krachtstroom door bestaande buis

Ik wil in de toekomst een (lucht)warmtepomp installeren. Ik heb begrepen dat zo'n installatie flinke eisen stelt aan de stroomvoorziening. Voor zowel de binnen- als de buitenunit schijnen eigen aansluitingen (afzondelijke groep, 230 V of krachtstroom afhankelijk van het vermogen van de warmetpomp) noodzakelijk te zijn.

Ik ben op het ogenblik bezig met een verbouwing en zou daarom nu al voorbereidingen willen treffen om in de toekomst makkelijk die nieuwe stroompunten aan te leggen. Maar ik weet dus nog niet of dat 230 V wordt of krachtstroom.

Als het 230 V wordt, zou ik nu lege PVC buizen kunnen aanleggen en daar later stroomdraden doorheen (laten) trekken. Mijn vraag is of zo'n oplossing ook met krachtstroom mogelijk is. Welke diameter PVC buis zou daarvoor nodig zijn?

mel

Golden Member

Voor 2,5 mm2 , minimaal 3/4 pijp. dikker mag ook.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Kookgroepen kan 3 fasen zijn en daar leggen ze een 3/4" (19mm) buis voor.

In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2.
In een flexbuis resp. 4 draden 1,5mm2 en 3 draden 2,5mm2.

In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2, dit geldt ook voor een flexbuis

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De genoemde aantallen draden zullen best kloppen, maar ik durf rustig 5 draden 2,5mm2 door een 16 mm buis te trekken, en als het moet ook wel 6.. Maar aangezien het onzeker is wat er in de toekomst door moet zou ik in dit geval kiezen voor 19mm. Je kan beginnen met buizen te leggen op plekken waar je later niet meer bij kan. De rest kan je dan aanvullen als het zo ver is.

Dank voor de reacties.
Dus het is geen probleem om krachtstroom aan te leggen met losse draden? Het gebruik van kant-en-klaar kabels met 5 draden in een vaste mantel (XMVK, YMVK) is niet verplicht?

Shiptronic

Overleden

Als je nog een mantelbuis gaat leggen, neem er dan gelijk 2 , niets zo handig als je daar ook gelijk communicatie langs legt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Een Draaistroom ( krachtstroom) verbinding mag, voor zover ik weet, uitgevoerd zijn in kabel maar ook als losse draden.
Ondergetekende heeft tijdens het bouwen van het huis ( alles zelfgedaan) bijkans overal lege buizen aangelegd.
Naar schatting wel zo'n 300 meter.
Grotendeels bestaande uit 5/8 En deels 3/4.
Inmiddels zijn bijna alle buizen gevuld .
De draaistroominstallatie door de 3/4 buis ( zeker bij langere afstanden is dat erg praktisch).
De later aangebrachte inbraaksignalering en een totale brandmeldinstallatie in de 5/8 buizen.
De relatief kleine investering zorgt voor een enorme besparing door het voorkomen van hak-breekwerk .

festina lente
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

3/4” is tegenwoordig 19 mm
Dat volstaat voor een 3 fase + N + Aarde 2.5 qmm draad.
Als de afstand niet te groot is, en niet te veel en scherpe bochten dan kun ke door een 19 mm buis ook een YMvK 5x2,5 trekken, maar losse draden mag ook.
Denk je aan voldoende ruimte in je meterkast? Aardlekautomaten bestaan tegenwoordig ook in een 3P+N uitvoering die zijn 4 modulen breed dus totaal 72mm.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 6 juni 2018 11:14:03 (24%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Op 6 juni 2018 10:36:52 schreef r.onald:
Dank voor de reacties.
Dus het is geen probleem om krachtstroom aan te leggen met losse draden? Het gebruik van kant-en-klaar kabels met 5 draden in een vaste mantel (XMVK, YMVK) is niet verplicht?

Ik zou voor de buitenunit uitgaan van het gebruik van kabel. En als je die door buis wilt gaan trekken in het binnendeel, kan 3/4 al weer een beetje te zuinig zijn...

Op 6 juni 2018 11:12:41 schreef mvdk:
[...]
Ik zou voor de buitenunit uitgaan van het gebruik van kabel. En als je die door buis wilt gaan trekken in het binnendeel, kan 3/4 al weer een beetje te zuinig zijn...

Beste mvdk, waarom juist voor de buitenunit? Ik begrijp dat de kabel die naar buiten toe gaat het beste als vast kabel uitgevoerd kan worden i.v.m. vocht, maar kan die kabel in huis niet overgaan op losse draden naar de meterkast? Of zijn er andere redenen om het geheel als kabel uit te voeren?

