Vinden oorzaak en repareren NAD versterker

Dag allemaal!

Ik heb een versterkertje ontvangen die zichzelf bij aanzetten direct in protect-mode gooit. Na wat rondsnuffelen heb ik een spectaculair uitgebrande weerstand gevonden in de eindversterker, weerstand 'R520' in onderstaande plaatje;

linkje grote afbeelding

Ik kan deze uiteraard gewoon vervangen door een zelfde exemplaar maar met dat soort acties heb ik in het verleden niet altijd evenveel succes gehad (maar wel vaak veel spektakel). Vervangen van meerdere onderdelen gaat me vaak beter af maar ik heb altijd het gevoel dat ik meer vervang dan nodig.

Nu wil ik echter wel heel graag weten wat normaal gesproken de manier is om
a) te achterhalen wat dit heeft kunnen veroorzaken (ouderdom/te hoog volume/kortsluiting met speakersnoer oid) en
b) hoe ik op een wat slimmere manier kan achterhalen wat er allemaal nog meer kapot is naast dat ene weerstandje. Mijn methode tot nu toe was altijd als een bezetene elk onderdeeltje doormeten (maar dit is soms erg moeilijk met de onderdeeltjes nog aangesloten) en bij ook maar de lichtste twijfel onderdelen vervangen.

Na loskoppelen van de eind-trap gaat de versterker prima aan, display en menu's doen het gewoon top dus hopende dat de rest gewoon nog goed is zou het leuk zijn als ik deze versterker een beetje op kon lappen!

Waarschijnlijk een defect aan de stuurtorren oid (aan de linker kant).

Zo zou ik het doen:

In zou R511 en R515 aan een zijde loshalen (links, ga er even vanuit dat het thruhole componenten zijn). Q509/Q510 de BE overgang even kortsluiten (preventie dat die niet spontaan open stuurt).

Dan de verbrande weerstand vervangen door een 2 hoogohmigere exemplaren zodat die er niet meteen weer uitfikken.

Dan kun je alle DC spanningen meten in de hele stuurtrap (zonder signaal). Als het goed is zou de op de uitgang van de stuurtrap tussen die twee tijdelijke weerstanden 0V moeten staan.

Zo nee dan is het terug traceren welke torren eruit liggen/sluiting maken.

Als je dat allemaal goed hebt kun je kijken of een sinus er fatsoenlijk doorheen komt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik ben het helemaal eens met henrie62, maar voordat ik het hele stelsel voor proef onder spanning zou zetten zou ik ook eerst Q507 en Q508 er uit solderen en met een transistortester (bijv DMM) controleren of deze transistoren nog goed zijn. Ik denk nl dat een van deze transistoren stuk is. Q509 en Q510 vertrouw ik ook niet, maar die zou je later kunnen controleren.

Thevel

Golden Member

Helemaal met henry en ohm pi eens, Q509/Q510 en Q507/Q508 zouden bij mij ook de eerste verdachten zijn.
Maar Q507/Q508 kunnen natuurlijk ook helemaal open gestuurd worden door een defecte Q562/Q563 of Q506.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb nu even geen tijd maar wanneer ik er mee aan de slag ga laat ik hier zeker even weten hoe alles is verlopen!

Hier alvast wel een plaatje van het slagveld (zelfs mijn vriendin kon zien welk onderdeeltje er stuk was en dat mag in de krant);

Dat moet volgens mij echt een goede brand zijn geweest ;)

KGE

Golden Member

Op 4 juni 2018 10:41:30 schreef Maarten682:

Dat moet volgens mij echt een goede brand zijn geweest ;)

Om maar eens een goede slogan te uiten:

You ain't seen nothing yet :-)

fred101

Golden Member

Je hebt een schema, dat maakt het een stuk makkelijker.
Kijk en meet hier of het pcb geen schade heeft. Verkoling geleidt. Als poetsen niet helpt en het dieper in de glasvezel gaat, dan moet je het wegslijpen/schuren/krabben.

