Siemens kookplaat start niet op

Ik heb een Siemens inductie kookplaat EH875SB11E/02 die niet
opstart, wanneer ik de stekker erin doe, beginnen alleen direct 2 streepjes te knipperen. Hij probeert niet eens om op te starten.

Ik heb de igbt's onderling vergeleken en deze hebben allemaal dezelfde waarde. Ik heb geen elco's met bolle hoed kunnen zien. De print ziet er verder goed uit, geen bijzonderheden.

Iemand een idee?

Staat de foutcode "twee knipperende streepjes" niet gewoon in de handleiding?

Meep! Meep!
mel

Golden Member

Hoe is hij aan gesloten? een, twee, of 3 fasen, zit de nul wel goed?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hulpvoedingen aanwezig? 24V en 5V? Blijven deze stabiel?

Deze foutcode staat niet in de handleiding. Hij zit op twee fase aangesloten. Hij heeft 8 jaar ook probleemloos gefunctioneerd. De hulpvoeding niet nagekeken. Waar kan ik deze het beste meten?

Stomme vraag maar staat er ook spanning op alle fases en werkt de nul?

Spanning staat en stroom gaat!

Beide fases en beide nullen komen goed binnen.

Kinderslot? Ah nee, sorry dan brandt het slotje.

[Bericht gewijzigd door rdonne op woensdag 13 juni 2018 19:00:05 (63%)

Zit hier toevallig een 1n4148 diode in op positie D6 in voedingsgedeelte met sluiting?

Inderdaad dit is een smd uitvoering en dit is een known issue bij siemens/bosch maar dan is de plaat compleet dood, dacht ik. Neem eens wat detail fotos van heel het geval. Zoals ik al zei, zijn de hulpspanningen 5/24 V aanwezig. Deze staan gedrukt op de print bij de cableconnectors.

Bij D6 staat "TSP186_2 TSP186, zie foto
De 5V spanning is goed maar de 24 V spanning fluctureert continu van 10V tot 16V.
Er zit geen link tussen de twee nullen, het apparaat heeft 2 prints de linker krijft F1 en een nul de rechter F2 en een nul.
Ik heb foto's bijgevoegd

Die TSP's zijn testpunten. ;)

Diode D6 is blijkbaar een SMD type, waarvan zonder schema/BOM-lijst niet is te achterhalen welk type het exact is.
Een beetje reverse-engineeren van dat stukje circuit kan mogelijk wel een beetje inzicht geven wat wat er logischerwijs zou passen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Testpunten, dankje, weer wat geleerd...
wat ik vergeten was te vermelden is dat de diode geen kortsluiting heeft. Als ik hem meet loopt de weerstandswaarde langzaam op..

In dat geval ben je waarschijnlijk de condensatoren aan het opladen met je multimeter. Je kan het beste testen in diodestand, deze geeft namelijk de spanning aan. Dit zou in doorlaat richting moeten stoppen bij tussen de 0.6 en 0.8 V (tenzij je te maken hebt met een schottky diode). In sper zou je oneindig moeten meten, ofwel de spanning loopt dan langzaam hoger en hoger.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik zie een IC, met een verdacht gaatje ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

als de 24V niet goed is, maar de 5V wel zit er een probleem in de hulpvoeding. het top254gn ic is geen bekende met problemen, maar de hulpvoeding elco's zijn dit wel.

maak deze voeding eens warm met een fohn en zet het ding dan aan, werkt het dan wel, elco's gaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is dus een goede kans dat het toch deze diode is, moet ik me alleen nog even orienteren op het solderen met smd componenten. Kan dus nog even duren voordat ik het resultaat kan delen. bedankt voor de tips

De smd diode eraf halen en op de pads een gewone bedrade 1N4148 solderen. Let wel op de polariteit van anode en kathode.

Dan kan je beter een smd diode bestellen. Aangezien het anders nog eens extra priegelen wordt om dat er netjes in te krijgen.

Om de diode los te solderen heb je een soldeerbout nodig met een goede spitse punt, beter nog is een mespunt. Beide kanten van de defecte diode verhitten en het tin er met desoldeerlint afhalen. dan beide kanten nog eens verwarmen en dan kan je hem er voorzichtig met pincet afhalen. Let erop dat je hierbij de pads niet stuktrekt. Daarna kan je de pads eventueel met desoldeerlint nog schoonmaken.

voor de nieuwe diode kan je het beste een van de twee vlakjes een beetje vertinnen. Dan de diode pakken met pincet, het vlakje warm maken en hem erin drukken. Als de diode dan aan 1 kant vast zit kan je de andere kant verwarmen en een beetje tin toevoegen.

Spanning staat en stroom gaat!

Vanavond de diode gesoldeerd, morgen ga ik de print weer inbouwen...

Het goede nieuws... de diode doet zijn werk, de 24 v is weer prima. het slechte nieuws de linker 2 kookplaatjes geven een foutmelding als je ze aan zet "eo"