Initialiseren nadat voeding stabiel is + eenmalige puls als iets hoog of laag wordt

Arco

Special Member

3) Kan vrij simpel met een paar poorten:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 9 juni 2018 16:41:18 schreef Arco:
3) Kan vrij simpel met een paar poorten:

[bijlage]

Met een paar Schmitt trigger poorten, bijv. de 4093

Op 9 juni 2018 13:12:29 schreef buzzy:
Dat kan met een elco 10uF en een weerstand. Elco aan plus voeding en een weerstand van bijv. 47 K van de ingang naar aarde.

Ik kan je niet helemaal volgen. Beetje het risico als ik 4 vragen in 1 post stel, maar heeft jouw oplossing nu te maken met (1)? Overigens is het "schema" me ook niet helemaal duidelijk... Een elco aan de + van de voeding en de andere kant aan de ingang die ik wil bedienen en van die ingang ook een 47K weerstand naar ground?

Bij inschakelen is de elco leeg en wordt de ingang even hoog als de voedingsspanning. De weerstand laadt de elco op, waardoor de spannning op de ingang daalt en de resetlijn wordt vrijggegeven.

In sperrichting een diode parallel aan de weerstand zetten om de elco bij uitschakelen snel te ontladen.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar gaat er dan geen oneindig hoge stroom door die diode lopen (zij het heel kort)?

Als reset niet goed werkt, een poort met een Schmitt trigger gebruiken voor een mooie schakelpuls.

In plaats van diodes gebruiken voor allerlei functies, kun je ook EN en NEN poorten gebruiken. Die zijn er met 8 ingangen en door ze juist uit te poorten, kun je dat naar believen uitbreiden.
Kijk eens in een data boek met TTL of CMOS ic's voor allerlei toepassingen.

Op 9 juni 2018 16:41:18 schreef Arco:
3) Kan vrij simpel met een paar poorten:

[bijlage]

Oei, ik had gehoopt dat er een simpeler oplossing was, want voor een eenvoudige functie, een vertraginkje, heb ik dan toch 5 onderdelen nodig, w.o. 1 IC...

vergeten

Golden Member

Daar bestaan ic's voor "Power on reset" kan je daar iets mee?
Active high, active low reset met verschillende tijdsduur.
Bestaat een hele familie van.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Je wilt een schakeling die een vertraging, en een pulsvormer in zich heeft, en dan zijn 5 onderdelen al te veel???
Wat had je dan verwacht; helemaal zonder onderdelen? :)
Sorry hoor, maar als je te beroerd bent om 5 onderdeeltjes op een printje te zetten dan haak ik af...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 9 juni 2018 23:21:05 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meer onsderdelen is beter, maar met een weerstand en een elco kan het ook via de reset/enable lijn of hoe het ook mag heten.

Zoals hier eerder in het topic is voorgesteld.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Ik zie niet in hoe je met alleen een weerstand en een elco een vertraging en een puls kunt genereren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 juni 2018 12:49:38 schreef gdb:
Ik probeer zelf iets te ontwerpen op digitaal vlak.

Als je digitaal werkt moet je maken dat de pulsen of flanken zo steil mogelijk zijn om zo snel mogelijk uit de grijze zone tussen de "0" en "1" te geraken.

Een RC schakeling enkel gebruiken bij een Schmitt trigger ingang anders heb je veel kans dat de remedie erger is dan de kwaal.

En zoals Arco schrijft, maak er werk van en gebruik geen flutoplossingen die je achteraf meer kopzorgen bezorgen dan nodig.

Met een µcontroller kun je achteraf het programma nog aanpassen maar bij digitale techniek moet je meestal een andere print maken en quanta costa? ;)

LDmicro user.

Op 9 juni 2018 23:18:19 schreef Arco:
Je wilt een schakeling die een vertraging, en een pulsvormer in zich heeft, en dan zijn 5 onderdelen al te veel???
Wat had je dan verwacht; helemaal zonder onderdelen? :)

Ik zoek voor "digitale schakelingen in het algemeen" 4 verschillende stukjes oplossing die ik her en der kan gebruiken. Tijdens het "ontwerpen" (bedenken in mijn geval), loop ik tegen kip-ei problemen als in deze post aan. Ik heb vrij weinig kennis, en ik hoopte dat er hele simpele oplossingen waren met bijv. een R/C-schakeling en misschien een transistor die afvuurt.

