motorregeling 55A en 2 richtingen

De geleidingsverliezen zijn zo'n 6W in totaal per halve brug, waarbij die verdeeld kunnen worden over meerdere MOSFETs (high-side en low-side), of (bijna) helemaal in één MOSFET gaan zitten. Ik zou dus geen aparte koelblokken nemen, maar een enkel blok per halve brug, op die manier gebruik je ze optimaal.

Met goede MOSFET drivers en een redelijke schakelfrequentie (20kHz is prima) zijn de schakelverliezen vaak maar zo'n 10% van de geleidingsverliezen.

55A door die MOSFETs moet met een beetje koeling prima gaan, maar 30V vind ik een beetje krap. Het kan wel, maar dan moeten de lay-out, ontkoppeling, en snubbers wel in orde zijn.

Bedenk ook wat er gebeurd als er een zekering klapt of hoofdschakelaar of relais open gaat. Je moet dan onmiddellijk stoppen met schakelen, en je moet voldoende buffercapaciteit hebben om de magnetisch opgeslagen energie op te vangen zonder dat de spanning te hoog wordt. Dit kun je doen met een comparator die de gate drivers uitzet, samen met voldoende elco's.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 9 juni 2018 08:20:50 schreef MGP:
[...]
Je hebt al zoveel ervaring ... .

Daarmee gaf ik aan hoe ik het toen met de koeling gedaan had.

6W lijkt te kloppen met mijn berekeningen. (4*1,43).

De reden waarom ik die kleine koelblokjes gebruiken wil is dat die goedkoper zijn dan dat ik een groot koelblok plaats. En dat is ook lastiger in de componentplaatsing.

Over de spanning heb je gelijk. Ik denk dat ik een andere fet met hogere spanning ga uitzoeken.

Kan iemand mij uitleggen:
Als ik 12 fets gebruik gaat er nog maar 55/3=18,33 ampere door een fet. Wat betekent 0.64 Watt per fet. Dit zou volgensmij kunnen zonder koelblok.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet kan?

Maak er de gewoonte van om bij parallelle mosfets van die altijd samen op een koelplaatje of printplaat te monteren omdat de Rdson een positieve temperatuurcoëfficient heeft en dan houden ze elkaar in evenwicht.

LDmicro user.

Bedankt! Daar heb ik wat aan. Ik ga kijken of het lukt met 12 mosfets.
En dan de 6 mosfets van beide high sides op 1 koelplaat en de 6 van beide low sides op 1 koelplaat?

Wel geisoleerd erop natuurlijk.

Misschien is het makkelijker als ik gewoon een alluminium plaat gebruik om ruimte te besparen

Misschien kan ik om ervaring op te doen eerst een een printplaat maken met een halve brug. Ik kan de schroef van de boot natuurlijk gewoon 180 graden draaien als ik achteruit wil

[Bericht gewijzigd door tysie op zaterdag 9 juni 2018 22:37:45 (23%)

Ofwel koop er u 1, dat zal het goedkoopste zijn.
Ofwel moet ge het bekijken als een leerrijk experiment.
Eens zoeken op 100 A H bridge.

Lambiek

Special Member

Op 9 juni 2018 00:36:18 schreef tysie:
Enige toelichting???

Ik heb geen zin om het helemaal voor te rekenen, maar geloof me die dingen zijn veel te klein.

Heb in het verleden al een 20A regelaar gemaakt met die kleinste elementjes en die werden niet eens voelbaar warm.

Dan heeft daar waarschijnlijk nooit 20A gelopen, misschien alleen even tijdens de aanloop van je motor.

Op 9 juni 2018 22:36:44 schreef tysie:
Bedankt! Daar heb ik wat aan. Ik ga kijken of het lukt met 12 mosfets.

Weet je ook hoe je dat gaat doen met je gate's, gate sporen proberen allemaal even lang te houden en zo kort mogelijk bij je driver. Iedere gate zijn eigen gate weerstand, enz.

