Pinkers op elektrische bakfiets.

Beste Fora.

Mijn vriendin heeft een elektrische bakfiets voor dagelijks de dochter van en naar de opvang te brengen en te gaan werken.

België is spijtig niet gewoon aan dit fenomeen van een bakfiets in het verkeer dus de handen uitsteken terwijl een bakfiets op snelheid te houden op deze erbarmelijke wegen en verkeer is een hele uitdaging.

Daarom wilt ze absoluut pinkers op haar bakfiets.
Dit wil ik met plezier maken, leuk project !

Nu is de vraag: is het veilig stroom af te tappen van de Li-ION accu ?
Lijkt me het handiger i.p.v. een externe accu te plaatsen in de bak.

Bedoeling is een gelijkstroom transfo te plaatsen van 36v naar 12v en met een motorfiets pinker-schakelaar een stel LED pinkers aan te sturen via knipperlicht relais.

De fiets heeft zelf al een leuke aftakdoos waar alle bedrading zichtbaar is van de accu stekker naar het slot, controller, etc.

Bedoeling is de geschakelde plus te zoeken (multimeter heb ik) en hiervan dus te vertrekken.

Is dit veilig vanuit een li-ion batterij en zou dit de rest van het systeem kunnen storen ? Mij lijkt van niet doch post ik hier eventjes voor ik een domme fout maak.

Alvast bedankt voor te lezen, bijgevoegd is een snel plannetje in paint, AutoCad zal moeten wachten tot morgen haha

je hebt die DC DC converter niet nodig, leds kun je van meer serie weerstanden voorzien zodat deze ook op 36V werken. een auto klignoteur kan, maar die werken met led niet best, kun je beter elektronisch oplossen.

een geschakelde plus is de vraag, wrs zit die er niet op, computer erop en middels de communicatie tussen computer en trapsensor gaat de motor draaien. een geschakelde plus kan wrs dus zelf voorzien worden met een schakelaar. je zult wel een spatwaterdicht knopje moeten vinden ervoor, 2 standen met 0 punt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nog makkelijker zelf, ik kan je een schema geven die ik bij mijn velomobiel heb gebouwd om pinkers te maken.
je hoeft enkel een rode knipperled te hebben, een 2tal weerstanden en 1 transistor.
je kan de weerstanden dan berekenen dat alles rechtstreeks op die 36V werkt ;-)
ik was al eens aan een aangepast schema begonnen voor iemand op 36V, kan gerust wel eens testen hier om je de waardes te geven indien geintresseerd:

het schema is echt niet groot:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN2083.JPG

de transistor (BD140) kan tot 80V aan, dus volstaat het om die 100ohm weerstand aan te passen naar iets van 330ohm ofzo,
ledje 2V, dus de 100ohm weerstand neemt 10V voor zijn rekening. door die te veranderen naar 330ohm zal die ongeveer 33V wegnemen en werkt de led op een 3V.
Aan je eigen knipperled zelf ook een weerstand te zetten zodat die op 36V kan werken.

aan de 2 aansluitingen hang je dan een wisselschakelaar zodat je ofwel de linker of de rechter aanstuurt.
de knipperled blijft in feite de hele tijd dat de fiets werkt gewoon meeknipperen.

mijn schakeling werkt nu al van 9 tot 13V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

Die LED mag niet rood zijn, maar MOET amber-geel zijn, net als bij een auto.

Waarschuwing:
In Nederland betekent richtingaanwijzer aan bettekent ik wil gaan afslaan, maar je moet het achteropkomend verkeer voor laten gaan!!!!!
Hoe de wet in BE is weet ik niet, maar ik zie daar vaak mensen RAW (=pinkertje) aan en onmiddellijk naar links gaan. Levensgevaarlijk!!!, zeker voor een kindje in een bakfiets!! :(

@fcapri, hieronder:
Ah, "op die fiets" :) Maar hoe zit het de regels w.b.t. afslaan/invoegen in BE?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik gebruik een rode led in de schakeling om de pulsen te maken (ipv een 555ic). met die BD140 transistor ga ik de stroom versterken zodat die oranje leds tot 500mA op de fiets kan aansturen. ;-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Alvast bedankt voor de reacties. De fiets heeft een slot zoals een motorfiets. Ik kan de spanning afschaken met het slot.
Heb een instelbare clignoteur besteld en deze zou werken met leds.kga het testen als ik hem ontvangen heb.
En de leds in serie voor 36 volt te krijgen is een goed idee.

