Uitgangsstroom verhogen Arduino Uno

Beste,

Ik ben momenteel bezig met wat te programmeren met een Arduino Uno. Nu merk ik dat ik maar 7mA als uitgangsstroom kan krijgen.

Hoe kan ik dit het eenvoudigst oplossen? Ik heb beschikking over een 24 en 12V voeding. En een basis elektronica kitje.

Ik denk zelf via een transistor, maar kan iemand mij meer info verschaffen?

Alvast dank!

Arco

Special Member

Als het is om een relais aan te sturen kan dat met een transistor ja...
Even niet op de vreemde kreet 'flywheel diode' letten. kon zo gauw geen ander plaatje vinden. (men bedoelt freewheel of flyback diode)

https://www.electronics-tutorials.ws/articles/switch1.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het schema'tje hierboven is prima in orde, het kan ook gebruikt worden voor het aansturen van LED's, gloeilampen, motoren, en wat nog al niet. In de plaats van de transistor kan ook een (NPN) darlington worden ingezet, of een MOSFET (N-channel).

Als je wilt gaan PWM'en wordt het wat kritischer, de schakelende halfgeleider zou het dan wel eens warm kunnen krijgen. Misschien kun je wat duidelijker omschrijven wat je precies wilt gaan doen? Dan kunnen we gerichter advies geven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Hier heb je nog een voorbeeld. Er staat een R_PI getekend, maar dit kun je ook voor een Arduino gebruiken. het zijn verschillende mogelijkheden, zowel voor in als uitgang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@arco bedankt voor het schema! Over de relais staat dan de uitgangsspanning veronderstel ik.

@bfm ik had even geleden hier gevraagd hoe ik pwm een plunjerpompje kon aansturen. Het heeft even stil gelegen, maar ga er nu terug aan beginnen.
Ik was zelf wat aan het proberen, maar ik kwam er niet uit :)

@lambiek ook bedankt voor jou schema! Maar lijkt me op het eerste zicht redelijk ingewikkeld. Ik bekijk het eens rustig!

Nogmaals dank aan allen

Lambiek

Special Member

Het is niet ingewikkeld, het zijn alleen verschillende mogelijkheden van aansturen.

Het stukje waar de elektromotor bij staat kun je gebruiken met Pwm.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 juni 2018 20:24:11 schreef Yves_67:
Nu merk ik dat ik maar 7mA als uitgangsstroom kan krijgen.

Dit vind ik een rare opmerking: De arduino processor heeft in de specs staan dat ie 20mA op iedere uitgang kan leveren. En als je stiekum meer probeert, dan gaat ie in de praktijk nog niet direct stuk.

Dus: Heb je het datasheet verkeerd gelezen, of heb je verkeerd gemeten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 juni 2018 22:29:35 schreef Lambiek:
Het is niet ingewikkeld, het zijn alleen verschillende mogelijkheden van aansturen.

Het stukje waar de elektromotor bij staat kun je gebruiken met Pwm.

Dat is wel handig! Want ik denk dat ik gebruik moet maken van een pwm sturing.

Op 17 juni 2018 06:38:02 schreef rew:
[...]Dit vind ik een rare opmerking: De arduino processor heeft in de specs staan dat ie 20mA op iedere uitgang kan leveren. En als je stiekum meer probeert, dan gaat ie in de praktijk nog niet direct stuk.

Dus: Heb je het datasheet verkeerd gelezen, of heb je verkeerd gemeten?

Ik heb een simpele schakeling gemaakt waarmee je een uitgang hoog maakt. Hier de multimeter aangehangen met als resultaat 7mA

Op 16 juni 2018 21:19:07 schreef Arco:
Als het is om een relais aan te sturen kan dat met een transistor ja...
Even niet op de vreemde kreet 'flywheel diode' letten. kon zo gauw geen ander plaatje vinden. (men bedoelt freewheel of flyback diode)

[afbeelding]

is de BC5578 hier ook geschikt voor?

Op 16 juni 2018 21:19:07 schreef Arco:
Als het is om een relais aan te sturen kan dat met een transistor ja...
Even niet op de vreemde kreet 'flywheel diode' letten. kon zo gauw geen ander plaatje vinden. (men bedoelt freewheel of flyback diode)

[afbeelding]

Heb deze schakeling gemaakt met de BC 557B maar het lukt me niet. Heb het volledig nagemaakt.

