Batterij charger 84V regelbaar maken

Is het realistisch om een Chinese lader 84V 10Amp regelbaar te maken zodat ik hem zou kunnen gebruiken om slechts tot 83V te laden?
Alvast bedankt om de raad of advies.

Met type nummer en verdere info misschien makkelijker te beantwoorden.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Iets zegt me dat er iets niet klopt met de getallen. Zou het echt gaan over laden met meer dan 800 watt? Wie wil zoiets heftigs doen met Chinaspul?

Zou het mssch. kunnen dat het gaat om een verlaging van 8,4 V tot 8,3 V?

En inderdaad, merk en type van de lader zouden ook al kunnen helpen. En welke batterijen dienen er dan wel te worden opgeladen?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 11 juni 2018 22:41:43 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Meer Info? Het typeplaatje YZPOWER-450
En voor de rest wat Chinese tekens.

@fred101 Hoeveel volt drop geeft een diode?
Ik heb nog een 40A Shotky diode liggen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je niet meer info geeft krijg je - toch minstens van mij - geen verdere reactie. Fotografie moet toch minstens kunnen? En antwoord eens op mijn eerdere vraag: wat voor batterij wordt er dan wel geladen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Big mama Een fietsbatterij 74V 44ah
Ik zal een foto nemen van de lader.

benleentje

Golden Member

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB161UMSpXXXXXYXpXXq6xXFXXXV/YZPOWER-Auto-Stop-42V-8A-Lithium-Battery-Charger-For-36V-Li-Ion-Lipo-Battery-Pack-Cooling.jpg_640x640.jpg

Zou het echt gaan over laden met meer dan 800 watt?

Onze accu's van de heftruck worden met ca 6kW opgeladen oftewel 48V accu pakket word met max 120A geladen.

Als je een 72V accu pakket hebt zijn dat uitgaande van een lood accu 36 cellen van 2V die je met max 2,4V/cel mag laden en dat is max 86.4V. Met een 10A lader zou je dan een 100Ah accu kunnen laden.

Als je veilige waarde van 2.25V/cel aanhoud dan kom je op 81V en met 83V zit je op 2.3V/cel. Dus TS wil zijn accu's gezond houden maar niet overladen

Hoeveel volt drop geeft een diode?

Dat hang heel erg sterk van de stroom af die er doorheen gaat. De spanningsval van een diode is dus stroom afhankelijk. Bij SI diodes zit bij stromen waarvoor ze zijn gemaakt tussen de 0,6 en 1,1V. Schotky diode's zitten wat lager 0,4V tot 1V (bij max stroom)

Ik heb nog een 40A Shotky diode liggen.

Gewoon proberen en gaan meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

OK, dank voor de prentjes. Als het mij te doen stond: AFBLIJVEN. Nix gedocumenteerd, vermoedelijk erg scherp gedimensioneerd, misschien zelfs bezuinigd voorbij de redelijkheid.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
benleentje

Golden Member

Maar een fiets accu is geen loodaccu dus moet je wel weten welk type cellen erin zitten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dit zijn de cellen die ik gebruikt heb

Sine

Moderator

"weet waar u mee bezig bent"

Geen onzinnige uitspraak, je hebt voor een accu pack met deze cellen een balancer of balancers nodig, heb je die?

Zo niet zullen je cellen niet lang leven.

Daar wordt/is de laadspanning bepaald, misschien is het instelbaar, heb je de documentatie (handleiding) erbij, daar zou het dan in moeten staan.
Pittig fietsje zo, frame zelf gemaakt? en zijn daar races voor of waar ga je hem voor gebruiken?
Edit: misschien kun je met een spanningsmeting het laden bij de gewenste spanning "gewoon" uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 12 juni 2018 06:37:00 (19%)

Op 11 juni 2018 23:16:49 schreef Motormark2:
Dit zijn de cellen die ik gebruikt heb

Is het nou zo moeilijk om gewoon genoeg info te geven dat ik dat ding kan vinden?

Na vijf minuten zoeken heb ik: https://eu.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-inr18650-mj1.html , maar daar staat bij "formfactor" de string "18650" en niet zoals bij jou "INR18650" dus dit is hem niet.

Ik denk dat je de 4.1V max laden accus wilt gaan laden tot 4.15V Ik denk dat dit geen goed plan is.

Als je de lader openmaakt vind je waarschijnlijk 2 of 3 potmeters. 1 daarvan stel je de spanning mee in. Welke dat is, dat is vantevoren lastig te zeggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

leuke BMS, maar waarom zitten de temperatuursensoren op die koelplaat van de controller en niet tussen de batterijen?
het is de bedoeling om de accu temperatuur in de gaten te houden.
had die koelplaat ook een sensor nodig gehad, zou die wel op de print hebben gestaan.