Ik heb het "beantwoorden" ding geopend, terwijl ik wilde gaan schrijven: suf idee om weerstanden te gebruiken om de leds heel te houden ipv een DCDC converter (jij, "128MB" noemt dat "transfo", dat is een woord wat de elektronerds hier voor een ding gebruiken wat alleen AC kan transformeren!)....

Ik heb me bedacht... Eigenlijk niet zo raar om het zo te doen: het "standby" verbruik van een DCDC converter zal al snel meer zijn dan wat je verstookt gedurende de weinig tijd dat je richting aangeeft. Maar dit gaat er wel van uit dat je helemaal geen 12V nodig hebt, bijvoorbeeld om het knipperen aan te sturen. Dat betwijfel ik.

Dus toch: ik zou een DCDC converter gebruiken om 12- of 6V te maken zodat je een standaard knipperinstallatie kan gebruiken.... Als je bangbent voor het standby gebruik van de DCDC converter kan je dat geheel teniet doen door een DPDT schakelaar voor de richtingaanwijzer te gebruiken. 1 pole gebruik je dan om de DCDC converter in te schakelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De engelse term is Buck converter, dus ja ik had omvormer moeten typen :)

Ben nog niet aan uit hoe te verlagen naar 12V, wil wel graag een claxon ook monteren en eventueel toekomstig ruimte houden voor extra verlichting op 12V.

KGE

Golden Member

Op 16 juni 2018 21:42:35 schreef fcapri:
de transistor (BD140) kan tot 80V aan, dus volstaat het om die 100ohm weerstand aan te passen naar iets van 330ohm ofzo,
ledje 2V, dus de 100ohm weerstand neemt 10V voor zijn rekening. door die te veranderen naar 330ohm zal die ongeveer 33V wegnemen en werkt de led op een 3V.

Dat moet dan wel een flinke weerstand zijn, 33 Volt over 330 ohm is meer dan 3 Watt. De knipperled wordt dan ook fors mishandeld (minimaal 100 mA van de 330 ohm weerstand plus de basisstroom van de transistor: ingangsspanning minus 0.6V gedeeld door die 220 ohm).

Opschalen naar een hogere spanning gaat een boel warmte opleveren, nu staan de knipperlichten meestal niet lang aan maar toch..

Op 16 juni 2018 22:10:46 schreef Tidak Ada:
Die LED mag niet rood zijn, maar MOET amber-geel zijn, net als bij een auto.

Waarschuwing:
In Nederland betekent richtingaanwijzer aan bettekent ik wil gaan afslaan, maar je moet het achteropkomend verkeer voor laten gaan!!!!!
Hoe de wet in BE is weet ik niet, maar ik zie daar vaak mensen RAW (=pinkertje) aan en onmiddellijk naar links gaan. Levensgevaarlijk!!!, zeker voor een kindje in een bakfiets!! :(

@fcapri, hieronder:
Ah, "op die fiets" :) Maar hoe zit het de regels w.b.t. afslaan/invoegen in BE?

alleen op het fietspad deze regel? want op wegen is dat zeker niet zo, immers kunnen ze niet voorbij op een enkelbaans weg als je er middenop staat om af te slaan.. in geval van invoegen of uitvoegen heb je gelijk, wachten tot het kan, en invoegen op snelheid, te langzaam invoegen veroorzaakt files. maar dat lijken er idd zat niet te weten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Veel discussie mogelijk heden over het verkeer :)

Even een foto van de aansluiting op de fiets.
Even uitgemeten en kan hier vanuit de rode en zwarte dikke draden geschakelde spanning nemen.

Heb ook een ongebruikte stekker gevonden die 5V levert, boeiend.

Tidak Ada

Golden Member

@Testman:
Dat geldt in Nedserland, maar of dat ook in BE van toepassing is, is voor mij de vraag, vandaar dat ik het aan een Belg vraag (zijnde @fcapri). :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 17 juni 2018 12:58:59 schreef KGE:
[...]