Vergeet even het schema, je vroeg ook algemeen advies

Eerst optische controle, kijk vooral naar solderingen.

Altijd eerst de voeding controleren. Geen uitzondering. Dat is de basis van alles. Als die veel te hoog is sneuvelen er onderdelen. Als mogelijk, gebruik een labvoeding.

Dan kijken waar de stroom voor een verbrande weerstand of ander onderdeel vandaan komt en waar hij heen gaat.

Pak het schema en ga rekenen, zet spanningen en stromen erbij en gebruik die bij doormeten en analyse, je kunt spanning over weerstanden meten en zo de stroom berekenen.

Als het niet aan kan dan test ik eerst in situ alle diodes, torren en mosfets. Daarna dingen als opto's. Bij twijfel desoldeer ik ze even (als je een goed desoldeer station hebt want anders kun je dat beter niet doen)
Denk ook aan een breadboard, soms kun je een onderdeel zo eenvoudig en veilig testen. Handig als het ding obsolete is.

Als je gerichter wilt zoeken dan kun je meestal op het schema al onderdelen gaan uitsluiten. Als er bv stroom via een T verbinding naar de weerstand gaat dan kun je kijken op beide aanvoeren of daar genoeg stroom door kan om die weerstand te frituren. Dan is daar mogelijk iets short in de stroom richting. Dan kun je soms met je DMM de weerstand meten. Maar het kan ook zijn dat er bv een tor zit die veel meer aankan maar normaal niet zover open gaat. Dan kan de fout in de aansturing zitten. Stel er zit een dikke tor die 10A aankan in het ene pad en een 470k in het andere dan komt de stroom van die tor af want door die 470k komt nooit genoeg.

Soms is het lastiger omdat de boel ontregelt kan zijn. Als er een of andere regelloop door een verlopen onderdeel buiten zijn regelbereik komt en tegen een rail vast loopt kunnen er heel rare dingen gebeuren.

Denk ook aan onbedoelde paden. Ik heb nu een PCB waar ik minder dan 0,5 ohm tussen een rail en gnd meet . Geen schema dus ik weet niet welke rail. Is een 4 layer board dus traces volgen is lastig. Zal wel een condensator zijn. Allemaal los gehad. Geen verschil. Doe dat onderdeel voor onderdeel en meet tussendoorv steeds. Dan de IC's. Vreemd eerste weg en, ineens is de laagste weerstand 1,5 ohm links op het board en 5,1 ohm rechts.

Stroommeting met fluxgate probe gaat naar links maar op de piek ligt geen onderdeel. Dan temperatuur meten. De heetste plek is de trafo van de smps. Die zou het kunnen zijn maar vergeet niet dat die nu op zijn tenen loopt. Afijn, nu ligt alles links eraf en een deel rechts(daar waar dingen op die rail zaten) en ik heb nog steeds die short. Enige wat overblijft is een probleem in het pcb zelf.
Om die te vinden zijn er weer technieken maar die zul je bij dit soort apparaten niet nodig hebben.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als je onderdelen doormeet kan je bij twijfel altijd aan het andere werkende kanaal refereren. Mocht je dan nog steeds geen zekerheid hebben dan kan je ze er altijd nog uitsolderen.
Oorzaak / gevolg denken is vaak lastig door de terugkoppeling, je meet overal "de fout" terug.
En zo te zien is het een enkelzijde print met veel draadbruggen :-)

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op maandag 4 juni 2018 18:55:52 (16%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Meet ter test ook wat elco's door. Ik heb aardig wat NADs gerepareerd, en deze generatie (met de blauwe print) bevatten bij mij vaak écht rotte elco's.

Hij heeft inderdaad een mooie sluiting gehad :-)
Gelukkig is alles goed te krijgen, niet duur, en meestal goed te repareren.