2de vraag: waarom wil je de spanning verlagen? kan je BMS nog balanceren als de accu's niet vol gestampt worden?
meeste BMS die ik al heb getest, gaan pas ballanceren bij 4.2V.
dwz: als de lader laadt, en de batterijen hebben
4.20V - 4.15V - 4.11V ....
dan zal de BMS de eerste accu gaan overbruggen met een fet/weerstand zodat de spanning wat afneemt, zodat de rest van de batterijen ook vol geraken.
als jij de lader gaat verlagen met 1V, ga je nooit op dat punt geraken dat ze allen vol zitten. die 1V op een 20S pack gaat niks uitmaken

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 12 juni 2018 07:18:31 (50%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@RWK Ik heb de fiets zelf samengesteld. Ik heb een handicap. Slechts 1 been, en gebruik de fiets om met vrienden trails en MTB routes te rijden.
Hij is flink overpowerd (8kw) omdat ik in het begin bij het testen oa een motor, een controller en een BMS heb opgeblazen. Ik was de mankementen beu en heb alles onderdelen voor 8kw gekocht en teruggescroefd naar 4kw. Ni zit ik met een ruime marge.
Ook de batterij is ruim overmeten en omdat ik ze toch nooit leeg zal rijden wil ik ze laden naar 82 of 83 volt. Dan gaat ze dubbel zo veel cycli mee.
Momenteel heb ik een voltmeter gemonteerd. Zowel op de fiets als op de lader. Maar dan moet ik het in de gaten blijven houden. Iets waar ik niet sterk in ben. Vandaar mijn vraag.
De BMS is niet instelbaar.

je kan proberen met een dikke diode in serie met de lader te zetten. bij zulke forse stromen zal je dan wel vlot 1V kwijt zijn.
heb je een diode die 0.6V spanningsval heeft, dan zet je er zo 2 achter elkaar . je verliest dan 1.2V. aangezien het toch voor je accu te sparen is, mag je makkelijk zat tot 4V verliezen.

dan krijgt elke cell nog 4.00V en leven ze nog VEEEEEEL langer. nadeel is 15-20% minder capaciteit, maar je hebt toch genoeg zei je al.

lees ook mijn bovenste antwoord nog eens ivm het balanceren van je BMS (ik had nog ge-edit toen je al geantwoord had)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@rew Ik probeer echt zo veel mogelijk info te geven hoor.
Dit zijn de cellen die ik gebruikt heb. Laadspanning 4,2Volt. Ik wil ze laden tot max 4,15 of 4,1 volt om de levensduur te verlengen.
https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/samsung-inr18650-35e.html

En dit is de Chinese lader die ik gekocht heb:
YZPOWER 84V 6A 6.5A 7A 7.5A 8A 8.5A 9A 9.5A 10A Lithium Battery Charger for 72V Li-ion Ebike Bicycle Scooter Motocycle
http://s.aliexpress.com/iyAVfIJF?fromSns=Copy to Clipboard

De bms is niet instelbaar.

@fcapri die tempsensoren zaten op de BMS toen die geleverd werd. Ik heb neg een extra sensors in de buik van het pack geplaatst.
Maar ik heb slechts 1 temp reading op mijn schermpje van de fiets, en dat gebruik ik voor de sensor in de motor.
De batterij en BMS sensoren heb ik alleen tijdens het testen uitgelezen. Daar lopen bij vol verbruik de temp niet te hoog op. Ik vrees niet op oververhitting omdat ik het vermogen heb teruggeschroefd.
De bms grijpt ook in als er individuele celgroepen een te grote spanningsval hebben of het pack bij stroompieken onder bepaalde waarden gaat. De controller op mijn fiets reageerd wat trager om de batterij uit te schakelen.

jouw batterijen zijn wel van de betere soort. Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide kunnen 1000-2000keer herladen worden als je ze niet te diep ontlaad en de temperatuur in de gaten houd.
sommigen van die cellen kunnen tot 4.3v opgeladen worden.

een paar tips: als je de fiets gebruikt hebt, en je bent niet van plan die de eerste week te gebruiken, laad de accu dan NIET op. hang die op de lader de avond voor dat je die gaat gebruiken. langdurig boven 4.0V laten staan maakt ze kapot, niet het opladen tot 4.2V.

maar ik zou zeggen: hang er 1-2 diodes aan en laad ze volledig opladen. meet dan eens alle cellen. (het is heel slecht als je sommige cellen aan 4.18V hebt en andere aan 4.13 want dan balanceert de BMS niet.

nu is dit laatste ook niet superslecht als je ze bv elke 2-3 maand eens afkoppelt van je BMS en met die brede witte stekker balanceert op een intelligent laadstation.
dan laad je ALLES op tot 4.2V, steek je het packet samen en ga je een toertje fietsen om ze terug naar 4.0V te brengen om te stockeren

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 12 juni 2018 07:36:13 (33%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Geven diodes ook een spanningsval bij lagere stromen? Want vanaf 83V begint de lader geleidelijk lagere stroom te leveren tot hij aan 84V = 0,0A komt.

Dan maak ik een tussenstuk met een aantal diodes in serie.