+10V Reis Referentie, Interesse?

Hi,

Weer even wat paatjes waarmee ik ben bezig geweest en een vraag.

Als eerste het schemadeel van de onderdelen rond de twee 5V referenties.
R5, R6 en de potmeter moeten nog op het vrije stukje koper naast de referenties ge-monteerd worden.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-130.png

Vlak voor het volstorten van het bakje, sorry voor de slechte foto.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-131.png

De bekande blauw lijm en een stukje tape om het bakje heen, niet strak genoeg om het bakje heen gewikkeld, dus het lekt...
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-132.png

Bovenaanzicht, draadjes in een lusje gelegt zodat er geen strakke bedrading is.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-133.png

Ik heb het oventje nu niet aangezet, de lijm moet drogen met de omgevings temperatuur, en dat kan een dag duren voro de lijm hard is.
Er zal waarschijnlijk nog een tweede laagje bovenop komen, dan kan het in ieder geval niet meer lekken omdat de lijm aa nde onderzijde dan al hard is.

Ik heb nog twee accus besteld, deze keer rechstreek uit China, volgens de opdruk en de verkoper zouden deze 8AH moeten zijn.
In het rood staat de laatste meting op de accu's beide zo rond de 7120mAH, alleen duurt het bij een van de accu's langer en dus ook meer energie om hem vol te krijgen.
De afmetingen zijn ongeveer 120x65x7,5mm.
Bij het ontladen vanaf de tweede keer opladen zijn de binnen 1% aan elkaar gelijk.

De vraag:
Zien jullie ook wel eens die extra energie die je in een cel moet stoppen om hem vol te krijgen om de zelfde capaciteit uit de cel te krijgen?

Alleen als ik ze parallel zou willen zetten krijg ik dus echt een onballans, dus als ik toch deze twee accus er in wil zetten kan ik ze ook afzonderlijk laden.
Het is nog niet bekend hoeveel de totale schakeling gaat verbruiken, dus de accu opset zal nog even moeten wachten tot ik de andere electronica klaar heb.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-134.png

Het gaat langzaam, maar iedere week werk ik even aan de Reisreferentie :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha blackdog,

Je zou een B.M.S. kunnen maken of een kant en klaar IC kopen deze regelt de onbalans tussen de accu's.

De vraag omtrent het laad proces

Zien jullie ook wel eens die extra energie die je in een cel moet stoppen om hem vol te krijgen om de zelfde capaciteit uit de cel te krijgen?

In eerste instantie gaat het laden snel tot zo'n 80% de IONEN zijn gemakkelijk te vangen maar naarmate de lading wordt opgebouwd (het hergroeperen) wordt het steeds moeilijker en het kost meer energie.
De meeste laad systemen stopen tot 95...98% van de capaciteit beter iets onder laden dan overladen dan wordt de accu alleen maar warm in onbelaste toestand waar moet de over lading anders naar toe.
Het is eigenlijk het omgekeerde van ontladen tot zo'n 80....90% kan je de accu ontladen daarna gaat het steeds moeilijker om de spanning op peil te houden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lucky Luke

Golden Member

Hmm, vreemd dat er meer in moet dan er uit komt, ik meende ergens gelezen te hebben dat Li-Ion in principe 100% efficient kon laden/ontladen, afgezien van wat er verloren gaat in de interne weerstand en de weerstand van de bedrading (Die in principe enorm laag is. Maar misschien is het genoeg om het verschil te verklaren).

Li-Ion/Li-Po/LiFePo Cellen parallel schakelen zou zonder meer moeten kunnen als beide gelijke spanning hebben. In serie moet je wel zorgen dat ze gelijk ladingsniveau hebben, of in elk geval dat elk van de individuele cellen binnen zijn grenzen blijft. Maar ik zie op allebei een printje zitten, aannemende dat dat een protectieprintje is, zit je dus "goed". (Het is beter voor de levensduur van de cellen om eerder in te grijpen dan dat de protectie dat doet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hi,

Twee plaatjes betreffende de 10V Referentie.

