OpAmp geeft constant output voltage

Beste Allen,

Ik ben met een project bezig, waarin ik met een arduino uno een 4-20 mA drukregelaar aan wil sturen. Nu heb ik een filter gemaakt, die van het PWM signaal uit de arduino een 4-20 mA signaal maakte, door een low-pass filter en een voltage follower met 250 ohm weerstand erachter. Simpel en werkte prima (met nadruk op de verleden tijd). Nu wil ik de hele boel aansluiten en nog ff een keer testen en geeft de opamp (onderdeel van het filter) een constant voltage van ca. 1.35V, ongeacht het voltage wat ik op de andere ingang zet (1V-5V), het probleem zit hem dus duidelijk niet aan de arduino, of software kant. Enig idee wat hiermee aan de hand is? of is dit een gevalletje 'opgeblaze component ergens'?

vergeten

Golden Member

Welkom hier bij de club, (CO) waar heel veel kennis zit! :)

Heb je een schema met de gebruikte componenten?
Heb je de Arduino al losgekoppeld, blijft die 1,35v dan zo?

Gevoelsmatig denk ik "opamp overleden"

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 8 juni 2018 13:07:21 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha FransvD,

Kan je wat waarde opgeven van je filtertje is dit toevallig een redelijke grote condensator ?
De belasting is deze het zelfde als toen het werkte en...... hoe is je voeding ontkoppeld.
Want een metertje zegt niet zo heel veel een plaatje kijken is dan toch helderder kan namelijk zijn dat je filter plus buffer staat te gillen :o

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@vergeten Dankuwel voor uw welkom!

In de bijlage een schematje (net even in elkaar gezet) de rode lijnen zijn dus het probleem, die geven een constant voltage.

Arco

Special Member

Klopt die 1mF wel? (da's 1000uF; wel enorm groot voor een PWM filtertje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@TS,

Wauw 8)7 dat kost wel heel veel tijd (die C bedoel ik )

Graag dan maar het complete integrator netwerkje is de weerstand aan de uitgang 250Ω ?
Heb je nog iets op de voeding rail aan ontkoppeling.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heb het opAmpje vervangen en hij doet het weer! bedankt voor al jullie reacties

vergeten

Golden Member

Ondanks dat je (meerdere en) mijn vragen niet hebt beantwoord, heb ik toch
een goed voorgevoel gehad :)

Ben even nieuwsgierig, is die condensator 1000µF gebleven?

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 8 juni 2018 19:30:57 (35%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Nu nog beveiliging inbouwen zodat deze niet weer snel stuk gaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

..bijvoorbeeld een 1 kΩ weerstand tussen de condensator van 1000µF en de + ingang van de opamp en twee antiparallele dioden (bijv 2x 1N4148) tussen de +ingang en -ingang van de opamp plaatsen.