Dat moet dan wel een flinke weerstand zijn, 33 Volt over 330 ohm is meer dan 3 Watt. De knipperled wordt dan ook fors mishandeld (minimaal 100 mA van de 330 ohm weerstand plus de basisstroom van de transistor: ingangsspanning minus 0.6V gedeeld door die 220 ohm).

Opschalen naar een hogere spanning gaat een boel warmte opleveren, nu staan de knipperlichten meestal niet lang aan maar toch..

hmmm, er zit idd iets niet juist in mijn berekening.
ik weet in ieder geval dat het zonder die 100ohm niet werkt, dan blijft de transistor in geleiding.

die knipperled namelijk trekt 20mA als die brand, en een paar mA als die uit is (de interne schakeling dan toch).
om die ruststroom niet door de transistor te laten lopen, zit die 100ohm daar.
stel dat er 4mA loopt in rust, dan staat er 0,4V over de 100ohm weerstand en is de transistor niet in geleiding.
als de knipperled wel aan gaat, loopt er 20mA, maar die loopt deels door de transistor. ik ga de schakeling eens moeten nameten, want er klopt idd iets niet (misschien hogere weerstand dan die 100ohm)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe wettelijk zijn richtingaanwijzers op een fiets? Hoe goed bedoelt ook. In NL blijkbaar toegestaan sinds 2010. In België vind ik niks terug.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

12 volt is in mijn ogen handig want dan kun je bestaande oplossingen gebruiken.

Voor een euro heb je een led knipper relais: http://s.aliexpress.com/amABzeEB

En vanaf €1,50 een stuurschakelaar http://s.aliexpress.com/vAZzyYFr

Voordeel van een stuurachakelaar is dat je hem makkelijk kunt resetten. Let wel even op de diameter van het stuur.

Ik vind ook niet terug over pinkers wettelijk zijn op de fiets, maar je ze verkopen ook van die setjes voor aan het bagagerekje dus ik zie er geen probleem mee.

Heb reeds alles besteld op Ebay, zien wat er eerst aankomt en dan knutselen.

volgens mij gewoon toegelaten hoor.
voor brommers is het althans zo; als je knipperlichten hebt, mag je ze gebruiken. heb je er geen, dan moet je je hand uitsteken (zoals een fietser).
het probleem zal alleen komen als je een aanrijding hebt en de andere partij verklaard dat ze je pinkers niet konden zien. je hebt als fietsers dan ook geen richting aangegeven met de hand.

maar als extra aanduiding kan het zeker geen kwaad, verboden is het niet
(oranje lichten mag je altijd bijplaatsen, rood en wit is door de wet bepaald)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 juni 2018 08:01:29 schreef fcapri:
voor brommers is het althans zo; als je knipperlichten hebt, mag je ze gebruiken. heb je er geen, dan moet je je hand uitsteken (zoals een fietser).

40 jaar geleden in Canada was dit ook voor autos. "naar links" is hetzelfde als hier. Maar hoe steek je je hand door het rechter raam als je rechtsaf wil? Niks rechter raam: Linker hand haaks omhoog, dat betekent rechtsaf. Remlicht kapot of afwezig? Haaks omlaag.

Of het nu ook nog mag, dat weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Was ook zo in de UK; de Britten konden beter tegen de regen dan wij hier ;)

Trouwens, bij remmen moest je toch de arm omhoog en omlaag bwegen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 18 juni 2018 10:32:01 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 18 juni 2018 10:28:53 schreef Tidak Ada:
Was ook zo in de UK; de Britten konden beter tegen de regen dan wij hier ;)

Trouwens, bij remmen moest je toch de arm omhoog en omlaag bwegen?

dat was voor op de fiets. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@fcapri: als er pinkers opstaan MOET je ze gebruiken denk ik.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 juni 2018 08:01:29 schreef fcapri:
volgens mij gewoon toegelaten hoor.
voor brommers is het althans zo; als je knipperlichten hebt, mag je ze gebruiken. heb je er geen, dan moet je je hand uitsteken (zoals een fietser).
het probleem zal alleen komen als je een aanrijding hebt en de andere partij verklaard dat ze je pinkers niet konden zien. je hebt als fietsers dan ook geen richting aangegeven met de hand.