De lijm is nog steeds niet droog, door het vastpakken ziet de lijm er daardoor nogal vreemd uit.
Op een eerdere foto toen de lijm nog vloeibaar was, glimde hij zo mooi. :-)
Als de oven ook waarschijnlijk morgen op temperatuur is getest, gaat de tweede laag lijm er overheen en als het goed is ziet die er dan strak uit.
Aan de rechterzijde kunnen jullie drie draden zien, zwart = "0" Oranje = +14,5V in en de Rode draad is de 10V uit.
De trimpotmeter van 15PPM ligt op het koper en is vastgelijmd, er is nog een tweede 0,1% 15PPM weerstand die is niet te zien waar de trimpotmeter tussen hangt.
De zwarte massa draad en de tweede zwarte weerstand (onder de eerste) zit net links boven het gele draadje tegen de koperen rand gesoldeerd.
Aan de binnenzijde zit daar ook ongeveer de "0" van de onderste LT1021.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-135.png

Dit is de stroom die alleen de referenties trekken, dit is iets meer dan normaal voor een LT1021, maar ik moest er voor zorgen dat de onderste LT1021
voldoede stroom trekt zodat de bovenste goed kan werken, die extra stroom loopt dus door het trim circuit, zie het schema van gisteren.
De extra stroom is ruim 1mA, de meeste LT1021 IC's die ik heb verbruiken onbelast iets vvan 0,85mA.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TestOven-136.png

Morgen wat meer info, ik ben nu te gaar om nog verder te typen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

De referentie oven heeft nu heel lang aangestaan om te kijken of ik verder wou met deze opset.
Er waren wat kleine abberaties, maar die kunnen ook veroorzaakt worden door de meetsetup.
Het waren kleine spongentjes in de uitgangsspanning, wat deze referentie kan zijn, maar ook het meetinstrumen waarmee gemeten werd en de verbindingen die niet echt professioneel waren maar echter wel afgeschermt van tocht.

Daar deze variaties binnen ongeveer 1PPM vielen, heb ik gisteren besloten de hier getoonde oven met de 2x LT1021 te gaan gebruiken voor de reisreferentie.

Hieronder wat plaatjes hoe de het oventje in een stalen TEKO doosje gemonteerd gaat worden.
Dit is mijn eerste opset, wordt waarschijnlijk nog een klein beetje aangepast.

Sorry voor de slechte kleurbalans van de foto, later weer foto's met heldere kleuren :-)
De bodem en twee zijkanten zijn nu voorzien van een laagje blauwe Polystyreen aan de onderste zijkant is een gleuf te zien
die al in het materiaal zit wat ik zo koop en daar maak ik gebruik van.

http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-01.png

Dat is bij deze foto al wat beter te zien, de aanpassing betreft de hoogte van de gleuf zodat er zowel onder en boven de oven nog wat ruimte over is.
Het gleufje zit nu ongeveer in het midden waardoor het oventje bijna tegen de deksel komt al ik een dun laagje isolatie in de deksel aanbreng.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-02.png

Hier zijn de twee extra stukjes isolatie materiaal te zien die er voor zorgen dat het oventje niet kan schuiven.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-03.png

Ik ga nu nadat ik dit gepost heb de tweede laag blauwe lijm aanbrengen zodat de bovenzijde mooi glad word zoals bedoeld.
Er zat bij de eerste lijmlaag een heel klein gaatje in het koperen randje dat het bakje maakt en natuurllijk begon daar de lijm uit te lopen.

Als de lijm warm wordt (het oventje heb ik aangezet bij het lijmen) wordt de lijm dunner en hard uiteindelijk sneller uit dan bij kamer temperatuur.
Verder zie je ook het effect van gassen die omhoog borrelde, dat veroorzaakte de ribbelige bovenzijde van de blauwe lijm.
Denk dan niet aan kokend water, dit gaat allemaal erg langzaam.
Doordat het maar een dun laagje wordt denk ik niet dat ik nu problemen zal hebben om een mooi laagje er op te maken.

De bedrading komt waarschijnlijk kruislings aan de zijkanten naar buiten aan de zijkanten waar nu nog geen isolatie zit.
Waarschinlijk ook nog via een lusje zodat er zo min mogelijk lek is via de bedrading.
Hoe het precies gaat komen met de bedradingis mijn nog niet helemaal helder, dat is een achtergrond proces in mijn brein :-)

Nu even een laagje lijm aanbrengen en wat ontspannen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Ha Bram,

Mooi om te lezen dat er weer een beetje vooruitgang zit in de referentie!
hij ziet er goed uit, wat die 1 PPM betreft, vind ik dat zeer netjes.
Zoals je zei kan dat ook aan de apparaten of de aansluitingen liggen. Ik denk dat het uiteindelijk misschien dan nog wel iets beter zal worden.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Hi Christiaan, :-)

Natuurlijk zou het wel wat sneller kunnen, maar ik laat niet alles zien wat ik test, zoals het uitzoeken van de voeding met de batterijen.
Ik heb ook een eerste versie van een koffertje besteld om te kijken hoe ik het intrumentje veilig kan versturen.

