest hoe ik het met het laden en meten van de status van de accu ga doen, dit is nog niet uitgewerkt.
Ik twijfel nog of ik de referentie voeding loskoppel, als de lader aan wordt gesloten, de voor en dee tegens heb ik nog niet goed op een rijtje, wat is jullie mening hierover?

Vorig weekeinde bezig geweest met uit te zoeken hoe de bedrading komt rond de LT1021 IC's.
In het weekeinde heb ik besloten het koperen randje wat hoger te maken zodat als ik dit wil, de referenties geheel kan onderdompelen.
Dit wordt dan b.v. eerst een laag blauw thermische lijm tot de rand van de IC's en dan opvullen met b.v. een hars of siliconen.
Helemaal vol gooien met lijm kan ook maar ik weet niet of dit eventueel meer stress geeft.

Ondertussen staat hij sinds maandag te testen zoals hieronder op de foto, dit om de eventuale stres uit het geheel te halen door de thermische schok van het solderen.
De meter geeft nu rond de 10.00213 aan zonder trimming, wat ruim binnen de specs van de twee IC is.
Deze waarde wordt dus d.m.v. stabiele componenten op de goede waarde getrimt, deze componenten komen later ook op het koper gelijmd
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/2xLT1021-01.png

Jullie zullen geduld moeten hebben, het kost nu eenmaal tijd om dit met zorg te doen, het kan zelfs nog zo zijn dat ik deze versie afschiet al ik niet te vreden ben :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 27 augustus 2018 16:11:17 schreef blackdog:
Het wattestokje dient er voor, dat de lip een stukje naar achteren gedrukt wordt, anders is de laadfunctie voor dat kanaal niet werkzaam.

Passende batterij erin stoppen waarvan de plus- en/of minpool afgeplakt is met een stukje tape of afgedekt is met een stukje papier.