De afstand van de meterkast naar het aansluitpunt is ongeveer 22 meter met één 90 graden bocht. Ik denk dat dat moet kunnen met 5x2.5. Maar in een extreem geval als 5x4mm YMVK kabel nodig blijkt te zijn, zou 25 mm buis dan voldoende zijn, of beter 32 mm of nog groter?

@Shiptronic and @pietplof Ik ben inderdaad van plan een aantal extra buizen te leggen, je weet maar nooit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Buiten mag je geen draad in buis gebruiken, dat moet met kabel. Als de kabel voldoende beschermd is mag dat met een YMvK of vergelijkbare kabel. Gaat de kabel de grond in dan moet je een YMvK-as of vergelijkbaar toepassen. Je kunt wel draad in buis toepassen, en dan vlak voor je naar buiten gaat een overgangsdoos zetten en daar overgaan van DRAAD IN BUIS naar KABEL.
Gebruik je kabel dan mag je deze beveiligen met 20 Ampere, soms zelfs met 25Ampere, afhankelijk van aanleg etc.
Doorgaans heeft de buitenunit het grootste vermogen, die is dan 3 fase.
Overweeg je 4qmm kabel te gebruiken dan zou ik minimaal 25 mm (1”) buis gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Kijk, ik heb geen verstand van warmtepompen, heb dus geen idee wat er in een "buitenunit" zit, of het alleen een ventilator en radiator is, of misschien ook de compressor. Mocht je later tot de ontdekking komen dat het wel fijn zou zijn om die lijn naar buiten één geheel te houden, ontkom je op dat moment niet meer aan een extra (en eigenlijk overbodige) las, in alle aders.

op t werk is een tehuis gemaakt, wat werd gestookt met een warmtepomp. ding was 3x50A gezekerd in de cv onderverdeler. nieuwbouw is prima te stoken met zo'n pomp, oudbouw kost eerst een flink bedrag aan dak, muur, raam, vloer isolatie..

leg je alvast buis aan om een woonhuis te verwarmen met zo'n pomp, dan leg er 1x 25mm buis in en 1x 3/4 buis voor evt besturingskabels tussen de binnen en buitenunit. dan zit je ruim genoeg. let op dat de bochten ruim gebogen zijn, een ymvk kabel trek je niet makkelijk door haakse bochten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Je kan ook, op het gedeelte buiten na, de hele kabel strippen..

Is wel veel werk, maar ik heb het eens gedaan, er kwam anders geen kabel door de bochten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat is een bekende idd, soms wel 25 meter ymvk die afgestript is, als de in beton gestorte buizen bijv uitkomen op een kabelgoot in een groot pand, dan kun je ofwel met ymvk werken of een stuk flexbuis erin steken dichtbij op een lasdoos zetten en vd draad erin trekken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Onze lucht warmte pomp bestaat uit 2 delen. Een buitenunit met daarinn de warmtewisselaar en de warmtepomp (krachtstroom) en een binnenunit met daarin ook de boyler. Beide units zijn verbonden met waterleidingen van 22 mm. De binnenunit is opgesteld in een cv ruimte. Vanuit de meterkast lopen 3 5 aderige leidingen naar de cv ruimte. Eentje voor de buitenunit,een voor de binnenunit en een voor de omvormer van de zonnepanelen. Er zitten in de cv ruimte 3 werkschakelaars. Als je de leidingen van de meterkast naar de cv ruimte in 3/4 leidingen uit zou voeren kun je bij de werkschakelaars overgaan naar cv. Ik oop dat TS wat aan deze informatie heeft. Wij hebben een Nefit enviline warmtepomp.
Douwe

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

ik heb ook een Enviline (split) warmtepomp, maar daar gaat vanaf de mk 3 fasen naar de binnen unit en een 1 fase en een communicatie draad naar de buiten unit vanuit de binnen unit, gelijk met de 2 leidingen voor het gas = warmte medium.
Ik zou een 5 aderige kabel aanleggen, liefst 4mm2 als het een all-electric is, die kan best een ruime tijd flink wat vermogen weg stoken.
Ook nog een 3 fasen kabel die kant op (5x2,5) voor mogelijk nog wat anders (extra element in je boiler bijvoorbeeld (heb ik er ook in zitten (6kW 3f), kan je altijd douchen mocht er wat mis gaan).
En een pijpje voor een netwerkkabeltje is nooit weg, in de minne kan ook een comm. modulle, wie weet is het handig mocht je een smartmeter gaan plaatsen ooit in de mk.

Ik zou sowieso een 5 aderige kabel plaatsen, daar kan je er altijd nog maar 3 van gebruiken.

zit sinds 2009 in de PV.