Verder worstel ik nog in mijn hoofd met de voedings opset.
Master power schakelaar helemaal uit maar wel laden mogelijk.
Een soort "Stand-By" stand, die de oven op temperatuur houd en de rest uit laat, dit om in deze mode de oven b.v. 48 uur te kunnen laten werken.
Dan een "Aan" stand zonder display en een aanstand met het display ook aan, b.v. getriggert door en drukknop die het display 10 minuten aan houd.
Zal ik b.v. de Referentie bruikbaar maken als de lader is aangesloten...

Het laagje lijm ligt er op!
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-04.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Ha Bram,

Het was niet bedoelt dat het sneller zou moeten, maar meer in de zin van mooi dat je er over post. ;)

Ik word steeds nieuwsgieriger naar het eindresultaat.
Wat die schakelaar betreft dat is inderdaad wel een dingetje.
Dat zijn wel naar mijn mening wel weer wat lastige keuzes, succes daarmee!

De lijmlaag ziet er mooi uit.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ha blackdog,

Ik had even het idee dat het project gestopt was om welke reden dan ook.
Maar er zit leven in mooi en ik weet als geen ander dat ontwikkeling een kwestie van leren is en dat kost tijd.
Je schakelaar tja... aan/uit maar uit is onderliggend stand-by daar hoef je als gebruiker niets voor te doen.
De display aan voor een redelijke tijd is een goede zaak geeft altijd storing op de rest via een discrete timer functie of in je controler voor de uitlezing.
Laden tijdens gebruik zou ik niet doen om de zelfde reden als de display en dit hoeft geen functie meer te zijn want de referentie van stand-by dus aan is automatisch de lader los koppelen.
Verder ga gestaagd door is een leuk project.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hi Henk, :-)

Neehoor, dat project ligt niet stil, ik werd er iedere dag aan herrinnnerd,
doordat het testen een TEK 4050 DMM en een voeding in beslag nam hier op de werkbank.

Ik keek ook iedere dag naar de grafische weergave op de TEK DMM hoe het gedrag was van de 10V die uit de referentie kwam.
Grotendeels was ik de drift van de DMM aan het meten :-)

Hieronder een plaatje van de eerste aanpassing van de Polystyreen isolatie.
De bovenste twee stukjes zijn nieuw en daarbij is de gleuf niet meer in het midden gepositioneerd maar op 7mm hart vanaf één kant.
Al jullie naar de referentie module kijken, dan zie je wat nu de bovenzijde is,
dat deze duidelijk minder hoog is dan de onderzijde, waarde LT1021 IC zitten in hun koperen bakje.
Hierdoor heb ik nu ongeveer evenveel ruimte aan de boven en onderzijde van de moduul.

Er zijn een paar plekken waar veel contact is tussen de moduul en het Polystyreenschuim, dat geeft meer warmte lekkage.
Wat resulteerd in meer vermogen dat nodig is om dit moduul op temperatuur te houden.
Ik ga daar wat gaatjes met b.v. een warme boor maken zodat de warmte lekkage daar weer wat minder word.
Deze uitleg kan wat onduidelijk zijn, maar ik ga dit testen met de eerste twee strookjes en laat het hier dan zien.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-05.png

De lijm is bijna helemaal uitgehard, normaal maak ik de moduul warm en dit heb ik deze keer niet gedaan,
ik heb geen haast maar het kan dan drie dagen duren voor dat de lijm volledig is uitgehard.

Een beetje off topic
Er kwam weer wat leuk materiaal binnen deze week en onder meer dit "100ml Apricot Cylinder Crucible Alumina High Temperature"
Ik denk dan dat het net zoiets is als de aluminium oxide isolatie plaatjes die ik voor power transistoren gebruik.
Wie het beter weet mag het zeggen, ik hoor het graag!
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-06.png

De rede dat ik dit gekocht heb is niet dat ik metaal ga gieten waar dit potje b.v voor bedoeld is,
maar om er een oventje van te maken :-)

Ik hoef nu geen isolatie om de buitenkant heen te winden voor ik het weerstandsdraad op de buitenkant aanbreng,
alleen ter isolatie als de windingen er op liggen, de 3M glastape die ik altijd gebruik verdeeld de warmte aan de bovenzijde van de draad ook nog een beetje over de buis heen.
Jullie zouden het eens moeten maken om te ervarenwat het temperatuur verschil is als de weerstands draad niet in contact is met een warmte geleider of op b.v. een alu buisje wat ik meestal gebruik.
Tegenwoordig maak ik een krimp connectie met Teflon draad op de buis zodat de aansluitdraden niet pisheet worden :-)
"On Topic"

Waarschijnlijk neem ik als doorvoer in een van de zijkanten van het Teko kastje een stukje "buis" van een watte tipje,
met wat moeite krijg ik wel alle acht draden er doorheen, maar dat vind ik niet prettig.
Met twee buisjes die ik in een wand lijm moet het moeiteloos gaan.

