Philips PLHC-T801A voeding defect

Er is een ic u101 en een diode d106a defect. Weet iemand wellk type diode er in hoort?

maartenbakker

Golden Member

Da's geen Philipsvoeding, maar misschien zit hij in een Philips TV. Als je op voedingstype niets vindt, is het handig om het type TV erbij te vermelden.

Als je naar je foto kijkt, staat er FSQ510 op het IC. Als je op toesteltype of op voedingstype geen schema of informatie over de schakeling of onderdelen kunt vinden, heb je misschien wat aan een datablad.

D106A is waarschijnlijk een snubberdiode (zie D106 en RC die eronder niet gemonteerd zijn), dus die meet open door als je hem gewoon meet. Is dat waardoor je concludeerde dat hij stuk moet zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de informatie Maarten.

Hij komt uit een Philips 47 PFL 9703d/10

De diode is helemaal zwart en de ic is gescheurd.

Is dit een bekend probleem bij dit toestel/type voeding?

U101 is een FSQ510 en D106A een P6KE170.

Groeten, Ron.

maartenbakker

Golden Member

In plaats van (of aannvullend op) de diode zou ik naar andere onderdelen kijken. Zo'n ding kan best zwart zijn zonder stuk te zijn en is ook niet de meest waarschijnlijke oorzaak of gevolg van het defecte IC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zal dan de ic bestellen en de omliggende onderdelen controleren.

Meestal ging dit IC defect door netspanningspiek of rotte primaire elco's. Verder is het een betrouwbare voedings IC.

Ic vervangen en de delen rond om de ic getest. De zekering was ook defect en heb ik vervangen. Toestel ingeschakeld, en R5 bande er uit?

Wat kan dit veroorzaakt hebben?

PSU: plhc-t801a

is de buffer elco nog ok?? Een knappe 300V aanwezig??

De buffer elco's voor de stby voeding zijn C102 en evt. C102A.
Als R5 gaat roken dan staat er rondom U101 toch nog iets flink stroom te trekken. Kan zijn dat er nog iets defect is waardoor U101 niet goed werkt, bijvoorbeeld.

Groeten, Ron.

Ik ga ze controleren.
Weet iemand misschien wat voor waarde de verbrande weerstand moet zijn?

Volgens mij is dit dezelfde voedingsprint
Kan je R5 op vinden.
(IC is stuk 100%)

http://assets.shopjimmy.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/540x360/f6780bb04c7dec59db3bae8af89107cc/s/h/shopjimmy-272217100571-top_7.jpg

http://www.shopjimmy.com/philips-272217100571-power-supply-unit.htm

Werkzaam bij de voedselbank. http://www.static-repair-arnhem.nl

Bedankt voor de info.
Ic “u101” heb ik al vervangen, zou die weer stuk zijn?

De twee condensatoren hebben een acceptabele ESR van 4.8 OHM, dus die lijken mij niet het probleeem.

[Bericht gewijzigd door Pieter81 op woensdag 4 juli 2018 00:05:41 (26%)

Bedankt voor de informatie, ik ga een nieuwe weerstand bestellen.

Na het vervangen van de ic is de weerstand doorgebrand. De twee condensatoren c102 en c102a lijken goed.

Waskan het doorbranden van de weerstand hebben veroorzaakt?

Kan zijn dat er nog iets anders stuk is rondom het IC waardoor het IC niet goed werkt en flink stroom staat te trekken. Of je hebt ergens een sluiting in gesoldeerd bij het vervangen van het IC, om maar wat te noemen.

Groeten, Ron.

[attachment=3]Ik heb de ic vervangen door een andere nieuwe, en de weerstand vervangen. [attachment=0][attachment=1][attachment=2]

Zou zwarte koolstof aanslag wel ff verwijderen.

Fikte er meteen weer uit.

Is dit een bekend probleem bij dit bord?

Ik weet niet meer wat het kan zijn.

Zou het de transformator T101 kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door Pieter81 op zondag 8 juli 2018 17:41:38 (17%)

Het is naar mijn weten geen standaard probleem. Maargoed, hoe meet de trafo primair??

Ik heb helaas geen ring tester.

Als ik de drie paren met een ohmmeter door meet. Zijn ze bijna 0 OHM

[Bericht gewijzigd door Pieter81 op zondag 8 juli 2018 21:12:13 (54%)

Ronald45

Golden Member

Zijn de opto's nog wel goed?