Home automation

Shiptronic

Overleden

Begin eens met uiteen te zetten wat voor jouw domotica is, en wat dit voor jouw in het bijgebouw zou moeten gaan doen.

Kijk ook eens naar Domoticz en FHEM

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een centraal geplaatst touch pannel bediend de spots binnen en buiten, de lusters en de verwarming.

Shiptronic

Overleden

Waarom een centaal geplaatst paneel waar je steeds heen moet lopen, terwijl je waarschijnlijk een paneel in je broekzak hebt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit vooral zodat iedereen het kan bedienen en het oogt mooier.
(als upgrade na x aantal tijd wou ik dit ook kunnen bedienen door alle digitale toestellen in huis bv: gsm, iPad...)

een beetje domotica installatie heeft nog ergens knoppen zitten om het eea te kunnen bedienen. zeker mensen met een oudere domotica installatie komen er wel achter dat die knoppen onmisbaar zijn als het touchpanel de geest geeft en je geen smartphone koppeling hebt. heb al vaker trafo's ed vervangen van die schermen, dat doen ze elders niet meer, te oud spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2018 14:49:28 schreef testman:
een beetje domotica installatie heeft nog ergens knoppen zitten om het eea te kunnen bedienen. zeker mensen met een oudere domotica installatie komen er wel achter dat die knoppen onmisbaar zijn als het touchpanel de geest geeft en je geen smartphone koppeling hebt. heb al vaker trafo's ed vervangen van die schermen, dat doen ze elders niet meer, te oud spul..

Ik was zeker en vast van plan om een extra schakelaar te plaatsen voor als het touch pannel de geest geeft. Als deze schakelaar bediend zou zijn overbrugd die het touch pannel en laat hij al de lampen en spots branden waardoor er toch altijd licht zal zijn. :)

de moderne touch panels zijn gewoon een ipad in een inbouwframe. echter komt het ook weleens voor dat ineens het scherm op half 7 hangt, de ipad accu was opgezwollen en duwt het scherm er dan zo uit :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Zilt,
wat meer gegevens van jou zelf zullen dit topic alleen maar ten goede komen.

Wat wil je kunnen schakelen? Hoeveel?
Enkel via intern netwerk te besturen? Via web?
Hoeveel gebruikers?
Hoe te gebruiken?
Enz...

ASPA-tech.be

aan te sturen via touch panel binnen in het gebouw:
- 2 lusters buiten
- spotjes buiten
- spotjes binnen
- verwarming binnen
Als uitbreiding (later) ook aansturen via alle elektronische toestellen zoals gsm en iPad.

touch panel = ipad :) komt goedkoper uit dan specifiek panel

Bestel raspberry pi3, relais bord ofwel de piface, ed...
Lees wat op CO, tweakers, google ESP8266

In een paar dagen ben je vertrokken

Voor specifiekere hulp, mail

ASPA-tech.be

en ben meteen duidelijk over wat voor soort lampen en of deze ook dimbaar moeten zijn. dat maakt het snel duurder en moeilijker, zeker met led..

specifieke panelen was in t begin nog zo, nu zet je er visualisatie op en krijg je een plattegrondje op je wand panel ipad, elke lamp of screen is dan zo te zien, inschakelen, kantelen kleur kiezen kan allemaal. die oude schermen waren nog tekst gebaseerd, minder makkelijk in te stellen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 juni 2018 16:32:14 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik dan toch met een Raspberry pi zou werken kan ik even goed een touch panel gebruiken van raspberry pi zelf nee?
(https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi/7-inch-raspberry-pi-dsi-t…)

kun je idd ook doen, past het meteen bij de besturing van een pi zoals je wilt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2018 16:27:03 schreef bordje:
Voor specifiekere hulp, mail

Da's nou weer jammer. Gewoon hier op CO vragen en antwoorden, dan heeft iedereen er wat aan!

Ik ben pas begonnen met Domoticz met een RFXCOM eraan. Die laatste kent Klik-aan-klik-uit en een hele zwik andere protocollen. Met een paar KIKA stopcontacten ben je eigenlijk al klaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 juni 2018 17:17:43 schreef flipflop:
[...]
Da's nou weer jammer. Gewoon hier op CO vragen en antwoorden, dan heeft iedereen er wat aan!

Ik ben pas begonnen met Domoticz met een RFXCOM eraan. Die laatste kent Klik-aan-klik-uit en een hele zwik andere protocollen. Met een paar KIKA stopcontacten ben je eigenlijk al klaar.

Ik snap wat je bedoelt met klikaanklikuit, je plaatst een stopcontact tussen alle verbruikers (lampen, spots..). Maar ik had graag een touch panel waarmee alles bediend kon worden die dan weer al dan niet ingebouwd was in de muur.

Ik gebruik Pimatic icm ESP8266 en gewone relaisbordjes.

Alles is te besturen/programmeren via Ipad die hier thuis ligt, met Pimatic als app, natuurlijk ook te gebruiken met smartfoon/Iphone intern of extern via VPN.

De OS keuze is aan u, Domoticz, Pimatic of iet anders, elk heeft voor en nadelen.