Verder zal ik proberen het hele Teko kastje te omwikkelen met 3M glas tape,
zodat er geen "tocht" op treed en het nog wat beter afgeschermd word voor lucht vochtigheid.
De oven electronica krijgt trouwens nog een tweede laag Conformal Coating als ik een keuze heb gemaakt voor de temeratuur sensor.
Maar grote kans dat het een SMT172-TO92 wordt van Smarttec, een van de weinige fabrikanten die een max drift per jaar durven te vermelden
van hun temperatuur sensoren

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Nog wat plaatjes van mechanisch werk aan de oven behuizing.

Het Teko kastje zoveel mogelijk "dicht gesoldeerd" en de hars verwijderd.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-07.png

Ook het gaatje in de bodem heb ik dicht gemaakt wat ook al op de vorige foto te zien was.
Ik heb wat vloeistof in het kastje gedaan om te zien of het dicht was.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-08.png

Bij mijn eerste testen had ik al een draad afgebroken, deze zat later ge-isoleerd met een stukje rode tape.
Dit heb ik nu gerepareerd met een stukje krimpkous, dit is zeer dun draad, over het plastic heen gemeten 0,6mm en het draadje zelf is 0,2mm.
De rede voor het dunne draad is zoals ik al meer heb verteld, het verkleinen van de energie lek door de bedrading.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-09.png

Het stukje krimpkous zit er nu om en hiena heb ik voorzichtig met de soldeerboud het kousje verwarmt.
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-10.png

En dit is het resultaat, de patiënt kan naar huis :-)
http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/ReisRef-TEKO-11.png

Eerst nu weer aan het werk en dan de beslissing nemen over de temperatur sensor die de oven temperatuur gaat aangeven.
Dit is dus niet de sensor die de oven op temperatuur houd, maar voor weergave van de oven temperatuur op het display.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Deze keer even snel een vraag voor hulp :-)

Om wat onderdelen redelijk snel te kunnen testen wil ik twee Peltier units op het koelelement lijmen.
Ik heb uit de plaat koper waar alles op ligt twee strookjes van 90x50mm nodig.
Deze twee plaatjes komen precies op elkaar te liggen en het koperen plaatje dat in direct contact komt met de Peltier units heeft twee of vier sleufjes nodig waar temperatuur sensoren in gemonteerd worden.

http://www.bramcam.nl/NA/ReisRef/Peltier-01.png

Nu ben ik vrij handig en kan het ook wel voor elkaar krijgen, maar het wordt toch aardig moeilijk om die plaatjes tijdens het bewerken vlak te houden.
Die vlakheid is nodig voor een goed contact met de Peltier elementen en sensoren.

Dus twee plaatjes 90x50mm en twee a vier sleufjes in een van de plaatjes die ongeveer in het midden van de Peltiers uit komen
om de sensor bedrading naar de zijkant te brengen.
Beide plaatjes worden dan op elkaar en daarna op de peltier elementen gelijmd,
en de andere zijde van de Peltier units komen op het koelelement gelijmd dat zichtbaar is op de foto

Het doel is dus onderdelen van spanning referenties aan de bovenzijde op het koper te drukken om redelijk snel de temperaruur karakteristiek te kunnen bepalen.
Dit kan ook op en andere manier zoals in een kleine oven, maar dat is erg arbeidsintensief.

Is er iemnand hier die een CNC heeft en hiermee wil helpen voor dit project?
De koperplaat is trouwens 2mm dik.

Groet en dank,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha Bram,

Gaat het nu om 90x500mm of 90x50mm? Het laatste krijg ik wel door mijn CNC heen en wil ik prima voor je maken.

Groet,
Bram

Hi fermion,

Dank je dat je wilt meehelpen!

Ja het gaat om 90x50mm, in de vorige post even aangepast.
Misschien leuk voor andere om de specificaties hier te laten zien ter lering en vermaak :-)

Nu bij een klant, dus later meer.

Kan je al vast laten weten hoeveel materiaal je nodig hebt om het te kunen maken?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.