Autoradio geheugen zonder accu

Beste,

Ik heb een vraagje over een autoradio. Ik heb zopas een kratradio gemaakt met een 12 volt voeding, 2 speakers en een Pioneer autoradio. Een accu heb ik niet omdat ik meestal netstroom heb waar ik hem ga gebruiken. Maar telkens als ik de voeding uittrek dan verliest de radio zijn instellingen (wat logisch is).

Simpele vraag met hopelijk ook een simpel antwoord, hoe kan ik de radio zijn instellingen laten onthouden?

Alvast bedankt!

zorgen voor een accu en oplader. het verbruik van de radio is een ~2ma na een aantal uren uitstaan, dus je moet het ding wel af en toe aan de oplader hangen dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Zonder de autoradio ingrijpend te veranderen kan je enkel de geheugen laten onthouden door ergens een kleine accu te plaatsen. Je kan kijken of je de spanning in de radio kan volgen totdat het ergen 5V word en naar de geheugen chip gaat. Je kan daar op het 5V gedeelte waarschijnlijk ook een kleine accu plaatsen.

HEt simpelste is gewoon een hele kleine 12V accu te plaatsen naast de radio zelf. Ik denk dat deze wel volstaat.

https://www.beterbatterij.nl/ultracell-12v-26-ah-loodaccu-ultracell-ul…

. Via een diode sluit je deze dan aan op je netvoeding zodat het enkel de geheugen draad van spanning voorziet.

OF een autoradio zoeken die dat niet nodig heeft al betwijfel ik of die bestaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als ik zo'n accu met een diode gebruik, kan ik die accu dan ook opladen als de radio netspanning heeft?
De voeding die ik nu gebruik is deze:

https://www.conrad.nl/p/mean-well-rs-150-12-acdc-inbouwnetvoeding-gesl…

Thevel

Golden Member

Op 15 juni 2018 18:00:22 schreef jeffcoboy:
Als ik zo'n accu met een diode gebruik, kan ik die accu dan ook opladen als de radio netspanning heeft?
De voeding die ik nu gebruik is deze:

https://www.conrad.nl/p/mean-well-rs-150-12-acdc-inbouwnetvoeding-gesl…

Die voeding is instelbaar tot max 13,2V. Om de accu te laden heb je ongeveer 14V nodig.
Gaat dus niet lukken...

Zal voor back-up wel werken schat ik zo :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Voor het gemak kan je ook 8 AA celletjes aan elkaar tapen, oplaadbaar of niet. (bij niet oplaadbaar moet je een diode ertussen zetten.

13,2V is zat om een loodaccu te laden, voor stby laden werkt dat prima..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zou iemand me snel een simpel schematje kunnen maken voor hoe ik dit in mekaar knutsel want ik hou niet zo van ontploffingen :D

Alvast bedankt voor de reacties!

Nee? Ik wel. Leuk! :-) (alleen niet als het mijn schakelingen betreft natuurlijk. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 15 juni 2018 18:34:58 schreef jeffcoboy:
Zou iemand me snel een simpel schematje kunnen maken voor hoe ik dit in mekaar knutsel want ik hou niet zo van ontploffingen :D

Alvast bedankt voor de reacties!

Niet zo moeilijk doen :)

Gewoon de tussen de radio-min draad en de speciale
+draad(die voor het radiogeheugen) een batterij plaatsen.

Misschien is een 9 volt blokje wel genoeg, even uittesten.

Dat duurt een "eeuwigheid" voordat die leeg is.

Je zou het zo kunnen doen als de 9volt batterij "truuk" werkt.
Met 2 shottky diodes erbij voor een lage spanningsval.
Het voordeel is dat de batterij alleen gebruikt wordt als de radio uit is. [attachment=1]
(Je zou ook nog een supercapacitor van 1 Fahrad kunnen proberen ipv de 9v batterij)
Staat hij te spelen dan zorgt de netvoeding voor de "memory" spanning en doet de batterij niets.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
evdweele

Overleden

Ik heb rond 1990 een Philips autoradio gehad waar aan de achterkant een NiCad accuutje was bevestigd.
Geen idee of dat origineel zo hoorde of dat het er bij was geknutseld.

