Crown WAV 50 personenlift motoren aansturen

Ik heb een kleine personenlift gekocht die defect is, grootste probleem is dat de motor controller computer ontbreekt en de bedieningshandels van de stuur/voor en achteruit bediening.

De lift pomp hydrauliek-systeem is werkend, de rij motoren werken ook.

Ik heb hulp nodig om een schakeling te maken om voor en achteruit te kunnen rijden en te kunnen sturen.

Hij heeft achter links en rechts een elektromotor op de aangedreven wielen en de voorste 2 wielen zijn losse zwenkwielen.

Het werkt dus ongeveer zoals bij een elektrische rolstoel denk ik...

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of me kan helpen om zelf iets te bouwen om de rij motoren aan te kunnen sturen.

Ik hoor graag van jullie

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Wat voor motoren zijn het, is het DC of AC? En op welke spanning werken de motoren? Hoe veel Watt zijn de motoren?

Wordt er door de motoren ook gestuurd, door er één stil te zetten en één te laten draaien?

Hier kun je een service manual aanvragen.
https://www.crown.com/en-us/manuals-safety-labels/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek, dank je voor je welkom.

Ik had de service manual ge-upload, ga het nog eens proberen, zie het al bestand is te groot.

Het zijn DC motoren werkend op 24 Volt, ze werken volgens mij tussen de 0V en 24V, zover ik het kan zien wordt door het voltage de rijsnelheid geregeld.
Ze worden aangestuurd door een computer/controller die er niet meer in zit, deze regelt de snelheid en de draairichting.
Er komen een rode en een zwarte draad van de motor af en die zitten dan normaal gezien rechtstreeks op de controller.
Als ik daar stroom op zet draaien ze, en als ik de draden omdraai draaien ze de andere kant uit.

Ik denk dat als je recht vooruit rijdt alle 2 de motoren met een gelijk voltage aan worden gestuurd, en als je gaat sturen er 1 minder voltage krijgt waardoor die afremt en je automatisch gaat sturen.
In de bedieningshandels, 2 stuks, 1 voor sturen en 1 voor rijden zitten ook potmeters, alleen deze zijn er ook niet meer bij.....

Lambiek

Special Member

Het zijn dus 24VDC motoren. Het sturen gaat inderdaad zo als je aangeeft.

Ja, je kunt er zelf iets voor maken als je met elektronica vertrouwd bent. Maar als je dat niet bent kun je beter twee regelaars kopen. Of je moet een standaard regeling op de kop weten te tikken.

Ga je de lift voor je zelf gebruiken, of gaat er personeel mee werken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben niet vertrouwd met elektronica als het om deze soort schakelingen gaat, vandaar mijn vragen hier op het forum.

Ik heb dat ding gekocht niet wetende dat er deze onderdelen uit waren...
maar dat is mijn fout.
Ik heb dat ding een paar keer per jaar hobby matig nodig en hoeft dus niet dagelijks in bedrijf te zijn ofzo.

De motoren hebben een remkoppeling, ik kan deze losmaken door er stroom op te zetten en dan kan ik hem handmatig verplaatsen, duwen.
Dit is wel een optie, maar om de garage in en uit te komen zit je met zo'n drempeltje waardoor ik liever heb dat ik wel kan rijden.
Ik zou hem dan ook bijvoorbeeld nog handmatig links en rechts kunnen duwen en weer verder rijden....

Het mag dus wat mij betreft op een simpele manier, ik weet alleen niet wat ik nodig heb aan spullen om zoiets te maken, of het uberhaupt mogelijk is en of niet alles in de fik vliegt als ik 5 meter aan het rijden ben zeg maar....

Heb al wel het een en ander gelezen over dc motoren van draai richting te veranderen hier op het forum, maar omdat het hier om zware motoren gaat en er geschreven wordt over rem inductie en veldwikkelingen wil ik toch eerst wat meer info eer ik zelf iets ga ondernemen.

Jij hebt het over 2 regelaars, maar ik weet niet wat je daar mee bedoelt tot ik een link of schema zie wat ik kan bestuderen.

Ik ben wel bekend met auto elektronica en kan schema's lezen.

Lambiek

Special Member

Op 11 juni 2018 13:00:59 schreef V8Cowboy:
Ik heb dat ding een paar keer per jaar hobby matig nodig en hoeft dus niet dagelijks in bedrijf te zijn ofzo.

Ik vroeg dat voor een eventuele keuring. Als je er personeel op laat rijden en dat ding is niet standaard, als er dan iets gebeurt ben jij verantwoordelijk voor de gevolgen. En dat wil je niet in zo'n geval.

De motoren hebben een remkoppeling, ik kan deze losmaken door er stroom op te zetten en dan kan ik hem handmatig verplaatsen, duwen.

Er zit een elektrische rem op dat ding, werkt het zelfde als bij een rolstoel.

Het mag dus wat mij betreft op een simpele manier, ik weet alleen niet wat ik nodig heb aan spullen om zoiets te maken, of het uberhaupt mogelijk is en of niet alles in de fik vliegt als ik 5 meter aan het rijden ben zeg maar....

Als het goed gebeurt vliegt er niets in de fik natuurlijk. :)

..., maar omdat het hier om zware motoren gaat...

Hoeveel Watt zij de motoren, dat is wel belangrijk om te weten. Je kunt dat vinden op het motor plaatje wat ergens op de motor zit.

Jij hebt het over 2 regelaars, maar ik weet niet wat je daar mee bedoelt tot ik een link of schema zie wat ik kan bestuderen.

Met een regelaar "H_brug" kun je de draairichting en het toerental van de motor regelen, en als je twee regelaars hebt kun je ook gelijk sturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit heb ik gevonden, Crown Wave 50-118, 2 rij motoren links en rechts.

Motoren zijn 24V 20A 0.33PS, dus wordt dan 480W per motor, en 960W totaal.

Ik had een H brug uitleg gevonden bij Wiki, maar dan moet ik zoiets maken en dan dubbel om te kunnen rijden 1e H-brug en te kunnen sturen 2e H-brug ?

Lambiek

Special Member

Op 11 juni 2018 13:56:17 schreef V8Cowboy:
Motoren zijn 24V 20A 0.33PS, dus wordt dan 480W per motor, en 960W totaal.

Dat zijn dus motoren van +/- 500W.

...., maar dan moet ik zoiets maken en dan dubbel om te kunnen rijden 1e H-brug en te kunnen sturen 2e H-brug ?

Ieder motor krijgt zijn eigen regelaar voor snelheid en richting.

Die dingen kun je gewoon via internet kopen, kijk eens bij Kelly controller.
http://kellycontroller.com/48v-brushed-dc-seriespm-controller-c-79_82.…

Of je moet zoiets maken.
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de tip, was al even aan het kijken naar een joy stick bediening van een elektrische rolstoel, dat lijkt me ook nog een makkelijke oplossing.

Ga even kijken bij kelly :)

Lambiek

Special Member

Heb de link erbij gezet voor Kelly...

Je krijgt twee joysticks voor de snelheid en sturen. duw je ze gelijktijdig naar voren dan ga je rechtuit, laat je er één iets terugvallen dan stuur je in een bepaalde richting.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als ik bij Kelly kijk, dan heb ik er 2 nodig + nog 2 joysticks ?

De link 1Q motorregelaar voor rolstoelmotoren die je stuurde lijkt me meer wat zeker gezien de kosten.

Alleen ik weet niet of ik dit voor elkaar ga krijgen.