Welk PCB ontwerp prog. werkt goed, en welk bedrijf is goed en goedkoop

Heb tot nu toe voor eerste mijn aller eerste ontwerp ExpressPCB gebruikt, welke goed werkt, maar daarmee ben je vendor lock-in, en volgens mij zijn er goedkopere alternatieven.

daar ik niet geheel tevreden ben met het ontwerp, en er nog wat fouten in zitten (de 0 van de stepper-drivers en de Arduino zijn nog gescheiden, en elke stepper heeft een digitale lijn nodig om de steppers in slaapstand te zetten), maar al doende leert men. ;)

Mijn eerste vraag is dus, welk PCB ontwerp programma werkt het beste, en geeft universeel ondersteunde ontwerp files?

Mijn tweede vraag is, welke leverancier levert goede kwaliteit voor een goede prijs?

De PCB die ik aan het ontwerpen ben, om 12 stappenmotoren te kunnen aansturen van slangenpompjes die ik nodig heb.

https://tweakers.net/ext/f/hUVqTrX69BbMNH18soBpZHXL/thumb.jpg

Arco

Special Member

Mijn eerste vraag is dus, welk PCB ontwerp programma werkt het beste, en geeft universeel ondersteunde ontwerp files?

Daar zal ieder een ander oordeel over hebbben... (hangt ook van je persoonlijke smaak af en wat je gewend bent)
De output is meestal Gerber, vrij universeel.
De schema en printfiles zelf verschillen uiteraard per programma; er is geen 'generic' type file. (iedere softwaremaker gebruikt zijn eigen format...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ben persoonlijk erg te spreken over design spark. Gratis, multilayer en onbeperkte grootte. Daarnaast een goede bibliotheek en ondersteuning.

bprosman

Golden Member

Ben inmiddels een jaartje bezig met Kicad en prima over te spreken (heb hiervoor Layo, Ultiboard, en Protel99 gebruikt).
Printen nu 2 keer besteld bij JCLPCB.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.