maar als extra aanduiding kan het zeker geen kwaad, verboden is het niet
(oranje lichten mag je altijd bijplaatsen, rood en wit is door de wet bepaald)

Probleem is dat niet jij zal beslissen of het mag bij problemen. Het zal een rechter zijn die het uiteindelijke oordeel zal vellen. Honderden fietsers gebruikten al knipperende lichten voor ze mochten gebruikt worden. MTB was destijds niet toegestaan in het verkeer. Toch reden er al honderden rond. Ik herinner me de komst van het achtermistlicht. Honderden PV's voor uitgeschreven. Daarna gedoogbeleid en nog wat later verplicht. Onze wetgeving loopt altijd jaren achter. Technische eisen fiets.

Voor motorfietsen zijn er bepalingen waar de richtingaanwijzers dienen te staan. Breedte, hoogte, ... om ook daar geen problemen mee te hebben zou ik die toch maar volgen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Belgische wettekst inzake richtingverandering.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/177-art19

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074/562-art13#art13…

Bij bromfietsen en motorfietsen:

•hetzij twee richtingsaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde
•hetzij een richtingsaanwijzer op elke zijkant

2. De knipperfrequentie moet 90 per minuut zijn met een tolerantie van plus minus 30.

3. De kleur van de richtingaanwijzers moet oranje zijn.

4. De richtingaanwijzers moeten symmetrisch zijn aangebracht ten opzichte van het mediaanvlak van de motorfiets of bromfiets.

5. De minimum afstand tussen een linker en een rechter richtingaanwijzer moet tenminste bedragen:

a) aan de voorzijde: 34 cm.
b) aan de achterzijde: 24 cm;
c) op de zijkanten: 56 cm.

6. In geen enkel geval mag de afstand tussen de richtingaanwijzers vooraan of achteraan groter zijn dan de grootste breedte van het voertuig.

7. De richtingaanwijzer moet zich op een hoogte van minimum 40 cm boven de grond bevinden.

8. De aanduiding van richtingverandering d.m.v. richtingaanwijzers moet steeds waarneembaar zijn voor een waarnemer die zich in het mediaanvlak van de motorfiets bevindt op een afstand van 10 m voor, respectievelijk achter het voertuig.

§2. De driewielers, de lichte vierwielers moeten van richtingaanwijzers zijn voorzien overeenkomstig de eisen die gelden voor motorvoertuigen met meer dan 3 wielen.

5. Lichten en reflectoren van de driewielers.

§1. De lichten en reflectoren van de driewielers moeten voldoen aan de eisen die voor motorvoertuigen op meer dan 3 wielen gelden.

§2. In afwijking van § 1 mag:

a) een voertuig met één voorwiel zijn uitgerust met:

een standlicht indien de grootste breedte niet meer bedraagt dan 75 cm;
een grootlicht en een dimlicht indien de grootste breedte niet meer bedraagt dan 1,30 m;
b) een voertuig met twee voorwielen zijn uitgerust met:

een achterlicht, een achterreflector en een stoplicht indien de grootste breedte niet meer bedraagt dan 75 cm.
§3. Indien het voertuig met een achteruitversnelling en een achteruitrijlicht is uitgerust mag dit laatste alleen kunnen branden wanneer de achteruitversnelling is ingeschakeld.

§4. Het stoplicht moet in werking treden bij bediening van een der in art. 11, § 2.1 bedoelde reminrichtingen.

5bis. Lichten en reflectoren van de lichte vierwielers.

§1. De lichte vierwielers moeten altijd voorzien zijn van de lichten en reflectoren vermeld in tabel IV en moeten aan de schikkingen voorzien in deze tabel beantwoorden.

Bovendien mogen de in tabel V vermelde lichten en reflectoren op de lichte vierwielers gemonteerd worden indien ze voldoen aan de eisen van deze tabel.

§2. De lichten en reflectoren welke niet genoemd zijn in de tabellen IV en V mogen niet op de lichte vierwielers aangebracht worden.

§3. Het stoplicht moet in werking treden bij bediening van de rem.

dat zijn de eisen voor gemotoriseerde voertuigen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 juni 2018 15:10:25 schreef fcapri:
dat zijn de eisen voor gemotoriseerde voertuigen

Voor fietsen is er niet veel te vinden. :)