En dan de 6 mosfets van beide high sides op 1 koelplaat en de 6 van beide low sides op 1 koelplaat?

Die kunnen allemaal op één koelplaat. Wel geïsoleerd van elkaar.

Misschien is het makkelijker als ik gewoon een alluminium plaat gebruik om ruimte te besparen

Een aluminium plaat koelt niet genoeg, ten zei je een plaat neemt van +/- 10mm dik.

Koop gewoon een goede koelplaat.

Misschien kan ik om ervaring op te doen eerst een een printplaat maken met een halve brug. Ik kan de schroef van de boot natuurlijk gewoon 180 graden draaien als ik achteruit wil

Oh, ten zei je een verstelbare schroef hebt.

Heb je eigenlijk wel naar de twee voorbeelden gekeken die ik geplaatst heb?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 juni 2018 11:49:08 schreef Lambiek:
Die kunnen allemaal op één koelplaat. Wel geïsoleerd van elkaar.

Nouja, van de totaal 12, zou je er 6 die aan de plus zitten direct op de koelplaat kunnen schroeven. De koelplaat komt dan wel op de V+ spanning te staan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja die voorbeelden heb ik zeker bekeken.
Bij de 500w versie wil ik een volledige h brug controller gebruiken ipv 2 losse chips en die logica met en poorten.

Over de rolstoelmotor versie heb ik een vraag.
Dit is geen halve h brug maar je gebruikt alleen de low side fets. Waar heb je de diodes over de motor? En is dit niet erg inefficient?

De diodes krijgen motorstroom * 0.6V aan vermogen te verduren (*). Bij 50A zo'n 30W. Moet je koelen. Ik kies er dan veel liever voor om maar een extra mosfet en duurdere gate driver te nemen. Ik denk dat dit uiteindelijk goedkoper is dan de thermische hel die je krijgt als je die 30W accepteert.

(*) Ik verwacht niet een diode te vinden die 0.6V bij 50A doet. Maar ik ga niet zoeken omdat ik die 30W al te veel vind.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juni 2018 15:10:33 schreef rew:
De diodes krijgen motorstroom * 0.6V aan vermogen te verduren (*). Bij 50A zo'n 30W. Moet je koelen. Ik kies er dan veel liever voor om maar een extra mosfet en duurdere gate driver te nemen. Ik denk dat dit uiteindelijk goedkoper is dan de thermische hel die je krijgt als je die 30W accepteert.

(*) Ik verwacht niet een diode te vinden die 0.6V bij 50A doet. Maar ik ga niet zoeken omdat ik die 30W al te veel vind.

Dat is inderdaad wat ik niet begrijp aan die rolstoelcontroller

De 80ebu02 wordt gebruikt in dat schema. Is een diode voor 80a maar zal wel goede koeling nodig hebben ja.
1 pin wegknippen van de fet vind ik eigenlijk wel een goed idee.

[Bericht gewijzigd door tysie op zondag 10 juni 2018 15:41:05 (13%)

Nee, ik gebruik ook niet de fet "gewoon als diode". Ik bouw gewoon een halve Hbrug en stuur het complementaire signaal naar de andere fet. Gedurende de "dead time" doet de fet het als diode, zodra hij aangestuur wordt, zakt de spanning van zo'n 600mV naar zo'n 50mV (in dit geval met ongeveer 1mOhm RDSON en 50A).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 juni 2018 15:26:13 schreef tysie:
De 80ebu02 wordt gebruikt in dat schema. Is een diode voor 80a maar zal wel goede koeling nodig hebben ja.

Die diode voldoet prima, en de koelplaat is niet echt groot. Dat ding zit gewoon op de motor met koelplaat en al.

1 pin wegknippen van de fet vind ik eigenlijk wel een goed idee.

Werkt in dit geval prima, maar kan niet altijd natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.