Blaupunkt radio's hebben geen vluchtig geheugen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 15 juni 2018 19:14:11 schreef vergeten:
[...]
Niet zo moeilijk doen :)

Gewoon de tussen de radio-min draad en de speciale
+draad(die voor het radiogeheugen) een batterij plaatsen.

Misschien is een 9 volt blokje wel genoeg, even uittesten.

Dat duurt een "eeuwigheid" voordat die leeg is.

Hier moet ik dan ook een diode tussenplaatsen?

Sorry voor de vele vragen, ben echt een leek op dat gebied

Mvg

philips radio's van de 90's hebben een permanent geheugen voor zenders, echter als die radio tiptoets geluids instellingen heeft zijn die wel weg na stroomonderbreking.

het stby verbruik van een radio is te veel voor een batterij, de radio's die dat wel hebben met een batterij origineel, hebben het geheugen anders ingericht. oa kenwood had er met een lithium cel erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Zou iemand me snel een simpel schematje kunnen maken

Je plaats de accu op de geheugendraad van de radio en de massa.
Vanaf de voedingsdraad van de radio plaats je een diode naar de geheugen draad en dat is ook gelijk de plus van de accu. De diode heeft een streepje om aan te geven waar de plus zit. Dit streepje moet dan aan de kant van geheugendraad + accu.

Neem als diode een schotkey diode die hebben het minste verliezen, een ander diode mag ook.

Als accu kan je ook een 9V batterij proberen als dat werk kan je een je er een 6 AA cellen inzetten. Die hoeden niet oplaadbaar te zijn. Als je ze wel oplaadbaar neemt dan Moet er nog een weerstand bij van 270 ohm

code:


+13V----+-------Diode----Weerstand----+---- Geheugendraad
        |                             |
        +--- Voeding radio            +--- 9V accu

Als je geen oplaadbare accu neemt moet de diode en weerstand weg en aansluiten zoals vergeten heeft gepost
Als je een 12V accu neemt moet de weerstand weg.

Ik hoop dat het duidelijk is anders verder vragen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 15 juni 2018 19:57:55 schreef jeffcoboy:
[...]
Hier moet ik dan ook een diode tussenplaatsen?

Sorry voor de vele vragen, ben echt een leek op dat gebied

Mvg

kijk even naar het schemaatje wat ik erbij gezet heb.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oke dat ziet er doenbaar uit.

Maar gaat de 9 volt accu niet snel leeg zijn als de radio lang uit staat?

Misschien dan toxh maar beter een oplaadbare batterij nemen? En als ik een oplaadbare batterij neem, gaat die dan niet overladen met mijn voeding?

Ik zou eens testen of het geheugen ook blijft bij 5Vdc.

Als dat zo is heb je powerbank PCBtje nodig en een 16850 batterij die je voor een paar euro kan halen op aliexpress.

https://nl.aliexpress.com/item/Smart-Electronics-5V-Micro-USB-1A-18650…

Die dingen werken heel goed. Je moet alleen nog even 5volt maken uit 12volt.

En hiermee maak je 5volt uit je 12volt

https://nl.aliexpress.com/store/product/DC-DC-Step-Down-Power-Supply-B…

Deze is helemaal mooi, lader en stepup in 1. kun je zelfs gewoon 12vdc uit je 18650 batterij halen.

https://nl.aliexpress.com/item/Lithium-Li-ion-18650-3-7V-4-2V-Battery-…

Arco

Special Member

Da's wel mooi, maar ik denk dat 80% of meer van de gebruikte stroom naar de quiescent current van die regelaars gaat en de rest naar de radio... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 juni 2018 21:22:08 schreef Arco:
Da's wel mooi, maar ik denk dat 80% of meer van de gebruikte stroom naar de quiescent current van die regelaars gaat en de rest naar de radio... ;)

Dat zou kunnen, als 2mA naar de radio en 8mA naar de stepupper dan wel maar is toch geen probleem?