Sorry hoor, maar als je te beroerd bent om 5 onderdeeltjes op een printje te zetten dan haak ik af...

Ik heb geen idee waarom dit er nu bij staat... Je altijd waardevolle adviezen worden zeer op prijs gesteld, maar "te beroerd" omdat ik opmerk gehoopt te hebben dat het veel simpeler zou kunnen?

Op 10 juni 2018 08:22:30 schreef gdb:
bijv. een R/C-schakeling en misschien een transistor die afvuurt.

Om een redelijk goede puls te verkrijgen heb je er 2 nodig en nog wat R en C's, wat heb je dan gewonnen?
Je kunt dan beter met digitale IC's werken want er zijn een hele range van schmitt triggers te krijgen waar je met 1 IC meerdere pulsen kunt maken.

LDmicro user.

Op 9 juni 2018 23:02:31 schreef vergeten:
Daar bestaan ic's voor "Power on reset" kan je daar iets mee?
Active high, active low reset met verschillende tijdsduur.
Bestaat een hele familie van.

Zou een optie kunnen zijn, ik had alleen verwacht dat er iets simpels zou zijn, wat "buzzy" ook wellicht bedoelt: zodra er voedingsspanning is, wordt bijv. een condensator opgeladen en die blijft ook daarna altijd geladen. Boven een bepaalde drempel wordt eenmalig de reset afgevuurd. Dat eenmalig lijkt lastiger dan gedacht in de elektronica ;-)

Op 10 juni 2018 08:53:54 schreef gdb:
Dat eenmalig lijkt lastiger dan gedacht in de elektronica ;-)

Dat is omdat uw denkwijze niet juist is, een puls is "tweemalig", dus 2 toestanden, éénmaal flank omhoog en éénmaal flank omlaag. ;)

LDmicro user.

Ik zie dat ik niet duidelijk ben geweest, misschien daarom Arco's reactie:

(3) Soms wil je een puls uitdelen met net even een paar microseconden vertraging. Wat is daar een gangbare oplossing voor? Een heel klein R/C-netwerkje? Dus A moet een signaal met een klein vertraging aan B doorgeven, ik zet een weerstand tussen de uitgang van A en de ingang van B en achter de weerstand, voor de ingang van B, een condensatortje naar ground?

(3) gaat om het maken van een vertraging, het woord "puls" is daar niet handig gekozen, wat ik bedoel is dat als bijv. uitgang X bijv. hoog wordt, deze pas met enige vertraging het signaal doorgeeft aan een ingang. Volgens mij kan dat met een R en een C. (2) gaat over de puls die ik ook soms nodig heb...

Op 10 juni 2018 08:58:20 schreef MGP:
[...]
Dat is omdat uw denkwijze niet juist is, een puls is "tweemalig", dus 2 toestanden, éénmaal flank omhoog en éénmaal flank omlaag. ;)

Ha, ha, nee je neemt 'm iets te letterlijk, 1 puls, maar die bestaat uit 2 delen ;-) "Op" en "neer" (of omgedraaid).

Op 10 juni 2018 09:51:35 schreef gdb:
bijv. uitgang X bijv. hoog wordt, deze pas met enige vertraging het signaal doorgeeft aan een ingang. Volgens mij kan dat met een R en een C. (2) gaat over de puls die ik ook soms nodig heb...

Dat gaat idd prima met een RC vertraging, maak enkel dat de daaropvolgende ingang niet te stoorgevoelig is en vermijd lange RC tijden want die veroorzaken heel trage flanken.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

Men vraagt, wij draaien...

Essentieel is de schmitt-trigger actie in de poorten na de R/C combinaties, de diodes zijn alleen nodig bij condensatoren >10n en verzorgen het ontladen van de C's.

"Voor het mooi" kan achter de reset-combinatie eventueel nog een schmitt-trigger geplaatst worden, al is dat zelden noodzakelijk.
Voor de 'omgekeerde' polariteit van de MASTER_RESET kun je R en C verwisselen, de diode gaat met de R mee.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

(3) gaat om het maken van een vertraging, het woord "puls" is daar niet handig gekozen

Klopt, je krigt nu eenmaal waarom je vraagt. En daarvoor was mijn schakeling toch wel minimalistisch... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juni 2018 10:19:07 schreef fatbeard:
Men vraagt, wij draaien...
[bijlage]
Essentieel is de schmitt-trigger actie in de poorten na de R/C combinaties, de diodes zijn alleen nodig bij condensatoren >10n en verzorgen het ontladen van de C's.

