Reparatie tiptoetsen/folietoetsen Finn Power slangenpers

Goedenavond,

Ik ben er weer eens met een vraag.
Ik ben bezig met de reparatie van een bedieningspaneel van een Finn Power slangenpers. Hiervan zijn 2 van de meest gebruikte folietoetsen stuk. Een nieuwe 'fronsticker' levert de leverancier niet en een compleet nieuw besturingskastje is nogal aan de prijs. Nu is dit al eens eerder defect gegaan, dus ik wil graag op een apart bedieningspaneeltje drukknoppen plaatsen voor de belangrijkste functies.
Het kastje:

Het nieuwe bedieningspaneel:

Nu mijn vraag:
Ik ben aan het meten geweest en ben tot de conclusie gekomen dat er bij indrukken van een knop de weerstand tussen 2 van de aansluitdraden van oneindig naar +/- 6kOhm verandert. Dit gaat volgens volgens schema. Ik neem aan dat de signalen gemultiplext worden.

Nu wilde ik desbetreffende schakelaar via een draadje en een weerstand naar desbetreffende pin op de print (parallel aan de stekker van het touchpanel) solderen. Ik kwam er alleen achter dat deze weerstand alleen van oneindig naar 6kOhm gaat als de stekker op de print aangesloten zit (zonder spanning). Bij niet aangesloten stekker verandert de weerstand niet.

Kan iemand mij vertellen hoe zo'n touchpanel werkt? Zit ik goed qua denkwijze en gaat mijn idee werken?

Hieronder nog een afbeelding van de print met stekker:

Alvast bedankt voor het meedenken op deze warme zomeravond!

Groeten Olaf

p.s. excuses voor de gedraaide afbeeldingen. Windows laat me ze niet draaien :(

Nu met de foto's in de juiste oriëntatie. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

misschien een tip voor de toekomst:
op aliexpress kan je van die keyboard membrane switches kopen.
die zijn gelijmt, en die zou je dan kunnen plakken over het originele:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB18mxURpXXXXXxXFXXq6xXFXXXh/1x4-Matrix-Array-4-Key-Membrane-Switch-Keypad-NO-Mark-Keyboard-1-4-Keys-69X20MM-Display.jpg_640x640.jpg
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1p9JhOXXXXXX8XVXXq6xXFXXXq/1x4-Matrix-Array-Membrane-Switch-Keypad-4-Key-Colorful-Keyboard-1-4-Keys-Red-Yellow-Green.jpg_640x640.jpg

kostprijs iets van 1,5€. als je dan het toestel ombouwt en een 10tal van die plaatjes koopt, zou je ze om de x jaar gewoon kunnen uitwisselen.

je zou die overgang zeker ook moeten meten als die stekker er niet in zit hoor. je maakt met de knopjes gewoon een verbinding tussen 2 koolstofbanen. ben je zeker dat je goed contact hebt tussen je multimeter en die koolstofbanen stekker?

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 13 juni 2018 08:12:26 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Zo'n exemplaar heb ik ook liggen, de feeling van het indrukken is beneden alle peil.
Je moet al een feedback signaal krijgen dat je gedrukt hebt of je weet het niet.
Ik vergelijk die altijd met een ongevoelige voeltoets ;) in vele gevallen niet werkbaar.
Mijn Aldi microgolf toetsenbord doet het 1000x beter, daar voel je wel een klik.

Een beetje op letten tijdens uw zoektocht.

edit: Oja je schreef overplakken , en dat zou wel kunnen ....

LDmicro user.

Beiden bedankt voor jullie antwoorden!
@fcapri: Je hebt helemaal gelijk. Vanavond toch nog maar een poging gewaagd om de verbindingen door te prikken, en ik had me blindgestaard op de 6kohm die ik kreeg tussen een aantal contacten. De verbinding is niet zoals ik verwacht had, maar de rij letters (ABCD) zit precies andersom. Ik krijg nu een prima lage weerstand (10-20 ohm) tussen de verwachte contacten bij indrukken van de toetsen.

Ik had ook gekeken naar de ali-express touchpads, maar vond dit minder netjes, aangezien er dan toch cijfers oid op staan waar ze niet horen. Zoals het nu is gaat het ook zeker werken, alleen was mijn gedachtengang verkeerd.

@MGP: Deze ouderwetse drukknoppen leveren in elk geval het vertrouwde toetsgevoel :)

Al met al heb ik het ding weer in elkaar gezet, en zal hem binnenkort gaan testen.
Wederom bedankt voor de moeite!