De vraag is echter, hoever wil je gaan?
Nogal belangrijk als je start, tkan je wat euros uitsparen ;)

Klik aan klik uit wil je echt niet... geen terugkoppeling, soms niet stabiel, kijk naar stopcontacten met wifi, action bv

Over je touchpanel, https://www.ipadstandaardshop.nl/tags/ipad-muurbevestiging/

Je hebt er met en zonder voeding, goed kijken.
Ik heb er ook voor gekeken, maar Ipad ligt meer op tafel dan aan de muur :)

edit: mss met een relaiskaart en een ESP8266 in je groepenkast hoef je mss geen kabels te trekken en geen klik uit en aan brol nodig ;)

ASPA-tech.be

t oude klikaanuit heeft geen terugkoppeling, maar t spul waar het type met een Z begint werkt op het zigbee protocol en heeft wel 2 weg communicatie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2018 17:21:18 schreef Zilt:
[...]
...Maar ik had graag een touch panel waarmee alles bediend kon worden die dan weer al dan niet ingebouwd was in de muur.

Je bestuurt die "stopcontacten" vanuit Domoticz, en dat draait op een RPi. Aan die RPi kun je elk display hangen wat je wilt, ook de 7" touch die ervoor is. Je hebt dan wel de user interface van Domoticz. Het hele idee is natuurlijk dat je geen UI nodig hebt. Je programmeert het zo dat alles automatisch gaat, gebruik makend van alles sensoren die je hebt :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Voorbeeld:

Je kunt met Domoticz op een Pi een simpele tablet ophangen waar je alles op kunt beheren. Inclusief GEBRUIKERS.

Je moet dan wel je Pi op het thuis LAN hebben aangesloten. Simpel, mooi en goed te beheren.

Als dan toch je Pi met Domoticz is aangesloten op je LAN dan kun je ook je (Android) telefoon gebruiken met een Domoticz app. Dan komt ook GEO Fencing om de hoek kijken. Alles kan :-)

I love it when a plan comes together !
Sine

Moderator

touch panel = tablet

Ik heb dat even verbeterd voor je. ;)

Kijk eens naar Home Assistant https://www.youtube.com/watch?v=XWPluWcYRMI

Domoticz is redelijk simpel en snel ... maar de kwaliteitscontrole ligt zo ongeveer bij de eindgebruiker.
Als je de laatste beta installeert of update (omdat de laatste stable prehistorisch is en ondersteuning voor een hoop hardware mist) heb je een aardige kans dat je iets sloopt.
En dan meestal geen kleine bugjes, maar dingen die complete functionaliteit slopen of zelfs het platform crashen.

Dus ik ben stukje en beetje alles van Domoticz naar Hass aan het omgooien. http://www.gigawatts.nl/co/smile/bye.gif

Gewoon niet aan beginnen. Eventueel een paar Philips Hue lampjes. Als je het echt wil kan je die op een voordeliger Android tablet als paneel bedienen.. maaarr... Het is echt twijfelachtig speelgoed en zelden praktisch. Voordeel van Hue lampen is dat je geen dure onnodige schakeldozen en bedrading nodig hebt en dat het zonder centrale ook gewoon werkt als je even de schakelaar uit en weer aan doet.

Op 3 juni 2018 22:35:05 schreef K7Jz:
Gewoon niet aan beginnen. Eventueel een paar Philips Hue lampjes. Als je het echt wil kan je die op een voordeliger Android tablet als paneel bedienen.. maaarr... Het is echt twijfelachtig speelgoed en zelden praktisch. Voordeel van Hue lampen is dat je geen dure onnodige schakeldozen en bedrading nodig hebt en dat het zonder centrale ook gewoon werkt als je even de schakelaar uit en weer aan doet.

Het was vooral de bedoel er veel uit te leren en het natuurlijk ook nog eens praktisch maken zodat we het jaren kunnen gebruiken :)

Sine

Moderator

@K7Jz
Zover wil ik niet gaan, ik heb dingen hier draaien die low cost zijn en verdomd handig.

Als je het echt goed doet valt het niet op dat het er is, maar mis je het als het er niet meer is.

Maar ik ben het met je eens dat puur om een paar lampjes aan en uit te doen zonder enige vorm van automatisering je al snel beter af bent met een plaat schakelaars.

Op 3 juni 2018 22:39:07 schreef Zilt:
[...]

Het was vooral de bedoel er veel uit te leren en het natuurlijk ook nog eens praktisch maken zodat we het jaren kunnen gebruiken :)

Juist het scherm voor de bediening maakt het een stuk duurder, als dit origineel van het systeem moet zijn.
Er is daarom al geopperd om een afgeschreven tablet te gebruiken i.c.m. goedkopere huisautomatisering.

Waarom neem je daarom geen Klik-Aan-Klik-Uit systeem met Control Staion, desnoods de Zigbee variant waarmee je nog meer aan kan sturen.
Hang een oude tablet op aan de muur en werk deze mooi af. Klaar ben je.

Ik heb de rolluiksturing middels een Android-tablet via een Bluetooth-verbinding en een arduino mega 2560 draaien.
Tablet is van een of andere chinees.

De app op de tablet is gemaakt met MIT App inventor (online).

De jacht is mooier dan de vangst....