Oude PTT lasdoos

We zijn een huisje (BJ.1850) aan het opknappen in NL. In het midden van de muur in de woonkamer staat een lelijke PTT lasdoos voor de telefonie.
Mag ik deze kabel verlengen tot in de materkast met een CAT6 kabel?

De jacht is mooier dan de vangst....
RAAF12

Golden Member

Dat is geen probleem. Als er snel ADSL overheen moet dan verdient het aanbeveling de kabel zo kort mogelijk via de invoer (luik bij de voordeur, meterkast ect) te gaan gebruiken. Die lasdoos wordt ook wel het ISRA punt genoemd. Je hebt alleen de rode en blauwe draad nodig. Zie https://netco-fpi-info.fourstack.nl/ voor wat mogelijk is op de postcode. De optie pairbonding geeft een hogere data snelheid.

vergeten

Golden Member

In principe niet.

Die "doplas" is tevens het scheidingspunt tussen de leverancier en de abonnee.
De grondkabel die daarin zit is van de leverancier, daar mag je in principe niet aankomen.

Er is lang geleden een sanerings aktie geweest waarbij dit soort doplassen (en kabel)werden vervangen voor een ISRA scheidingspunt (zie foto), op een meer centrale plek (meterkast?).
In jouw woning is dat blijkbaar nooit gebeurd.

In zo'n ISRA doos kan je alleen nog maar legaal bij het "klant" deel komen, het "leveranciers" deel is afgesloten en verzegeld.

Verlengen met CAT6 is voor "KPN" een impedantiesprong in de verbinding naar de abonnee, en dat kan problemen geven.
Omdat een KPN (grond)kabel andere transmissie-eigenschappen heeft dan cat6.

Wil je toch verlengen, doe het dan met norm88 1x4x0,5 + 1x0,5 stergroep binnenkabel dat is gelijkwaardig, dus geen impedantiesprong.

Ik zou, als het mogelijk is, de kabel in de kruipruimte omleggen naar de meterkast en weer bovengronds zo aansluiten als het nu is/zit.

Dan zal bij een eerste de beste (kabel gerelateerde)storing, als er een KPN monteur komt, waarschijnlijk deze doplas (gratis)worden vervangen .

Hier zie je door de geschiedenis heen het ISRA punt, van oud naar nieuw. De meest rechter afbeelding even wegdenken.

Het etiket van de kabel voor de nostalgisten onder ons!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Voor de liefhebber staat hier wat leesvoer https://nl.wikipedia.org/wiki/POTS#Definitie

edit hieronder

Idd de oude kabel (< 1970) meen dat er een groene blauwe PVC mantel over de grondkabel zat. Mijn geheugen laat wat vallen :-) Maar er kan wel een renovatie geweest zijn toen de straat open lag voor de nieuwe diepriolering.
edit met dank aan @Toeternieto

die isra uit 1960 idd, loodkabel met van die metalen buisjes over de aders die met een wokkeltang geperst waren. toen internet kwam moest die meuk er toch uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Als je geluk hebt, dan woon je in een benedenwoning, en komt de kabel ergens vanuit de voorkant bij de straat vandaan.
Dan trek je de kabel via de kruipruimte terug naar de meterkast.
Dan hoef je niks aan de kabel zelf te veranderen.
Die kabellengtes zijn essentieel voor de KPN, bij het storingzoeken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Toen de KPN nog PTT was, noemde men dit een lasdop. Deze kan voor allerlei aansluitingen gebruikt worden, van POTS (ouderwetse analoge lijn) ISRA , ISDN ADSL en weet ik niet wat.
Aan deze dop kin je niet zien waarvoor en wat voor een aansluiting het is/was. Ook de gebruikte kabel naar buiten kan van alles zijn, blauwe PVC of Loodmantelkabel. Ook de standaard PTT kabel (4 + 1 x 0,5) kan in zon dop opgelast zijn.
Van de KPN mag je de kabel uitsluitend met hun kabelverlengen, elek andere kabel, hoe kort dan ook geeft onheroepelijk (volgens hun) storing. Ook al heeft deze 10 jaar probleeemloos gewerkt, heb je daarna een probleem, dan komt dat alsnog aan je zelf aangebrachte kabel. Meestal ligt het daar dus niet aan, en moeten ze als je de zaak weer orgineel gemaakt hebt, toch weer langskomen........
De kabel verlengen, het is erg afhankelijk van waarvoor (Ethernet/ADSL is even iets anders dan een ouderwetse analoge lijn) en de lengte van de kabel. Als je maar een paar meters moet gaan dan is vrijwel elke kabel geschikt, dan kan het met een twee-lingsnoer van een schemerlamp tot een zwakstroom bellekabel.
Een Ethernetkabel gaat ook probleemloos goed, bij mij een VDSLaansluiting, extra lengte een meter of 10, nooit geen problemen gehad.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zal in het weekend een foto maken.

