oude accu's gebruiken voor opslag

RAAF12

Golden Member

Op 14 juni 2018 14:18:34 schreef r-p:
nieuwe snelheidsbeperking zie in Nederland... Om knettergek van te worden, zodra je weer de toegestane snelheid hebt bereikt, moet je wéér op de rem.
Hoeveel slechter dat wordt bij 100, 120 en 140 is scchrikbarend

Inderdaad, zeer storend die beperkingen. Ik heb Tomtom Go op mijn OnePlus 6 telefoon staan. Die geeft met twee grote borden met cijfers de toegestane en de gereden snelheid aan (eventueel plus pieptoon als de speed bekeuring waardig is).
Ik heb geen behoefte aan inbouw nav, die is vaak slooom en lastiger te bedienen.

@r-p
ik rijd ook gemiddelden van 5,2~5,4/100 km aan diesel met de V70. gewoon op de rechterbaan 105-112 meesukkelen. en inderdaad irriteert dat de medeweggebruikers enorm, zeker als je met die snelheid de door hen te nemen afrit voorbij rijdt blokkeert.

maar goed tegelijkertijd uit R'dam vertrokken zijn ze 10 min eerder in Zwolle.

wat Fcapri uitrekent is correct, electrisch rijden scheelt niet veel in de kosten, als er veel een E-auto rijden wordt het vanzelf belast, de inkomsten zijn nodig en je staat iedere 250 km een half uur stil om bij te laden.
ooit een keer in de winter met een E-BMW van de provincie meegereden. accu bijna leeg, gekozen om niet te laden, je wilt wel naar huis en dus de kachel maar uitgezet. best koud in zo'n wagen

Op 12 juni 2018 22:59:36 schreef r-p:
[...]
Renault Twizy is er in normale (90km/h of zo) en 45km/h uitvoering op brommerrijbewijs.
Overweeg zoëen voor dochterlief als ze met 16 naar uni moet :(

Maar dan wel een zonder lease-accu-pakket, want daar verdampt al weer veel van de winst van het goedkoop rijden.

[afbeelding]

Heel verantwoord, dit soort karretjes met brommerrijbewijs. Normale brommers kunnen al bijna niet rijden, laat staan als je hierdoor aangereden word...

Bovendien, naar de uni met zo'n ding, is het zo dichtbij dan, geen ov beschikbaar?

Op 14 juni 2018 06:16:22 schreef KGE
Als ik kijk hoe gruwelijk veel brandstof overdag verspild wordt door .........

....Bergen van die enorme bakken (bmw audi range rovers) met slechts één zakenman erin met één laptoptas bij zich.

Maar daar kijken we niet naar. De bergen brandstof die worden verspilt door mensen die perse 2300kg moeten verplaatsen om zichzelf ergens heen te brengen.

daar zit probleem nr 1.
we hebben nu al die kunstof, lichte metalen, polyester... waarom moet een auto 1500kg wegen? om veilig te zijn als je geramt wordt door zo 2ton terreinwagen?
maar het is dan wel zo dat al die zware bakken enorm gevaarlijk worden voor motors, brommers, voetgangers...

ze zouden beter al die autos hun gewicht verlagen tot minder dan 500kg. als dan 2 autos tegen elkaar rijden, is de impact toch veel minder (500kg aan 100km/h of 1500kg die aan 100km/h tegen u knalt...).
punt 2: beter warmte isoleren. er is nooit naar gekeken omdat dverwarming van een auto toch afvalwarmte is die je herleid naar binnen.
bij nieuwe electrische wagens moet je die warmte geneneren (of de controller binnenin plaatsen). beter isoleren zodat die geen warmte verliest.
ipv dik staal in de deuren, kan je beter 10cm dik pur schuim steken. veel beter bij een aanrijding (absorbeert de schok) en direct ook warmte isolerend. zowel in de zomer (warmte buiten houden) als de winter.

eigenlijk moet je 1 ding. VERGEET alles wat je kent van autos en begin van scratch opnieuw. en daar is tesla in gelukt (was nooit een autofabrikant). en ik vermoed dat google ook met zoiets op de markt zal komen.
al die andere auto contructeurs zitten continue te denken om het verleden te verbeteren

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 15 juni 2018 06:01:41 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

De ellende is dat de auto's van Tesla en Google verdacht veel op de huidige auto's lijken. Tesla heeft (bijna letterlijk) het wiel opnieuw uitgevonden en loopt m.i. tegen dezelfde constructieproblemen en vragen aan waar conventionele fabrikanten ook tegenaanlopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

niemand wil zo een lelijk gedrocht van autos.
een fabrikant zou een auto moeten maken die eruit ziet zoals een normale, en toch helemaal anders is van opbouw (lichter, beter geisoleerd, electrisch en zuinig.

eventueel een systeem uitdokteren dat autos kunnen opladen onderweg (lussen onder het wegdek als je voor een rood licht staan)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 15 juni 2018 15:38:26 schreef fcapri:

eventueel een systeem uitdokteren dat autos kunnen opladen onderweg (lussen onder het wegdek als je voor een rood licht staan)

En toen ging je wekker ? :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

De mens moet eigenlijk stoppen met de auto. Het is van de zotte dat het heel gewoon wordt gevonden dat je 1000 a 2000kg aan metaal versleept voor het vervoer van 1 forens...
Iedereen uit de auto en op de (evt elektrische) motorfiets.
Fileprobleem weg, minder aanrijdingen van motorrijders door automobilisten...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

nee, de trein is effcient, 18 ton per wagon die ook vaak zat leeg rijden. openbaar vervoer is prut, bladeren of staking en je bent gebokt. wel prima als je verkouden wilt worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 juni 2018 17:07:22 schreef Ledlover:
Iedereen uit de auto en op de (evt elektrische) motorfiets.
Fileprobleem weg, minder aanrijdingen van motorrijders door automobilisten...

