BD249C vervangen door FET

Kan ik een BD249C vervangen door een FET, en hoe kan ik dat dan realiseren. Mvg. Lak

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Tuurlijk kan dat!

Of het dan nog steeds werkt is afwachten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

één op één vervangen, dat gaat niet werken.

Mits wat aanpassingen kan het misschien wel, maar zonder schema van de transistoromgeving kan niemand hier iets meer zinnigs zeggen dan de reactie van REW. :-)

Zit in een 6v. spanningsregelaar. Voorsch.trans. is een BC807. BC807 PNP: E. aan +8v., Coll. via 33r en 470r aan massa. Tussen 33r. en 470r. aan basis BD249C. E. BD249c aan massa. Coll. BD249c regelt F+ Dynamo.

Anoniem

Tuurlijk zal het niet meer werken.

FETS kunnen in veel toepassingen gebruikt worden in plaats van bipolaire transistoren.
Maar je kunt in een bestaande schakeling een transistor niet zomaar vervangen door een FET.
Alhoewel ze in veel gevallen hetzelfde kunnen doen zijn hun werkingsprincipe en eigenschappen duidelijk verschillend.
de werking van een fet gelijkt meer op die van een radiobuis dan op een transistor. Dat betekent dat de schakeling rond de component die voor de instellingen zorgt totaal verschillend is.

In een aantal gevallen is het zeer wel mogelijk, maar dan moet je wel goed weten waar je mee bezig bent. Dat lijkt me eerder een opdracht voor iemand die wat meer ervaren is.

Als je nu eens een gedetailleerd schema zou kunnen tekenen met alle waarden van componenten erop, zijn er hier vast die kunnen aangeven hoe en wat je moet modificeren om de schakeling met een fet werkend te krijgen en wat voor fet je precies nodig hebt, want die bestaan ook in alle kleuren en smaken.

Om het met succes op je eentje te doen lijk je niet voldoende onderlegd.
Begin eens met uit te leggen waarom je die transistor absoluut door een fet wil vervangen?

Evarist

Golden Member

Die BD249C is nog vlot verkrijgbaar. Waarom zou je hem vervangen door een FET?

http://be.farnell.com/multicomp/bd249c/transistor-npn-to-247/dp/929403…

Nihil est verum, quod non probatur primo.

De regelaar hoeft pas te gaan werken bij 4 tot 5 volt. Dit in het geval de accu leeg zou zijn bij begin van het laden.

Arco

Special Member

Zonder schema valt er niks zinnigs te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nieuw schema. Ik had het pijltje in in BD... verkeerd getekend.

Arco

Special Member

Ik krijg een leeg wit blad als in dat document open...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb het schema in word gemaakt. Ik zal het op een andere manier proberen, moet nu eerst weg.

Teken het in Paint. Of gewoon met een zwarte stift op papier en maak daar een foto van.

maartenbakker

Golden Member

Het enige programma waar je niet in kunt tekenen is word, dus een hele prestatie dat dat toch gelukt is.

Volgende vraag is wat je wilt bereiken met de ombouw naar een FET. De transistor werkt vermoedelijk in zijn lineaire bereik dus alleen onder vollast is er misschien wat voordeel te halen in eigen verbruik van de schakeling.

@KlaasZ hieronder: Da's waar. Ik zie zo snel ook niet hoe de ingevoegde illustratie gemaakt is; hij is echter wel vrij efficiënt. Dat zie je wel eens anders in word.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 4 juni 2018 18:07:26 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 juni 2018 13:41:10 schreef maartenbakker:
Het enige programma waar je niet in kunt tekenen is word, dus een hele prestatie dat dat toch gelukt is.

Je kunt wel tekeningen invoegen in een worddocument, maar dat lijkt me een overbodige tussenstap.

Ik wil op de plaats van de BD... graag een FET om ruimte te besparen op de plaats van de regelaar. en minder warmte ontwwikeling, dus een kleinere koelplaat.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Aan de thermische huishouding gaat dat geen zier veranderen. Als er zoveel spanning staat en zoveel stroom loopt dan wordt er zoveel watt gedissipeerd, of het nu in een FET is of in een klystron of in wat dan ook.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 juni 2018 11:03:44 schreef grotedikken:
Tuurlijk zal het niet meer werken.

Dit klopt precies! Net als mijn tegenovergestelde antwoord!

Kennelijk hanteer jij als randvoorwaarde: "dat het blijft werken, zonder de rest van het schema aan te passen". En ik had als aanname: "zonder dat het schema hoeft te blijven werken".

Bij nader inzien heeft de TS dus een speciaal geval en in z'n achterhoofd een schakeling waar een mosfet mogelijk een "zuinigere vervanging" is voor een bipolaire tor. (Dikke lamp aan-uit zetten met een digitaal signaal).

Vraagje over het schema: Zou het kunnen dat die 33 en 470 andersom getekend zijn dan in werkelijkheid. Dan begin ik het een beetje te begrijpen: Dan is er een terugkoppeling om de collector van de '807 op zo'n 9V te houden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik wil op de plaats van de BD... graag een FET om ruimte te besparen op de plaats van de regelaar. en minder warmte ontwwikeling, dus een kleinere koelplaat.

In deze schakeling zal fet of transistor totaal geen verschil maken qua warmte. De overgebleven energie zal moeten worden weggestookt.
Dan zul je toch een hele nieuwe (digitale) schakeling moeten ontwerpen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zal ook afhangen van de manier waarop het werkt. Als de transistor in het analoge bereik werkt zal het niks uitmaken. Maar als het een aan/uit schakeling is kan een FET wel een verbetering zijn. Ik zie in de datasheet dat de BD249 een vrij hoge saturatiespanning heeft. Met een FET kan je die fors verlagen als je een geschikt type kiest.

Klaas, ondertussen is duidelijk dat het een circuit is waar de boel in het "analoge bereik" (zoals jij dat noemt) werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik probeer het complete schema te krijgen 1 dezer dagen.