"Voor het mooi" kan achter de reset-combinatie eventueel nog een schmitt-trigger geplaatst worden, al is dat zelden noodzakelijk.
Voor de 'omgekeerde' polariteit van de MASTER_RESET kun je R en C verwisselen, de diode gaat met de R mee.

Superduidelijk! Met het plaatje kan ik als "semi-leek" de werking reconstrueren (al dan niet met EveryCircuit) en de toelichting is me duidelijk. Dit lijkt ook compact en simpel zoals ik het idee had dat het zou moeten kunnen zijn, inderdaad met R/C netwerkjes...

Op 10 juni 2018 12:08:40 schreef gdb:
Dit lijkt ook compact en simpel zoals ik het idee had dat het zou moeten kunnen zijn, inderdaad met R/C netwerkjes...

Dat is even compact als dat schema van Arco.. met het schema van Arco kun je alle kanten uit :)

Als je meer ervaring hebt zul je het wel ondervinden.

LDmicro user.
High met Henk

Special Member

Als je nu de schmidt triggered and gebruikt kan je ook een normale and maken die je wilde. Vaak zitten er 4 in 1 doosje..
2 voor deze cobstructie en 2 voor je and functie

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 10 juni 2018 12:57:46 schreef High met Henk:
Als je nu de schmitt triggered AND gebruikt kan je ook een normale AND maken die je wilde. Vaak zitten er 4 in 1 doosje..
2 voor deze constructie en 2 voor je AND functie

Op zich wel, maar ik moet op het getal 143d checken, daarvoor zijn al 5 inputs nodig. Ik zou een 4-input AND kunnen pakken en dan nog iets er aan fröbelen om er 5 inputs van te maken, of ik pak 5 1N4148's en maak een diode AND gate. Daarnaast heb ik en de puls nodig en en los daarvan op een andere plek de delay, maar de mogelijkheid van combineren en zo min mogelijk "doosjes" gebruiken is duidelijk.

[Bericht gewijzigd door gdb op zondag 10 juni 2018 13:30:55 (17%)

Op 9 juni 2018 22:48:38 schreef gdb:
[...]Ik kan je niet helemaal volgen. Beetje het risico als ik 4 vragen in 1 post stel, maar heeft jouw oplossing nu te maken met (1)? Overigens is het "schema" me ook niet helemaal duidelijk... Een elco aan de + van de voeding en de andere kant aan de ingang die ik wil bedienen en van die ingang ook een 47K weerstand naar ground?

[...][...]Misschien begrijp ik je verkeerd, maar gaat er dan geen oneindig hoge stroom door die diode lopen (zij het heel kort)?

[...][...]

Die resetschakeling met het elcootje en de weerstand gaat gewoon werken. Zeker als het betreffende ic een schmittrigger ingang heeft. Talloze reset circuits werken zo. Die oneindig hoge stroom door de ontlaaddiode valt wel mee hoor. De elco ontlaadt zich over de rest van de schakeling via de diode. Het staat je vrij om in serie met de diode een weerstandje op te nemen, waardoor de stroom niet meer "oneindig " is.

Twee onderdelen (met diode 3)is toch niet zoveel?

Waarschijnlijk zitten in je ontwerp nog meer ic's. Als daar toevallig een 4093 in zit met een poortje over, dan kun je een mooi gedefinieerde puls maken. Let wel op, dat de 4093 een inverter is.

Je had het over koppelingen met diodes. In plaats van veel diodes,kun je ook EN en NEN poorten gebruiken. Dit laatste heeft overigens niets met de resetschakeling te maken.

Arco

Special Member

Of je pakt het simpel aan en neemt een 74(ls/hc/hct)688... ;)
(die is daar tenslotte voor gemaakt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 juni 2018 13:33:18 schreef Arco:
Of je pakt het simpel aan en neemt een 74(ls/hc/hct)688... ;)
(die is daar tenslotte voor gemaakt...)

Handig chipje, én veel functionaliteit met weinig onderdelen ;-)