En dan krijgen we aanrijdingen tussen ...... (vul zelf maar in). En... wat doen we in de winter? Geef mij die auto van 500kg maar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Maar die ene minuut bij het verkeerslicht ...?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Bij dat ene verkeerslicht laadt je de accu uiteraard niet volledig van 0 naar 100 op. Het is een beetje bijladen, en andere methodes doen dat ook. Samen doen ze alles.
Maar goed, ik geloof daar ook niet zo in, veel te laag rendement vermoedt ik. Ik verwacht ergens een doorbraak in accu technologie. Hopelijk asap.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 juni 2018 15:38:26 schreef fcapri:
eventueel een systeem uitdokteren dat autos kunnen opladen onderweg (lussen onder het wegdek als je voor een rood licht staan)

De lussen liggen er al. Kwestie van lussen onder je chassis leggen en een flinke wisselspanning op de lussen in de weg aanbrengen. ;-)

accu's zal een tussenfase zijn.
er moet een snellere manier komen om massaal veel energie in 1x over te pompen.
ik denk eerder in een waterstof fuelcel of iets anders.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

elektrische stadsbussen worden zo ook al bijgeladen, waar de chauffeur rustpauzes heeft wordt een pantograaf tegen de bovenleiding gezet om bij te laden. de accu's moeten boven de 60% gehouden worden over de dag. in de nacht worden ze weer volledig geladen, maar voor korte tijd ook midden op de dag wordt er geladen, meen 10% erbij in dat kwartier. de bus verandert ook van route, eerst de lange route over dorpen en als de accu's verder ontladen zijn dan gaat de bus de korte routes in de stad rijden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 juni 2018 08:01:04 schreef fcapri:
accu's zal een tussenfase zijn.
er moet een snellere manier komen om massaal veel energie in 1x over te pompen.
ik denk eerder in een waterstof fuelcel of iets anders.

dieselolie dus, 40 MJ/kg

de oplossing ligt in het begin van de keten. mbv een variant op het Fisher-Trop kan H2 en CO2 in CH4 omgezet worden. en dan sta je aan het begin van de koolstofketen. H2 uit electrolyse, CO2 schijnt tegenwoordig voldoende in de atmosfeer te zitten.

de noodzakelijke energie voor opwekking en omzetting uit zonne en windenergie, dus gaan.
kan je ook de hele huidige infrastructuur in stand houden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropschbrandstoffen

En dan heb je dus nog steeds dezelfde vervuiling, daar waar je het niet wilt hebben? Of is die verbranding ineens heel schoon?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

In dat Wiki artikel staat o.a. :

Voor het proces zijn temperaturen van 1.200 tot 1.400°C en hoge drukken nodig. Door het hierbij horende grote energieverbruik tijdens de productie veroorzaken CTL-brandstoffen beduidend meer broeikasgassen dan conventionele olieproducten. Ook is het proces energetisch gezien niet erg rendabel omdat onnoemelijke hoeveelheden warmte gewoon worden geloosd door gebrek aan zinnige toepassingen in de nabijheid van de fabriek.............

voor beide heren, maak eens een tekening van de totale kringloop. verschil zit em in het gebruik van de grondstoffen. die komen niet meer uit een boorput.

de benodigde energie, wind en zon

maar de 24 uur van Le Mans is net begonnen. ga effe wat anders doen

[Bericht gewijzigd door anne2 op zaterdag 16 juni 2018 15:35:39 (16%)

Op 15 juni 2018 00:26:02 schreef maus0611:
[...]

Heel verantwoord, dit soort karretjes met brommerrijbewijs. Normale brommers kunnen al bijna niet rijden, laat staan als je hierdoor aangereden word...

Normale brommers hebben soms bereiders die niet normaal zijn. Daarnaast is de wetgever ook knettergek (brommers mogen 45km/u binnen bebouwde kom ipv 30km/u na wijziging, maar nog steeds 40km/u buiten bebouwde kom: je zou ook gewoon kunnen handhaven ipv wetten wijzigen omdat ze massaal genegeerd worden).

Op 15 juni 2018 00:26:02 schreef maus0611:
[...]

Bovendien, naar de uni met zo'n ding, is het zo dichtbij dan, geen ov beschikbaar?

Nee, OV trein is opgedoekt, vervangende metro laat nog wat jaren op zich wachten. De pont + Twizy zou <30min zijn, via bus/trein is ze bijna anderhalf uur kwijt.

Op 16 juni 2018 15:35:13 schreef anne2:
maar de 24 uur van Le Mans is net begonnen. ga effe wat anders doen

LOL ;-)

accu's hoef je helemaal niet snel op te kunnen laden. als ze maar snel te wisselen zijn.

dus bij het "tankstation" lege accu eruit. nieuwe erin, ben je net als met een brandstof auto met 5 minuten weer onderweg. dan is het kleine bereik ook totaal geen probleem meer.

wordt in de modelbouw toch ook al jaren toegepast.

dat je niet je eigen accu terugkrijgt hoeft ook geen probleem te zijn: hetzelfde systeem als met gasflessen. je koopt eenmalig een volle fles, en als hij leeg is ruil je hem voor een volle en betaal je de vulling.
je koopt dus eigenlijk het recht op een fles

dus: wie verzint een methode om een accu snel te wisselen, en dan het lastige hoe krijgen ze de autobranche zo ver dat er maar een of twee soorten van accu's zijn