De jacht is mooier dan de vangst....
Arco

Special Member

Gezien de ouderdom van het pand kan het ook nog een 1x2 grondkabel zijn. Bij evt. pair-bonding moet die toch vervangen worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is het wel de bedoeling dat de kabel weer gebruikt wordt of ga je over op glasvezel. Als het laatste het geval is kun je de kpn de keus geven de kabel te verlengen of totaal te verwijderen.
Als je het wel weer wilt gebruiken, de kabel in de muur hakken en laten eindigen in een inbouwdoos met een tel wcd. Of je maakt er een lasdoos van en verplaatst je de aansluiting naar de voor jou gekozen plaats.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

idd, ik zou de kabel in een inbouwdoos maken, buis naar de kruipruimte en daar een cat6 naar de meterkast trekken. kun je er altijd bij, als kpn monteur komt kan ie bij de las en je hebt toch een kpn aansluiting in de meterkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Op 14 juni 2018 21:02:31 schreef Arco:
Gezien de ouderdom van het pand kan het ook nog een 1x2 grondkabel zijn. Bij evt. pair-bonding moet die toch vervangen worden...

Volgens mij doet KPN alleen aan bonding als er een extra aderpaar ingelast is. Als dat niet zo is heb je pech.

Waar rook is, is stroom

in 1997 toen er isdn kwam bij een kennis werd de oude loodkabel uit 1968 met 2x2 aders al vervangen voor een nieuwe 10 aderige kabel direct op de straatkabel, internet was toen nog geen sprake van..

heb je idd maar 2 aders, dan is het adsl internet trager, pair bonding levert meer snelheid op, zeker bij lange afstanden tot aan de centrale.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uit de muur komt een blauwe kabel met een loden binnenkabel.
De rode en de blauwe kabel gaan naar het telefoonstopcontact.
Bedoeling wordt om deze kabel te gebruiken voor internet.

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op zaterdag 16 juni 2018 21:43:20 (17%)

De jacht is mooier dan de vangst....
Arco

Special Member

Is een 4x2 GPLK. Als je wilt verlengen dan 4 getwiste aderparen gebruiken.
Voorzichtig zijn, de isolatie is van papier. Ook de schellak van de aders afkrabben voor je ze soldeert.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dus een CAT6 kabel is prima?

De jacht is mooier dan de vangst....
mvdk

Golden Member

Dit is een lucht-geïsoleerde kabel. Om elke koperdraad zit een dun draadje, daaromheen twee laagjes papier.
Als je eraan wilt werken, is het 't handigste om een beetje kaarsvet over de papierisolatie te druppelen. Als je broeimassa bij de hand hebt, gebruik je dat.
Omdat het eigendommen zijn van KPN, is het beter hen die werkzaamheden te laten verrichten. In ieder geval zorgen dat die eindsluiting niet in een vochtige kruipruimte terecht komt, dat geeft gegarandeerd veel ellende.

Arco

Special Member

Papier is in dikke olie gedrenkt, extra vet is niet nodig.
Beste is om vlak boven de plek waar de aders uit de loodmantel komen (kroon) de draden bijeen te binden met een plastic draadje o.i.d.
(geen droog touw wat dat trekt vocht aan.)
Draadje voorkomt afbreken van de isolatie en ook contact met de loodmantel.
Twisting beste zo lang mogelijk door laten lopen. (i.v.m. gebruik voor ADSL/VDSL)

Papier kun je het beste een draadstripper of mesje voor gebruiken. Draad zelf vasthouden bij het strippen om breuk papier bij de kroon te voorkomen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Bij mij eindigde (midden 1970) de binnenkomende kabel in een rond doosje ("relais"). Aan gezien ik een binnenspouwmuur most aanleggen, heb ik dat relais vervangen door een relais in een inbouwdoos. Vandaaruit loopt nu de kabel naar mijn Profoon centrale.
Ik heb ooit wel storingen gehad, maar metingen vanuit de centrale (ook pas geleden nog) hebben nooit impedantiefouten aangetoond :)

Ter verduidelijking:
Die ronde verbindingsdoosjes van PTT heetten toen 'relais' (=rustpunt) en ik maar zoeken waar dat relais (= elektromagnetische schakelaar) zat.... :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Hoe leg ik dan het beste de CAT6-kabel af in de meterkast? Met een gewone RJ45 aansluiting?

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op maandag 18 juni 2018 09:17:39 (14%)

De jacht is mooier dan de vangst....
Arco

Special Member

Die ronde doosjes he(et)ten geen relais, maar rozet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Heus, in mijn ouderlijk huis moesten die 'relais' geplaatst worden, toen mijn ouders een 'drielingtoestel' in het abonnement opnamen. Eind jaren '60.
Daar zat echt het bij ons bekende mechanische relais niet in! Vandaar mijn opmerking.

Is trouwens in dit geval wasdraad, zoals dat voor kabelbomen werd/wordt gebruikt niet eleganter...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Heus,

Ik heb alle mogelijke installaties aangesloten, en dat is geen relais... ;)
Bij een drielinginstallatie zit wel een relaiskast, maar die ziet er zo uit. (eronder zit een rozet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik loop nu op een gebroken klomp, maar ik zal je geloven ;) (blauwe ogen?).
Geheugen wordt met de jaren wel slechter ;(
Heb toch in mijn huidige huis ook een drieling set gehad, tot ik aan die telefooncentrale kwam. Beseslist géén relaiskastje verwijderd of gevonden.

Trouwens, in posttaal (frans) heeft relais ook de betekenis van rustplaats en wisselplaats (denk aan de postkoets).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 16 juni 2018 23:31:00 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Waarschijnlijk was het iets als een tweepuntsinstallatie met nog een extra toestel eraan...
Een drielinginstallatie kan niet zonder relaiskast; er zitten ook speciale toestellen bij met lampje en 2 toetsen i.p.v. 1...

http://www.telefoonmuseum.com/images/t65/image018.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com