Uitgangsstroom verhogen Arduino Uno

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik lees nergens iets van een serieweerstand.... Kan er echt geen tekening vanaf?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 juni 2018 14:57:07 schreef Arco:
Beide massa's moeten aan elkaar zitten, anders kan het ook nooit werken...

Okee dus de massa alle 2 met elkaar verbinden!
Ik teken even ook een schema dat het allemaal wat duidelijker is, ook voor jullie

Zo, het groene moet ik nog doen, de massa's doorverbinden

Arco

Special Member

Dat klopt, alleen nog een diode over de motor zetten (1N4007 o.i.d.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 juni 2018 15:09:50 schreef Arco:
Dat klopt, alleen nog een diode over de motor zetten (1N4007 o.i.d.)

Kan je me ook even uitleggen waarom? Ik probeer het zo goed mogelijk te begrijpen :)

Arco

Special Member

Vooral bij het uitschakelen van de motor ontstaan er hoge spanningspieken in de spoelen van de motor, en die helpen je transistor om zeep...
(de diode voorkomt dat)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb de schakeling aangesloten zoals op de tekening, incl diode. Maar het werkt nog steeds niet.

Waar zou het aan kunnen liggen?

En oke Arco, dat is duidelijk!

[Bericht gewijzigd door Yves_67 op maandag 18 juni 2018 15:33:09 (12%)

Arco

Special Member

't Is altijd wat makkelijker om voor de voeding rood en zwart of blauw te nemen, dat voorkomt fouten.
Nu is de massa zo te zien rood, normaal is dat de plus...
Waar gaat het witte kabeltje naar toe?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke ik pas het meteen aan

De witte kabel gaat naar waar de 24V en de aansluiting van de pomp samenkomen

Ohja en de pomp werkt zelf, heb deze ook appart aangesloten op de 24V en de voeding in en uitgeschakeld en je hoort de pomp klikken

[Bericht gewijzigd door Yves_67 op maandag 18 juni 2018 15:41:21 (39%)

Arco

Special Member

Waar is de massa van de 24v voeding? Die zie ik nergens?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De massa komt via het rode kabeltje binnen (krokodillen klem) en gaat via een blauw kabeltje naar de collector

Arco

Special Member

De massa van de 24v moet naar de massa van de arduino. Da's de emittor van de transistor, niet de collector.
(aan de collector komt de min van de motor.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Perfect! Bedankt!! De pomp werkt :)

Nu zou ik enkel nog een programma moeten schrijven, dat om de 5sec een puls stuurt.

Moet ik hiervoor een ander topic openen, of kunnen we hier verder op doorbouwen?

Arco

Special Member

Wel zo handig om dat hier te doen, anders moet je het hele verhaal weer opnieuw uitleggen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad dat is waar :)

Dus ik zou liefst met een drukknop of schakelaar, een programma willen starten dat om de 5sec een puls uitstuurd. Naar de transistor dus, die dan de pomp aanstuurt.

Ik heb via een kennis volgende scoopbeelden meegekregen, dus ik zou dat dan moeten namaken.

Het zijn de metingen in het groen, die in het blauw zou ik eventueel ook moeten kunnen namaken :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Fijn dat je vooruitgang boekt, en bedankt voor het tekenwerk!
Nu wat betreft de software:

* je geeft aan dat er om de 5 sec. een puls moet uitgestuurd worden, ttz de uitgang hoog gemaakt
* je geeft niet aan hoe lang die puls moet duren. Aan de scoopplaatjes te zien zou ik schatten 2 sec. aan, 3 sec. uit?
* je geeft ook niet aan wat die drukknop er komt bij doen. Welke invloed/effect moet hij hebben?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

code:


int switchh = 2;
int pump = 13;
void loop (void)
{
  if (digitalRead (switchh)) {
     digitalWrite (pump, 1); 
     delay (5000);
     ditigalWrite (pump, 0);
     delay (1000); // Minstens 1s tussen de periodes. 
  }
}

Ik heb niet heel goed naar die metingen gekeken, maar....

Het lijkt er in sommmige van die metingen op dat er mogelijk ge-PWM-ed wordt. En het lijkt er ook op alsof ze daar die diode vergeten zijn waar arco het over had.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 juni 2018 16:36:56 schreef big_fat_mama:
Fijn dat je vooruitgang boekt, en bedankt voor het tekenwerk!
Nu wat betreft de software:

* je geeft aan dat er om de 5 sec. een puls moet uitgestuurd worden, ttz de uitgang hoog gemaakt
* je geeft niet aan hoe lang die puls moet duren. Aan de scoopplaatjes te zien zou ik schatten 2 sec. aan, 3 sec. uit?
* je geeft ook niet aan wat die drukknop er komt bij doen. Welke invloed/effect moet hij hebben?

Ik denk dat het eerder 0.5 sec aan en 5sec uit.. Voor de pomp zijn het de groene metingen, de blauwe metingen zijn voor een regelklepje. Sorry, vergeten te vermelden

En de drukknop zou het programma moeten starten/stoppen. Of eventueel een schakelaar indien dit makkelijker is.

Op 18 juni 2018 16:37:59 schreef rew:

code:


int switchh = 2;
int pump = 13;
void loop (void)
{
  if (digitalRead (switchh)) {
     digitalWrite (pump, 1); 
     delay (5000);
     ditigalWrite (pump, 0);
     delay (1000); // Minstens 1s tussen de periodes. 
  }
}

Ik heb niet heel goed naar die metingen gekeken, maar....

Het lijkt er in sommmige van die metingen op dat er mogelijk ge-PWM-ed wordt. En het lijkt er ook op alsof ze daar die diode vergeten zijn waar arco het over had.

Oke dus dit is het programma al? En inderdaad, er staat geen diode, maar die gebruik ik wel.

Ik krijg een foutmelding wanneer ik het programma uittest, wat zou er kunnen schelen?

ad.pdf

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@rew: sorry hoor, maar voor mij is switchh een toonbeeld van een ongelukkige naam voor een variabele (of is het een constante? even erg!). Had dan nog switch_h gekozen, of switchH ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 juni 2018 19:22:11 schreef big_fat_mama:
@rew: sorry hoor, maar voor mij is switchh een toonbeeld van een ongelukkige naam voor een variabele (of is het een constante? even erg!). Had dan nog switch_h gekozen, of switchH ...

Maar daar zit het probleem toch niet? Dat zit bij de digitalwrite, da naam pas ik nog wel aan

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

10/10 en een kus van de jufvrouw! scherp gezien!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Arduino: 1.8.5 (Windows 10), Board:"Arduino/Genuino Uno"

C:\Users\Yves\AppData\Local\Temp\ccIpo8kB.ltrans0.ltrans.o: In function `main':

C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\cores\arduino/main.cpp:43: undefined reference to `setup'

collect2.exe: error: ld returned 1 exit status

exit status 1
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Uno

Dit rapport zou meer informatie bevatten met
"Uitgebreide uitvoer weergeven tijden compilatie"
optie aan in Bestand -> Voorkeuren.

nu krijg ik deze error...