Van 24V naar de pomp en van de 'massa' van de pomp naar de comitter van de transistor.
Maar ik krijg er niets uit

Arco

Special Member

Een BC557 is een PNP transistor, geen NPN. Daar lukt het ook niet mee zo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 juni 2018 12:32:18 schreef Arco:
Een BC557 is een PNP transistor, geen NPN. Daar lukt het ook niet mee zo...

Heb ook nog een BC547B dit is wel een NPN. Hiermee lukt het al iets meer.

Heb de multimeter aan de emitter gehangen en aan massa, wanneer ik schakel wordt de weerstand 0. Dus kan ik concluderen dat de schakeling werkt.

Enkel wanneer ik de pomp en de voeding aansluit werkt het niet. Ik krijg geen reactie van de pomp

[Bericht gewijzigd door Yves_67 op zondag 17 juni 2018 12:48:56 (40%)

Arco

Special Member

Een 547 is wel NPN ja, dus kan (als de pomp tenminste niet meer als 100mA gebruikt, meer kan die niet schakelen.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb ook nog een BC547B dit is wel een NPN. Hiermee lukt het al iets meer.

Heb de multimeter aan de emitter gehangen en aan massa, wanneer ik schakel wordt de weerstand 0. Dus kan ik concluderen dat de schakeling werkt.

Enkel wanneer ik de pomp en de voeding aansluit werkt het niet. Ik krijg geen reactie van de pomp
[Bericht gewijzigd door Yves_67 op 17 juni 2018 12:48:56 (40%)]

Arco

Special Member

Die kan maar 100mA schakelen zoals gezegd, dat zal veel te weinig zijn.(zal nu wel overleden zijn)
Neem iets als een BD649...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 17 juni 2018 12:51:20 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

verdorie!

Is er verschil tussen een:

C547B W2d
BC547B FNE

en dan zal ik morgen een langs een elektronicawinkel moeten passeren... iemand een goed adres? (omgeving Hasselt-Diest)

Dank voor de hulp!

Arco

Special Member

Is er verschil tussen

Nee,

Wordt vaak afgekort omdat het er anders niet op past... ;)
Voor de juiste transistor moet je eigenlijk weten hoeveel stroom de motor ongeveer gebruikt...
(de BD649 kan max 8A leveren; een zware belaste motor komt daar makkelijk overheen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke bedankt!
En 8A is al redelijk veel, zo hoog zal het niet zijn!

Heb je enig idee waar ik zo een transistor zou kunnen kopen?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou een BUZ11 geen bruikbaar alternatief zijn?
(die zwerven hier mssch. nog wel rond)

Voor de juiste transistor moet je eigenlijk weten hoeveel stroom de motor ongeveer gebruikt...

Of eerder hoeveel stroom hij MAXIMAAL gebruikt, zelfs het kortste piekje. Ruim overdimensioneren is aangewezen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 17 juni 2018 14:28:09 (57%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 17 juni 2018 14:26:46 schreef big_fat_mama:
Zou een BUZ11 geen bruikbaar alternatief zijn?
(die zwerven hier mssch. nog wel rond)

[...] Of eerder hoeveel stroom hij MAXIMAAL gebruikt, zelfs het kortste piekje. Ruim overdimensioneren is aangewezen.

Ik zou eventueel ook een BUZ11 kunnen proberen ja, ik ga morgen langs bij een elektronica zaak!

De transistoren zijn binnen! Maar het werkt nog steeds niet, denk dat er nu iets niet klopt in de sturing.

Het best is zeker dat ik de massa van de voeding gebruik

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als ge nu eens het schema postte van het gemaakte.
Desnoods tekenen op papier, foto maken, foto posten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik denk dat ik het beter even duidelijker maak voor jullie, want zo word het moeilijk.

Ik maak nu een zeer simpel programma met de arduino, zodat ik met ene druk op een knop, een uitgangstroom krijg.

Deze sluit ik dan aan op de basis van de transistor.

Ook gaat de +24VDC van de voeding naar een aansluiting van de pomp, de andere aansluiting verbind ik met de collector, de emitter leg ik aan massa.

Moet ik hier opletten welke massa ik gebruik? Want ik heb de massa van de 24V voeding maar ook massa op de Arduino controller. Welke gebruik ik best?

Groeten

Arco

Special Member

Beide massa's moeten aan elkaar zitten, anders kan het ook nooit werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com