Kijk gewoon naar de werking en toepassing, het kost niks en mooie printjes. Een 18650 echte 2000mA batterij kost 3-4 euro en die gaat het HEEEEEL lang uithouden zonder de 230vac aan de kratradio.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de 12VDC voeding van de TS.

Sterker nog, ik werd zelf zeer enthousiast na het vinden van deze printjes en ga het eens toepassen in mijn eigen bouwradio met Pioneer radio. Heb hem net besteld met batterij houder erbij en zal eens meten.

Zit nu een klein geschakelde voeding in die de boel bewaard als je de schakelaar uit zet (was voor een tijdelijke vaste opstelling).

Ok mensen het komt allemaal weer terug in mijn herinnering.

Er is GEEN geheugen draad meer op huidige radio's, ook niet die van 20 jaar geleden.

Je sluit de radio aan op de niet geschakelde hoofdstroom (gele draad continu aan de 12V) en dit is ook meteen voor het geheugen.

De rode spannings draad is gewoon een schakeldraad die de radio uitzet als je deze los koppel, een batterij hieraan heeft geen zin

Als ik hier een goedkope JSD-520 radio aanzet met rode en gele voedingsdraad op de 12vdc en daarna koppel ik de rode schakeldraad los zodat hij uit gaat en dan de spanning op de radio verlaag naar 3.4vdc volt voor een tijd en weer terug breng naar 12vdc en aanzet met de rode schakeldraad dan blijft het geheugen.

Hoe dat met een pioneer werkt weet ik niet meer ga ik zeker uittesten, want dan is een stepup niet nodig.

De stroom bij 12vdc in uitstand is 11ma en bij 3.3vdc is 6ma en het geheugen blijft bestaan. Maar dit is 2018 chip techniek.

benleentje

Golden Member

Er is GEEN geheugen draad meer op huidige radio's, ook niet die van 20 jaar geleden.

Je sluit de radio aan op de niet geschakelde hoofdstroom (gele en zwarte draad continu aan de 12V)

Helaas spreek je jezelf tegen. Er is wel een geheugen draad. Want je hebt immers continu spanning nodig.
Het is een feit als je de radio van spanning afhaalt hij zijn geheugen kwijt is vandaar ook dat er op 1 draad continu spanning moet staan. Het is alleen de vraag hoe hoog moet die spanning minimaal zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 juni 2018 22:52:39 schreef benleentje:
[...]Helaas spreek je jezelf tegen. Er is wel een geheugen draad. Want je hebt immers continu spanning nodig.
Het is een feit als je de radio van spanning afhaalt hij zijn geheugen kwijt is vandaar ook dat er op 1 draad continu spanning moet staan. Het is alleen de vraag hoe hoog moet die spanning minimaal zijn.

Met een geheugen draad bedoel ik een losse draad die je op een batterijtje kan aansluiten om het geheugen te behouden die jij beschrijft. Dat bestaat dus niet helaas.

Maar het geheugen blijft behouden op de continu voedingsdraad waar ook de hoge stroom moet ingaan bij gebruik, de gele draad (in autoradio audio de continu draad)

Je kan niet zomaar voedingen aan elkaar knopen op 1 voedingspunt

Bericht heeft een EDIT, zwarte draad natuurlijk niet aan de 12v

Op 15 juni 2018 20:37:22 schreef nijhuisr:
Ik zou eens testen of het geheugen ook blijft bij 5Vdc.

Als dat zo is heb je powerbank PCBtje nodig en een 16850 batterij die je voor een paar euro kan halen op aliexpress.

https://nl.aliexpress.com/item/Smart-Electronics-5V-Micro-USB-1A-18650…

Die dingen werken heel goed. Je moet alleen nog even 5volt maken uit 12volt.

En hiermee maak je 5volt uit je 12volt

https://nl.aliexpress.com/store/product/DC-DC-Step-Down-Power-Supply-B…

Deze is helemaal mooi, lader en stepup in 1. kun je zelfs gewoon 12vdc uit je 18650 batterij halen.

https://nl.aliexpress.com/item/Lithium-Li-ion-18650-3-7V-4-2V-Battery-…

Niet te moeilijk maken voor de TS, gewoon de loodaccu dat is wel zo veilig..